Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Darina Gabániová

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 3. 2. 2010 
Zadávateľ Darina Gabániová 
Otázka Pán predseda vlády SR, zostane spoplatnenie ciest 1. triedy v súčasnom rozsahu? Žiadajú to aj starostovia a primátori viacerých miest a obcí. 
Adresát predseda vlády SR Robert Fico 
Dátum odpovede 4. 2. 2010 
Zodpovedal predseda vlády SR Robert Fico 
Odpoveď Vážené dámy a páni, zvyčajne sa opozícia sťažuje, že mi nemôže klásť otázky, ale keď pozerám na otázky, ktoré ste mi postavili, tak mi vlastne ani žiadne nepostavila, preto mi dovoľte, aby som v tejto komornej atmosfére odpovedal na otázku pani poslankyne Gabániovej. Ešte v piatok minulý týždeň 29 starostov obcí z okresov Zvolen, Žarnovica, Žiar nad Hronom, ale aj primátor mesta Krupina, adresovali ústavným činiteľom, médiám a autodopravcom výzvu, v ktorej podporujú spoplatnenie ciest 1. triedy. Vláda je dnes medzi dvoma kameňmi. Na jednej strane nás tlačia starostovia a primátori, čo najrýchlejšie spustiť spoplatnenie ciest 1. triedy, na druhej strane sú neregistrovaní, politicky motivovaní autodopravcovia, ktorí hovoria niečo úplne iné. Starostovia a primátori argumentujú tým, že cez ich obce a mestá denne prejdú stovky kamiónov, často preťažovaných, a preto vraj majú rozbité cesty a navyše, ich obyvatelia sú nútení žiť v hlučnom a prašnom prostredí. Kto vie, čo spôsobí kamión v meste, tak týmto argumentom musí uveriť, nehovoriac už o zníženej bezpečnosti občanov a väčšej nehodovosti. Výzvu podporili ďalšie desiatky starostov a primátorov, ktorí dokonca chcú ísť ďalej. Nielenže spustiť spoplatnenie ciest 1. triedy, ale žiadajú spoplatniť ešte väčšiu časť úsekov ciest 1. triedy a chodia nám ďalšie a ďalšie petície od starostov a primátorov, ďalšie a ďalšie, naozaj, mám pocit, že samospráva v tomto má rovnaký názor a uvedomuje si, v čom je význam elektronického mýta. Pre vašu informovanosť chcem uviesť, že dnes je z celkovej dĺžky ciest 1. triedy 3 275 km spoplatnených mýtom iba 44 %. A zbytočne argumentujú tí, ktorí porovnávajú Slovenskú republiku s Českou republikou, že v Českej republike je menej. Odpoveď na otázku, prečo je v Českej republike menej ciest 1. triedy spoplatnených, spočíva v tom, že majú inak technicky vybavené mýto. Je postavené na bránach a spoplatnenie asi 1 300 alebo 1 400 km ciest 1. triedy v Českej republike by znamenalo obrovské finančné náklady. Náš systém je iný. Je založený na komunikácii medzi satelitom a tzv. OBU jednotkami, a preto mohlo dôjsť k realizácii toho, čo kvôli peniazom Česká republika, hoci by chcela, dnes nemôže urobiť. Starostovia a primátori na Slovensku poukazujú na to, že ak vláda bude naďalej ustupovať alebo komunikovať s autodopravcami a neustále sa bude odkladať termín spoplatnenia úsekov ciest 1. triedy, kamióny budú čím ďalej, tým viac obchádzať diaľnice a budú na prepravu tovarov využívať cesty 1., 2. a 3. triedy, čo situáciu rapídne zhorší. Paradoxom pritom je, že ak by sa mýto na cestách 1. triedy nevyberalo, ich opravu by neplatili tí, ktorí na nich podnikajú a navyše ich poškodzujú, ale zložili by sa na to všetci daňoví poplatníci v Slovenskej republike. Vláda Slovenskej republiky si za svoju prioritu vytýčila dohnať modernizačný dlh v cestnej infraštruktúre a chce transparentným spôsobom získavať finančné prostriedky na to od tých, ktorí z toho profitujú. Pri všetkej úcte, ja naozaj uznávam prácu autodopravcov. Myslím to smrteľne vážne. Nikdy by som nepovedal to, čo povedal jeden opozičný predstaviteľ, že v noci robia iba zlodeji. Títo ľudia ťažko robia. Na druhej strane musia ale uznať, že na kamiónoch a nákladných autách nechodia na návštevu k rodine alebo nejdú si vybavovať svoje súkromné veci, ale na týchto nákladných autách vykonávajú podnikateľskú činnosť. A ak niekto využíva cesty na podnikateľskú činnosť, musí rátať s tým, že bude platiť určité finančné prostriedky, aby sa mohli opraviť všetky škody, ktoré sú používaním ťažkej dopravnej techniky na týchto cestách spôsobované. Starostovia a primátori dokonca idú ďalej a hovoria, že ich mrzí, keď sa stále hovorí len o ziskoch a požiadavkách majiteľov niektorých dopravných firiem, ale že sa málo hovorí o tom, ako kamionisti strpčujú život obyvateľom regiónov a aký vplyv to má na cestnú infraštruktúru. Vážené dámy a páni, zastávam názor, že ak by sa nemali spoplatniť cesty 1. triedy, tak sme nemali vôbec ani spúšťať mýtny systém, lebo by sme dosiahli pravý opak toho, čo chceme dosiahnuť. Nákladnú dopravu by sme vyhnali na cesty nižšej kategórie a po diaľnicach by jazdili najmä osobné autá. Dovoľte mi teraz veľmi zaujímavé údaje, ktoré zverejnil Výskumný ústav dopravný v Žiline. Asi nemáme dôvody tomuto ústavu neveriť, pretože je to nezávislá profesionálna inštitúcia. Tento ústav vo svojej analýze tvrdí, že ak by sa na Slovensku nevyberalo mýto aj na cestách 1. triedy, došlo by k 10 až 30-percentnému odklonu práve na ne. Prejazd jedného nákladného vozidla s hmotnosťou 18 ton zanechá na cestnej infraštruktúre také následky ako prejazd 20 tisíc osobných motorových vozidiel. Čiže, jeden kamión, ktorý má 18 ton, urobí také následky na ceste ako prejazd 20 tisíc osobných motorových vozidiel. Toto číslo sa zdvojnásobí pri prejazde 44-tonového kamióna. Pri jazde nákladných vozidiel na cestách 1. triedy pri rýchlosti 50 km/h je opotrebovanie vozovky dvojnásobne väčšie ako pri rýchlosti 90 km za hodinu. A dovoľte ešte jeden údaj. Nákladné vozidlo s hmotnosťou 46 ton pri rýchlosti 30 km môže vytvoriť koľaje na asfaltových cestách v rozsahu až stokrát väčšom ako jedno 19-tonové vozidlo pri rýchlosti 90 km za hodinu. To sú odborné údaje, to nie sú politické výmysly. Opierame sa jednoducho o čísla, ktoré nám poskytujú relevantné inštitúcie. Mýtny systém spoplatnenia dopravnej cesty je najspravodlivejší. Áno, chápem, že je to tlak na autodopravcov, pokiaľ ide o náklady s výkonom podnikateľskej činnosti, to všetci, samozrejme, dobre vieme. Aj preto vláda Slovenskej republiky uznajúc, že mýtny systém by mohol vytvárať tlak na infláciu, na zvyšovanie cien, pristúpila k dôležitým rozhodnutiam, o ktorých ešte budem hovoriť. Aby bol najspravodlivejší, musí byť v takom rozsahu, aby zamedzil únik ťažkej nákladnej automobilovej dopravy na komunikácie nižšej triedy, ktoré na to nie sú určené a predovšetkým tieto cesty nižšej triedy nie sú na to ani vybudované. Preto stanovisko predstaviteľov samosprávnych orgánov je pochopiteľné a ja sa s ním, samozrejme, stotožňujem. Vláda nemôže regulovať dopravné prúdy reštrikčnými opatreniami, ale nepriamymi nástrojmi a mýtny systém sa pokladá všeobecne za najefektívnejší. Chcel by som využiť túto príležitosť a povedať, že vláda Slovenskej republiky sa veľmi citlivo správa k tým, čo používajú diaľnice a cesty 1. triedy. Spýtajme sa týchto pánov, ktorí sem pravidelne nechodia, koľkokrát zvýšili cenu diaľničnej známky pre fyzické osoby pri vozidlách do 3,5 tony. Každý rok. Každý rok zvyšovali. Vláda Slovenskej republiky, ako nastúpila v júli v roku 2006, sa ani raz nedotkla ceny diaľničnej známky pre fyzické osoby a motorové vozidlá do 3,5 tony. Toto je politika, a nie špekulácie a rôzne výmysly. (Potlesk.) Možno je to náhoda, ale dnes som sa stretol pred rokovaním Národnej rady Slovenskej republiky o 12.30 hodine s registrovanými zástupcami autodopravcov. Ide o Česmad a ide o Asociáciu autodopravcov a s týmito ľuďmi, ktorí majú záujem korektne komunikovať, vedie vláda Slovenskej republiky dialóg, ktorý prináša výsledky pre obidve strany. Hovorili sme na tomto stretnutí najmä o funkčnosti fakturácie a systému neplatenia neprejazdených úsekov. Chcem vám, vážené dámy a páni, povedať, že od 1. februára tohto roku je funkčný systém, ktorý garantuje, že ten, kto dostane faktúru, tak na faktúre bude nielen číslo úseku, ktorý je spoplatnený a ktorý prešiel autodopravca, ale bude tam aj presné označenie začiatku úseku a konca úseku s použitím zemepisných názvov. Ukázali nám výpisy. Autodopravcovia konštatovali, že tento systém je funkčný a každý si ho bude môcť kontrolovať. Po druhé od 1. februára platí systém, že ak vojde autodopravca na úsek, ktorý je spoplatnený, ale z tohto úseku zíde skôr, ako ho celý prejde, za tento úsek nebude vôbec platiť. Tým sme vyriešili veľký problém rôznych hádok, či náhodou niekto neplatí viac, alebo menej v prípade, že príde na úsek a prejde z neho iba primeranú časť. Toto všetko uznali dnes autodopravcovia, že to je funkčné. Odstraňujú sa ešte nejaké maličké technické detaily, ale teraz chceme, aby faktúry, ktoré sa vydali 1. februára a ktoré sa vydajú 15. februára, boli skontrolované, či naozaj zodpovedajú realite, či naozaj to zodpovedá tomu, čo prešiel autodopravca, či sú tam presne označené úseky a či všetko funguje tak, ako má fungovať. Hneď potom, a ďalšie stretnutie je vo štvrtok budúci týždeň, predpokladám, by malo dôjsť k spusteniu spoplatnenia aj ciest 1. triedy, ktoré sú dnes zastavené od 14. januára 2010. Chceme, aby to bol dôveryhodný systém, ktorý funguje perfektne a vtedy môžeme tento systém spustiť, aby sme vyšli v ústrety aj našim občanom, lebo tí sú naozaj z dôvodu ťažkej nákladnej automobilovej dopravy veľmi, veľmi poškodzovaní. Teda bude to presne tak, ako je to v Rakúsku, či Nemecku. Budú potrebné výpisy, bude to jasné, čisté a transparentné. Dovoľte mi ešte pripomenúť, že výber mýta sa na hlavných cestách pozastavil, ako som povedal, od 14. januára, od februára počet spoplatnených úsekov vzrástol na 1 000, ale stále sú tie isté, len sme porozdeľovali existujúce úseky, aby toho bolo čo najmenej, pokiaľ niekto chodí po spoplatnených úsekoch a stane sa, že z tohto úseku v nejakom okamihu zíde. Ministerstvo v tomto maximálne vyšlo v ústrety. Potvrdzujem aj to, že 30. júna 2010 budú všetky spoplatnené úseky označené dopravnými značkami na začiatku, aj na konci. Vodič si bude môcť skontrolovať, keď mu pípne OBU jednotka, že vstupuje na spoplatnený úsek a bude to vidieť aj vizuálne cez dopravnú značku aj na začiatku a potom aj na konci. Preto sa opäť pýtam, vážené dámy a páni, o čo ide neregistrovaným autodopravcom, keď protestujú. Všetko, čo bolo treba urobiť na sfunkčnenie tohto systému, sme urobili v korektnom a riadnom dialógu. Inak to jednoducho ani nie je možné. A najlepšia správa dňa je dnes to, keď sa pozriete na stojan na benzínovej pumpe. Nafta na Slovensku sa dostala s cenou, ktorá je výhodnejšia ako v Českej republike alebo Maďarsku, sme na úrovni Rakúska. Preto skončila tzv. tankovacia turistika a nebudú musieť autodopravcovia, keďže to lacnejšie bolo niekedy v Rakúsku, tankovať v Rakúsku, Maďarsku alebo v Českej republike. Dokonca zahraniční autodopravcovia budú môcť tankovať na Slovensku, lebo cena je primeraná. Budeme sa pohybovať približne na tej istej cenovej úrovni. Žiadna krajina, nemám takú informáciu, ak takáto informácia je, prosím, dajte mi ju, v čase svetovej hospodárskej krízy nepristúpila k znižovaniu spotrebných daní na naftu. To je krok, ktorý je jedinečný, ale urobili sme ho preto, aby sme minimalizovali riziko, že elektronické mýto môže mať negatívny vplyv na rast cien produktov a potravín. Ale je to dobrá správa. Dnes je nafta na Slovensku lacnejšia. (Potlesk.) Títo páni šesťkrát zvýšili spotrebné dane na pohonné hmoty, šesťkrát, o 83 % vzrástla za nich spotrebná daň. Vláda Slovenskej republiky nepristúpila ani raz k zvyšovaniu spotrebných daní, naopak, významným spôsobom sme znížili spotrebnú daň z nafty a dnes to robí na cene takmer štyri koruny, ak to porovnáme s predchádzajúcimi cenami. Je zaujímavé, sú tu určité analýzy, že v niektorých regiónoch, kde je problém s vysokou nezamestnanosťou, ako je Brezno, Lučenec, Rimavská Sobota, Trebišov či Michalovce, kde dopravca využíva spoplatnenú cestnú infraštruktúru maximálne v rozsahu 30 % jazdného výkonu, dôjde vplyvom zníženia spotrebnej dane na naftu k celkovému poklesu nákladov dopravcu približne o 1 %. Jasné, je to daň, že tam nie je taká cestná infraštruktúra, aká by mala byť, no ale to spúšťame. Zajtra ideme otvárať výstavbu tunelov pri Žiline. Podarilo sa dosiahnuť dohody. (Potlesk.) To je obrovský úspech pre Slovenskú republiku. Okamžite začínajú stavebné práce, ktoré majú začať. Chcem zaprotestovať, vážené dámy a páni, proti vandalizmu a proti tomu, ako sa niekto snaží poškodzovať niektoré mýtne brány, ktoré sú na Slovensku. Stalo sa tak v Hlohovci, stalo sa tak v dunajskostredskom okrese, kde niekto narezal kovovú konštrukciu zariadenia, ktorá ohrozovala potom aj cestujúcich. Toto je, vážené dámy a páni, obyčajné záškodníctvo a hrubé porušovanie zákonov Slovenskej republiky. Možno, že niekomu to z opozície vyhovuje. Chaos, anarchia, to je tá alternatíva, ktorú nám vždycky opozícia ponúkala. Na nič iné jednoducho nemajú. A je dnes úplne evidentné, že dvaja najvýznamnejší predstavitelia autodopravcov, neregistrovaných, sú napojení na SDKÚ. Jeden tajne rokuje v Bratislave večer s predsedom poslaneckého klubu SDKÚ, druhý kandidoval do vyšších územných celkov za SDKÚ. Je to úplne jasné, že je to politicky motivovaný protest a my pod takýmto politicky motivovaným protestom nebudeme ustupovať. (Potlesk.) Posledná veta. Chcem sa poďakovať aj podnikateľským združeniam. Napríklad Klub 500 nesúhlasil s prebiehajúcou formou protestu registrovaných autodopravcov, lebo blokáda ciest podľa nich poškodzuje podnikateľov, aj ostatných občanov Slovenskej republiky a sú za rokovania. A tie rokovania priniesli uspokojujúce výsledky pre všetkých. Veľmi pekne vám ďakujem za podporu aj pri prijímaní príslušnej legislatívy, ktorá bola nevyhnutná na zavedenie elektronického mýta. Ďakujem pekne.  
Doplňujúca otázka  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.