VLÁDA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Na rokovanie
Národnej rady Slovenskej republiky
Číslo: 1261/2000
659
VLÁDNY NÁVRH
Zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov
Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky
schvaľuje
vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov
Predkladá:
Mikuláš Dzurinda predseda vlády Slovenskej republiky
Bratislava, jún 2000
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
II. volebné obdobie
659
VLÁDNY NÁVRH
Zákon , z........2000, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 13 1/1996 Z. z. a zákona č. 80/1998 Z. z. sa mení takto:
1. V § 15 ods. 1 sa slová "Uplynutím piatich kalendárnych rokov od účinnosti tohto zákona" nahrádzajú slovami "Dňom 1. septembra 2005".
2. V § 15 ods. 2 sa slová "uplynutia piatich rokov odo dňa účinnosti tohto zákona" nahrádzajú slovami "1. septembra 2005" a slová "až po uplynutí piatich kalendárnych rokov odo dňa účinnosti tohto zákona" sa nahrádzajú slovami "po 1. septembri 2005".
Čl. II Tento zákon nadobúda účinnosť 1. augusta 2000.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Koncepcia usporiadania pozemkového vlastníctva v Slovenskej republike, ktorá bola schválená v roku 1993 a na základe ktorej bol vypracovaný zákon NR SR č. 180/1995 Z. z., predpokladala usporiadanie pozemkového vlastníctva do 5 rokov odo dňa schválenia zákona. K tomuto bolo prijaté aj organizačné zabezpečenie, v ktorom je presné vyčíslenie nákladov na ten ktorý príslušný rok.
Vzhľadom však na to, že prideľované rozpočtové prostriedky v uplynulom období nenapĺňali organizačné zabezpečenie a integrácia štátnej správy sú skutočnosti, na základe ktorých sa organizačné zabezpečenie koncepcie a zákonom stanovenú lehotu nepodarí realizovať v päťročnej lehote, a preto je potrebné ju predĺžiť na 10 rokov.
Realizácia predmetnej novely zákona nemá dopad na výdavkovú časť štátneho rozpočtu a rozpočty obcí, ani na nárast počtu zamestnancov štátnej správy. Ministerstvo financií SR listom z 28. 3. 2000 oznámilo, že z hľadiska finančných dôsledkov na štátny rozpočet nemá pripomienky.
Návrh zákona nebol predložený Rade hospodárskej a sociálnej dohody SR v zmysle zákona č. 106/1999 Z. z., nakoľko sa problematika návrhu netýka oblastí ustanovených v § 3 cit. zákona.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a súvisiacimi zákonmi.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky
č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov
3. V práve Európskej únie je problematika predloženého návrhu upravená: a) v primárnom práve EU - v Zmluve o Európskej únii, čl. 6 ods. 2
4. Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
a) Európska- únia rešpektuje základné ľudské práva, tak ako ich zaručuje Európsky dohovor na ochranu ľudských práv a základných slobôd, podpísaný v Ríme 4. novembra 1950. Podľa Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, čl. 1, nikoho nemožno zbaviť jeho majetku s výnimkou verejného záujmu a za podmienok, ktoré ustanovuje zákon a všeobecné zásady medzinárodného práva.
6. Vyjadrenia stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie: úplná
V Bratislave, 31. mája 2000
Predseda vlády Slovenskej republiky Mikuláš Dzurinda
v. r.
Minister pôdohospodárstva Slovenskej republiky
Pavel Koncoš
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY II volebné obdobie
Číslo: 1261/2000
659a
Spoločná správa
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov (tlač 659) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo v súlade s § 78 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len "rokovací poriadok") predkladá Národnej rade Slovenskej republiky ako gestorský výbor spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov (tlač 659) v druhom čítaní.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 879 z 13. júna 2000 pridelila uvedený vládny návrh zákona na prerokovanie vo výboroch s termínom ihneď týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo.
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo. Gestorský výbor prerokoval spoločnú správu výborov na svojej 43. schôdzi 21. júna 2000 a schválil ju uznesením č. 150.
Iné výbory vládny návrh zákona neprerokovali.
II.
Gestorskému výboru do začatia jeho rokovania neoznámili poslanci, ktorí nie sú členmi výborov, uvedených v uznesení Národnej rady Slovenskej republiky č. 879 svoje stanoviská podľa § 75 ods. 2 rokovacieho poriadku.
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
- Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 347 zo 14. júna 2000 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť bez pripomienok;
- Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu uznesením č. 446 z 19. júna 2000 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť bez pripomienok;
- Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo uznesením č. 149 zo 14. júna 2000 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť bez pripomienok.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré vládny návrh zákona prerokovali nevyplynuli žiadne pozmeňujúce a doplňujúce návrhy.
V.
Gestorský výbor na základe rokovaní výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, v súlade s § 79 ods. 4 písm. f) rokovacieho poriadku
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov (tlač 659) schváliť.
Súčasne poveril svojím uznesením č. 150 spoločného spravodajcu výborov predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a navrhnúť spôsob hlasovania, keďže pri skrátenom legislatívnom konaní sa obmedzenia podľa § 25, § 72 ods. 1, § 74 ods. 2, § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 nepoužijú.
Bratislava 21. júna 2000
doc. Ing. Mária Kadlečíková, CSc. v. r. predsedníčka výboru