NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
II. volebné obdobie
Číslo: 1139/1998
26
Návrh
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
na vydanie
ústavného zákona o predĺžení volebného obdobia orgánov samosprávy obcí
zvolených v roku 1994
Predkladajú:
Ivan Š i m k o v. r.
Peter K r e s á k v. r.
Viliam S o p k o v. r.
Návrh na uznesenie: Národná rada Slovenskej republiky schvaľuje
návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie ústavného zákona o predĺžení volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených v roku 1994
Bratislava október 1998
Návrh
Ústavný zákon z.....................
o predĺžení volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených vo voľbách v roku 1994
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto ústavnom zákone:
Čl. I
Volebné obdobie poslancov obecných zastupiteľstiev, poslancov mestských zastupiteľstiev, poslancov miestnych zastupiteľstiev, starostov obcí, primátorov miest a starostov mestských častí zvolených vo voľbách v roku 1994 sa končí dňom vykonania volieb do orgánov samosprávy obcí podľa čl. II.
Čl. II
Voľby do orgánov samosprávy obcí vyhlásené rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 245/1998 Z. z. na 13. a 14. novembra 1998 sa vykonajú 19. decembra 1998.
Čl. III
Úkony vykonané na základe rozhodnutia predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 3. augusta 1998 o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí strácajú platnosť s tým, že petície na podporu kandidatúry nezávislého kandidáta možno použiť aj pre voľby podľa čl. II.
Čl. IV
Na vykonanie volieb do orgánov samosprávy obcí podľa čl. II sa lehoty podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov ustanovujú takto:
a) lehota na určenie volebných obvodov, počtu poslancov, ktorí sa majú v nich zvoliť, a zverejnenie počtu obyvateľov obce (§ 9 ods. 3, § 16 ods. 9) je 40 dní,
b) lehota na podanie kandidátnych listín (§ 16 ods. 2, § 21 ods. 1 a 2) je 35 dní,
c) lehota na delegovanie člena a náhradníka do miestnej (mestskej) volebnej komisie (§14 ods. 1) je 35 dní,
d) lehota na zaregistrovanie kandidátov na poslancov obecného (mestského, miestneho) zastupiteľstva a na starostu obce (mestskej časti) alebo primátora (§ 17 ods. 2) je 28 dní,
e) lehota na určenie volebných okrskov a volebných miestností (§10 ods. 2) je 28 dní,
f) lehota na delegovanie člena a náhradníka do okresnej volebnej komisie (§13 ods. 1) je 28 dní,
g) lehota na uverejnenie zoznamu zaregistrovaných kandidátov (§ 18) je 24 dní,
h) lehota na delegovanie člena a náhradníka do Ústrednej volebnej komisie (§12 ods. 1) je 20 dní,
i) lehota na delegovanie člena a náhradníka do okrskovej volebnej komisie (§15 ods. 1) je 20 dní,
j) lehota na informovanie voličov o zápise do zoznamu voličov a o čase a mieste konania volieb (§ 27) je 20 dní,
k) lehota na začiatok volebnej kampane (§ 30 ods. 1) je 15 dní, 1) lehota na ukončenie volebnej kampane (§ 30 ods. 4) je 48 hodín pred dňom volieb podľa čl. II.
Čl. V
Tento ústavný zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Ústavný súd Slovenskej republiky svojim nálezom z 15. októbra 1998 uverejneným pod č. 318/1998 Z. z. vyslovil nesúlad niektorých ustanovení zákona Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov s Ústavou Slovenskej republiky. Niektoré úkony podľa napadnutých ustanovení zákona Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy v znení neskorších predpisov vykonané na základe rozhodnutia predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí na 13. a 14. novembra 1998 nie je možné po účinnosti nálezu ústavného súdu konvalidovať. Ide o predovšetkým o registráciu kandidátov na poslancov, starostov a primátorov, ktorá bola vykonaná pred účinnosťou nálezu ústavného súdu na podklade splnenia protiústavných podmienok kandidatúry.
S touto skutočnosťou sa zaoberala aj Ústredná volebná komisia, ktorá 20. októbra 1998 prijala uznesenie, že ak sa vyhlásené voľby do orgánov samosprávy obcí vykonajú s už zaregistrovanými kandidátmi bez prijatia ďalšej zákonnej úpravy, tak ústavnosť ich výsledkov môže byť spochybnená.
Podľa čl. 30 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky voľby sa musia konať v lehotách nepresahujúcich pravidelné volebné obdobie ustanovené zákonom. Podľa § 11 ods. 1 a § 13 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov je volebné obdobie poslancov obecných (mestských) zastupiteľstiev a starostov (primátorov) 4 roky. Ostatné voľby do orgánov samosprávy obcí sa konali 18. a 19. novembra 1994. Volebné obdobie poslancov obecných (mestských) zastupiteľstiev a starostov (primátorov) zvolených v roku 1994 teda končí 19. novembra 1998. Do tohto termínu nie je možné vykonať voľby do orgánov samosprávy obcí v súlade s Ústavou Slovenskej republiky.
Preto je potrebné zákonnou úpravou predĺžiť volebné obdobie spomenutých funkcionárov. Predĺženie volebného obdobia ale znamená nesúlad s ústavným stavom podľa Čl. 30 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky. Preto je nutné predĺženie volebného obdobia orgánov samosprávy obcí vykonať formou ústavného zákona.
Okrem toho je potrebné sa vyrovnať s úkonmi vykonanými na základe rozhodnutia predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí. Vzhľadom na to, že kandidátne listiny je nutné predložiť na základe novej právnej úpravy, znamená to aj potrebu kreácie nových volebných orgánov.
Návrh ústavného zákona preto určuje pre voľby do orgánov samosprávy obcí v roku 1998 lehoty odlišné od lehôt určených zákonom Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov na vykonanie úkonov potrebných na prípravu a uskutočnenie volieb.
Súlad volebných pravidiel s Ústavou Slovenskej republiky zabezpečuje návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov a mení Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov, ktorý vychádza z nálezu ústavného súdu z 13. októbra 1998, revitalizuje viac mandátové volebné obvody a zastúpenie mestských častí v mestských zastupiteľstvách v Bratislave a v Košiciach.
Z hľadiska dopadu na štátny rozpočet si predĺženie volebného obdobia a odloženia vykonania volieb vyžiada finančné náklady z titulu nutného zopakovania niektorých činností a prác vynaložených na prípravu volieb. Ide najmä o
a) zabezpečenie tlače a distribúcie nových kandidátnych listín, oznámení o konaní volieb, preukazu člena a zapisovateľa volebných komisií, doplnkov pokynov, ktorým sa upravujú podrobnosti o úlohách obcí a metodických pokynov na spracovanie výsledkov hlasovania a ďalších tlačív, na ktoré treba opakovane vynaložiť čiastku
|
3 300 000 Sk |
|
|
b) prípravu tlače hlasovacích lístkov (vykonanie sadzby, negatívov, vyhotovenie filmov atď. ) |
|
|
1 800 000 Sk |
|
|
c) opakované doručenie oznámení o čase a mieste konania volieb voličom |
|
|
4 100 000 Sk |
|
|
d) výdavky okrskových volebných komisií vynaložené v rámci prípravy volieb v čiastke 600 Sk / okrsok |
|
|
3 300 000 Sk |
|
|
e) cestovné náklady členov a zapisovateľov volebných komisií a servisných skupín, vrátane stravovacích a ďalších materiálových nákladov |
|
|
1 000 000 Sk |
|
|
f) vynaložené materiálové a vecné náklady okresných úradov spojené s prípravou a tlačou hlasovacích lístkov (cca 20 000 Sk na okresný úrad) |
|
|
1 500 000 Sk |
|
|
celkom |
15 000 000 Sk |
Pri konaní volieb v jeden deň vzniká úspora na odmenách 36 400 členom okrskových volebných komisií znížením ich odmeny zo 700 Sk na 450 Sk. Úspora predstavuje (vrátane odvodov do poistných fondov) čiastku 12 500 000 Sk.
Z titulu odloženia vykonania volieb je potrebné pri zohľadnení zvýšených nákladov a úspory zvýšiť pôvodne rozpočtované prostriedky vo výške 140 500 000 Sk na 143 000 000 Sk, t. j. o 2 500 000 Sk.
V súvislosti s tým treba poznamenať, že odmena nepatrí členom miestnych a mestských volebných komisií a vzhľadom na rozsah a význam ich činností by bolo vhodné zvážiť možnosť ich odmeňovania. Finančné prostriedky na poskytnutie takejto odmeny 15 400 členom komisií prestavujú vrátane odvodov do poistných fondov čiastku ďalších 9 500 000 Sk, čo by znamenalo zvýšenie celkovej čiastky výdavkov na komunálne voľby na 152 500 000 Sk.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu ústavného zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona:
Ústavný zákon o predĺžení volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených vo voľbách v roku 1994
3. V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona upravená Dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd zo 4. 11. 1950
4. Návrh zákona svojou problematikou
nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie:
Zmluva o Európskej únii v článku F ods. 1 a 2 a Európska dohoda o pridružení v článku 6 ustanovuje, že Únia rešpektuje základné ľudské práva, ktoré zabezpečuje Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd zo 4. 11. 1950. Článok 3 dodatkového protokolu tohto dohovoru ustanovuje, že slobodné voľby sa majú konať v rozumných intervaloch za podmienok, ktoré zabezpečia slobodné vyjadrenie názorov ľudu.
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie:
úplná
Osobitná časť:
K čl. I:
So zreteľom na znenie čl. 30 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky je potrebné, aby ústavný zákon explicitne ustanovil koniec volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených 18. a 19. novembra 1994. Samozrejme, že toto ustanovenie platí aj pre funkcionárov zvolených neskôr na základe nových volieb, prípadne doplňovacích volieb vykonaných z dôvodov ustanovených zákonom o voľbách do orgánov samosprávy obcí.
K čl. II:
Ustanovuje sa, oproti rozhodnutiu predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 3. augusta 1998 o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí, nový termín konania komunálnych volieb na 19. decembra 1998.
Poznatky z iných vyspelých demokratických štátov svedčia o tom, že voľby sa môžu bezproblémovo vykonať v jeden deň. Vzhľadom na skúsenosti z volebných dní ostatných rokov je možné túto prax aplikovať aj v Slovenskej republike.
Určenie termínu 19. decembra 1998 vychádza z potreby vykonať len nevyhnutné odloženie termínu volieb tak, aby aktívne aj pasívne volebné práva občanov vo všetkých ich aspektoch boli v čo najmenšej miere dotknuté. To sa týka aj rešpektovania ústavných práv doterajších poslancov obecných (mestských) zastupiteľstiev a starostov (primátorov).
K čl. III:
Vzhľadom na tú skutočnosť, že kandidáti na poslancov, starostov a primátorov boli zaregistrovaní na základe ustanovení zákona, ktoré neskôr ústavný súd vyhlásil za protiústavné nie je možné naďalej nadväzovať v príprave a priebehu volieb na úkony, ktoré sú neústavné. Preto je nutné, aby všetky doteraz vykonané protiústavné úkony boli eliminované. To platí aj o úkonoch, ktoré na registráciu priamo nadväzovali, ktorými sú aj kreácie všetkých stupňov volebných orgánov.
Vzhľadom na to, že petície na podporu kandidatúry nezávislých kandidátov nie sú nesúladné s ústavou a časový horizont uskutočnenia volieb nedáva dostatočný priestor na ich nové obstaranie, ustanovuje sa možnosť použiť ich aj pre voľby 19. decembra 1998.
K čl. IV:
Vzhľadom na termín uskutočnenia volieb do orgánov samosprávy obcí 19. decembra 1998 musia sa ad hoc pre tieto voľby skrátiť lehoty na vykonanie úkonov podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí tak, aby tieto voľby mohli byť riadne vykonané. Navrhované skrátené lehoty na jednotlivé úkony sú ustanovené tak, aby dávali dostatočný aj keď minimálny časový priestor na vykonanie určeného úkonu. Bezporuchový priebeh prípravy a vykonania volieb však predpokladá disciplinovaný prístup všetkých zúčastnených subjektov k plneniu zákonom uložených povinností.
K čl. V:
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia, pričom by mala nastať pred 9. novembrom 1998, kedy nastupuje prvá lehota 40 dní predo dňom volieb podľa čl. IV tohto návrhu ústavného zákona.
Ministerstvo financií SR Odbor štátneho rozpočtu
Vec: stanovisko odboru štátneho rozpočtu MF SR k rozpočtovým dôsledkom návrhu ústavného zákona o predĺžení volebného obdobia orgánov samosprávy obci zvolených vo voľbách v roku 1994,
V dôvodovej správe predloženého návrhu sa uvádza, že návrh ústavného zákona bude mať v roku 1998 celkový zvýšený dopad na štátny rozpočet o 12, 0 mil. Sk. V tom zvýšenie (z titulu predĺženia volebného obdobia a zavedenia odmien členom miestnych - mestských volebných komisii) predstavuje 24, 5 mil. Sk a úspora (z titulu skrátenia konania volieb na jeden deň) 12, 5 mil. Sk.
Na voľby do samospráv obci bolo pôvodne rozpočtovaných 108, 0 mil. Sk (v tom 28, 0 mil. Sk pre Štatistický úrad SR), neskôr zvýšených rozpočtovým opatrením (v zmysle uznesenia vlády č. 542 z 18. 8. 1998) na 168, 5 mil. Sk.
Po zvýšení (vo väzbe na ústavný zákon) by celkové výdavky na tieto voľby mali dosiahnuť 180, 5 mil. Sk.
Odbor štátneho rozpočtu sa na základe posúdenia návrhu stotožňuje s konštatovaním v dôvodovej správe.
Požadované zvýšenie výdavkov (v sume 12, 0 mil. Sk) sa navrhuje riešiť z prostriedkov získaných z viazania výdavkov rozpočtových kapitol v roku 1998.
Ing. Miloš Nosál, CSc. riaditeľ odboru štátneho rozpočtu
Pozmeňujúci návrh
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu skupiny poslancov
Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie ústavného zákona o predĺžení
volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených v roku 1994
tlač č. 26
II. volebné obdobie
Číslo: 1139/1998
1. Čl. II
Voľby do orgánov samosprávy obcí vyhlásené rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 245/1998 Z. z. na 13. a 14. novembra 1998 sa vykonajú v dňoch 18. a 19. decembra 1998.
Odôvodnenie:
- uskutočnenie volieb počas dvoch dní by zodpovedalo doterajšej praxi, rozšírilo by priestor na účasť voličov, aby títo mali možnosť vyjadriť sa ku kandidátom, ktorí ich budú zastupovať v komunálnej politike.
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
II. volebné obdobie
Číslo: 1139/1998
26a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie ústavného zákona o predĺžení volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených v roku 1994 (tlač 26) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor pri rokovaní o návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie ústavného zákona o predĺžení volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených v roku 1994 (ďalej len "gestorský výbor") podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu ústavného zákona:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 28 z 3. 11. 1998 pridelila návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie ústavného zákona o predĺžení volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených v roku 1994 na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu.
Uvedené výbory prerokovali predmetný návrh ústavného zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Gestorský výbor nedostal do dňa 4. 11. 1998 žiadne stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh ústavného zákona pridelený, oznámené v súlade s § 75 ods. 2 a § 79 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
III.
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie ústavného zákona o predĺžení volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených v roku 1994 (tlač 26) odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tieto výbory Národnej rady Slovenskej republiky:
- Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, uznesenie č. 6 zo 4. 11. 1998 a
- Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu, uznesenie č. 5 zo 4. 11. 1998.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. K čl. I
Čl. I znie:
"Čl. I
Volebné obdobie poslancov obecných zastupiteľstiev, poslancov mestských zastupiteľstiev, poslancov miestnych zastupiteľstiev, starostov obcí, primátorov miest a starostov mestských častí zvolených vo voľbách dňa 18. a 19. novembra 1994 a nových voľbách tohto volebného obdobia sa končí dňom vykonania volieb do orgánov samosprávy obcí podľa článku II.
Odkaz 1/ znie:
"1/ § 48 zákona SNR č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov. "
V roku 1994 boli vykonané nielen štandartné voľby pre volebné obdobie 1994-1998, ale predtým aj nové voľby (doplňovanie orgánov obcí v prvom volebnom období). Preto je výhodnejšie jednoznačne určiť, že ide o predĺženie volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených vo voľbách dňa 18. a 19. 11. 1994 a v nových voľbách tohto volebného obdobia.
Ústavnoprávny výbor NR SR Výbor NR SR pre verejnú správu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2. K Čl. I
V článku I v treťom riadku slová "zvolených vo voľbách v roku 1994" nahradiť slovami "ktorí vykonávajú svoju funkciu v deň nadobudnutia účinnosti tohto ústavného zákona. ".
Ide o legislatívno-technické spresnenie a odstránenie možných výkladových problémov. Taktické predĺženie sa musí dotýkať aj
funkcionárov zvolených v neskorších nových voľbách.
Výbor NR SR pre verejnú správu
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
3 K čl. III
V čl. III. nahradiť slová "z 3. augusta 1998" slovami "č. 245/1998 Z. z. ".
Ide o legislatívno-technické spresnenie v súlade s textom čl. II.
Ústavnoprávny výbor NR SR Výbor NR SR pre verejnú správu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4. K čl. IV
Za článok IV vložiť nový článok V, ktorý znie:
"Čl. V
V prípade, že obecné zastupiteľstvo, mestské zastupiteľstvo alebo miestne zastupiteľstvo neurčí volebné obvody a počty poslancov, ktorí sa majú v nich zvoliť v lehote podľa článku IV písm. a), uskutočnia sa voľby podľa volebných obvodov a s počtom poslancov v nich, ktoré boli určené pre voľby 18. a 19. novembra 1994; starosta obce (primátor) to bez odkladu zverejní spôsobom v mieste obvyklým. "
Pôvodný článok V sa označí ako článok VI.
Doplnenie návrhu ústavného zákona o predĺžení volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených v roku 1994 o vyššie uvedený nový článok V z dôvodu, aby sa predišlo situácii, keď sa niektoré obecné alebo mestské zastupiteľstvá nezídu z objektívnych, lobbistických alebo politických dôvodov, resp. budú zvolané mimoriadne zasadnutia, ale vďaka obštrukcii alebo politickému názoru skupiny poslancov nebude prijaté rozhodnutie o určení volebných obvodov a počtu poslancov, ktorí sa majú v nich zvoliť. Takáto situácia by mohla nastať v prípade nezaradenia nového článku V v navrhovanom znení v relatívne veľkom počte obcí, napríklad z politických dôvodov.
Ústavnoprávny výbor NR SR Výbor NR SR pre verejnú správu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5. K čl. IV
V texte článku IV písm. 1) zmeniť označenie "§ 30 odsek 4" na "§ 30 odsek 3".
Ide o legislatívno-technické spresnenie.
Ústavnoprávny výbor NR SR Výbor NR SR pre verejnú správu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
O pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch odporúča hlasovať:
a/ spoločne k bodom 1, 3, 4 a 5 s návrhom gestorského výboru predmetné návrhy schváliť;
b/jednotlivo k bodu 2. Gestorský výbor ho odporúča neschváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie ústavného zákona o predĺžení volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených v roku 1994 vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu ústavného zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1997 Z. z. odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie ústavného zákona o predĺžení volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených v roku 1994 (tlač 26)
v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe a prednesených v rozprave schváliť.
Predmetná spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie ústavného zákona o predĺžení volebného obdobia orgánov samosprávy obcí zvolených v roku 1994 (tlač 26) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky (gestorský výbor) č. 8 dňa 4. novembra 1998.
Bratislava 4. novembra 1998
Ladislav Orosz v. r.
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky