Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Miroslav Sopko

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 27. 3. 2019 
Zadávateľ Miroslav Sopko 
Otázka Vážená pani ministerka, opakovane sa vyskytujú problémy pri každoročných celoslovenských testovaniach, ktorých realizátorom je Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania. Táto situácia sa udiala aj pri tohtoročných maturitných skúškach zo slovenčiny, pričom tieto opakujúce sa problémy spojili učiteľskú verejnosť, ale aj žiakov a rodičov natoľko, že pripravujú petičnú akciu, ktorá má tieto opakujúce sa problémy zastaviť. Chcem sa vás preto opýtať, aké opatrenia do budúcna mieni pripraviť ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu, aby sa neustále problémy s problematickými úlohami v rôznych testovaniach neopakovali? 
Adresát ministerka školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Martina Lubyová 
Dátum odpovede 28. 3. 2019 
Zodpovedal ministerka kultúry SR Ľubica Laššáková 
Odpoveď Vážený pán predsedajúci, ďakujem za slovo. Vážený pán poslanec, v mene pani ministerky školstva, vedy, výskumu a športu, ktorú dnes zastupujem, vám ďakujem za položenú otázku a dovoľte mi prečítať odpoveď pani ministerky Martiny Lubyovej. Dovolím si oddeliť od seba dve roviny tohto problému. Jedna je médiami sýtená emotívna rovina tohtoročného testovania zo slovenského jazyka a literatúry a druhá je vecná, odborná. Chcem vás ubezpečiť, že testy zo slovenského jazyka a literatúry vytvára pre Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania skúsený autorský tím učiteľov z radov vysokoškolských pedagógov, stredných škôl a metodicko-pedagogického centra. Sú to odborníci z praxe, ktorí prešli rôznymi aj zahraničnými vzdelávaniami k tvorbe testov. Test je ďalej recenzovaný a posudzovaný inými odborníkmi, opäť učiteľmi slovenského jazyka a literatúry, tento rok to boli tak učitelia stredných škôl, ako aj odborníci z vysokých škôl na jednotlivé oblasti slovenského jazyka a literatúry. Oblasť čítania... (Ruch v sále, zaznievanie gongu a prerušenie vystúpenie predsedajúcim.) Glváč, Martin, podpredseda NR SR Pán kolega Jakab, poprosím vás, kľud v sále. Laššáková, Ľubica, ministerka kultúry SR Oblasť čítania s porozumením posudzoval napríklad aj odborník na výrokovú logiku a interpretáciu textov. Úlohy ďalej recenzujú a kontrolujú odborníci z Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra v Bratislave. V rámci overovania testových úloh sa uskutočňuje ich pilotné testovanie na vzorke škôl a žiakov. Následne sa úlohy ďalej upravujú a modifikujú. NÚCEM teda systémovo nepodcenil žiadnu z týchto prípravných etáp tvorby testu. Na spoluprácu si najíma odborníkov a skúsených učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Napriek tomu vždy treba počítať, že nejaká formulácia úlohy môže pri takom veľkom počte maturantov, viac ako 40-tisíc, a učiteľov z rôznych typov škôl vyvolať viaceré interpretácie a diskusie o správnosti odpovede a to sa deje po ukončení testovania každý rok, keďže testy sa na Slovensku zverejňujú a každý sa k nim zo svojho uhla pohľadu môže vyjadriť. Z tohto dôvodu má NÚCEM vytvorený poradný orgán validačnú komisiu zloženú z expertov, odborníkov z akademického a školského prostredia, ktorá ex post posúdi validitu problematizovaných testových úloh a vyjadrí sa k ich hodnoteniu. Ak nejaká z úloh nespĺňa podľa expertov jednoznačne parametre validity, navrhnú ju vyradiť z testu. Cieľom je vždy to, aby test ako celok bol spoľahlivým a objektívnym nástrojom na hodnotenie úrovne vedomostí a zručností maturantov a maturitné testy každoročne tieto kvalitatívne parametre na reliabilitu, teda spoľahlivosť testu spĺňajú. Spoľahlivosť testov zo slovenského jazyka a literatúry je každoročne vysoká. Tým chcem poukázať na to, že aj vyradením jednej úlohy zo 64-položkového testu zostáva test ako celok kvalitným a spoľahlivým nástrojom na zoradenie maturantov podľa ich úspešnosti do rebríčka. Maturitné testy sú testami normatívnymi, teda rozlišujúcimi, preto obsahujú tak ľahké a stredne ťažké úlohy ako aj úlohy náročné a veľmi náročné, ktoré zvládnu naozaj len tí najšikovnejší žiaci. Tohtoročná diskusia učiteľov a žiakov sa sústreďovala práve na tieto náročnejšie úlohy. Keďže zverejnenie maturitných testov vždy a prirodzene vyvoláva emotívne reakcie žiakov a učiteľov a spúšťa na celom Slovensku verejné diskusie o správnosti úloh, ministerstvo školstva si jasne uvedomuje vážnosť týchto skúšok. Vzhľadom k tomu do budúcnosti ešte viac posilní kontrolu kvality a validity úloh ex ante, teda zvýši kvalitu recenzného pripomienkovania úloh ešte pred hlavným testovaním, aby znížila pravdepodobnosť spochybňovania jednoznačnosti zadania úloh. Vážený pán poslanec, na záver mi ešte dovoľte ukázať na konkrétnom príklade, že verejne kritizovať a problematizovať zadania úloh v testoch a niesť za ne zodpovednosť ako autor alebo recenzent sú dve odlišné veci. Iniciátor vami spomínanej petičnej akcie pán učiteľ Papuga bol zamestnaný v NÚCEM-e, bol zamestnaný v NÚCEM-e v roku 2015 ako recenzent testov zo slovenského jazyka a literatúry v testovaní 9 - 2015. Napriek jeho odborným pripomienkam a recenznému posudku musela byť pod tlakom učiteľov jedna úloha v teste zo slovenského jazyka a literatúry anulovaná, mala totiž viacero možných riešení. A v tomto kontexte je naozaj bizarné, že sa dnes iniciátor petičnej akcie pán Papuga vášnivo rozhorčuje, ako je možné, že sa v teste môžu vyskytovať aj problematické úlohy. Vážený pán poslanec, ďakujem za vašu pozornosť. Vážený pán predsedajúci, ďakujem, skončila som.  
Doplňujúca otázka Ďakujem za slovo. Ďakujem za zodpovedanie otázky, a keďže nie ste ministerkou školstva, dovoľte mi, aby som vás požiadal, aby ste jej tlmočili moje vyjadrenie, ktorým tu chcem jasne preukázať a povedať, že som momentálne nepochopil celkom ten záver a to konkrétne spomínanie konkrétnej osoby, dotyčného pána riaditeľa školy, pretože si myslím, že moja otázka bola smerovaná najmä k tomu, lebo tento problém tu máme dlhodobo. Je tu dlhodobý problém, pričom skupina ľudí, ktoré tieto testy kritizujú vo všeobecnosti, či už ide o testovanie 5 - 9, alebo aj externú časť maturitnej skúšky, nie sú apriori proti testovaniu ako takému, proti meraniu a zisťovaniu tých výkonov našich detí, ale ide im práve o to, aby sme odstránili v čo v najväčšej miere tú mieru chybovosti, ktorá sa stále preukazuje, a tiež aby sa dodržiavala aj spravodlivosť, pretože ako je možné, že kľúč riešení nebol dostupný hneď po realizovaní danej skúšky, ja osobne, ak si zalovím vo svojej učiteľskej pamäti, si na to veľmi dobre nepamätám, že by také niečo v minulosti bolo. A preto sa obávam, že pokiaľ budeme hľadať za akoukoľvek kritikou len pokus o rozvírenie vášní, a nie konkrétne riešenia, ktoré tu síce nejaké zazneli, ale nič konkrétne, presné som nepočul, tak sa nepohneme ďalej a môžu tieto emócie prerásť ešte do väčších a väčších výbuchov a dokonca môžu spôsobiť, že ľudia vo väčšej miere budú stále viac a viac naladení proti testovaniu. Takže poprosím vás, toto tlmočte pani ministerke. Ďakujem. 
Doplňujúca odpoveď Budem tlmočiť. Ďakujem pekne.  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.