J. DRAXLER: V školstve treba upratať, školské prostredie je miestom frustrácií Vytlačiť stránku / Print page

11. 2. 2016 13:28

 Bratislava 11. februára (TASR) - Školské prostredie je miestom každodenných frustrácií, ktoré môžu vyplývať zo zlého plánovania, veľkej byrokracie, zlých vzťahov či nezmyselnosti nejakej regulácie. Myslí si to minister školstva Juraj Draxler (nominant Smeru-SD), podľa ktorého v školstve treba upratať. V niektorých školách podľa jeho informácií od detí a rodičov pretrvávajú ešte praktiky zo socializmu.
      Školstvo podľa neho nepotrebuje iba zlepšiť sociálny status učiteľa a deti učiť tak, aby nemuseli toľko memorovať. "Školstvo potrebuje systémové technické zmeny," vyhlásil v dnešnej diskusii na mimoriadnej schôdzi Národnej rady SR.
      Informoval, že jeho rezort pripravuje prechod na štandardizované centralizované vstupné testy na stredné školy a postupne aj maturity v rovnakom formáte. "Testovať nepotrebujeme len deti, SR doteraz nemala systém na pravidelné overovanie vedomostí a schopností samotných učiteľov. Máme málo mechanizmov zisťovania, čo sa vlastne v školách deje," povedal Draxler s tým, že v niektorých školách pretrvávajú ešte socialistické praktiky.
      Chýba podľa neho efektívny systém na to, aby sa do škôl dostávali nové praktiky. "Systém kontinuálneho vzdelávania skutočne historicky nie je dobre nastavený. Ale príprava nového systému kontinuálneho vzdelávania bola jedným z prvých zámerov, ktoré som po príchode na post ministra oznámil," uviedol Draxler. Jeho analytici podľa neho v krátkom čase návrh pripravia.
      "Potrebujeme aj nový súbor štandardov v podobe modernej kurikulárnej politiky. Aj tu je čo doháňať rovnako ako v učebnicovej politike," doplnil Draxler. Trh s učebnicami podľa neho treba čiastočne otvoriť. "Tak, aby na každý predmet bolo na výber aspoň z dvoch kníh kvalitne pripravených," vysvetlil Draxler.
      Okrem iného treba tiež podľa ministra upraviť akreditačný systém v oblasti vysokého školstva. "Aby sme neakreditovali študijné programy, ale študijné odbory," priblížil minister s tým, že je nevyhnutná aj dohoda na základnom modeli akreditácie. Draxler by chcel upraviť aj model vnútorného riadenia vysokých škôl. Ten súčasný považuje za ťarbavý. "Je to systém, ktorý znemožňuje príchod profesionálnych manažérov do kľúčových pozícií," poznamenal Draxler.
      V regionálnom školstve by sa mala zaviesť reálna kontrola kvality a mali by sa vyradiť zlé školy zo siete. "Ministerstvo predstavy a náčrty má. Potrebujeme to už urobiť. Je pravda, že ako štát nie vždy účelne rozdeľujeme zdroje, ktoré máme na školstvo k dispozícii," povedal Draxler. Dodal, že pre školstvo treba niekoľko reálnych záruk pre pokoj.
      Opozícia sa ministra pýta, čo robil Smer-SD v rezorte školstva posledné štyri roky, keď až teraz pred voľbami prichádza s tým, čo školstvo potrebuje. Zároveň pripomenula kauzy a predražené národné projekty, ktoré sa podľa opozície týkajú prevažne školstva.
      Do debaty o situácii v školstve sa písomne prihlásilo osem rečníkov. Zatiaľ ani jeden z nich nevystúpil, rečnili predkladatelia a minister. V pléne sedí len asi 20 poslancov z celkového počtu 150.

Deň v parlamente

<- ->