Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Péter Vörös

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 1. 7. 2015 
Zadávateľ Péter Vörös 
Otázka Vážený pán minister, prednedávnom sa na vás otvoreným listom obrátila skupina rodičov vychovávajúcich zdravotne postihnuté deti. Žiadajú vás o zohľadnenie ich požiadaviek ohľadne zlepšenia ich sociálneho postavenia a podpory zo strany štátu. V závere svojho listu vás požiadali aj o osobné stretnutie. Pán minister, aký máte názor na požiadavky rodičov hendikepovaných detí, resp. akým spôsobom mienite vyhovieť ich požiadavkám? 
Adresát minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Ján Richter 
Dátum odpovede 2. 7. 2015 
Zodpovedal minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Ján Richter 
Odpoveď Ďakujem za slovo, pán podpredseda Národnej rady. Vážený pán poslanec, aj podľa našej osobnej dohody rozšírim ten okruh tej odpovede k otázke č. 2, aj o tých posudkových lekárov, čomu sa vlastne venuje tá vaša ďalšia otázka. K uvedenému otvorenému listu sa uskutočnili dve pracovné stretnutia so zástupcami predkladateľov listu, konkrétne 18. júna t. r. na ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny na úrovni generálnej riaditeľky sociálnej a rodinnej politiky, ktorá riadi aj odbor kompenzácií, to znamená priamych tvorcov tejto legislatívy, a generálneho riaditeľa Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, pretože jednotlivé úrady práce zase vyplácajú túto dávku. Druhé sa uskutočnilo na pôde Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sa konalo 23. júna t. r. Tohto stretnutia sa zúčastnili poslanci – páni Podmanický, Gibalová, Šedivcová, Tomanová, Jurinová, Pavlovičová, Baštrnák, ďalej zástupkyne otvoreného listu – pani Klára Denisová, Mária Trenčíková, Anna Fórová, ako aj zástupcovia ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, menovite riaditeľ odboru kompenzácie. Viaceré požiadavky uvedené v predmetnom liste predstavovali návrhy na prijatie legislatívnych zmien, predovšetkým v zákone č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného poistenia, to znamená, výšky príspevkov, odstránenie niektorých podmienok nároku na peňažné príspevky, prípadne nový druh príspevku. Ale poukazovali aj na problémy, ktoré sa týkajú aplikácie zákona v praxi samotnej. V rámci oboch stretnutí bol kladený najmä dôraz na peňažný príspevok na opatrovanie. V súčasnosti Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky hľadá možné riešenia ako stabilizovať najmä poberateľov peňažného príspevku na opatrovanie v produktívnom veku, ktorí opatrujú fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, poberajúcu dôchodkovú dávku. Jedná sa o skupinu opatrovateľov, ktorým sa z dôvodu valorizácie dôchodkovej dávky a nevalorizácie súm životného minima znižuje peňažný príspevok na opatrovanie o sumu, o ktorú dôchodková dávka opatrovaného presahuje 1,4-násobok sumy životného minima. Pre informáciu, počet poberateľov peňažného príspevku na opatrovanie, ktorí opatrujú fyzickú osobu poberajúcu dôchodkovú dávku, bol v minulom roku 22 239 osôb. Niektoré požiadavky obsiahnuté v liste menili systém poskytovania peňažných príspevkov ako takých, nielen čo sa týka ich výšky, ale aj podmienok ich nároku, prípadne návrh nového typu príspevku. V prípade návrhu na prijatie takýchto rozsiahlych legislatívnych zmien si ich práva vyžaduje jednak dostatočný časový priestor nielen na ich analýzu, riešenie finančných dopadov, ale aj na ich prípravu. Pri tvorbe legislatívy, ktorá sa dotýka aj osôb so zdravotným postihnutím, ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny už v štádiu prípravy spolupracuje s osobami zdravotne postihnutých prostredníctvom ich reprezentatívnych organizácií, tak ako to ukladá Dohovor Organizácie Spojených národov o právach osôb so zdravotným postihnutím v čl. 4. Oni sú obsiahnutí a zastúpení najmä vo Výbore pre zdravotne postihnutých, takisto v Rade pre ľudské práva, no a bezprostredne po schválení zákona sa im bude venovať aj komisár, verejný ochranca pre zdravotne postihnutých. Podnety nelegislatívnej povahy týkajúce sa podozrenia na pochybenie pri aplikácii zákona v praxi prešetrí Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny. Záverom by som sa chcel pisateľom tohto otvoreného listu poďakovať za spätnú väzbu ohľadom aplikačnej praxe a s ich zástupcami sme pripravení ďalej spolupracovať pri tvorbe legislatívy podľa dohody, ktorá na tomto stretnutí bola prijatá. K tej problematike, ktorá sa týka posudkových lekárov, dodávam, že podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia lekársku posudkovú činnosť vykonáva posudkový lekár úradu alebo Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny. Posudkový lekár spolupracuje s poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, ako je napríklad ošetrujúci lekár alebo odborní lekári, a vychádza z aktuálneho lekárskeho nálezu na účely kompenzácie vyhotoveného poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Kompetencie posudzovať sociálne dôsledky ťažkého zdravotného postihnutia v oblasti kompenzácie na jednotlivé druhy odkázanosti fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím majú len posudkoví lekári úradu alebo Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, a nie ošetrujúci lekári, ani odborní lekári. Hovorím o zákonných náležitostiach. V prípade nezohľadnenia alebo ignorancie lekárskych správ, nejde o nedostatok právnej úpravy, ak došlo k takémuto konaniu, išlo by o individuálne prípady, vždy tam jestvuje možnosť opravného mechanizmu a odvolania sa. Jedným zo záverov týchto pracovných stretnutí bola aj vzájomná dohoda, že zástupcovia pisateľov otvoreného listu na základe individuálnych prípadov, možno vlastnej skúsenosti, identifikujú problémové oblasti, na ktoré Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny zameria kontrolnú činnosť, prípadne preverí ich informácie, ktoré sa tohto charakteru dotýkajú. Ďakujem. Skončil som. 
Doplňujúca otázka Ďakujem za slovo. Vážený pán minister, ďakujem za odpoveď. Pre doplnenie chcem dodať, že rodičia vo svojom otvorenom liste namietajú proti postupom posudkových lekárov pri posúdení sociálnej odkázanosti zdravotne postihnutých detí. Aj sám som sa už viackrát stretol s prípadmi, keď posudkový lekár svojvoľne a bez dôkladného lekárskeho vyšetrenia nezohľadňuje stanovisko lekára-špecialistu. Ako na to upozornili aj rodičia zdravotne postihnutých detí, posudkoví lekári nemajú pred zákonom žiadnu osobnú zodpovednosť za svoje rozhodnutia pred súdom. Ak dôjde k vymáhaniu práva súdnou cestou, zodpovednosť za rozhodnutie má len príslušný úrad, teda Sociálna poisťovňa alebo úrad práce, nie však samotný posudkový lekár. Pán minister, nemyslíte si, že by bolo vhodné zaviesť osobnú zodpovednosť posudkových lekárov za ich rozhodnutia?  
Doplňujúca odpoveď Pán poslanec, pripúšťam, že rozhodnutie posudkového lekára môže mať, nazvem to, individuálny osobný charakter, možno subjektívno-objektívny. Čo však pokladám v tejto situácii za najdôležitejšie a na čom sa už aj pripravuje nová legislatíva, je sústrediť všetkých posudkových lekárov do jednej inštitúcie. Sú veľmi rozdrobení na viacerých pracoviskách, na viacerých inštitúciách a spôsobuje to problém. Oni potrebujú jednotnú metodiku, jednotné riadenie. Áno, pripúšťam, možno sa baviť aj o tom, čo hovoríte vy. Takže áno, je tu už dosť dlho systémová príprava na vytvorenie jednej inštitúcie, ktorá by celú túto časť posudkových lekárov riešila, pretože tu je treba vidieť, že ten posudkový lekár, to nie je obyčajný lekár. To sú dvojatestovaní lekári, ktorí majú veľmi vysokú zodpovednosť a najmä potrebu odbornej praxe na to, aby vedeli tak dôležité a zásadné rozhodnutia prijímať. Ja som osobne presvedčený, že vytvorenie takejto inštitúcie s vlastným zákonom vrátane konkrétnej zodpovednosti by malo z hľadiska budúcnosti týmto problémom v značnej miere pomôcť.  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.