Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Juraj Kolesár

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 7. 2. 2018 
Zadávateľ Juraj Kolesár 
Otázka Vážený pán minister, chystáte sa posilniť vlakové spoje na trati Prešov - Humenné a podobne vyťažené trasy, kde je jeden vozeň pre sto a viac ľudí? 
Adresát minister dopravy SR Árpád Érsek 
Dátum odpovede 8. 2. 2018 
Zodpovedal minister dopravy SR Árpád Érsek 
Odpoveď Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán poslanec, ja si dovolím prečítať odpoveď pripravenú ministerstvom dopravy, ktorá znie: Na trati Humenné-Prešov sú prevažne nasadzované dieselmotorové jednotky série 861, ktorých kapacita miest na sedenie je 169, pričom ešte deväť miest je možné získať formou sklopných sedadiel. V spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko a. s. respektíve so spoločnosťou RegioJet a. s. u ktorých objednávame vlaky vo verejnom záujme nastavujeme kapacitu súprav tak, aby zodpovedali nielen záujmu a potrebám verejnosti, ale aj efektivite ich použitia. Bolo by neúčelné na dlhších traťových úsekoch nasadiť dlhé súpravy len preto, že na desať, pätnásťkilometrovom úseku sa dopyt po preprave zvýši a nie každý cestujúci má možnosť si sadnúť, respektíve vyššia obsadenosť vlakov je na nepravidelnej báze, iba počas niekoľkých dní v mesiaci. Potom by objektívne vznikala iná, už oprávnená kritika, prečo na mnohých úsekoch chodia dlhé, avšak prázdne súpravy, keď inde by bol vozňov nedostatok. Preto je potrebné brať do úvahy nielen oprávnené pripomienky cestujúcich a štatistiky o preprave cestujúcich, ale na druhej strane aj efektívne hospodárenie s parkom koľajových vozidiel. Je potrebné mať na mysli, že ak vyšleme jedným smerom vlak s vysokou kapacitou, ten istý vlak sa musí nejakou trasou naspäť aj vrátiť, pričom obsadenie cestujúcimi už nemusí byť na tak vysokej úrovni. Preto sa sleduje a vyhodnocuje vývoj v preprave cestujúcich a na základe toho v spolupráci s dopravcami definujeme aj optimálnu skladbu daného vlaku. Najbadateľnejšie v súčasnosti kapacitné súpravy riešime na trati č. 131 do Komárna, kde s dopravcom rokujeme o posilovaní parku koľajových vozidiel o nové vozidlá. Na trasách z Trnavy a Senca do Bratislavy v špičkách sú hlasy v nedostatočnej kapacite, preto od júna 2018 plánujeme zavedenie úplne nových spojov. V neposlednom rade je potrebné brať ohľad na to, že aj vlaky podliehajú poruchám, opravám a údržbe čo sa odzrkadlí na ich aktuálnej dispozícii. V danom momente sú tieto vozidlá nahradzované inými dostupnými vozidlami tak, aby vedenie daného spoja bolo zachované v zmysle cestovného poriadku. Preto je snahou rezortu dopravy postupne aj meniť vozidlový park a prinášať kvalitu nielen čo do počtu miest na sedenie, ale aj celkovej kvality cestovania, čo pociťujú občania už v mnohých regiónoch. Práve takéto aktivity nám spoločne napomáhajú presviedčať ľudí, aby prešli najmä z áut na verejnú osobnú dopravu a v týchto krokoch budeme pokračovať aj naďalej. Ďakujem pekne. Skončila som.  
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.