Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Juraj Blanár

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 27. 3. 2019 
Zadávateľ Juraj Blanár 
Otázka Vážený pán podpredseda vlády, ako pokračujete v rámci debyrokratizácie pri rušení ďalších papierových výpisov ako potvrdenie o nedoplatkoch na sociálnom, zdravotnom poistení a daniach alebo o návšteve školy? 
Adresát minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Richard Raši 
Dátum odpovede 28. 3. 2019 
Zodpovedal minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Richard Raši 
Odpoveď Ďakujem, ctený pán zostávajúci podpredseda parlamentu, dovoľte mi, teda aby som ozrejmil, čo sa udialo v rámci debyrokratizácie a čo sa diať bude. Prvý antibyrokratický zákon je účinný, je účinný od 1. 9. a teda na úrady sa už nemusia nosiť výpisy z obchodného registra, výpisy zo živnostenského registra, z katastra nehnuteľností a z katastrálnej mapy (zaznievanie gongu) a od 1. 1 ani z registra trestov. Pokračujeme v týchto aktivitách ďalej, skončilo sa medzirezortné pripomienkové konanie k novele tohto zákona, tzv. druhému antibyrokratickému balíčku, ktorá má odstrániť ďalšie potvrdenia a výpisy, ide najmä o potvrdenie o návšteve školy, tak aby ho už v septembri nemuseli rodičia od detí pýtať, pokiaľ ho potrebujú do konca roka. Už ľudia, podnikatelia nebudú musieť nosiť na, nedoplatky na zdravotnom poistení, potvrdenie nedoplatkov na sociálnom poistení a nedoplatkoch na daniach. To by všetko malo byť urobené v legislatíve a technickejšie v priebehu roku 2019. Takisto veríme, že sa v tomto roku podarí v rámci nielen zákona, ale aj implementácie odstrániť povinnosti nosiť výpis z registra nadácií, výpis z registra občianskych združení, výpis z registra neinvestičných fondov, výpis z registra neziskových organizácií, či výpis z registra organizácií s medzinárodným prvkom. Prebieha, ako som povedal, skončilo sa medzirezortné pripomienkové konanie. Som sklamaný z toho, že momentálne v ňom došlo skoro 300 pripomienok, z toho 90 zásadných. To znamená, že naozaj sa niektorým našim úradníkom bojovať proti byrokracii nechce. Aktuálne navrhované znenie novely zákona proti byrokracii teda odstráni 9 výpisov či potvrdení, ale ambíciou je, našou je toto číslo ešte navýšiť o ďalšie dve potvrdenia, ako som už o nich vravel, potvrdenie o dávkach nemocenského poistenia a potvrdenie o dôchodkových dávkach. Samotné aktivity proti byrokracii sa robia na viacerých frontoch. Prvý z nich je poskytovaní údajov, o poskytovaných údajoch a jeho aktérmi sú orgány verejnej moci, ktoré sú poskytovateľmi údajov do informačného systému Centrálnej správy referenčných údajov, aby sa následne zabezpečila elektronická distribúcia týchto údajov prostredníctvom portálu Over si. Náš tím aktuálne komunikuje na vecno-technickej úrovni s poskytovateľmi, ako sú ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu, Sociálna poisťovňa, Finančná správa, zdravotné poisťovne a Štatistický úrad. Na týchto stretnutiach sa diskutujú podmienky a forma, akou tieto dáta budú poskytované. Paralelne prebiehajú aj analýzy potencionálnych konzumentov predmetných výpisov, aby sa s nimi dohodlo na vecnej úrovni, v akej forme a rozsahu majú o tieto dáta záujem, a na druhom fronte sa riešia potreby, aj potreby sprostredkovateľa, ktorým je Združenie DEUS, pod ktoré spadá cez 2 100 obcí po celom území Slovenskej republiky a prostredníctvom ich agendového systému sa konzumujú služby informačného systému Centrálna správa referenčných údajov. Ďalšou oblasťou je rozširovanie používateľov Over si a osveta. Rovnako ako v prvej vlne sa plánuje osveta v radoch orgánov verejnej moci, ktoré sú už aktuálne používateľmi Over si, alebo boli identifikované ako potenciálni konzumenti. Prebieha intenzívna komunikácia s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky ako s najväčším konzumentom portálu. Všetky dotknuté orgány verejnej moci budú o nábehu informované a bude vykonaný zber potrebných dát pre priradenie nových oprávnení pre užívateľov a garantov, prípadne zavedenie nových orgánov verejnej moci alebo organizačných zložiek, ktoré doteraz tento portál nevyužívali. No a súbežne s týmito aktivitami prebieha komunikácia aj s používateľmi tohto portálu a zabezpečuje sa jeho neustále zlepšovanie práve na základe podnetov zo strany používateľov, čo má za následok zníženie zaťaženia helpdesku ako interného podporného tímu nášho úradu, ktorý je v dennodennom kontakte s používateľmi. Spomínali sme boj a ani v ňom nič nie je zadarmo. Potrebujeme na tieto aktivity vyčleniť aj finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu. Čaká nás dohoda na zmenách zákona. V neposlednom rade bude predpokladom spoločného úspechu aj súčinnosť všetkých menovaných partnerov. Ďakujem pekne, pán podpredseda.  
Doplňujúca otázka Ďakujem, pán podpredseda, za vyčerpávajúcu odpoveď a doplňujúca otázka ani nie je potrebná, lebo ste sami uviedli, že o ďalšie dve opatrenia to chcete, alebo potvrdenia, rozšíriť. Avšak chcem vyjadriť, že táto aktivita je nesmierne dôležitá po tom, ako sa zaviedli klientske centrá a urobili sa naozaj všetky tie úkony, ktoré sú potrebné pre obyvateľov, na rôznych úradoch omnoho prijateľnejšie, a toto len tomu môže pomôcť. A to, čo ste uviedli, že bude potrebné ešte zvýšiť finančné prostriedky na niektoré opatrenia, veľmi rád to podporím pri návrhoch, ktoré budú predkladané, či už z vašej úrovne, pretože to budú naozaj veľmi dobre investované peniaze v prospech ľudí. Ešte raz ďakujem pekne.  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.