Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Erika Jurinová

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 8. 2. 2017 
Zadávateľ Erika Jurinová 
Otázka Vážený pán minister, odchodom vlakov RegioJet-u sa značne zhoršil komfort a kvalita cestovania našich občanov. Rovnako sa mnohí sťažujú na vyššie ceny štátneho prepravcu. Pýtam sa preto, kedy sa zlepší situácia vo vlakovej preprave, keďže teraz neexistuje žiadna konkurencia a teda ani možnosť kvalitnejšieho prepravcu? Sú štátni manažéri schopní zabezpečiť kvalitu cestovania na slušnej úrovni? 
Adresát minister dopravy SR Árpád Érsek 
Dátum odpovede 9. 2. 2017 
Zodpovedal minister dopravy SR Árpád Érsek 
Odpoveď Ďakujem za slovo, vážený pán predsedajúci. Ďakujem za otázku, vážená pani poslankyňa. Správanie sa súkromnej spoločnosti RegioJet je jasným príkladom toho, ako z cestujúcich stávajú rukojemníci. Nik nebránil ani nebráni spoločnosti pokračovať v prevádzkovaní ich vlakov. Rozhodnutie RegioJetu zrušiť tieto vlaky, dokonca úplne mimo pravidelnej zmeny cestovného poriadku, svedčí o tom, že súkromný dopravca neposkytuje cestujúcim garanciu, ktorú potrebujú, aby vedeli, kedy, v akom čase môžu cestovať. To, že Železničná spoločnosť Slovenska sanuje pôvodné vlaky RegioJetu, je práve dôsledkom nezodpovednosti súkromného dopravcu. Je to na jeho objektívnom posúdení, kde je hranica výšky cestovného, ktorá zohľadní cenu prevádzky takéhoto druhu vlaku. Ide totiž o komerčnú dopravu a nie dopravu, ktorú dotuje štát. Pri tejto zložitej situácii si však ministerstvo dopravy spolu so slovenskou železnicou slovenskej spoločnosti uvedomujú, že cestujúci sa môžu stať takýmto rukojemným, že sa nemôžu stať takýmto rukojemníkmi, a preto sme hľadali rýchle a alternatívne riešenie, ktoré by aspoň sčasti nahradilo pôvodné, pôvodne vedené vlaky v plnej vybavenosti. Avšak ani takéto rozhodnutie sa nerodilo ľahko. Tvorba cestovného poriadku má svoje pravidlá a určiť v jeho priebehu takéhoto, takéto zásadné zmeny nie je jednoduchou záležitosťou. Preto je aktuálne riešenie len dočasné a Železničná spoločnosť Slovensko v spolupráci s ministerstvom už teraz aktívne pripravuje koncepčnú zmenu, ktorá vstúpi do platnosti od 11. júna 2017 a ktorá nastaví rovnomerné podmienky ako pre vlaky InterCity, tak aj pre ostatné rýchliky. Ďakujem, skončil som.  
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne, pán minister, za odpoveď. No spomenuli ste, teda že, alebo celkom dobre som nerozumela možno, že čo ste, čo ste ste tým chceli povedať, ale je, pre mňa je naozaj čudné, že práve národný dopravca, ktorý je dotovaný štátom, má ceny horšie ako súkromný dopravca, ktorý určite sa snažil robiť ceny cestovného tak, aby v istom období bol minimálne na nule. A keď viem, že bol v mínusovom stave zatiaľ, určite, keby bola spolupráca pokračovala, zrejme by to asi dobehol alebo bolo by to na nule. Preto je mi čudné, že takíto občania, naši občania majú teda cestovanie zhoršené nielen tým komfortom, ale aj cenami lístkov. Nevraviac o tom, že zasa mnohá iná skupina občanov cestuje úplne zadarmo. A pri tejto príležitosti by som sa vás, pán minister, rada spýtala, ako je to aj zároveň so zľavami pre ZŤP. To už je podľa mňa veľmi čudné, ak opäť súkromný prepravca bol ochotný dávať väčšie zľavy pre ľudí so zdravotným postihnutím ako, ako národný dopravca. Pretože vieme, že hlavným možnože znakom sociálneho štátu by malo byť postarať sa o slabých a chorých, takže, prosím vás, ozrejmite mi aj zľavy pre ZŤP občanov. Ďakujem.  
Doplňujúca odpoveď Ďakujem za otázku. Vážená pani poslankyňa, treba ísť trošku naspäť do histórie, kedy sa zlúčil... V prvom rade IC vlaky nie sú dotované so štátom, lebo sú komerčného typu, takže neboli dotované ani naše vlaky, ani vlaky RegioJetu. Dovoliť si odísť, by som povedal, v prvom polčase, je veľmi jednoduchá záležitosť, ale slovenské železnice by si to nikdy nemohli dovoliť, pretože musia zabezpečiť občanom ľahký priebeh na hociktorej trati na Slovensku, kde vypravuje denne asi 1 400 vlakových súprav. Na druhej strane, čo ste sa pýtala, preukazov, samozrejme, podmienkou, aby ostalo RegioJet na tejto trati, bolo ďalšie dotovanie so smerom štátu, čiže oni chceli docieliť to, aby štát pustil tých, ktorí majú úplne voľné lístky na všetky druhov vlakov na IC vlaky tým, že oni ten rozdiel vykryjú do 50 % a štát by to mal vykryť do ďalších 50 %. Ja si myslím, že pokiaľ niekto má voľné, voľné lístky na hociktorú, hociktorý vlak okrem ícečok, má dostatočné možnosti využívať tie vlaky, ktoré idú v štátnej preprave, čiže každú hodinu, môžme povedať. Na druhej strane, čo sa týka zliav, čo ste sa pýtala, že má vyššie zľavy ako Slovensko. Pozrite sa, keď prinútil RegioJet, keď dostal za éry pána Počiatka na linke Bratislava - Košice túto časovú os, ktorú má, tak stlačila tak na 8 euro cestovné lístky, ešte aj menej, dumpingovými cenami, aby štát zrušil svoje IC vlaky. Jednoducho potom postupne, akonáhle štát zrušil tieto IVC vlaky, tak, samozrejme, narastali, narastali ceny cestovných lístkov do výšiek, ktoré sú asi teraz prijateľné. Železnice Slovenskej republiky alebo náš prepravca si prepočítal tie lístky, cenové lístky, ktoré sú teraz, sa nám zdajú byť rentabilné v tom smere, aby sme vedeli zamedziť tomu, aby tieto IC vlaky sme museli dotovať. Samozrejme, cenotvorba každej spoločnosti je, sú jeho vecou a takisto našej spoločnosti. Skončil som.  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.