Zasadala Komisia pre dopravu, výstavbu a cestovný ruch pri Výbore NR SR pre hospodárske záležitosti Vytlačiť stránku / Print page

14. 3. 2018 11:30

Bratislava, 14.3.2018 - Predseda Komisie pre dopravu, výstavbu a cestovný ruch Miroslav Ivan zvolal 13.3.2018 zasadnutie komisie, ktorého témou bola výstavba dvoch križovatiek na diaľnici D1 a jej vplyv na dopravnú situáciu v regióne bratislavského kraja počas výstavby a po jej dokončení. Aj keď práce na tomto úseku diaľnice v zmysle skapacitnenia mali byť už vo vysokom štádiu rozostavanosti, nie je tomu tak. Dôvodom je predovšetkým zmena riešenia z pôvodného návrhu 6 pruhu a kolektorov 2x2 pruhy po každej strane diaľnice na 8-pruh bez kolektorov. Túto zmenu vyvolal investor, Národná diaľničná spoločnosť a. s., a nejasnosti o dôvodoch takejto zmeny vyvolali odpor medzi občanmi z regiónu priľahlého ku križovatke Triblavina. Takáto zmena totiž znamená pripájanie k diaľnici križovatkami v oveľa väčšej vzdialenosti ako je tomu v prípade kolektorov. Zároveň sa tak podľa zástupcov verejnosti znižuje obslužnosť regiónu. Vzhľadom k nedostatočnej informovanosti verejnosti a očakávanému výraznému vplyvu tejto zmeny na termín dokončenia jednotlivých súčastí stavby, ako aj výraznému vplyvu na plynulosť premávky počas výstavby na diaľnici D1, zvolal predseda komisie Miroslav Ivan zasadnutie komisie. Jeho cieľom bolo najmä vyjasniť informácie týkajúce sa výstavby ovplyvnenej uvedenou zmenou, ako aj plány organizácie dopravy počas výstavby. Zásahy na diaľnici D1 v rámci stavebných prác na križovatke Triblavina a D1/D4, ako aj rozširovanie diaľnice, sú tak závažné, že v prípade nezvládnutia organizácie celej tejto výstavby by mohol hroziť dopravný kolaps nielen v bratislavskom kraji, ale aj ďaleko za jeho hranicami.

Pozvanými rečníkmi boli za Ministerstvo dopravy a výstavby SR generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií pán Peter Varga, za Národnú diaľničnú spoločnosť investičný riaditeľ Ing. Jiří Hájek, za Bratislavský samosprávny kraj riaditeľ odboru dopravy Michal Halabica a Ing. Tatiana Kratochvílová, dopravná inžinierka.

Predseda komisie Miroslav Ivan zhodnotil históriu vývoja projektovej prípravy a výstavby oboch križovatiek. Pozvaní hostia sa postupne vyjadrovali k jednotlivým fázam projektovej prípravy, zmenám a dôvodom, ktoré k nim viedli investora. Zástupcovia OZ Triblavina, ktorí v stavebnom konaní pripomienkujú niektoré rozhodnutia Ministerstva dopravy a výstavby SR a NDS, vyjadrili nesúhlas s niektorými procesmi a postupmi. Aj tu sa ukázalo, ako dôležité je priebežne otvorene komunikovať s verejnosťou, ktorej sa tak významné investície týkajú. Z dôvodu nedostatočnej informovanosti vzniká toľko námietok v rámci územného a stavebného konania, predovšetkým ak sa uskutočňujú zmeny počas výstavby a nie sú dostatočne odkomunikované a odborne zdôvodnené.

NDS odprezentovala dopravné riešenia a vyjadrila zároveň ubezpečenie, že aj keď došlo k zmene a v prvej fáze sa uskutoční skapacitnenie diaľnice D1 na 8-pruh, bude technicky možné v budúcnosti k diaľnici dobudovať tzv. kolektory, ktoré by riešili dopravné napojenie rozvojového územia okolia diaľnice D1 na tieto komunikácie a následne na diaľnicu D1. Bohužiaľ, harmonogram výstavby križovatiek sa značne posúva. Konkrétne v prípade križovatky Triblavina sa jedná o posun začatia výstavby z roku 2015 na rok 2018 a dokončenie v roku 2020 a čo sa týka skapacitnenia diaľnice D1 na 8-pruh a realizácie napojenia na novo budovaný obchvat Bratislavy D4, tu sa uvažuje o roku dokončenia 2021, resp. 2022.

V druhej téme, ktorá sa zaoberala organizáciou výstavby a predovšetkým organizáciou dopravy počas výstavby, zástupca Ministerstva dopravy a výstavby SR informoval o plánovaných opatreniach aj napríklad posilnením verejnej železničnej dopravy a záchytných parkovísk počas výstavby. Vzhľadom k tomu, že termín výstavby sa posúva, k téme organizácie dopravy zvolá predseda komisie Miroslav Ivan samostatné zasadnutie komisie. Tak zásadný stavebný zásah na hlavnú dopravnú tepnu Slovenska, diaľnicu D1, si rozhodne zaslúži pozornosť všetkých kompetentných orgánov. Ak by sa nezvládol, môže seriózne ochromiť dopravu nielen v regióne bratislavského kraja, ale aj ďaleko mimo jeho hraníc. A to by znamenalo výrazné hospodárske škody, čo si nikto neželá.

Deň v parlamente

<- ->