Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Ľubomír Petrák

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 10. 9. 2014 
Zadávateľ Ľubomír Petrák 
Otázka Vážený pán minister, oceňujem organizačno-technické opatrenia na obchvate Bratislavy a Prístavnom moste. Môžete nás oboznámiť s časovým harmonogramom zavádzania ďalších organizačno-technických opatrení na zabezpečenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky? 
Adresát minister dopravy SR Ján Počiatek 
Dátum odpovede 11. 9. 2014 
Zodpovedal minister dopravy SR Ján Počiatek 
Odpoveď Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec, diaľnica D1 privádza dopravu z celého územia Slovenska do hlavného mesta, úsek diaľnice D1 Senec – Vajnory je najzaťaženejším extravilánovým diaľničným úsekom na celom Slovensku. Kolóny vozidiel sa začínajú vytvárať na intravilánovej časti diaľnice D1 v oblasti Prístavného mostu a postupne sa vytvárajú kolóny vozidiel medzi jednotlivými križovatkovými úsekmi. Z uvedeného dôvodu Národná diaľničná spoločnosť hľadala rýchle a efektívne riešenia, ktoré sa dajú realizovať za pomerne krátku dobu a s prijateľným rozpočtom. Jedným z týchto opatrení, ktoré je už aj zrealizované, je zmena vodorovného dopravného značenia a využitie odstavného pruhu na úsekoch D1 v Bratislave. Konkrétne ide o úseky diaľnice Zlaté piesky – Letisko, smer do Petržalky, kde sa odstavný pruh využije ako tretí jazdný pruh od výjazdu z križovatky Zlaté piesky až po zjazd v križovatke Letisko, a úsek diaľnice Ružinov – Prievoz, kde sa taktiež odstavný pruh využije ako tretí jazdný pruh od výjazdu v križovatke Ružinov až po zjazd v križovatke Prievoz a zrkadlovo na opačnej strane od výjazdu v križovatke Prievoz až po zjazd v križovatke Ružinov. Ďalšie zmeny pripravuje Národná diaľničná spoločnosť na realizáciu v budúcom roku. Bude sa týkať križovatky Ovsište, kde sa navrhuje realizácia nového pripájacieho a odbočovacieho pruhu pre prepojenie diaľnice D1 a Einsteinovej ulice. Pripájací pruh z Einsteinovej ulice na diaľnicu D1 v smere na Trnavu bude navrhnutý tak, aby vozidlám idúcim po Einsteinovej ulici bolo umožnené napojenie sa na diaľnicu D1 pred Prístavným mostom, a teda pred miestom existujúceho spoločného prepojenia vetiev z Einsteinovej a Dolnozemskej na Prístavný most. Tým sa výrazne zmení intenzita dopravy v mieste pripojenia vetvy z Dolnozemskej cesty na vetvu smerujúcu z Einsteinovej ulice smerom na Prístavný most. Toto riešenie bude mať za následok to, že počet vozidiel pripájajúcich sa na diaľnicu D1 sa rozdelí do dvoch bodov. Vozidlá idúce po Einsteinovej ulici smerom od Viedenskej cesty budú mať možnosť pripojiť sa v novonavrhnutom pripájacom pruhu, vozidlám idúcim po Einsteinovej v smere od výjazdu z Černyševského ulice budú slúžiť existujúce pripojenia na diaľnicu D1 na Prístavnom moste. Pre zriadenie pripájacieho pruhu bude potrebné realizovať stavebné úpravy na miestnej komunikácii Einsteinova ulica v dĺžke zhruba 430 metrov, konkrétne ide o rozšírenie Einsteinovej ulice južným smerom o zhruba 2,5 až 3 metre tak, aby bolo možné z Einsteinovej ulice vybudovať vyraďovací úsek pre vozidlá odbočujúce smerom na diaľnicu. Začiatok rozšírenia bude zhruba pri relax centre, spolu s rozšírením Einsteinovej ulice bude upravená križovatka s prepojením na Černyševského ulicu s tým, že železničné priecestie ostane zachované. Ďalej odbočovací pruh z diaľnice D1 na Einsteinovu ulicu v smere na Brno je navrhnutý tak, aby vozidlám idúcim po diaľnici D1 bola umožnené napojenie sa na Einsteinovu ulicu za Prístavným mostom. Toto odbočenie bude slúžiť pre vozidlá, ktoré smerujú do priestoru obchodného centra Aupark a výstaviska Incheba a tiež pre vozidlá smerujúce do častí Petržalky prístupných z Panónskej cesty. Existujúci zjazd z Prístavného mosta bude slúžiť iba vozidlám smerujúcim na Dolnozemskú cestu. Týmto riešením sa výrazne zmení intenzita dopravy v mieste odpojenia vetvy z diaľnice D1 smerom na Dolnozemskú, toto riešenie bude mať za následok, že počet odbočujúcich vozidiel z diaľnice sa rozdelí do dvoch bodov, opäť ako na opačnej strane. Pre zriadenie odbočovacieho pruhu z diaľnice D1 bude potrebné realizovať stavebné úpravy na miestnej komunikácii opäť na Einsteinovej ulici iba v časti pripojenia odbočovacieho pruhu z diaľnice na Einsteinovu ulicu. Predpokladám, že k definitívnemu a výraznému zlepšeniu dopravnej situácie na diaľnici D1 príde až po vybudovaní diaľnice D4, ktorá preberie časť tranzitnej a nákladnej dopravy v smere východ – západ a zredukuje počet vozidiel v dopravných špičkách práve na diaľnici D1, ktoré sú už dnes na kritických úrovniach. Na prelome tohto a budúceho roka plánujeme začať súťaž na koncesionára, teda firmu alebo konzorcium, ktoré túto diaľnicu postaví a bude ju aj prevádzkovať. Je našou ambíciou, aby sa tento potrebný úsek začal stavať začiatkom roku 2016, teda ešte počas funkčného obdobia tejto vlády, s predpokladaným dokončením tohto úseku pred rokom 2020, pretože je zrejmé, že ak sa to neudeje, tak v roku 2020 bude dopravná situácia v Bratislave úplne nepredstaviteľná. Skončil som.  
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne za slovo a ďakujem pekne aj za odpoveď, pán minister. Nestihnem už položiť doplňujúcu otázku, ale chcem povedať to, čo bolo aj v predmete otázky, oceňujem tieto riešenia a chcem povedať, že vcelku aj jednoduchými riešeniami, ak by som to veľmi zvulgarizoval, prostredníctvom vedra farby sa dá výrazne uľahčiť život občanom. Ďakujem pekne.  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.