Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Peter Náhlik

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 12. 12. 2012 
Zadávateľ Peter Náhlik 
Otázka Vážený pán premiér, aké plánujete opatrenia a sankcie voči spoločnostiam hrubo obchádzajúcich daňovú povinnosť?  
Adresát predseda vlády SR Robert Fico 
Dátum odpovede 13. 12. 2012 
Zodpovedal predseda vlády SR Robert Fico 
Odpoveď 4. Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Vážené dámy poslankyne, páni poslanci, ja na úvod ešte tu kolegom poslancom z Obyčajných ľudí, že na nesprávnej strane parlamentu stoja, pretože na tej strane... (Rečník rukami ukazuje vpravo. Potlesk a smiech v sále.) ... na tej strane sa predávalo SPP. A k tomu sa treba aj vracať. Toto sú všetko dôsledky pravicovej vlády, ktorá vlastne rozpredala všetko, čo Slovensko malo, bez možnosti, aby mohol štát do toho nejakým spôsobom účinnejšie zasahovať. Dobre. Ale veď teda poďme k otázkam, ktoré páni poslanci položili. V Programovom vyhlásení vlády sme si za jednu z kľúčových úloh vytýčili nekompromisný, koncepčný a systematický boj proti daňovým podvodom. V záujme naplnenia princípov spravodlivej a stabilnej spoločnosti, konsolidácie a trvalej udržateľnosti verejných financií sme sa zaviazali spracovať Akčný plán boja proti daňovým podvodom s podrobným harmonogramom zavádzania jednotlivých opatrení a stimulácie účasti verejnosti na tomto procese. Zároveň sme sa rozhodli posúdiť efektivitu platnej právnej úpravy Trestného zákona a Trestného poriadku a zanalyzovať možnosť zavedenia nových daňových trestných činov. Akčný plán boja proti daňovým podvodom na roky 2012 - 2016 bol schválený vládou Slovenskej republiky 31. mája 2012. Obsahuje sériu opatrení v oblasti daňového, obchodného, finančného a trestného práva voči spoločnostiam, ktoré hrubo obchádzajú daňovú povinnosť, rovnako aj opatrenia týkajúce sa činnosti finančnej správy a orgánov činných v trestnom konaní, predložených rezortmi financií, spravodlivosti a vnútra. Vychádzame z toho, že je nevyhnutné zvýšiť podiel verejných príjmov na hrubom domácom produkte, aby nedošlo k obmedzeniu verejných služieb pre občanov. Cieľom akčného plánu je pozitívne ovplyvniť výber dane z pridanej hodnoty a zvýšiť príjmy štátneho rozpočtu formou účinnejšieho potláčania nelegálnej ekonomickej činnosti podnikateľských subjektov. Slovensko má s výberom daní, najmä dane z pridanej hodnoty, jej vymožiteľnosťou a udeľovaním sankcií, dlhodobo veľký problém. Zaviesť vyššie sankcie za neplatenie daní nám odporučil aj generálny tajomník Organizácie pre spoluprácu v Európe a ocenil, že sa snažíme zastaviť všetky úniky a vytvoriť spravodlivejší daňový systém. Zvýšením miery efektivity výberu dane z pridanej hodnoty na primeranú úroveň Európskej únie by Slovensko mohlo podľa prepočtov ministerstva financií zvýšiť výnos tejto dane až o 1,6 hrubého domáceho produktu, čo predstavuje 1,1 mld. eur. Realizácia jednotlivých opatrení v rámci Akčného plánu boja proti daňovým podvodom na roky 2012 - 2016 je rozdelená do troch etáp. Prvá etapa sa začala rozbiehať ešte k 1. októbru tohto roka. V oblasti daňového práva ide o opatrenia zamerané na boj proti daňovým podvodom a podvodom v oblasti dane z pridanej hodnoty. Ako príklad môžem uviesť, že sa zaviedla povinnosť skladať finančnú zábezpeku rizikovými osobami pri registrácii dane z pridanej hodnoty, možnosť rušenia registrácie na daň z pridanej hodnoty osobám, ktoré sú nekorektné, nekomunikujú so správcom dane alebo si neplnia zákonné povinnosti. A zaviedlo sa aj spoločné a nerozdielne ručenie za daň. V oblasti obchodného práva ide napríklad o zákaz založiť spoločnosť s ručením obmedzeným osobou, ktorá má daňový nedoplatok. Pokiaľ ide o trestné právo, zavádza sa nová skutková podstata trestného činu daňový podvod, sprísňujú sa trestné sadzby pri spáchaní daňových trestných činov v značnom a veľkom rozsahu. Daňový podvod spácha ten, kto si vo väčšom rozsahu neoprávnene uplatní nárok na vrátenie dane z pridanej hodnoty alebo spotrebnej dane s úmyslom získať pre seba alebo iného neoprávnený prospech. Súd páchateľovi určí trest odňatia slobody v trvaní od jedného roka do piatich rokov. Odňatím slobody na štyri až desať rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha takýto čin a už bol zaň odsúdený. Ešte vyšší trest, sedem až dvanásť rokov, mu hrozí, ak pôjde o škodu väčšieho rozsahu, prípadne ak ho spácha ako člen nebezpečného organizovaného zoskupenia. Prísne tresty hrozia aj páchateľom, ktorí budú mariť výkon správy daní, a to tým, že v dokladoch uvedú nepravdivé alebo hrubo skresľujúce údaje, či zataja povinné údaje umožňujúce správne určenie daní. Rovnako sa tento sankčný mechanizmus uplatní voči tým, ktorí pozmenia, znehodnotia alebo zničia doklady rozhodujúce pre správne určenie daní, nesplnia si zákonom uloženú oznamovaciu povinnosť, prípadne boli za obdobný čin v predchádzajúcich dvanástich mesiacoch už postihnutí. Všetkým v takomto prípade hrozí odňatie slobody až na dva roky. Ak spôsobia väčšiu škodu, prípadne pôjde o závažnejší spôsob konania alebo osobitný motív, môže byť páchateľ odsúdený až na päť rokov. Odňatím slobody na tri až osem rokov sa potrestá, ak svojím činom spôsobí značnú škodu alebo ako člen organizovaného zoskupenia. V rámci druhej etapy boja proti daňovým podvodom budú s účinnosťou najneskôr od 1. októbra 2013 prijaté tie druhy opatrení, ktoré je potrebné detailne diskutovať s expertmi príslušných rezortov a oblastí, alebo ich účinné zavedenie do praxe si vyžaduje dlhší časový horizont. Pôjde napríklad o zavedenie režimu sprísneného daňového dohľadu nad rizikovými subjektami. Pripravuje sa riešenie prípadov výmazov spoločností zo zákona alebo ex offo v prípade daňových nedoplatkov, alebo daňovej kontroly. Navrhuje sa zavedenie špecializácie súdov v oblasti daňovej trestnej činnosti. Predmetom tretej etapy sú opatrenia s účinnosťou najneskôr od 1. októbra 2014. Tieto opatrenia sú spojené s podporou informačných technológií alebo ich nasadenie do prevádzky si vyžaduje adekvátny časový rámec. Ide napríklad o zavedenie ratingu daňových subjektov, o povinné uvádzanie stupňa ratingov na daňových dokladoch, zriadenie registra diskvalifikovaných osôb, zriadenie insolvenčného registra, sprísnenie podmienok v zákone o konkurze a vyrovnaní. Okrem uvedeného akčného plánu boja sa neustále analyzujú a vyhodnocujú tie oblasti, v ktorých je potrebné vykonať legislatívne zmeny s cieľom predchádzať daňovým únikom, rozširovať kompetencie príslušných orgánov na ich odhaľovanie a zavádzať prísnejšie sankcie za spáchané delikty. V prebiehajúcej schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky boli schválené viaceré zákony, ktorými sa tieto ciele napĺňajú. Rozširujú sa kompetencie colných úradov v oblasti odhaľovania trestných činov týkajúcich sa dane z pridanej hodnoty, zvyšuje sa počet osôb oprávnených vykonať kontrolu dodržiavania zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice, zavádzajú sa prísnejšie sankcie pri porušovaní tohto zákona. Osobe, ktorá zmení údaje v elektronickej registračnej pokladnici, sa uloží pokuta 2-tisíc eur a správca dane môže dať podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia. Pri opakovanom zistení takéhoto správneho deliktu sa uloží pokuta vo výške 4-tisíc eur a správca dane bude mať povinnosť podať podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia. Na základe schválenej legislatívy sa na web sídle Finančného riaditeľstva budú zverejňovať aktualizované zoznamy platiteľov dane z pridanej hodnoty, u ktorých nastali dôvody na zrušenie registrácie v nadväznosti na opatrenia prijaté v zákone o dani z pridanej hodnoty. (Ruch v sále, reakcia na poslancov z hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti. Smiech v rokovacej sále.) Zavádza sa obmedzenie vykonávať platby v hotovosti nad 5-tisíc eur, resp. 15-tisíc eur medzi fyzickými osobami nepodnikateľmi. Vážený pán poslanec, dovoľte mi na záver zopakovať, že hlavným dôvodom rozsiahlej novelizácie zákona bol zámer zabrániť stále sa zvyšujúcim daňovým únikom a rôznym daňovým podvodom, a to prostredníctvom uzákonenia takých opatrení, ktoré pomôžu efektívne potlačiť možnosti nezákonných aktivít a zabrániť ich opakovaniu. Veríme, že spomenuté opatrenia a zvýšené sankcie voči tým, ktorí hrubo obchádzajú daňovú povinnosť, pozitívne ovplyvnia výber a príjmy štátneho rozpočtu pochádzajúceho z DPH a v konečnom dôsledku prispejú k zlepšeniu podnikateľského prostredia na Slovensku. Popritom, až sa moji kolegovia dohodnú na tom, akým spôsobom prenesú zodpovednosť na bývalých členov vlády Mikuláša Dzurindu za privatizáciu SPP, by som rád ešte dodal k tejto otázke predovšetkým veľmi dôležitý fakt. Slovensko dnes má veľmi nízky výber daní, ktorý je spôsobený najmä tým, že predchádzajúca vláda spôsobila absolútny kolaps v daňovej správe. Tieto škody, ktoré boli spôsobené nefunkčným daňovým systémom, sa naprávajú iba ťažko a sú naozaj v miliardách korún. Môžete tu hovoriť o rôznych škodách, o rôznych zámeroch. Faktom je, že táto časť odo mňa doprava do určitej miery pomerne nemo prizerala katastrofe, na ktorej sa priamo podieľala a umožnila daňovým podvodníkom, aby mali zo Slovenska eldorádo. Vaším pričinením prišlo Slovensko o miliardy korún a eur práve v tom, že nebolo možné systematicky vyberať dane. A reakcia na to bola naozaj minimálna a mizerná. (Reakcia z pléna.) Áno, miliardy. A z môjho pohľadu je veľmi dôležité, aby sme pri tej stratégii, o ktorej hovoríme, určili tie najnebezpečnejšie riziká. Pretože veľký hríb, ktoré robia veľké karuselové podvody v rámci daní, sú to vždy suma, ktorá sa akumuluje na pomerne veľké číslo, ktoré bude 4 mil., 10, 20 mil., 30 mil. eur, ale stále z pohľadu miliárd, ktoré nám chýbajú, o ktorých hovorím, je to stále číslo, ktorých podiel na tom celkovom daňovom úniku alebo celkovej neefektivite výberu daní sa podieľa možno 10, 20 percentami. To, čo je najväčším problémom, je vlastne denné podvádzanie. To, s čím ste sa mohli stretnúť vy, s čím sa stretol minister financií, ktorý by tu určite tento príbeh rád rozpovedal, kedy ani na šiestykrát sa mu nepodarilo za kúpený tovar dostať adekvátny bloček. Keď štátny tajomník z desiatich nákupov zistil, že štyri bločky sú dokonca falošné a nejedná sa o regulárny daňový doklad, kedy niekto vysoko postavenému predstaviteľovi štátu priamo ponúkne cenu za dielo, ktorá hovorí o tom, že chcete to bez papiera alebo s papierom, je teda únik DPH na dennom poriadku vo všetkých oblastiach hospodárskeho života. Práve preto si myslím, že niektoré úpravy v oblasti platieb v hotovosti, každodenná priama kontrola otázky reálnej funkcie pokladničných systémov prinesie asi najväčší objem peňazí, ktoré štát potrebuje. A to isté platí, samozrejme, aj o spolupráci medzi ministerstvom financií a ministerstvom vnútra, kde bola zriadená Daňová kobra, kde ste mohli byť svedkami viacerých úspešných záťahov práve proti daňovým podvodníkom. A je rozpracovaných ďalších niekoľko prípadov, ktoré hovoria o mnoho miliónových daňových únikoch. Je preto veľmi dôležité, aby sme naozaj v spolupráci a vlastne aj celého parlamentu dokázali zabezpečiť, aby sme nemuseli urobiť ďalšie opatrenia v rámci konsolidácie verejných financií, keď máme šancu, aby sme mali možnosť zvýšiť práve príjem cez daň z pridanej hodnoty. Ale mali by sme sa asi úplne každý zamyslieť, koľkokrát sme nakupovali bez bločku, koľkokrát sme boli vyzvaní alebo niekto nám oznámil, že je omnoho jednoduchšie nakúpiť niečo bez DPH, lebo je to lacnejšie, lebo je to cash. Čiže z tohto pohľadu môže asi úplne každý, ktorý je v tejto sále, prispieť k zlepšeniu výberu DPH. Pán poslanec, skončil som. 
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.