Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Erika Jurinová

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 6. 9. 2017 
Zadávateľ Erika Jurinová 
Otázka Vážený pán minister, občanov na Orave stále trápi stav mosta v Nižnej, na ktorom sa stále nezačali rekonštrukčné práce napriek tomu, že súťaž sa vykonávateľov opráv bola ukončená. Prečo je oprava brzdená a kým? Obyvatelia sú sužovaní dlhými kolónami kamiónov i osobných áut v dedine. Dočkajú sa spustenia prác v krátkej dobe? 
Adresát minister dopravy SR Árpád Érsek 
Dátum odpovede 7. 9. 2017 
Zodpovedal minister dopravy SR Árpád Érsek 
Odpoveď Ďakujem za otázku, ďakujem za slovo. Pán predsedajúci, dovoľte mi, aby som odpovedal. Vážená pani poslankyňa, ak máte, asi máte nesprávne informácie, pretože súťaž na zhotoviteľa stavebných prác mosta v Nižnej nie je ukončená, a preto sa nemohlo začať s opravou. Slovenská správa ciest, ktorá má túto stavbu na starosti, v rámci vyhodnotenia súťaže vyradila jedného uchádzača. Keďže sa táto firma odvolala, celý proces nie je uzatvorený a Slovenská správa ciest musí postupovať v zmysle zákona. V súčasnosti Slovenská správa ciest pripravuje zaslanie kompletných podkladov k uvedenej súťaži na Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý pristúpi k preskúmaniu postupov a záverov obstarávateľa. Ukončiť súťaž bude možné až po dodaní stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie a verím, že bezodkladne potom sa začne aj s opravou mosta. Ak chcete vedieť, ako dlho tento proces potrvá, tak to nie je asi otázka na mňa, pretože rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie je nezávislé. Ale dovoľte, aby som povedal k tomuto pár mojich vecí, ktoré mám. Viete, tento most sa veľmi rýchlo vyhlásil ako havarijný stav. Do tej doby ten most funguje. Síce v jednom pruhu, vieme, sú tam semafory. Ale to môžme hneď spochybňovať, či tento most bol úplne v havarijnom stave. Čo nechcem spochybňovať. Nejakí odborníci to tam povedali. Teraz je to ako realita, keď niečo chcem opraviť, tak pozbieram nejakú skupinu ľudí, ktorá má na to nejaké oprávnenia. Nechcem ich spochybňovať, ale všetko vyhlásia za havarijný stav. Preto hovorím len, že ten most naďalej funguje, a ja viem, že sú tam problémy, ktoré treba odstrániť. Keby sme v tom čase konali tak najrýchlejšie, čo sa dalo, že keby bola priamo vybratá firma, ktorá ten most opraví, to by bola možno ďalšia otázka od nejakého poslanca: Prečo práve tá firma neišla do súťaže? Teraz to súťažíme. Ten, kto, samozrejme, nevyhral tú súťaž, nechcem, neviem prečo, tak sa odvolal a teraz stojíme na tom, že úrad rozhodne. Mám na to asi takú mienku ja osobne. Ďakujem veľmi pekne.  
Doplňujúca otázka Ďakujem veľmi pekne, pán minister, za odpoveď, nijako ma nepotešila v prvom rade. A v druhom rade je veľmi smutné, že starostovia alebo proste kompetentní sa musia uchyľovať v dnešnej dobe k tomu, že ak chcú, aby sa niečo rekonštruovalo, opravilo, tak sa uchýlia naozaj k tomu, že vyhlásia krízový stav. To je strašné zistenie, pán minister. Ja apelujem na vás, aby ste naozaj možnože svojou osobou aj všetkým, čím sa dá, urobili všetko pre to, aby sa cesty I. triedy aj diaľnice opravovali naozaj podľa priorít, podľa dôležitosti úsekov, a nie podľa toho, ako kto sa, ja neviem, prihlási ku svojim zámerom a cieľom, ale... Ako je to veľmi smutné, ak naozaj samotní starostovia sa musia uchyľovať k tomu, že inak, ako keď vyhlásia krízový stav, sa k opravám nedostanú. To je pre mňa strašné zistenie. A budem veľmi rada, ak tento most sa v dohľadnej dobe alebo to verejné obstarávanie sa naozaj ukončí a budú môcť nastať rekonštrukčné práce, pretože to naozaj veľmi zhoršuje situáciu života v regióne. Ďakujem pekne.  
Doplňujúca odpoveď Ďakujem. Pani poslankyňa, súhlasím s vami, pretože cesty I. triedy by sa mali opravovať nie vtedy, keď niekto vyhlási havarijný stav, ale priebežne. Tým, že Slovenská správa ciest neni spolu s NDS-kou, čiže má svoj vlastný rozpočet, ktorý je podhodnotený, to vieme, a preto sa pokúsim robiť opatrenie, že pri zlúčení Národnej diaľničnej spoločnosti, ak sa to podarí do budúceho roka s NDS, bude len jedna firma zastrešovať tak opravy, ako údržby ciest. A poviem to prečo. Pretože najviac vozidiel chodí cestami I. triedy na Slovensku, to je najširšia dopravná sieť, ale mýto z týchto ciest dostáva Národná diaľničná spoločnosť. Treba však povedať, keď ja viem približne, že je to 60 mil. eura za rok z tohto mýta, a keby tú návratnosť do ciest I. triedy sme vedeli garantovať, a možno tým zlúčením to budeme vedieť, že sa vráti, kde sa vyberie to mýto, tam sa vráti, to je 60 mil., a potom sa dostaneme do stavu, že každý rok môžme naplánovať úseky, ktoré sú v najhoršom stave, mosty atď. Nič nerobíme teraz, len ideme zrekonštruovať ďalšie mosty, ktoré sú v havarijnom stave, z extra rozpočtu, ktoré sme žiadali od ministerstva financií, ale to nie je riešenie. Musí tam byť nejaká, nejaká možnosť neustále tieto cesty, nečakať na to, kým budú havarijné stavy, ale opravovať, pretože tam ide najväčšia premávka. A keď vieme otočiť tie peniaze naspäť do ciest I. triedy, tak myslím si, že tá konštruktívnosť tam bude. Ďakujem. Skončil som.  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.