Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Antonín Cicoň

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 19. 6. 2013 
Zadávateľ Antonín Cicoň 
Otázka Vážený pán premiér, môžete nás informovať o tom ako postupuje reorganizácia štátnej správy "ESO" v súvislosti s návrhom zákona o miestnej štátnej správe? 
Adresát predseda vlády SR Robert Fico 
Dátum odpovede 20. 6. 2013 
Zodpovedal predseda vlády SR Robert Fico 
Odpoveď Ďakujem za otázku. Vážené dámy a páni, chcem na úvod skonštatovať, že reforma ESO, ktorá v normálnej reči, keď mám použiť preklad tejto skratky, znamená zásadné zmeny v miestnej štátnej správe, je najväčšia reforma v tejto oblasti od roku 1989. Táto reforma je možná len preto a vtedy, pokiaľ dokáže vládna väčšina sa dohodnúť na princípoch reformy a ju postupne aj realizovať. Široké vládne koalície neboli nikdy schopné prijať opatrenia podobného charakteru. Už prvé kroky v tejto oblasti sme urobili v rokoch 2006 až 2010. A bol to rok 2007, kedy sme zrušili krajské úrady ako všeobecnú štátnu správu na úrovni krajov. Mnohí vtedy naznačovali, že takáto zmena je nesystémová a bude citeľná pre ľudí. Mám taký pocit, že zrušenie krajských úradov ako úradov všeobecnej štátnej správy si takmer nikto nevšimol a krajské úrady ani nikomu nechýbajú. Ďalší významný krok sme chceli urobiť vo vzťahu k špecializovanej krajskej štátnej správe, avšak práve existencia koalície neumožnila ísť ďalej, pretože koaličný partner napríklad nesúhlasil so zrušením krajských školských úradov. To sa však udialo 1. januára 2013, keď sme zrušili prakticky celú špecializovanú štátnu správu na úrovni krajov. Opäť boli pripomienky, že to bude niekomu chýbať. Ak sa však pozrieme spätne, môžme skonštatovať, že vôbec nikomu tieto inštitúcie na krajskej úrovni nechýbajú. Vážené dámy a páni, chceme reagovať v reforme ESO, ako ju pripravilo ministerstvo vnútra, na veľmi nesprávne rozhodnutia, ktoré boli urobené začiatkom roku 2002, 2003, kedy došlo k úplnému rozbitiu okresných úradov, ktoré tvorili silných reprezentantov štátu na úrovni okresu. Vytvoril sa celý sled špecializovaných miestnych orgánov štátnej správy. Ľudia začali pobehovať medzi úradmi, ľudia mali sťažený prístup k vybavovaniu každodennej agendy a takýto mechanizmus koexistencie okresných, obvodných úradov, špecializovanej štátnej správy bol mimoriadne a je mimoriadne náročný finančne, personálne, ale aj logisticky. Preto vláda Slovenskej republiky si do svojho programového vyhlásenia dala úlohu, že zabezpečíme vyššiu efektívnosť, výkonnosť a transparentnosť, ako aj celkovú modernizáciu štátnej správy. Finančný efekt týchto reformných krokov bude tak vysoký, že nám priamo dopomáha ku konsolidácii verejných financií a priamo nám dopomáha dosahovať ciele, ktoré sme si v tejto oblasti postavili. Podľa najnovších údajov, ako včera uviedol podpredseda vlády a minister vnútra, prispeje táto reforma do rozpočtu sumou 127 mil. v eur v roku 2013 a na budúci rok približne 220 mil. eur. Celkovo sa očakáva, že prínos tejto reformy do roku 2016 bude niekde medzi 700 miliónmi eur až jednou miliardou. Ako som uviedol, prvá etapa sa úspešne rozbehla 1. januára 2013, kedy sa zrušili špecializované miestne orgány štátnej správy na úrovni krajov. Nezaznamenali sme žiadne zlyhania ani negatívne ohlasy, že by táto reorganizácia niekoho poškodila. Dovtedy sme mali 613 orgánov miestnej štátnej správy, nehovoriac o ďalších stovkách rozpočtových a príspevkových organizácií. Cieľom druhej etapy integrácie, ktorú ste odštartovali včera, keď ste schválili zákon o miestnej štátne správe, je vytvoriť jednotnú sústavu miestnych orgánov štátnej správy. Čím zanikne neprehľadná špecializovaná miestna štátna správa reprezentovaná zložitou a neprehľadnou štruktúrou rôznych úradov. Dámy a páni, ideme zrušiť 248 miestnych orgánov štátnej správy, z toho 40 s právnym postavením rozpočtovej organizácie, čo bude mať pozitívny vplyv na štátny rozpočet, najmä znížením prevádzkových nákladov, znížením počtu správcov majetku štátu, počtu služobných úradov, obstarávateľov a podobne. V tejto etape sa rušia obvodné úrady životného prostredia, obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, obvodné lesné úrady, obvodné pozemkové úrady a správy katastra. K 1. 10. 2013 sa navrhuje zriadiť 72 okresných úradov ako silných reprezentantov štátu na úrovni okresu, pričom v Bratislave a v Košiciach sa navrhuje, obdobne, ako je tomu doteraz, ponechať po jednom okresnom úrade s územnou pôsobnosťou pre všetky okresy týchto miest. Pri vytváraní nového modelu miestnej štátnej správy sa vychádzalo najmä z princípov efektivity, odôvodnenosti potrieb, frekventovanosti výkonu agendy a z aktuálnych personálnych kapacít. Pri zhodnotení týchto súvisiacich kritérií možno reálne zabezpečiť, aby pôsobnosť na všetkých úsekoch štátnej správy vykonávalo zatiaľ 49 zo 72 okresných úradov, čo vychádza z doterajšieho usporiadania miestnej štátnej správy a z uvedených základných princípov jej činnosti. Okresný úrad s integrovanou pôsobnosťou bude z hľadiska právnej formy preddavkovou organizáciou Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, pričom rozhodovacia právomoc o právnych pomeroch právnych subjektov v oblasti verejnej správy sa zveruje jeho príslušným organizačným útvarom. Odvetvový princíp riadenia a kontroly štátnej správy uskutočňované okresným úradom príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy v súlade s kompetenčným zákonom a zákonmi upravujúcimi organizáciu výkonu štátnej správy na jednotlivých úsekoch zostáva nedotknutý. Toto môže potvrdiť minister školstva, keď došlo k zrušeniu školských úradov, došlo k dohode a nie sú žiadne námietky, žiadne pripomienky k tomu, ako dnes sú školské záležitosti spravované. Zjednotením územnej a vecnej pôsobnosti úradov a územnosprávnym členením Slovenska sa zároveň vytvorí inštitút jedného predstaviteľa vlády na území okresu, čím sa zjednoduší napríklad aj riadenie mimoriadnych udalostí a iných krízových situácií. Bude tam prednosta okresného úradu, to bude najsilnejší človek za štát v okrese a bude rozhodovať o podstatných veciach. Spolu s integrovaním pôsobností špecializovanej štátnej správy do jedného úradu sa vytvára priestor na zlepšenie komunikácie s občanom a na priblíženie výkonu štátnej správy k nemu. Cieľom je v štruktúre integrovaných orgánov miestnej štátnej správy v území vybudovať sieť klientských centier pre občana, ktoré budú slúžiť na komunikáciu občana s orgánmi štátnej správy. Spolu s fyzickým budovaním klientských centier pre občanov sa bude intenzívne pracovať na elektronizácii verejnej správy a realizácii služieb e-Governmentu tak, aby občan dosiahol pri vybavovaní svojich záležitostí úsporu času, peňazí a nebol orgánmi štátnej správy neprimerane zaťažovaný zháňaním údajov, ktoré už orgán štátnej správy k dispozícii má. Priestor na odprezentovanie celého procesu reformy bude na jeseň, kedy chceme ľudí pripraviť na zmeny, aby sme ich oboznámili s tým, kde sa budú nachádzať okresné úrady ako reprezentanti štátu na úrovni okresov, kontaktné centrá a ďalšie dôležité informácie. Od 1. januára, dámy a páni, 2014 vznikne prvých 14 pilotných klientských centier, ktoré budú postupne dopĺňané tak, aby ich ku koncu roka 2014 bolo 72, čiže pri všetkých okresných úradoch. Cieľom je, aby si občan mohol vybaviť svoju jednoduchú záležitosť na príslušnom úrade na počkanie a zložitejšiu záležitosť podá na kontaktné administratívne miesto občana a agendu vybaví príslušný okresný úrad. Občan vybaví na jednom mieste živnostenské oprávnenie, list vlastníctva, stavebné povolenie či dokonca poľovný lístok. Snahou je, aby si občan mohol overiť vybavovanie svojho podania prostredníctvom kontaktného telefonického centra a zrealizovať SMS notifikáciu, ak bude podanie kompletne vybavené. Čo považujeme za veľký prínos, je to, že ľudia mimo okresných miest nebudú mať najbližšie kontaktné administratívne miesto občana ďalej ako 50 km, alebo maximálne jednu hodinu cesty dopravou, a tiež, aby si občan mohol vybaviť svoje záležitosti aj v klientskom centre mimo svojho trvalého bydliska. Ak niekto bude na dovolenke a bude si musieť niečo vybaviť, môže navštíviť klientské centrum tam, kde sa nachádza a môže si vybavovať veci z prostredia, v ktorom trvale býva. Vybaviť viacero vecí naraz predstavovalo pre občana značnú časovú, administratívnu a finančnú náročnosť. Na ilustráciu môžem uviesť, že bežný občan za svoj život priemerne navštívi úrad štátnej správy 106-krát. Na správne poplatky a dopravu na tieto orgány minie 1 500 eur a pri vybavovaní svojich náležitostí vyčerpá dovolenku za 51 dní, čo sú dva roky dovolenky. Po naplnení a dovŕšení poslednej etapy programu ESO priemerný občan ušetrí približne 600 eur a rok dovolenky, naviac pri využití elektronických služieb môžu tieto čísla aj narásť. Jedná sa o mimoriadne rozsiahlu zmenu v organizácii miestnej štátnej správy. Nestačí zefektívniť iba fungovanie úradov, ale aj poskytnúť kvalitnejšie podmienky na odborný rast pre tisícky zamestnancov týchto úradov. Nevyhnutným predpokladom dobre fungujúcej reformy bude aj schopná a odborná pracovná základňa úradníkov, ktorých musíme do skončenia reformy rekvalifikovať na rešpektovaných odborníkov, ktorí sa nebudú musieť každé štyri roky obávať, že prídu o svoje pracovné miesto. Stabilizácia personálu a rozbeh uceleného systému celoživotného vzdelávania bude ďalším rozhodujúcim krokom v budovaní modernej miestnej verejnej správy na Slovensku. Primárnym cieľom tejto reformy nie je ľudí prepúšťať, ale ich efektívne využiť a zmeniť pomery obslužných činností. Reforma ESO je reformou, ktorú Slovensko potrebuje, a konsolidovať verejné financie vieme aj inak, ako len napríklad zvyšovať dane vysoko príjmovým ľuďom, či cestou škrtov. Pevne verím, že táto reforma bude pre slovenských občanov úspešná. Chcem vysloviť poďakovanie tímu na ministerstve vnútra pod vedením podpredsedu vlády, ministra vnútra Roberta Kaliňáka, ktorý odviedol obrovský kus práce. Všetci žijete niekde v regiónoch, niektorí žijeme tu v Bratislave. A veľmi dobre viete, vážené dámy a páni, ako ľudia na Slovensku veľmi ťažko prijímajú zmeny. Toto je obrovská zmena. Chcem vás požiadať o podporu tejto reformy. Ak sa niekde vyskytnú malé chyby, ak sa niekde vyskytnú nedorozumenia, toto nesmie zastaviť túto obrovskú reformu, ktorá prinesie štátu obrovské finančné prostriedky, ale súčasne bude mimoriadne prínosná aj pre ľudí, ktorí si budú môcť podstatne jednoduchšie vybavovať svoje veci. Chcem dopredu poďakovať všetkým primátorom, lebo ide najmä o primátorov miest, ktorí spolupracujú s ministerstvom vnútra napríklad pri vyhľadávaní vhodných budov. Rovnako chcem poďakovať samospráve za to, že je pripravená spolupracovať aj pri budovaní klientských centier, pretože aj to bude pre mesto významná udalosť, ak sa objaví moderná budova, kompletne vybavená elektronikou, kompletne vybavená dobre pripravenými zamestnancami, ktoré bude môcť človek navštíviť a vybaviť si tam všetko, čo bude potrebovať. Už dnes uvažujeme o detailoch typu hodín, ktoré budú pre verejnosť. Samozrejme, že musíme rátať s tým, že jeden deň minimálne, možno dvakrát do týždňa musia mať ľudia možnosť vybaviť si svoje veci aj vo večerných hodinách. Možno inokedy bude táto pracovná doba skrátená, ale rozsah reformy, jej spôsob realizácie, obrovské množstvo detailov, ktoré obnáša, mi naozaj hovorí, aby som ešte raz vyslovil veľké poďakovanie, rešpekt pred tým, čo sa už urobilo., a teším sa, že od 1. januára 2014 budeme môcť postupne otvárať klientské centrá a ukážeme slovenskej verejnosti, že aj zásadné veľké zmeny sú možné. Ďakujem veľmi pekne.  
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.