Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Miroslav Beblavý

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 15. 6. 2016 
Zadávateľ Miroslav Beblavý 
Otázka Rodič sa pýta, prečo pri riaditeľovi školy má právo veta starosta, keď po odbornej stránke na to nie sú nekvalifikovaní a nemajú šancu posúdiť vhodnosť kandidáta na post riaditeľa, ktorý prešiel úspešne výberovým konaním v rade školy? Ako je možné, že názor laika je postavený nad názor školskej rady? 
Adresát minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Plavčan 
Dátum odpovede 16. 6. 2016 
Zodpovedal minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Peter Plavčan 
Odpoveď Vážený pán poslanec, ďakujem za položenú otázku. Od nadobudnutia účinnosti novely zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, ktorou sa upravili aj procedúry vymenovania riaditeľov škôl a školských zariadení zriadených obcou, mestom alebo samosprávnym krajom, sa zrovnoprávnili kompetencie jednotlivých zriaďovateľov vo veci vymenovania riaditeľov. Rovnako ako starosta, prípadne primátor alebo predseda vyššieho územného celku aj zriaďovateľ súkromnej aj cirkevnej školy a školského zariadenia má právo neakceptovať návrh rady školy na vymenovanie kandidáta na riaditeľa na základe výsledkov výberového konania. Dôvody neakceptovania kandidáta na riaditeľa môžu byť rôzne, vzhľadom na to, že riaditeľ je osobou, ktorá je popri zodpovednosti za kvalitu výchovy a vzdelávania zodpovedná aj za riadne hospodárenie s finančnými prostriedkami, za správu majetku zriaďovateľa a podobne. Vzhľadom na uvedené sa javila požiadavka zriaďovateľov na zjednotenie kompetencií vo veci vymenovania riaditeľa ako oprávnená. Fakt je ten, že názor zriaďovateľa by mohol byť považovaný aj za názor laika. Za rovnako laický by mohol byť považovaný aj názor niektorých ďalších členov rady školy. To znamená, že, áno, v zásade je možné považovať niektorých starostov za laikov, ale na druhej strane máme medzi starostami aj osoby, ktoré môžu mať, povedzme, ak majú učiteľské vzdelanie, prípadne ak pochádzajú zo školského prostredia, aj ucelený a zodpovedný názor na to, ako by táto škola mala fungovať, ale napriek tomu, čo som doteraz povedal, tak isto sa domnievam, že rada školy je orgán, ktorý je veľmi dôležitý na škole, a mali by sme sa pozrieť na jeho vnútornú štruktúru, tak isto na kompetencie tohto orgánu a tak isto aj na kompetencie zriaďovateľov, lebo sa domnievam, že máme mnoho prípadov, keď riaditelia škôl sú veľmi dlhodobo zabetónovaní vo svojich funkciách a možno s ohľadom na ďalší rozvoj školy to nemusí byť úplne vhodné. Takže tak isto aj táto téma bola aj rozdiskutovaná v rámci okrúhlych stolov pri príprave programového vyhlásenia vlády. A domnievam sa, že aj s ohľadom na to, aby sa v školách nastolil akýsi taký slobodnejší duch, aspoň na niektorých školách, by sme sa mali venovať aj tento téme a možno aj nanovo nastaviť zloženie rád škôl a tak isto aj spôsob voľby riaditeľa, prípadne práva veta a prípadne aj funkčné obdobia riaditeľov. Ja si napríklad viem predstaviť, že riaditeľ by mohol podobne ako na vysokých školách mať dve funkčné obdobia, potom nech sa uchádza o funkciu riaditeľa na inej škole a po tých niekoľkých rokoch sa môže vrátiť a podobne. Je tam viacero možností, ako sa vyrovnať s radou školy, s funkciou riaditeľa na škole a tak isto aj so všetkým, čo sprevádza vlastne dnešný stav, a ako to jemne nastaviť inak, aby bolo možné hovoriť o slobodnej voľbe riaditeľa na niektorých školách a o možnosti zmeniť stav, ktorý tam je. Ďakujem za pozornosť.  
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne. Vážený pán minister, aj keď išlo v tomto prípade o otázku rodiča, tak ja sa s ňou stotožňujem a musím povedať, že vaša odpoveď, hoci myslím si, že bola pomerne otvorená, načrtá naozaj viacero tých problémov, chýbal mi v nej taký jasnejší záväzok a postoj z vašej strany, o ktorý by som vás chcel v tej doplňujúcej otázke požiadať, preto, lebo dokonca aj keď je jasný záväzok, ešte ani to nestačí. Váš predchodca pán Čaplovič sa najprv vyjadril v roku 2012 pri štrajku učiteľov, že posilní práve zastúpenie učiteľov v rade školy na úkor poslancov alebo teda zástupcov zriaďovateľa. A potom urobili presný opak tým, že presadili túto zmenu na návrh ZMOS-u, kde vlastne zriaďovateľom dali viac kompetencií. Takže z tohto dôvodu by som privítal také záväznejšie vyjadrenie z vašej strany, akým smerom by to malo ísť.Za seba mi dovoľte len povedať, že akékoľvek úpravy, ktoré smerujú či už k tomu, aby bol proces voľby do rady školy slobodný alebo rokovanie rady školy slobodné alebo proces smerujúci naozaj k zváženiu určitých obmedzení funkčných období, sú podľa mňa vhodné. Ale teda zaujímal by ma váš postoj záväznejšieho charakteru než ten, ktorý ste zatiaľ povedali. Ďakujem.  
Doplňujúca odpoveď Zmeníme to.  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.