S p r á v a
o 43. schôdzi Národnej rady Slovenskej
republiky
konanej 5. februára 1998
____________________________________________________________
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Budeme pokračovať, páni poslanci,
otvorením 43. schôdze
Národnej
rady Slovenskej republiky, ktorú som takisto zvolal
na
základe žiadosti poslancov.
Aj
na tejto schôdzi budú overovateľmi páni poslanci
Líška
a Miklušičák a náhradníkmi pán poslanec Mikulka a pani
poslankyňa
Rusnáková.
Schôdzu som zvolal na základe článku 83 ods. 2 Ústa-
vy
Slovenskej republiky a § 17 ods. 2 zákona o rokovacom po-
riadku
Národnej rady Slovenskej republiky.
Poslanci na tejto schôdzi navrhujú
prerokovať
návrh skupiny poslancov Národnej rady
Slovenskej repub-
liky
na schválenie uznesenia Národnej rady Slovenskej repub-
liky,
ktorým sa zrušujú body 2 a 3
uznesenia Národnej rady
Slovenskej
republiky číslo 530 z 5. februára 1997.
Aj
tu chcem upozorniť,
že podľa § 24 ods. 3 zákona
o
rokovacom poriadku Národnej rady tento program nie je mož-
né
doplniť ani meniť.
Pristúpime teda k hlasovaniu o obsahu
programu, tak ako
som
ho prečítal.
Prosím, prezentujme sa a hlasujme.
Prezentovalo sa 133 poslancov.
Za návrh hlasovalo 112 poslancov.
Proti návrhu nehlasoval nikto.
Hlasovania sa zdržalo 20 poslancov.
Nehlasoval 1 poslanec.
Pani poslankyne, páni poslanci, návrh máte pred sebou
ako
tlač 898.
Prosím člena skupiny poslancov, ktorí
predložili návrh,
aby
nám predniesol jeho obsah.
Poslanec M. Dzurinda:
Vážený pán predseda Národnej rady,
pani poslankyne, páni poslanci,
dňa 8. januára 1998 senát Ústavného súdu
Slovenskej re-
publiky vyhlásil
rozhodnutie v prípade, s ktorým sa na Ús-
tavný
súd obrátil občan Emil Spišák.
Občan
Emil Spišák kandidoval v
parlamentných voľbách
v
roku 1994 za Slovenskú národnú
stranu, pričom vo voľbách
skončil ako prvý
náhradník na volebnej listine
Slovenskej
národnej strany s najvyšším počtom prednostných hlasov. Po
smrti pána poslanca Bartolomeja Kunca bolo
teda legitímne
očakávať,
že na jeho miesto poslanca zasadne
práve pán Emil
Spišák. Nestalo sa
tak. Národná rada Slovenskej
republiky
svojím uznesením číslo 530 z 5. februára 1997,
zhodou okol-
ností
spred roka, rozhodla, že na uprázdnený mandát poslanca
nastupujúcim
náhradníkom je pán Ladislav Hruška. Pripomínam,
že
pred pánom Hruškom skončili, vzhľadom
na prednostné hla-
sy,
popri pánu Spišákovi ešte dvaja ďalší
kandidáti Sloven-
skej
národnej strany.
Pán Spišák sa obrátil na Ústavný súd so žiadosťou pre-
skúmať,
či Národná rada postupovala v súlade s
Ústavou Slo-
venskej
republiky, keď do parlamentu kooptovala pána Hrušku,
a
nie jeho - Emila Spišáka.
V náleze Ústavného súdu k uvedenej kauze zo dňa 8. ja-
nuára
1998 sa konštatuje, že "Národná rada Slovenskej repub-
liky
prijatím uznesenia číslo 530 z 5. februára 1997 poruši-
la
právo Mgr. Emila Spišáka na prístup k
voleným a iným ve-
rejným
funkciám za rovnakých podmienok,
zaručené článkom 30
ods.
4 v spojení s článkom 1 a článkom 2 ods. 2 Ústavy Slo-
venskej
republiky".
V odôvodnení nálezu Ústavného súdu sa píše, že "z kon-
štrukcie ustanovenia § 48 ods. 2 zákona o
voľbách vyplýva,
že
rovnaké podmienky v danom prípade spočívajú v rovnakých
možnostiach
uchádzačov o funkciu poslanca Národnej rady zís-
kať
vo voľbách prednostné hlasy, ktorých počet má bezpro-
stredný
význam nielen na priamy zisk mandátu po voľbách pod-
ľa
zákonom ustanovených podmienok, ale aj určenie poradia
nastupovania
náhradníkov pred skončením
ustanovujúcej schô-
dze Národnej
rady alebo v priebehu volebného
obdobia po
ustanovujúcej
schôdzi". Koniec citátu.
V odôvodnení sa doslova píše: "Uprázdnením mandátu po-
slanca
Bartolomeja Kunca po jeho smrti sa u predkladateľa,
teda Emila Spišáka, splnili právne
podmienky na obsadenie
uprázdneného
mandátu. Jeho subjektívne právo
nadobudlo cha-
rakter
právneho nároku."
Dámy a páni, podčiarkujem práve túto časť
odôvodnenia
Ústavného súdu, v ktorom sa plne a doslova
potvrdzuje, že
pán
Emil Spišák má právny nárok stáť sa poslancom Národnej
rady
Slovenskej republiky.
Na inom
mieste odôvodnenia sa píše:
"Na uvedené nemá
vplyv
ani skutočnosť, že politická strana
niektorého z kan-
didátov,
uvedených na svojej kandidátnej listine, prestane
v
priebehu volebného obdobia považovať za
vlastného člena."
Koniec
citátu.
Toľko, dámy a páni, prísna reč práva. Je
z nej nad sln-
ko
jasnejšie, že na uprázdnený mandát pána poslanca Bartolo-
meja
Kunca mal nastúpiť pán Emil Spišák, nie pán Ladislav
Hruška.
V
Národnej rade Slovenskej republiky
sedí medzi 148
poslancami
okrem pána Belana ešte aj pán, ktorý tu nemá byť,
ďalší
pán, pán, ktorého do Národnej rady Slovenskej republi-
ky vpustilo
hlasovanie väčšiny poslancov,
ale v rozpore
s
Ústavou Slovenskej republiky, tak ako
to konštatuje nález
Ústavného
súdu.
Preto navrhujeme prijať uznesenie
Národnej rady Sloven-
skej
republiky, ktorým zrušíme
predchádzajúce uznesenie Ná-
rodnej rady, ktorým bol pán Hruška
vpustený do rokovacej
miestnosti
Národnej rady Slovenskej republiky. Týmto uznese-
ním
vytvoríme priestor na to, aby do Národnej rady Sloven-
skej
republiky mohol byť kooptovaný
človek, ktorý má legi-
tímny
a Ústavným súdom potvrdený nárok na poslanecký mandát.
Prijatie nami navrhovaného uznesenia
Národnej rady Slo-
venskej
republiky má veľký vnútrospoločenský,
ale aj medzi-
národný význam.
Najväčší vnútropolitický význam obsahuje
podľa
mňa posolstvo, ktoré sme doposiaľ z Národnej rady Slo-
venskej
republiky posielali a aj dnes pošleme občanom Slo-
venskej
republiky. To posolstvo môže posilniť právne vedo-
mie, oživiť
nádej občanov Slovenska
na dôstojný život
v
usporiadaných zákonných pomeroch skutočne demokratického
štátu,
alebo môže prehĺbiť chaos, beznádej a
zvýšiť napätie
v
spoločnosti.
Otázka
znie: Bude Národná rada
Slovenskej republiky
rešpektovať Ústavu
Slovenskej republiky, zákony a
ústavné
ustanovizne,
alebo ich nebude rešpektovať? Ak Národná rada
Slovenskej republiky odmietne rešpektovať občianske
práva
občana
Emila Spišáka, dá obyvateľstvu jasný
signál, že si
neželá
právny štát, že si nectí zákony a právo, naopak, že
toleruje bezprávie a porušovanie zákonov.
Aký význam bude
mať takéto správanie sa poslancov pre vývoj nášho štátu,
netreba
azda ani hovoriť.
Od občanov žiadame, aby platili
dane, aby chodili do
práce,
aby nekradli, ale aby statočne
pracovali. Od občanov
žiadame,
aby platili inkaso, aby dodržiavali
pravidlá cest-
nej
premávky, aby do autobusov nastupovali s platným cestov-
ným
lístkom. Skrátka - aj vy, pani poslankyňa, by ste to ma-
li
rešpektovať -, skrátka od občanov
žiadame, aby rešpekto-
vali
zákon. Môžeme my delegáti občanov, predstavitelia ľudu,
členovia
orgánu, ktorý zákony prijíma, zákon
nerešpektovať?
K
čomu to povedie? Povedie to k poklesu disciplíny, k pokle-
su rešpektu a úcty pred zákonom, k
prehlbovaniu chaosu a
rastu násilia. Tam, kde neplatia zákony,
nastupuje chaos.
Tam,
kde nastupuje chaos, prichádza násilie. Tam, kde pre-
stávajú
platiť zákony a pravidlá, tam nastupuje jediný zá-
kon,
zákon džungle.
Prijatie či neprijatie nami navrhovaného
uznesenia bude
mať
aj významný medzinárodný dosah.
Všetci vieme, že v in-
tegračnom procese
do NATO nás predbehlo Česko,
Maďarsko a
Poľsko,
že v integračnom procese Európskej únie nás predbie-
ha
navyše ešte Slovinsko, ba aj Estónsko. Všetci vieme, že
zaostávame
pre neplnenie politických
kritérií, pre nedodr-
žiavanie
demokratických pravidiel. To všetci vieme.
Aj
v náleze Ústavného súdu k prípadu Emila Spišáka sa
píše,
že je úzky súvis medzi ustanoveniami
Ústavy Sloven-
skej
republiky a medzinárodnými zmluvami, ktorých je Sloven-
ská republika
účastníkom, napríklad Medzinárodného paktu
o
občianskych a politických právach.
Ústavu nemožno vysvetľovať spôsobom zakladajúcim poru-
šenie
medzinárodnej zmluvy o ľudských právach, ak je Sloven-
sko
účastníkom tejto zmluvy. Ak Národná
rada Slovenskej re-
publiky
odmietne ľudské práva svojho občana, potvrdené Ús-
tavným
súdom Slovenskej republiky, bude
to mať za následok
prehĺbenie
izolácie Slovenska. Jednoducho, medzinárodné spo-
ločenstvo nemôže
prijať do svojej rodiny za svojho člena
krajinu,
ktorá nechce rešpektovať zákony a právny poriadok
tohto spoločenstva, o to viac, že nechce rešpektovať ani
právny
poriadok svojej vlastnej krajiny, že nechce rešpekto-
vať
ani práva vlastných občanov.
Pani poslankyne, páni poslanci, vo verejných vystúpe-
niach
najmä vládnych predstaviteľov a koaličných poslancov
zaznievajú
veľmi často výzvy na obranu a
presadzovanie slo-
venských štátnych
záujmov. Napríklad podpredseda
Národnej
rady
Slovenskej republiky pán Húska v diskusnej televíznej
relácii
Kroky dňa 11. januára tohto roku vo
väzbe na integ-
račné
ambície Slovenska uviedol - krátky
citát: "Priatelia,
my
sme tu nie na to, aby sme ukazovali čo najväčšiu ústreto-
vosť
voči záujmom druhých. My sme tu na to,
aby sme obhajo-
vali záujmy
slovenské, aby sme obhajovali
(potlesk a ruch
v
sále), aby sme obhajovali štátne záujmy
Slovenska." Toľko
citát
pána podpredsedu Húsku.
Vážený pán podpredseda, chcem sa vás
opýtať, čo sú to
slovenské
štátne záujmy? Čo sú to záujmy slovenské? Nie sú
to...
(Ruch v sále.) Pre veľký úspech otázku
zopakujem. Vá-
žený
pán podpredseda, chcem sa vás opýtať,
čo sú to sloven-
ské
záujmy? Čo sú to slovenské štátne
záujmy? Nie sú to le-
gitímne
zákonné záujmy a práva občanov Slovenskej republiky?
(Potlesk.)
Alebo takými sú len záujmy úzkej vrstvy občanov
tohto
štátu, napríklad tých, ktorí vyhovujú
mocenským záuj-
mom
HZDS či vládnej koalície? (Ruch v sále.)
Vážený pán podpredseda Húska, vážené
pani poslankyne,
vážení
páni poslanci, máme jedinečnú
príležitosť spojiť ob-
hajobu
slovenských záujmov s integračnými ašpiráciami Slo-
venska. Podporou
nami navrhovaného uznesenia
prispejeme
k
posilneniu právneho vedomia
občanov Slovenska, vrátime
vieru
v právo a zákonnosť minimálne jednému občanovi našej
krajiny
a zároveň výrazne prispejeme k zlepšeniu medzinárod-
ného
postavenia Slovenska pred marcovým summitom Európskej
únie,
ktorý sa bude zaoberať začatím
rozhovorov s krajinami
usilujúcimi
sa o vstup do Európskej únie.
Pani poslankyne, páni poslanci, na
základe uvedeného by
som
všetkých chcel požiadať, aby ste
hlasovanie o navrhova-
nom
uznesení dobre zvážili. Dnes je veľmi poškodený pán Spi-
šák,
zajtra, keď to pôjde takto ďalej, môže byť poškodený
ktokoľvek
z nás. Mladý štát potrebuje kotvu,
ktorej sa môže
držať.
Zákonnosť, vláda práva a zákona je takouto kotvou.
Preto
vás všetkých prosím, nezatvárajte oči, netvárte sa, že
tomu
nerozumiete, nevymýšľajte si výhovorky, ale rešpektujte
právny poriadok
tohto štátu, nielen v záujme pána Spišáka,
ale
aj v záujme ostatných občanov Slovenskej republiky. Aj
v
záujme našich detí. Aj v záujem tých, ktorí prídu po nás.
Ďakujem.
(Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Prosím teraz predsedu mandátového a imunitného výboru,
aby nás
oboznámil s priebehom
prerokovania tohto návrhu
v
ich výbore.
Poslanec A. Poliak:
Vážený pán predseda,
vážené pani poslankyne,
vážení páni poslanci,
predkladám spoločnú správu Mandátového a
imunitného vý-
boru Národnej rady Slovenskej republiky a
Ústavnoprávneho
výboru
Národnej rady Slovenskej republiky o
výsledku prero-
kovania
návrhu skupiny poslancov na schválenie uznesenia Ná-
rodnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa
zrušujú body
2
a 3 uznesenia Národnej rady Slovenskej
republiky číslo
530
z 5. februára 1997.
Návrh skupiny poslancov Národnej rady
Slovenskej repub-
liky
na schválenie uznesenia Národnej rady Slovenskej repub-
liky,
ktorým sa zrušujú...
Ak vás
ruším, pani Belohorská, tak
môžete ísť hovoriť
vy.
(Potlesk.)
(Hlas z pléna.)
Staraj sa o seba. O seba sa staraj. Áno?
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Páni poslanci, prosím o pokoj.
Pán poslanec, na to som tu ja, aby som upozorňoval po-
slancov.
Predneste svoj návrh.
Poslanec A. Poliak:
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej repub-
liky
na schválenie uznesenia Národnej rady Slovenskej repub-
liky,
ktorým sa zrušujú body 2 a 3 uznesenia Národnej ra-
dy Slovenskej republiky číslo 530 z 5. februára 1997 (tlač
898),
pridelil predseda Národnej rady Slovenskej republiky
svojím
rozhodnutím číslo 1974 z 30. januára 1998 na preroko-
vanie
Mandátovému a imunitnému výboru
Národnej rady Sloven-
skej
republiky a Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slo-
venskej republiky.
Zároveň určil ako gestorský Mandátový
a
imunitný výbor Národnej rady
Slovenskej republiky, ktorý
Národnej
rade Slovenskej republiky podá správu o prerokovaní
uvedeného
návrhu vo výboroch Národnej rady Slovenskej repub-
liky.
Vláda Slovenskej republiky podľa § 17
ods. 3 zákona Ná-
rodnej
rady Slovenskej republiky číslo
350/1996 Z. z. o ro-
kovacom
poriadku Národnej rady Slovenskej republiky nezauja-
la
do zvolania schôdze Národnej rady Slovenskej republiky
stanovisko
k návrhu skupiny poslancov.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
prerokoval
dňa 3. februára 1998 návrh skupiny
poslancov Ná-
rodnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa
zrušujú body
2
a 3 uznesenia Národnej rady Slovenskej
republiky číslo
530
z 5. februára 1997, a na návrh poslanca Ivana Šimka hla-
soval
o návrhu uznesenia výboru, podľa ktorého výbor odporú-
ča
Národnej rade Slovenskej republiky
schváliť uznesenie,
ktorým
sa zrušujú body 2 a 3 uznesenia Národnej rady Sloven-
skej
republiky číslo 530 z 5. februára 1997.
Z celkového počtu 15 členov
Ústavnoprávneho výboru Ná-
rodnej
rady Slovenskej republiky bolo
prítomných 12 členov.
Za
návrh uznesenia boli 3 členovia výboru, 5 členovia výboru
boli
proti a 4 sa zdržali hlasovania. Ústavnoprávny výbor
Národnej
rady Slovenskej republiky neschválil predložený ná-
vrh uznesenia v súlade s § 52 ods. 4 zákona Národnej
rady
Slovenskej republiky
číslo 350/1996 Z. z. o rokovacom
po-
riadku
Národnej rady Slovenskej republiky.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
ďalej
na základe návrhu člena výboru Jána Cupera hlasoval
o
návrhu uznesenia, podľa ktorého výbor
neodporúča Národnej
rade
Slovenskej republiky schváliť uznesenie, ktorým sa zru-
šujú
body 2 a 3 uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky
číslo
530 z 5. februára 1997.
Z celkového počtu 15 členov
Ústavnoprávneho výboru Ná-
rodnej
rady Slovenskej republiky bolo
prítomných 12 členov.
Za
návrh uznesenia bolo 6 členov výboru, 3 členovia výboru
boli
proti a 2 členovia výboru sa zdržali hlasovania. Posla-
nec Hruška
nehlasoval. Ústavnoprávny výbor Národnej rady
Slovenskej republiky neschválil ani tento
návrh uznesenia
v
súlade s § 52 ods. 4 zákona
Národnej rady Slovenskej re-
publiky číslo 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej
rady
Slovenskej republiky. Ďalší návrh uznesenia nebol pred-
ložený.
Gestorský výbor prerokoval návrh skupiny poslancov Ná-
rodnej
rady Slovenskej republiky dňa 4.
februára 1998. Ges-
torský
výbor hlasoval o návrhu uznesenia
výboru, podľa kto-
rého výbor
odporúča Národnej rade
Slovenskej republiky
schváliť
uznesenie, ktorým sa zrušujú body 2 a 3 uznesenia
Národnej
rady Slovenskej republiky číslo 530 z 5. februára
1997.
Z celkového počtu 19 členov
Mandátového a imunitného
výboru Národnej rady Slovenskej republiky bolo
prítomných
13
členov. Za návrh uznesenia boli 5 členovia výboru, 5 čle-
novia
výboru boli proti a 3 členovia výboru
sa zdržali hla-
sovania.
Mandátový a imunitný výbor Národnej rady Slovenskej
republiky neschválil
predložený návrh uznesenia v súlade
s
§ 54 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky čís-
lo
350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Sloven-
skej
republiky. Iný návrh uznesenia nebol predložený.
Mandátový a imunitný výbor Národnej rady
Slovenskej re-
publiky
poveril predsedu výboru, aby na schôdzi Národnej ra-
dy Slovenskej republiky podal
správu o prerokovaní návrhu
skupiny
poslancov vo výboroch Národnej rady Slovenskej re-
publiky.
Pán predseda, skončil som. Odporúčam, aby ste otvorili
rozpravu.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ďakujem pekne, pán poslanec.
Takže otváram rozpravu k tomuto bodu
programu s tým, že
na
tabuli sú mená poslancov, ktorí sa hlásia do rozpravy.
Píšem si teda
poslancov Benčíka, Slotu,
Mikloška, Morica
a
Prokeša. Tým končím možnosť prihlásiť sa do rozpravy.
Prosím pána poslanca Benčíka.
Poslanec M. Benčík:
Vážený pán predseda,
vážená Národná rada,
milé kolegyne,
vážení kolegovia,
súhlasím s tým, že kauza Gaulieder a
Spišák sú dva prí-
pady
a spoločné pre ne je to, že v
oboch došlo k porušeniu
ústavy
a ústavných práv - to konštatoval
Ústavný súd - a
ten,
kto porušenie spôsobil, má ho napraviť. Je nepodstatné,
či
sa o týchto prípadoch rozhoduje na
jednej schôdzi Národ-
nej
rady, alebo osobitne na dvoch, ako to
robíme teraz. Ná-
lezom
Ústavného súdu sme povinní vyhovieť. Do
schôdze, pred
chvíľou
ukončenej, sme tak neurobili. Teraz sa
už koná ďal-
šia schôdza, ktorá sa týka uznesenia
Národnej rady číslo
530
z 5. februára 1997 o nastúpení
náhradníka za zomrelého
poslanca
pána Kunca.
Vzhľadom na to, že som hoc bezúspešne
uplatnil argumen-
ty
pri prerokúvaní návrhu novely zákona o
voľbách do Národ-
nej
rady, budem teraz stručný. Uplatnil som argumenty, že
v
priebehu volebného obdobia by sme
nemali meniť pravidlá
nástupu
kandidátov na uvoľnené poslanecké miesta. Na tieto
moje
argumenty predkladateľ pán Mikulka za
podpory pána Ma-
cušku
a podpredsedu Národnej rady pána Húsku
reagovali tak,
že
sa zamontoval do tohto návrhu postup, že nástupníctvo ne-
bude
odobrané tomu, kto získal 10 alebo viac ako 10 % prefe-
renčných hlasov. Prosím vás, to všetko si môžeme
overiť
v
záznamoch z tejto schôdze.
Nepochybne Národná rada v tomto volebnom
období urobila
v
zákonodarnej činnosti veľa užitočného a prospešného, ale
veľkou
škvrnou v našej činnosti je prijatie
viacerých záko-
nov,
resp. uznesení, ktoré sú v rozpore s ústavou a sú až
v
takom rozpore, že to
konštatoval najpovolanejší orgán
-
Ústavný súd.
Pripúšťam, že pri takej
zaťaženosti, ako pracujeme
v
tomto volebnom období, sa môže
ojedinele zatúlať aj neús-
tavnosť,
čo mi však prekáža, je početnosť týchto prípadov,
viac ako 16, a najmä vedomé - a povedal by som
-, účelové
neústavné rozhodnutia. To je veľmi zlá
vizitka najmä pre
tých, ktorí
za takéto návrhy
hlasovali. Tak to bolo aj
v
tomto prípade. Poslanci vládnej koalície pri spomenutej
novele
účelovo novelizovali volebný zákon, a
keď ho noveli-
zovali,
tak prosím, mohli ste ho zmeniť
tak, ako to určili
vládne
hnutia a línia vládnej koalície. Na základe našich
argumentov
ste sa zháčili, pôvodný návrh ste sami pozmenili,
ale potom pri
realizácii konkrétneho
nastúpenia kandidáta
ste
tento zákon porušili.
Dovoľte mi poznamenať bez toho, aby som
situáciu drama-
tizoval,
že to je v rozpore s princípmi právneho
štátu. Po-
kiaľ
zákon platí - a tento zákon platí, nikto ho nezrušil,
nikto
ho nespochybňuje -, tak by sme ho predovšetkým my mali
v
parlamente dodržiavať.
Druhá poznámka. Viacerí aj z vedenia
Národnej rady si
robia starosti,
ako ukončiť mandát
poslancov, ktorí sú
v
parlamente v rozpore s ústavou. To
ma prekvapuje. Je to
nepochybné,
a to potvrdil Ústavný súd, že
náhradníci nastú-
pili
do parlamentu v rozpore so zákonom.
Už starí Rimania sa držali zásady - a učili sme sa to
všetci
aj ako absolventi právnických fakúlt -, že ex iniuria
ius
non oritur, t. j. protiprávnosť neplodí právo. To struč-
ne
v týchto prípadoch znamená, že protiprávny nástup náhrad-
níkov
nemôže legalizovať ich ďalší pobyt v
tomto zákonodar-
nom zbore. Môžu
byť, a to pripúšťam,
rozdielne názory na
termín
ukončenia ich pôsobenia v Národnej rade. Aj v tomto
stanovisko
Ústavného súdu ozrejmilo, že koniec činnosti tých
poslancov,
ktorí nastúpili protiprávne a protiústavne, sa má
ukončiť
ku dňu, keď bolo vyhlásenie príslušného nálezu Ús-
tavného
súdu.
To je všetko, čo som chcel k tejto kauze povedať. A ja
vám
veľmi pekne ďakujem, že ste ma vypočuli.
Ďakujem pekne.
(Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ďalej v
rozprave vystúpi pán poslanec
Slota, ale naj-
skôr
pán podpredseda Andel s faktickou poznámkou.
Podpredseda NR SR M.
Andel:
Pán Benčík, veľmi si vás
vážim, boli ste generálnym
prokurátorom Slovenskej
socialistickej republiky.
Zabudli
ste
na jednu podstatnú vec - na Ústavu Slovenskej republiky,
že
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky hlasuje podľa
svojho
vedomia a svedomia. To všetko, čo ste
povedali, nemá
základ,
pretože my hlasujeme, aké máme svedomie a vedomie.
Možno,
že poviete, že nemáme. Pýtam sa, či ho máte vy.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Nech sa páči, pán poslanec Slota.
Poslanec J. Slota:
Vážený pán predseda,
vážení prítomní,
už po
druhý raz sa Ústavný súd
postavil na tenký ľad
sporných
kompetencií v poslaneckých veciach. Prvý raz sa pod
ním
preboril vo veci Gaulieder. A ak sa bude tzv. kauza Spi-
šák
na pôde parlamentu vyvíjať objektívne, stane sa to po
druhý
raz.
Vo veci
Spišák - Hruška našiel Ústavný
súd východisko
v
článku 30 ods. 3 ústavy, ktorý
zaručuje občanom prístup
k
voleným a iným verejným funkciám za rovnakých podmienok.
Na
prvý pohľad sa ponúka jednoduché a
jednoznačné riešenie:
občan
Spišák, údajné porušenie jeho ústavného
práva, podnet
na
Ústavný súd a nález tohto súdu. Je prinajmenšom trápne aj
zo
strany senátu Ústavného súdu očakávať, že každý venuje
tejto
veci iba tento prvý pohľad a nechá bez povšimnutia mi-
nimálne
dva vážne argumenty dokazujúce, že Ústavný súd sa
dopustil
závažných chýb, ktorých dôsledkom je, že sa namies-
to nekompromisného výkonu jeho rozhodnutia demagogicky a
účelovo
apeluje na poslanecký sľub.
Po odpoveď na otázku, prečo nie je daná možnosť zabez-
pečiť
výkon nálezu bez zisťovania názoru poslancov prostred-
níctvom
hlasovania, nie je treba chodiť ďaleko. Totiž tam,
kde
ústava dáva Ústavnému súdu kompetencie, tam zabezpečila,
aby
sa jeho rozhodnutia realizovali. Tam, kde mu ich nedala,
ako
je to v prípade Spišák, tam si ich
zbytočne prisvojuje,
pretože
narazí na neprekonateľnú prekážku, ktorou je ústavné
právo
poslanca vyjadriť svoj názor
hlasovaním. Zdôrazňujem,
svoj
názor, nie názor Ústavného súdu. Inak
by to totiž bol
skutočne
zaujímavý príklad rešpektovania všelijako prekruco-
vaného
zákazu imperatívneho mandátu. A ako sa
tejto trápnej
situácii
dalo predísť? Veľmi jednoducho
tým, že by Ústavný
súd
objektívne zvážil, že
1. článkom 30 ods. 3 ústavy sa má pri stanovení rovna-
kých
podmienok zabrániť diskriminácii
občanov vo všeobecnej
rovine,
2. v momente, keď musel Ústavný súd vychádzať pri rie-
šení
prípadov zo zákona o voľbách do zastupiteľských orgánov
a
jeho konkrétnych paragrafov, bol
povinný si uvedomiť, že
už
nejde o všeobecnú diskrimináciu, ale o
konkrétnu apliká-
ciu
zákona a tým o otázku zákonnosti, a nie otázku ústavnos-
ti.
A podľa článku 124 ústavy nie je
ochrana zákonnosti ve-
cou
Ústavného súdu, až na výnimky, ktoré zákon o Ústavnom
súde presne
určil. A to je druhý argument, ktorý svedčí
o
vybočení ústavného senátu z rámca svojich právomocí.
Môže byť položená otázka, aké má teda
občan Spišák mož-
nosti
domáhať sa zistenia, či v jeho prípade
bol, alebo ne-
bol
dodržaný zákon, a ak nebol, ako dosiahnuť nápravu. Podľa
ústavy
sa otázkami dodržiavania povinností a
práv, vyplýva-
júcich
zo zákonov, zaoberajú riadne súdy. K
tomu iba toľko,
pretože
našou úlohou je reagovať na nález Ústavného súdu.
A
ak predsa mám vysloviť názor na predpokladaný priebeh spo-
ru
pred riadnym súdom, vyslovím ho. A
to najmä preto, lebo
mi
pri hlasovaní pomôže zorientovať sa.
Občan
Spišák by mal prehrať
predovšetkým v morálnej
spoločnosti svoj spor,
aj keď je zákon formálne na
jeho
strane. Nikto totiž
nesmie zneužívať svoje
práva na úkor
spoločnosti,
aj keď je to spoločnosť zredukovaná na
voličov
Slovenskej
národnej strany, to zdôrazňujem. Voličov SNS, nie
voličov KDH. Morálka je nepolitická kategória a podporiť
Spišáka
znamená podporiť konanie, ktoré je v
rozpore s dob-
rými
mravmi.
Zhrniem teda, čo som povedal do záveru,
že ak ma náš
Ústavný
súd a zákonný poriadok, vrátane nálezu Ústavného sú-
du,
nezbavil práva hlasovať, zohľadním pri hlasovaní, čo sám
považujem za správne. A to je jednoznačne to, že náš
kolega
a
člen Slovenskej národnej strany pán
Ing. Hruška zostane
poslancom
a zostane sedieť v kresle, ktoré patrí
Slovenskej
národnej
strane. (Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ďakujem.
Ďalej do rozpravy je prihlásený pán poslanec Mikloško,
ale
medzitým s faktickou poznámkou pán poslanec Fogaš.
Poslanec Ľ. Fogaš:
Ďakujem za slovo.
Mám krátku faktickú pripomienku. Je fakt,
že ústava za-
kotvuje slobodu
rozhodovania sa poslancov a
poslanci majú
hlasovať
podľa svojho svedomia. Predsa len však
ústava dáva
istý
limit a tým limitom je zákonnosť, limitom je teda ústa-
va
a platné právne normy. Som presvedčený, že tento limit
sme povinní
všetci rešpektovať a v
plnom rozsahu sme to
prisľúbili
v slávnostnom sľube, keď sme do tejto
miestnosti
vstúpili.
Teda sloboda rozhodnúť sa je v tomto prípade limi-
tované
a tento limit sme sľúbili rešpektovať. Tak prosím, aj
to
je súčasť morálky, že rešpektujeme svoje vlastné vyhláse-
nia.
Ďakujem.
(Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Pán poslanec Palacka - faktická poznámka.
Poslanec G. Palacka:
Pán poslanec Slota označil očakávanie, že
sa bude dodr-
žiavať
nález Ústavného súdu, za imperatívny mandát. Pýtam sa
ho,
či jeho príkaz ako predsedu Slovenskej národnej strany
pánu
Hruškovi, že sa nesmie vzdať funkcie poslanca, nie je
imperatívny
mandát.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Prosím pána poslanca Mikloška.
Poslanec F. Mikloško:
Pán predseda,
dámy a páni,
moje vystúpenie bude veľmi krátke.
Pán predseda, tlačou prebehla správa,
že ste napísali
list ako predseda slovenského
parlamentu pánu poslancovi
Hruškovi,
kde ste ho vyzvali, aby sa vzdal. Prosím vás, či
by
ste nás mohli, túto snemovňu, informovať o tomto liste,
o
jeho obsahu a o odpovedi pána Hrušku.
Ďakujem.
(Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
V tlači bola zrejme nie správna
informácia. Ja som list
napísal
predsedovi SNS pánu Slotovi, aby sa v strane pokúsi-
li
presvedčiť pána poslanca Spišáka,
aby sa vzdal mandátu.
Prepáčte,
Hrušku. Dostal som list od pána poslanca, že by
bol
porušený článok 72 ústavy, neviem presne, nemám tu ten
list,
a že nie je ich morálnym právom, aby
robili nátlak na
pána
poslanca. Ja som to akceptoval, pretože
mi nič iné ne-
ostáva.
Takže nie je to pravda, že som písal
pánu poslanco-
vi,
ale písal som politickej strane.
Prosím, ďalej v rozprave vystúpi pán
poslanec Moric.
Poslanec V. Moric:
Vážený pán predseda,
dámy a páni,
podobne
ako pán kolega Mikloško, aj môj
prejav bude
veľmi
krátky.
V parlamente má každý poslanec hlasovať
podľa vlastného
svedomia.
Ako nás tu poučil pán kolega Fogaš, aj
pre svedo-
mie
existuje limit. To je zaujímavé, limitované svedomie som
ešte
nevidel. Keď je limitované svedomie, dobre, rešpektujem
to.
Náš limit, poslancov SNS, je presne
taký, aký sme pove-
dali.
Ten limit je taký, že pán Hruška tu sedí oprávnene. To
je limit tých
poslancov, ktorí hlasovali
za to, aby pán
Hruška
tu zostal sedieť.
V prejave môjho kolegu pána Dzurindu veľmi emotívne
zaznelo
všetko zlo, ktoré údajne v Slovenskej
republike je.
Je
toho veľa, pozeral som sa, či to vôbec dokážeme zniesť,
ale
zdá sa mi, že to dokážeme zniesť. Keď
porovnáte, naprí-
klad
ak si pamätáte, aké pobúrenie bolo, keď sme žiadali,
aby
bol obnovený trest smrti. V Texase v
USA popravia ženu
bez
problémov, pretože sa previnila. (Hlasy v sále.) Neviem,
či
je to dobre, popravia ju podľa zákona. Citujete zákony,
citujete
právo. Sú štáty, kde existuje segregácia, ešte stá-
le
delia ľudí na bielych, čiernych, prípadne Indiánov. Čítal
som
v novinách správu, že v Taliansku pracuje 40 000 neplno-
letých detí pod 14 rokov. Na Slovensku
neudeľujeme trest
smrti,
nedelíme ľudí na bielych a čiernych,
nepracujú u nás
deti
a nevraždia sa ľudia na základe farby pleti, ako na-
príklad
v Nemecku, a sú mnohé veci, o
ktorých môžeme pove-
dať,
že na našom malom Slovensku sú oveľa lepšie ako inde vo
svete.
Samozrejme, že máme aj negatíva, ale ja tvrdím, že
tie
negatíva sú primerané dĺžke štátu, odkedy náš štát exis-
tuje.
Ale my máme niečo, čo nemajú nikde na svete, čo sa ni-
kde
na svete zatiaľ nestalo, a to je to, že
prezident reční
z
tohto "kancla", a zatiaľ jeho
syna zatýkajú. To nie
je
nikde
na svete. Takú hanbu, akú prezident tohto štátu robí
tomuto
štátu, nerobí nijaký prezident nijakému štátu. Toto
ste
mali spomenúť, ak máte to svedomie
limitované. Teraz už
viem,
prečo ste to nespomenuli, pretože máte
asi limitované
svedomie.
Keby ste ho nemali, tak toto ste mali
prvé spome-
núť.
Prezident rečnil odtiaľto a syna mu zatýkali. To je pr-
vá
hanba v tomto štáte.
Ďakujem vám.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ďakujem aj ja.
Ďalej v rozprave vystúpi pán poslanec Prokeš. Medzitým
s
faktickou poznámkou pán poslanec Miklušičák.
Poslanec J. Miklušičák:
Ďakujem, pán predseda.
Pán poslanec Moric, hanbu tomuto štátu robí vládna ko-
alícia
a poslanci vládnej koalície, keď
nerešpektujú ústavu
tejto
republiky, nerešpektujú nález Ústavného
súdu. A čo sa
týka
toho svedomia, dovoľte mi, aby som vám
prečítal, pán
Moric, sľub
poslanca, citujem: "Sľubujem na svoju česť
a
svedomie", pán Moric, "vernosť
Slovenskej republike. Svo-
je
povinnosti si budem plniť v záujme jej občanov, budem do-
držiavať ústavu a ostatné zákony a pracovať
tak, aby sa
uvádzali
do života." Koniec citátu. Už len
dodám, že svojím
hlasovaním
o kauze Gaulieder aj o tejto
kauze, ak budete
hlasovať proti navrhnutému uzneseniu, nerešpektujete
svoj
vlastný
sľub. A tam končí aj vaše svedomie, pán Moric.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Pán poslanec Lauko.
Poslanec P. Lauko:
Ďakujem.
Chcem reagovať na vystúpenie pána kolegu Morica. Nebu-
dem
hovoriť o limitovanom svedomí, ale skôr ma zaujalo, že
vám pracuje, pán Moric, podvedomie - ak
viete, čo to je.
Podvedomie
u vás pracuje tým spôsobom, že ste
spomenuli
trest
smrti ako vážny problém. V tejto miestnosti pri začatí
rokovania
o tomto probléme sa kolegovia
usmievali, predseda
ústavnoprávneho výboru, pán
podpredseda Ľupták sa usmieva
ešte
doteraz, ale ja si myslím, páni a dámy, že vám zmrzne
úsmev
na tvári, pretože tu ide o vážnu vec. Tu ide o poruše-
nie
zákona slovenským parlamentom a o zbavenie mandátu po-
slanca.
Tak prosím vás, prestaňte sa usmievať. (Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Pán poslanec Weiss.
Poslanec P. Weiss:
To, čo obhajujete vy, pán poslanec Moric, to je svoj-
vôľa
zákonodarcu opitého mocou. To, čo obhajuje pán poslanec
Fogaš
a my v klube s ním, je
rešpektovanie sľubu, ústavou
predpísaného
sľubu, ktorý sme zložili. Nie pod
Ústavným sú-
dom
sa prelomil tenký ľad, pán poslanec
Moric, ale pod te-
bou,
pod tvojimi kolegami zo Slovenskej
národnej strany. Aj
k
majetkom ste sa dostali na
základe toho, že ste najprv
v
novembri 1994 porušili ústavu prijatím
protiústavného zá-
kona
o veľkej privatizácii. Taká je pravda. (Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Predseda ústavnoprávneho výboru pán
Brňák.
Poslanec P. Brňák:
Chcel by som reagovať na vystúpenie pána
poslanca Mori-
ca
aj v kontexte neskôr povedaného. Myslím
si, že hlasova-
nie
podľa Ústavy Slovenskej republiky, tak ako to citoval aj
pán
poslanec Fogaš, sucho konštatované, poslanci sľubujú do-
držiavať
ústavu a zákony. Domnievam sa, že to, čo bolo pove-
dané
následne, to znamená, že je potrebné dodržiavať rozhod-
nutia Ústavného súdu alebo Ústavný súd ako
taký, priamo
z
kontextu sľubu poslanca nevyplýva. V
tomto smere... (Ruch
v
sále.)
Samozrejme, samozrejme. V tomto kontexte
mi dovoľte do-
plniť,
že som hlboko presvedčený o tom, že keď
pominie istý
politický balast
súčasných veľkých ústavnoprávnych káuz,
medzi
ktoré patrí referendum, kauza Gaulieder, kauza Spišák,
že
aj tá ústavnoprávna rovina sa ukáže v
úplne inom svetle.
A
že to tak je skutočne, svedčia už v súčasnosti niektoré
vyjadrenia
aj ústavnoprávnych odborníkov, ktorých ťažko mož-
no
osočiť zo spolupráce s koalíciou, keď sa vyjadrujú o alo-
gizmoch,
o protirečeniach, výrokoch a
odôvodnení Ústavného
súdu
a podobne.
A ešte jednu poznámku. Ak hovoríte, že Česká republika
a
Maďarsko sú pred nami, že sa blížia k ideálu právneho štá-
tu,
teda sú bližšie k právnemu štátu. Ústavný súd Maďarska
rozhodol
úplne inak, ako ste vy využili v súvislosti kauzu
referenda.
A dovolím si dať jeden návrh aj pánu
Dzurindovi.
Ak
Ústavný súd Českej republiky vysloví
porušenie ústavných
práv
poslanca Sládka, dáva mu plnú šancu...
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Prosím, skončili dve minúty.
Pán
poslanec Fogaš, chcem vás upozorniť, že nemôžete
reagovať
na faktické poznámky. Len som upozornil.
Zapnite mikrofón pánu poslancovi
Fogašovi.
Poslanec Ľ. Fogaš:
Páni kolegovia,
pán poslanec Moric,
myslím si, že zvolení sme boli tiež na
základe slobodne
prejavenej vôle, ale
sloboda tejto vôle bola regulovaná,
a
to volebným zákonom, bola limitovaná
ústavou a bola limi-
tovaná
tiež tým, čo sa dohodlo ako volebné pravidlá. Chcem
vám
povedať, že cesta sem, do tejto budovy, vedie len cez
dodržanie
zákona - volebného zákona a zákona, ktorý je opre-
tý
o ústavu.
Myslím si, že iná cesta do tejto budovy je cesta nele-
gitímna. Myslím si,
že v tomto kontexte treba aj v plnom
rozsahu
- a vyzývam i kolegu Morica - rešpektovať
rozhodnu-
tie
Ústavného súdu, pretože ak by sme
verejne vyhlásili, že
rozhodnutia
súdov, ústavného aj ostatných, nemusíme my po-
slanci
rešpektovať, zasiahli by sme nad rámec toho, čo nám
dovoľuje
poslanecká imunita, a myslím si, že by sme založili
trend,
že ani prostý občan nemusí rešpektovať nielen v ob-
chodných
či civilno-právnych vzťahoch súdne rozhodnutia, ale
vlastne
by sme naznačili, že i súdne donútenie je niečím, čo
by
nemalo byť.
Mrzí ma, že tu odzneli slová z úst sudcu. Sudcu, ktorý
donútenie
používal vo svojej praxi v tom zmysle,
že to roz-
hodnutie
Ústavného súdu nie je pre nás viazané. Myslím si,
že
sme ním viazaní. To je náš limit. (Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Pán poslanec Fico.
Poslanec R. Fico:
Chcem využiť vystúpenie pána poslanca
Morica na jednu
poznámku
asi v tomto duchu:
Nálezy, uznesenia, rozhodnutia Ústavného
súdu sú prame-
ňom práva. Bol
by som rád, keby tí, ktorí majú právnické
vzdelanie,
dobre pochopili, čo to prameň práva je.
Poslanec
Národnej
rady, či sa mu to páči, alebo nepáči, je viazaný
prameňom
práva. A keďže rozhodnutie Ústavného súdu takýmto
prameňom
je, musíme byť viazaní aj rozhodnutiami Ústavného
súdu. Prosím
vás, nespochybňujme toto,
lebo naozaj sa
nachádzame
v nebezpečnej rovine.
Ďakujem.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
To nemyslíš vážne!
Pán poslanec Brňák.
Poslanec P. Brňák:
Ospravedlňujem sa, že reagujem
druhýkrát v kontexte
vystúpenia
pána poslanca Morica a pána poslanca Fogaša.
Pán
poslanec Fogaš, ja som nikde nepovedal... (Ruch
v
sále.) Pán poslanec Moric, pán poslanec
Moric, ja som ni-
kde
nepovedal, že sa necítim byť viazaný
rozhodnutím, alebo
že
máme porušovať rozhodnutia Ústavného
súdu. To mi pán po-
slanec
Fogaš, pán poslanec Moric vložil do
úst, a ja som to
v
živote nepovedal. Ja som povedal jednu vec, že sľub po-
slanca
je o niečom inom. Sľub poslanca je na ústavu a na zá-
kony,
ale tam sa nehovorí, že sľub poslanca je na Ústavný
súd.
Takže to je niečo iné, pán poslanec. To je niečo iné.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ďakujem. Skočil si?
Poslanec P. Brňák:
Dovoľte mi povedať, ja nespochybňujem formálnoprávnu
správnosť
rozhodnutia Ústavného súdu v kauze Spišáka. Myslím
si,
že skutočne zákon je v tomto jednoznačný, ale problém,
ktorý
tu stojí a ktorý je veľkým otáznikom a
ktorý naznačil
aj
pán predseda Gašparovič, spočíva v tom,
že keď sa povie
A,
má sa povedať B. Ak Ústavný súd
rokuje o niečom, o čom
podľa
môjho názoru rokovať nemal - je to môj subjektívny ná-
zor,
ale tento názor reálne existuje a
doteraz ho nikto ne-
vyvrátil
-, ak teda konal, tak mal aj povedať,
čo s poslan-
com
pánom Hruškom. A toto je ten problém.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Pán poslanec Šimko.
Poslanec I. Šimko:
Ďakujem, pán predseda.
V tom istom kontexte chcem povedať, že naozaj môže byť
konflikt
medzi osobným presvedčením a svedomím
poslanca a
sľubom,
ktorý zložil. To znamená, že presvedčenie poslanca
môže
byť v rozpore s tým, čo od neho vyžaduje ústava a záko-
ny,
aby dodržiaval ústavu a zákony a
uvádzal ich do života.
A
sem nepochybne patria aj
rozhodnutia Ústavného súdu. Ale
v
prípade, že poslanec je rozhodnutý
takýmto spôsobom pri-
stupovať
k svojmu výkonu povolania,
že bude svoj mandát
vykonávať
v tomto rozpore, skladá sľub s
výhradou. A viete,
že
dôsledkom sľubu s výhradou je strata mandátu.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Pani poslankyňa Ďurišinová.
Poslankyňa M.
Ďurišinová:
Ďakujem veľmi pekne, vážený pán predseda.
Kolegyne, kolegovia,
asi pred pol rokom alebo trištvrte rokom som bola zvo-
lená
za podpredsedníčku mandátového a
imunitného výboru. Ja
na
rozdiel od niektorých kolegov, ktorí už v predošlej kauze
Gaulieder
hlasovali, vediac, že hlasujú v rozpore
s ústavou
tohto
štátu a v rozpore so zákonmi, sa touto
ústavou riadim
a
chcem sa riadiť aj naďalej. Chcem vám, pán predseda, ozná-
miť,
že sa vzdávam funkcie
podpredsedníčky mandátového a
imunitného
výboru.
Ďakujem.
(Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Pán podpredseda Andel.
Podpredseda NR SR M.
Andel:
Chcem povedať takto. Všetci sú tu
právnici, zrejme veľ-
mi rozumní ľudia. Zoberme si Ústavu
Slovenskej republiky,
pán
Fogaš, hlavu 5 článok 75 ods. 1. O čom sa
tu bavíme? To
je
jasné.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ďakujem.
Páni
poslanci, pani poslankyne,
tým končím rozpravu.
Pardon,
nie ešte, ospravedlňujem sa pánu poslancovi Prokešo-
vi,
ktorý bol riadne prihlásený do rozpravy.
Poslanec J. Prokeš:
Vážený pán predseda,
vážené dámy,
vážení páni,
dovoľte mi z tohto miesta predovšetkým
vysloviť úprimnú
gratuláciu
učiteľovi rétoriky pána poslanca Dzurindu, preto-
že
odviedol skutočne veľký kus práce. Pán
poslanec Dzurinda
sa
naučil pekne spájať slová, vyslovovať to s jediným cieľom
-
ohúriť tých ostatných. S obsahom je to už
horšie. Na to
učiteľa
zatiaľ ešte asi nemá.
Ak dovolíte, nadviažem čiastočne aj na
svojich predreč-
níkov.
Hovorilo sa tu o limitovanom svedomí.
Zdá sa, že istá
časť politického
spektra a poslancov, ktorí
tu sedia, ho
skutočne
má, pretože nehoráznym spôsobom si dovoľujú obviňo-
vať
z vlastných porušení ústavy druhú stranu.
Dámy a páni, veľa sa tu hovorí o kauze referendum, ale
povedzme
si teraz na rovinu: Kto v skutočnosti porušil ústa-
vu
v kauze referendum? Kto zmanipuloval a kto ho vlastne
znemožnil?
Pán prezident nerešpektoval Ústavu Slovenskej re-
publiky
a nevypísal referendum podľa žiadosti
petície obča-
nov.
Nerešpektoval žiadosť Národnej rady Slovenskej republi-
ky,
nevypísal referendum podľa
uznesenia Národnej rady a
druhýkrát
porušil ústavu. Tretíkrát porušil
ústavu, keď vy-
písal referendum, ktoré nikto nežiadal, pretože
prezident
nemá
právo referendovej iniciatívy.
Nič v ústave nezmocňuje prezidenta, aby spojil dve ne-
závislé
referendá do jedného. Prezident je štátny orgán, mu-
sí konať v intenciách zákona, musí konať to, čo mu zákon
ukladá
alebo priamo povoľuje. Koniec koncov, to čo som teraz
povedal, sa objavilo
aj v odôvodnení rozsudku
Najvyššieho
súdu
vo veci žaloby na ministra vnútra pána Krajčiho.
Pán prezident porušoval ústavu za
potlesku našej opozí-
cie.
Páni, kde ste boli vtedy s
ochranou ústavy? Prečo ste
ju
nechránili?
Dámy a páni, Ústavný súd takisto porušil ústavu. Už to
tu
povedal pán poslanec Slota. Uzurpoval
si práva, ktoré mu
nepatria.
A vy chcete, aby sme rešpektovali uznesenie Ústav-
ného
súdu, ktorý sám dospel porušením ústavy
k svojmu uzne-
seniu?
Výborné, skutočne!
Otázka znie tak, a reagujem na citát pána
poslanca Ben-
číka,
"Čo je viac, čo je nadradené?
Morálka, alebo formálny
zákon?"
Pán Benčík sa odvolal na Rímsku ríšu a rímske právo.
Zabudol
povedať jedno, že tak sformalizovali právo a zabudli
na
morálku, že Rímska ríša zanikla.
Ale je
tu ešte jedno úskalie, pani poslankyne a páni
poslanci,
a to je odobratie mandátu poslancovi,
riadne ove-
reného
mandátu. Dámy a páni, uvedomte si, že ak raz vytvorí-
me
- hovorím vytvoríme, pretože som súčasťou Národnej rady
a
nezávisí od toho, kto ako bude hlasovať, ale ako bude hla-
sovať
väčšina -, ak raz sa v Národnej rade vytvorí precedens
zrušenia
overeného mandátu, tak sa to môže stať
ktorémukoľ-
vek
z vás.
A ešte jednu vec. Pokiaľ tu znejú výkriky, že sa to už
tak
stalo, zabúdate na jedno. Ktorý prejav
vôle ktoréhokoľ-
vek
poslanca iný poslanec vezme na vedomie,
je jeho záleži-
tosťou,
nikoho iného.
Ďakujem.
(Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ďakujem, pán poslanec.
S faktickou poznámkou sa hlási pán
poslanec Slobodník.
Poslanec D. Slobodník:
Ďakujem pekne, pán predseda.
Nadväzujem na to, čo povedal pán Prokeš o
referende.
Celá opozícia - a v prvom rade tu sedí
hrdina tejto ak-
cie,
pán poslanec Čarnogurský -
nerešpektovala ústavu v tom
zmysle,
že klamala a dodnes klame slovenskú
verejnosť o re-
ferende
a o tom, ako o referende rozhodla Organizácia
pre
bezpečnosť
a spoluprácu v Európe, ktorá vyhlásila,
že refe-
rendum,
aké sa konalo na Slovensku - svojím hlasovaním to
potvrdila
na žiadosť, na požiadavku americkej
strany, ktorá
chcela
odsúdiť Slovensko za referendum -,
odmietla absolút-
nou
väčšinou hlasov. Celá opozičná tlač obhajujúca ústavu sa
dodnes
ani slovom o tomto rozhodnutí OBSE nezmienila a pán
poslanec
Čarnogurský, ktorý bol svedkom toho, nielenže naho-
váral
kadekoho, aby hlasoval za americký návrh, protisloven-
ský,
ale otvorene tam klamal, obhajca ústavy
a právnik, keď
tvrdil,
dávam to do "pľacu" všetkým
právnikom, vrátane pána
Šimka,
tohto antibarbara, lebo my sme barbari, a vy nie ste,
keď
tvrdil, že referendová komisia mala nariadenie nerátať
hlasy, ktoré
by sa nezúčastnili na voľbe, na referende
s
prezidentskou otázkou. Ja som vám už
tam povedal, poradil
mi
aj pán poslanec Cuper, že klamete.
(Šum v pléne.) Je to
pravda,
darmo sa smejete, je to tak, ako som povedal, vy ste
tam
otvorene klamali, obhajcovia pravdy a obhajcovia ústavy.
(Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ďakujem.
Pán poslanec Čarnogurský.
Poslanec J. Čarnogurský:
Ďakujem pánu poslancovi Slobodníkovi za
poklonu, keď ma
nazval
hrdinom. Napriek tomu sa teraz nechcem
zaoberať jeho
táraním,
možno bude na to príležitosť. On sa určite k tomu
ešte
vráti. Ale chcel by som sa vrátiť k samotnej téme, a to
k
návrhu uznesenia, jednoducho, ku kauze Spišáka.
Všetci diskutéri-rečníci za Slovenskú
národnú stranu sa
dovolávajú
morálky a vedomia. Páni, ako sa môžete
dovolávať
morálky
a svedomia, keď presadzujete porušenie
práva. Jedna
z
definícií práva hovorí, že právo je minimum morálky, to
znamená,
že všetko právo je morálka a morálka je
ešte aj
niečo viacej.
To znamená, že
keď tu bol porušený zákon
-
a určil to Ústavný súd -, morálne je napraviť
tento poru-
šený
zákon.
Páni, ale keď necháme aj tieto rýdzo
právne argumenty
bokom
a ideme k politickým a historickým
argumentom a záuj-
mom
Slovenska, je predsa tisícročnou
skúsenosťou európskych
dejín
to, že štáty sú silné a silnejú, keď
majú právo a keď
toto
právo dodržiavajú. A preto, ak sa vám, ktorí sa osobit-
ne dovolávate svojho vlastenectva, ak sa
vám zdá aj azda
v
tejto jednej chvíli, že je výhodnejšie pre vás, aby sa pán
Spišák
nedostal do parlamentu, chcel by som predsa na vás
apelovať
v zmysle názvu vašej strany, aby ste si uvedomili
záujmy
Slovenska, že Slovensko môže zosilnieť a udržiavať sa
a
upevňovať svoje postavenie jedine vtedy, keď bude dodržia-
vať
zákon, keď bude dodržiavať ústavu,
ktorá bola schválená
najmä
aj vašimi hlasmi. To znamená, že teraz
pripusťme Spi-
šáka
do parlamentu. (Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ďakujem.
Pán poslanec Šimko.
Poslanec I. Šimko:
Ďakujem pán predseda.
Podľa
môjho názoru ste mali upozorniť pána poslanca
Prokeša,
keď hovoril o zmarenom referende, že hovorí od veci
a
že sa usiluje od základnej veci, ktorú prerokúvame, od-
viesť
pozornosť. Ale napriek tomu, keďže o
tom hovoril, tak
sa
k tomu vyjadrím.
Ústavný súd prijal výklad vo veci konkrétneho referen-
da,
ktoré bolo vyhlásené v máji tohto roku, a Ústavný súd
hovoril
o účinkoch toho referenda. Je pravda, že na začiatku
sme
si my mysleli, že to referendum bude mať iné účinky, než
povedal
Ústavný súd, ale Ústavný súd taktiež
povedal, že to
referendum,
tak ako bolo vyhlásené, sa malo
uskutočniť. Váš
minister
vnútra sa postavil proti vôli 500 000
ľudí v tejto
krajine,
aby znemožnil ľuďom o tejto veci
rozhodovať. Ale
dnes
tu máme naozaj inú kauzu. Ide o to, že je mimoriadne
dôležité,
aby v parlamente zasadali tí zástupcovia
občanov,
ktorých
občania zvolili na základe tých
pravidiel, ktoré sú
platné.
To je otázka legitimity tohto zákonodarného zboru.
A
to si uvedomme, keď budeme rozhodovať o tejto veci.
Ďakujem.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ďakujem aj ja.
Ešte pán poslanec Miklušičák.
Poslanec J. Miklušičák:
Ďakujem, pán predseda.
Pán poslanec Prokeš, nález Ústavného súdu v kauze Gau-
lieder hovorí o tom, že prvý precedens odobratia mandátu
v
tomto parlamente ste urobili vy, poslanci vládnej koalí-
cie.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ďakujem.
Ešte s faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Mik-
loško.
Poslanec F. Mikloško:
Ja by
som na adresu pána poslanca
Prokeša chcel pove-
dať,
že dnes tu vystúpili všetci predsedovia
Slovenskej ná-
rodnej strany, ale, bohužiaľ, jeho prejav bol zo všetkých
troch
predsedov najslabší. (Ruch v sále.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ďakujem.
Páni poslanci, pani poslankyne, končím
rozpravu k tomu-
to
bodu programu.
Chcem
povedať jednu poznámku k
nálezu Ústavného súdu
k
tejto kauze. Nechcel som sa
vyjadrovať, ale aspoň túto
jednu
poviem. Keď si prečítate výrokovú časť a dôvody, tak
aby
Ústavný súd niečo prikazoval v
dôvodoch, a nie vo výro-
kovej
časti, takýto rozsudok alebo rozhodnutie nepoznám.
Môžeme pokračovať ďalej.
Pýtam sa
pána predkladateľa Dzurindu, či
sa chce vy-
jadriť
k rozprave.
Nech sa páči, pán predkladateľ.
Poslanec M. Dzurinda:
Dámy a páni, už sa vyjadrím celkom
stručne.
Myslím
si, že rozprava naplno ukázala, že
si všetci
uvedomujeme,
ako stojí problém, ako stojí
hlasovanie, o čom
vlastne
budeme rozhodovať. Najjasnejšie to pomenoval predse-
da
Slovenskej národnej strany pán Slota. Vážim si tú otvore-
nosť,
zdanlivo takú chlapskú, s ktorou povedal tú krátku ve-
tu:
To kreslo patrí Slovenskej
národnej strane. Tam je pes
zakopaný,
tam je koreň problému.
Pán predseda Slota to takto povedal
napriek tomu, že
Ústavný
súd hovorí: Emil Spišák má právny nárok
stať sa po-
slancom
Národnej rady. Na uvedené nemá vplyv ani skutočnosť,
že politická
strana niektorého z kandidátov
uvedených na
svojej
kandidátnej listine prestane v priebehu volebného ob-
dobia
považovať za vlastného člena. Samozrejme, že pán po-
slanec
Slota to dobre vie, že to kreslo nepatrí Slovenskej
národnej strane, ale
pánu Spišákovi, to on rovnako dobre
vie.
Ale problém stojí teraz tak, či budeme demonštrovať si-
lu,
alebo budeme demonštrovať právne vedomie a naozaj naše
svedomie.
Ja len skromne podotknem, že vždy na každú silu sa raz
našla
a iste sa nájde aj väčšia sila, ale právne vedomie,
rozhodovanie podľa
zákonov a podľa práva je trvácnejšie,
pevnejšie,
dá omnoho väčšie pocity istoty našim spoluobča-
nom,
a preto vás vyzývam, aby ste hlasovali za navrhované
uznesenie
skupiny poslancov.
Ďakujem veľmi pekne.
(Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ďakujem aj ja, pán poslanec.
Pýtam sa pána spoločného spravodajcu, či
chce vystúpiť.
Nech sa páči.
Poslanec A. Poliak:
Vážený pán predseda,
vážené kolegyne, kolegovia,
dovolím si reagovať na podnetnú rozpravu
a upozorniť na
niektoré
dôležité momenty k tejto kauze.
Je
tu pripomienka pána poslanca Benčíka, že treba zosú-
ladiť
nález Ústavného súdu s ústavným právom
občana. Myslím
si,
že naozaj má plnú pravdu a je to aj v súlade so sľubom
poslanca,
o ktorom sa tu hovorilo. Áno, ten sľub je na ústa-
vu,
ale v článku 133 ústavy sa hovorí: "Proti rozhodnutiu
Ústavného súdu
nemožno podať opravný
prostriedok." Dámy
a
páni, (šum v pléne) takže to je
sľub na ústavu. A jeden
z
článkov hovorí to, čo som
povedal: Rešpektujeme takéto
rozhodnutie
a rešpektujeme článok 133 Ústavy
Slovenskej re-
publiky?
Ja si myslím, že by sme ho rešpektovať mali.
Ďalšia
otázka, ktorá tu zaznela z
úst pána poslanca
Slotu. Teda asi
ste si dobre, pán poslanec, nevšimli, že
nejde
o článok 30 odsek 3, ale o odsek 4, pretože ten hovorí
o
práve a prístupe k voleným a iným verejným funkciám. Takže
áno,
súhlasím. A ak to rešpektujeme, tak všetci občania majú
rovnaký
prístup k voleným a verejným funkciám.
Chcel by som sa v tejto súvislosti
vyjadriť aj k otázke
volebného
zákona. V § 17 ods. 5, ak si dobre niekto pamätá
na
tento zákon, si môže politická strana na kandidátnej lis-
tine
vyznačiť nielen to, či je to člen jej strany, ale či je
to
člen aj inej politickej strany alebo či
nejde o nezávis-
lého
kandidáta. Čiže už vtedy, keď ste dávali súpisku svojej
kandidátky,
ste mali o týchto veciach vedieť, koho
si dáva-
te.
Naozaj mi nejde - ja sám nepoznám ani
pána Spišáka, ani
pána
Hrušku, akurát podľa jeho pôsobenia v
Národnej rade -,
ale
skutočnosť je taká, že vy ste
rozhodovali o tom, koho
a
na aké miesto kandidátnej listiny
si dáte. Nikto vám to,
vážení,
neprikazoval, že si máte dávať na kandidátnu listinu
Emila Spišáka. Vy
ste o tom rozhodovali, vedenie strany,
ktorí
ste zostavovali kandidátne listiny.
(Ruch v sále.)
Pán
predseda, skutočne by som prosil, aby
kolegovia
nevstupovali
do toho, keď hovorím. Veď je to
nedôstojné, to
je
neslušné takto sa správať jeden voči
druhému. To je sku-
točne
"otras". (Smiech v sále.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Prosím o pokoj, páni poslanci.
Poslanec A. Poliak:
V prípade, ako tu bolo viackrát a z
viacerých úst hovo-
rené,
či teda Ústavný súd môže konať o týchto
veciach, jed-
noznačne,
že môže konať, článok 130 ods. 3 ústavy to jasne
hovorí.
Môže, áno, na podnet právnickej aj
fyzickej osoby,
keď
tá namieta porušenie svojich práv. A tu
došlo k poruše-
niu
ústavných práv pána Mgr. Spišáka.
Chcem skutočne pripomenúť, že veľa ľudí z
tejto snemov-
ne
a veľmi vysokých funkcionárov je
podpísaných pod platnou
slovenskou
ústavou. A ak sa v článku 1 hovorí, že "Slovenská
republika
je zvrchovaný, demokratický a právny štát", tak to
právo,
vážení, by sme mali všetci rešpektovať. A orgány, ako
je aj Národná
rada, štátne orgány podľa
článku 2 konajú
v
medziach ústavy, v rozsahu a spôsobom ustanoveným zákonom.
Z
tohto pohľadu to treba jednoducho rešpektovať, netreba nad
tým
rozjímať.
Vážení, overovanie mandátu
pri nastupovaní náhradníka
sa
nekoná, vy viete dobre, že overovanie mandátov sa koná
len
na ustanovujúcej schôdzi, kde sa
predkladajú osvedčenia
o
zvolení, a že mechanizmus nástupu pri
nastupovaní náhrad-
níka
je iný, tam sa predsa osvedčenia
nepredkladajú. Takže,
aby
sme tieto veci trošička mali v pamäti,
že tu o overova-
nie
mandátu nejde. Nástup náhradníka je
riadený iným mecha-
nizmom
ako pri ustanovujúcej schôdzi Národnej rady.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Nie, schvaľuje Národná rada.
Poslanec A. Poliak:
Treba poznať, áno, treba poznať, že keď
nastupuje ná-
hradník,
tak je to iný mechanizmus, ako keď je
ustanovujúca
schôdza.
Áno, je to tak. Tu sa nepredkladá osvedčenie o zvo-
lení,
preboha, však on je náhradník.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Ale uznesením Národná rada schvaľuje.
Poslanec A. Poliak:
On je náhradník. Tu sa nepredkladá osvedčenie o zvole-
ní. A všetci
priamo zvolení, ktorí ste
nastupovali, ste
predkladali
osvedčenie o zvolení, ktoré ste dostali
od Slo-
venskej
volebnej komisie.
Vážení, rozhodovanie Ústavného súdu je vždy konštitu-
tívne.
Na to treba pamätať, na to netreba
zabúdať. A tí, čo
právu
ako-tak rozumejú, a tí, čo právo študovali, by to mali
jasne
vedieť, to je samozrejmé. Tí, čo neštudovali, to nemu-
sia vedieť, ale
mohli by. Rozhodovanie
Ústavného súdu je
vždy
konštitutívne. (Hlas poslanca Brňáka z pléna.) To by si
mal
vedieť, pán predseda ústavnoprávneho výboru.
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Páni poslanci, prosím, keby ste tu
neviedli dialógy.
Poslanec A. Poliak:
Na
záver, vážení, chcem povedať
len toľko, že úcta
a
rešpekt k zákonu a ústave, úcta a rešpekt
vzájomne medzi
nami
a taktiež úcta a rešpekt k našim voličom nech sa preja-
ví
pri hlasovaní.
Ďakujem vám za pozornosť.
(Potlesk.)
Predseda NR SR I.
Gašparovič:
Takže, pani poslankyne, páni poslanci,
budeme hlasovať.
Spoločný
spravodajca by mal hlasovanie uviesť,
ale môžem to
urobiť
aj ja. Budeme hlasovať o predloženom návrhu uznesenia
skupinou
poslancov.
Prosím, kto je za prijatie tohto
uznesenia?
Prezentovalo sa 134 poslancov.
Za návrh hlasovalo 59 poslancov.
Proti návrhu hlasovalo 26 poslancov.
Hlasovania sa zdržalo 45 poslancov.
Nehlasovali 4 poslanci.
Konštatujem, že navrhované uznesenie sme
neschválili.
Tým
sme vyčerpali program 43.
schôdze Národnej rady.
Vyhlasujem
43. schôdzu za skončenú.
Rokovanie sa skončilo o 17.06 hodine.