Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Zsolt Simon

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 27. 11. 2013 
Zadávateľ Zsolt Simon 
Otázka Vážený pán minister, spotreba ktorých druhov rýb vzrástla oproti roku 2011? 
Adresát minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Ľubomír Jahnátek 
Dátum odpovede 28. 11. 2013 
Zodpovedal minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Ľubomír Jahnátek 
Odpoveď Ďakujem pekne za otázku, pán exminister. Nie je ani tak podstatná tá vaša prvá otázka, lebo vy už máte nachystanú doplňujúcu otázku, ktorá bude smerovať k reklame, ktorá ide k rybám. Čiže nemýlim sa, pravda. Tak viete čo? Ja sa vám pokúsim odpovedať hneď aj na tú vašu druhú otázku, ktorú máte nachystanú. Keby mi dal túto otázku hociktorý poslanec z Národnej rady, vôbec by som sa nečudoval a bral by som to, že má skutočný záujem o to, aby sa dozvedel, aké druhy rýb sa hlavne konzumujú na území Slovenskej republiky, čiže z rýb ktoré sú obľúbené, či sú dovozové, či sú z vlastnej produkcie. Ale čudujem sa, keď túto otázku položí dvojnásobný exminister. Pán poslanec, pán exminister, vy ste boli dve funkčné obdobia ministrom pôdohospodárstva. Neurobili ste nič pre to, aby ste dostali pod kontrolu chov rýb na Slovensku, neurobili ste žiadny zásah na to, aby buď ministerstvo, alebo Štatisticky úrad robil takú štatistiku, ktorú vy odo mňa dneska pýtate. Vy viete veľmi dobre, že odpovedať na vašu otázku by sa dalo, len keby ste robili fyzickú kontrolu na každom pracovisku a na každom obchode. Čiže z tohto pohľadu sa v tomto momente na vašu otázku nedá odpovedať, môžem vám len povedať, že tá spotreba je 4,7 kilogramu na občana a rok, čo je veľmi nízke. Preto je aj potrebné robiť reklamu. A, vôbec, projekt reklamy vznikol z komoditnej rady, lebo určite viete, máte dosť ľudí ešte na ministerstve pôdohospodárstva svojich, že sme zaviedli tzv. komoditné rady, kde každá komodita, ktorú je schopné slovenské poľnohospodárstvo ponúknuť do trhových fondov, má svoju komoditnú radu, kde rozoberáme každú komoditu dopodrobna od podmienok, možností, kapacít po predaj, dovoz, ceny, a, keď sú nejaké nezrovnalosti, tie to do cenových rád. Práve na Komoditnej rade pre ryby vznikla požiadavka, že je potrebné urobiť masívnu kampaň, aby sa spotreba rýb výrazne zvýšila. Ale, pán exminister, nestačí len konštatovať, toto je nedostatočné. Čiže na rozdiel od vás, ja som prikročil aj k aktívnym krokom, aby sme v krátkej dobe mohli dostať aj relevantnú odpoveď na vašu otázku. V súčasnosti už je vypracovaný návrh zákona o akvakultúre na ministerstve pôdohospodárstva. Predpokladám, že začiatkom roku 2014 postúpime do legislatívneho procesu tento návrh zákona a keď všetko dobre pôjde, od roku 2015 začneme robiť skutočnú štatistiku v oblasti chovu a produkcie, konzumácie rýb. Čo je veľmi podstatné a s čím ste vy za celé vaše dve funkčné obdobia nič neurobili, to je centralizácia plemenárskych kníh. Čiže aj ryby zaradíme, tak ako je to v hovädzom dobytku, ako je to v ošípaných, ako je to v iných hospodárskych zvieratách, do Centrálnej evidencie hospodárskych zvierat. Na to potrebujeme urobiť patričné programové vybavenie. Ale pokiaľ budeme mať oporu v zákone, predpokladám, že od roku 2015 budeme mať podrobný prehľad oveľa podrobnejší ako ten, ktorý vy teraz pýtate, čo sa týka oblasti akvakultúry. Takže ďakujem pekne za otázku, mohli ste si ju aj odpustiť, lebo ste vedeli, že taký údaj neexistuje. Ďakujem pekne, skončil som.  
Doplňujúca otázka Pán minister, veľmi pekne ďakujem. Neočakával som tak ako v prípade aj pána predsedu vlády, že sa z opozície vylosujú niektoré otázky. Ale nepochopili ste ani môj zámer k tej druhej otázke, na ktorú ste sa snažili odpovedať, tak snažím sa vám to sformulovať. Prosím vás pekne, povedzte mi alebo zadefinujte, aká bola efektivita reklamnej kampane, ktorú ste si objednali a ktorú ste si obstarali takým spôsobom, akým ste si ju obstarali, o koľko sa predávajú slovenské ryby zo slovenských rybníkov lepšie, ako tomu bolo predtým. Ďakujem.  
Doplňujúca odpoveď Ďakujem pekne za doplňujúcu otázku číslo dva. Pán poslanec, vy ste v poľnohospodárskych kruhoch známy hlavne ako obchodník, nie ako poľnohospodár. Čiže ako obchodník by ste mali veľmi dobre vedieť, že reklama sa robí vtedy, keď tovar nejde, keď je nízky predaj tovaru. Reklama sa ešte len spustila, reklamu je potrebné vyhodnotiť po určitom období, keď sa dá relevantne zistiť, či táto reklama zabrala alebo nezabrala. Ale nemôžete žiadať už výstupy z reklamy, keď reklama ešte len prebieha. Takže keď budeme mať tieto výstupy, dám vám rád aj odpoveď na túto otázku. Ďakujem, skončil som.  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.