Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Zuzana Zimenová

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 23. 11. 2016 
Zadávateľ Zuzana Zimenová 
Otázka Dana z Trenčianskych Teplíc sa pýta: "Veľmi by prospelo, keby sa škôlky začali svojou otváracou dobou prispôsobovať potrebám rodičov. Nie veľa rodičov má takú pracovnú dobu, aby si do 16.00 hod. stihli vyzdvihnúť svoje deti. Netvrdím, že učiteľky v materských školách sú dobre platené a treba im pridávať robotu, ale takéto časy popierajú zmysel škôlky, komplikujú rodičom život a obmedzujú výber zamestnania. Myslí si, pán minister, že je reálne predlžiť prevádzkovú dobu materských škôl?" 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Plavčan 
Dátum odpovede 24. 11. 2016 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Plavčan 
Odpoveď Vážená pani poslankyňa, dámy a páni, ďakujem pekne za otázku. V súlade s vyhláškou o materskej škole určuje čas prevádzky v materskej škole celodennou výchovou a vzdelávaním riaditeľka materskej školy po prerokovaní so zákonnými zástupcami a po súhlase zriaďovateľa. V praxi sa to realizuje tak, že rodičia, čo i len jeden rodič, ak majú požiadavky na iný čas prevádzky, ako je doposiaľ na základe predchádzajúcich požiadaviek určený, môžu riaditeľku materskej školy písomne požiadať o zmenu prevádzky v tom zmysle, že sa jej čas predĺži tým, že potrebuje zmenu v čase otvárania alebo zmenu v čase zatvárania materskej školy. Pri uvažovaní o zmene času prevádzky materskej školy je potrebné brať do úvahy aj skutočnosť, že to môže mať vplyv na pracovný čas učiteliek, a teda aj na plnenie rozsahu vyučovacej činnosti učiteliek vrátane riaditeľky a môže to znamenať, že predĺžením času prevádzky sa zmení pracovný čas učiteliek a vznikne im nárok na vyšší plat, pretože budú môcť, musieť vykonávať priamu vyučovaciu činnosť, teda si plniť rozsah vyučovacej činnosti nad rozsah ustanovený nariadením vlády. Pri rozhodovaní o určení prevádzky materskej školy je teda potrebné brať do úvahy nielen požiadavky rodičov, ale aj možnosti materskej školy. Toto je súčasný stav. Pri diskusiách o národnom programe výchovy a vzdelávania sme hovorili aj o tom, že je potrebné deti a hlavne v sociálne znevýhodnenom prostredí udržať v podnetnom prostredí. To znamená, že pri posudzovaní obsahu reformy výchovy a vzdelávania je potrebné povedať aj to, že je nevyhnutné, aby sme sa pozerali na dieťa a na jeho potreby a nepozerali sa na to, či majú alebo nemajú momentálne riaditelia škôl dostatok pracovníkov, alebo či sa predĺži pracovný čas učiteľov, alebo či bude potrebné, vyšší počet učiteľov v materských školách na zabezpečenie požiadaviek rodičov. Práve preto, keďže národný program výchovy a vzdelávania je zameraný na potreby detí a mládeže, aby sa tam deti cítili, v tomto prípade v materskej škole, dobre, bude potrebné, tak ako som už uviedol pri predchádzajúcich otázkach, pripraviť v rámci akčných plánov aj výpočet alebo prepočet finančných prostriedkov potrebných na to, ak majú rodičia záujem alebo ak je potrebné napríklad v oblastiach v sociálne znevýhodnenom prostredí udržať deti v materskej škole, nájsť dostatok finančných prostriedkov. Niekoľkokrát som už uviedol verejne, že v rámci programového vyhlásenia vlády je uvedená suma 2 mld. eur na štyri roky, čo znamená navýšenie štátneho rozpočtu v oblasti školstva o 200 mil. medziročne vždy z vyššieho základu. Ale opakovane som aj povedal, že na to, aby sme zabezpečili reformu výchovy a vzdelávania, je potrebné týchto finančných prostriedkov podstatne viac. A aj na zabezpečenie týchto úloh, ktoré ste uviedli v tejto otázke, bude potrebné zabezpečiť finančné prostriedky, aby boli všetky vzdelávacie potreby a výchovné detí v materských školách zabezpečené. Urobím všetko pre to, ak sa prijme dokument národný program výchovy a vzdelávania a budú pripravené akčné plány, aby vo finančných prostriedkoch, ktoré sú uvedené k jednotlivým opatreniam, aby boli zabezpečené tieto finančné prostriedky. Netýka sa to len na finančné prostriedky pre učiteľky v materských školách. Napríklad vieme, že vo vyšších stupňoch základnej školy máme asistentov učiteľov, máme špeciálnych pedagógov, ktorí sú čiastočne financovaní zo štátneho rozpočtu, čiastočne z eurofondov, a bude potrebné takisto aj otvorene povedať, ak chceme zabezpečiť primeraný štandard a aby deti dostali všetko to, čo majú, aj na zvýšený počet týchto kategórií pedagogických zamestnancov a výchovných zamestnancov, a takisto aj tú sumu, ktorá z eurofondov už v najbližších rokoch nepríde, otvorene povedať, že ak chceme zabezpečiť všetky tieto potreby, tak bude potrebné hľadať finančné prostriedky v štátnom rozpočte a potom naozaj bude potrebné týchto finančných prostriedkov viac. Ďakujem pekne.  
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.