Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Oto Žarnay

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 23. 11. 2016 
Zadávateľ Oto Žarnay 
Otázka Učiteľka z Prievidze sa pýta: "Stále je kritizované kreditové vzdelávanie. Aké návrhy sa teda plánujú? Robí sa štatistika potreby niektorých odborov pre trh práce? Otvárajú sa také typy škôl, ktoré sú potrebné pre trh práce, resp. podporujú sa takéto školy?  
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Plavčan 
Dátum odpovede 24. 11. 2016 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Plavčan 
Odpoveď Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán poslanec, dámy a páni, kreditový systém je nastavený ako systém, ktorý motivuje pedagogických a odborných zamestnancov k neustálemu sebarozvoju. Za absolvované kontinuálne vzdelávanie umožňuje získavať kredity, ktoré neskôr pedagogickí a odborní zamestnanci využívajú na priznanie kreditového príplatku alebo na vykonávanie atestácie, ktoré je tiež spojené s platovým postupom. Kvalita programov kontinuálneho vzdelávania je zabezpečená v akreditačnom konaní hodnotením dvoma externými hodnotiteľmi, ktorých odborný názor je rešpektovaný, pretože externými hodnotiteľmi sú odborníci z prostredia škôl a školských zariadení, vysokých škôl alebo záujmových a odborných združení. Tvorbu štatistík o potrebách trhu práce zabezpečuje ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny v spolupráci s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky prostredníctvom informácií o uplatnení absolventov stredných škôl na trhu práce v rámci pravidelných prognóz vývoja na trhu práce podľa jednotlivých krajov, stredných škôl, študijných odborov a učebných odborov a vykonávaného zamestnania. Analýzy a prognózy o vývoji trhu práce následne zohľadňuje samosprávny kraj ako jedno z kritérií pri výkone svojej kompetencie určovať počet tried prvého ročníka stredných škôl pre prijímacie konanie v nasledujúcom školskom roku prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia. Ďalším dôležitým dokumentom, podľa ktorého postupuje samosprávny kraj pri určovaní počtu tried prvého ročníka stredných škôl, je regionálna stratégia výchovy a vzdelávania v stredných školách, ktorú samosprávny kraj každoročne aktualizuje v spolupráci so zástupcami okresného úradu v sídle kraja, úradu práce sociálnych vecí a rodiny v sídle kraja, regionálnymi komorami stavovských a profesijných organizácií, zamestnávateľmi, odbornými organizáciami a zriaďovateľmi stredných škôl. Samozrejme, že podobne, ako aj odlišné problematiky, ktoré som uviedol v predchádzajúcich odpovediach na otázky, chcem nechať momentálne otvorený priestor pre odborníkov, ktorí pripravujú národný program výchovy a vzdelávania. Títo by sa mali zaoberať aj touto problematikou, ktorú ja sám si viem predstaviť riešiť trochu inak, ale v každom prípade chcem nechať priestor pre všetkých tých, pre širokú verejnosť, ktorá momentálne má príležitosť dávať svoje návrhy na to, aby bolo možné zapracovať ich pripomienky do tohto dokumentu. Preto by som nerád momentálne do tejto prebiehajúcej diskusie zasahoval svojimi názormi. V každom prípade sa domnievam, že je naozaj najvyšší čas, aby sme nastavili výchovu a vzdelávanie v školách v Slovenskej republike tak, aby bola čo najprospešnejšia pre deti a mládež, ktorá do týchto škôl chodí. Ďakujem veľmi pekne.  
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.