Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
9. 2. 2012 10:17:51 - 10:19:22 28. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia Tlač 417 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text nie je autorizovaný)
38.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, kolegovia, účelom predloženého návrhu zákona je vytvorenie právneho prostredia na zabezpečenie transparentného nakladania s majetkovými účasťami štátu. Aj keď spomenutý návrh som predkladal pred viac ako tromi mesiacmi, myslím si, že dnes je o to aktuálnejší, a verím, že bude aktuálnejší aj po voľbách v novom funkčnom období.
V zmysle súčasnej právnej úpravy o privatizácii majetkových účastí štátu a Fondu národného majetku Slovenskej republiky na podnikanie právnických osôb, ktoré nemajú charakter prirodzených monopolov, a podľa dnes platnej úpravy rozhoduje na návrh Fondu národného majetku iba vláda. Aj z tohto dôvodu navrhujem, aby o privatizácii majetkovej účasti štátu na podnikaní akejkoľvek právnickej osoby bez ohľadu na to, či majú charakter prirodzeného monopolu alebo nie, rozhodovala vláda a zároveň Národná rada Slovenskej republiky na návrh vlády.
Ako predkladateľ návrhu zákona mám za to, že zavedením prísnejších kritérií nakladania s majetkovými účasťami štátu a Fondu národného majetku sa dosiahne vyššia miera kontroly zo strany občanov, ktorá pomôže eliminovať prípadné nekalé praktiky a v minulosti vzniknuté pochybenia, ktoré môžu sprevádzať privatizáciu.
Ďakujem za pozornosť a prosím o podporu môjho zákona.
6. 4. 2011 9:40:30 - 9:40:36 16. schôdza NR SR - 10.deň - A. dopoludnia Tlač 270 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom   (text nie je autorizovaný)
Ďakujem za slovo, pán predseda. Pán kolega Golian, hovoril som všeobecne, ale vo vašej reakcii som takisto nič nezaznamenal o tom, že by ste konkrétne hovorili o teplárňach. Vaše vystúpenie bolo všeobecne k vášmu postoju k privatizácii. Náš postoj k privatizácii je úplne inakší, ako je ten váš. My len stále upozorňujeme na to, aké konkrétne skúsenosti máte vy s vašou privatizáciou a aké máme my skúsenosti naše s vašou privatizáciou. Náš pohľad na to je úplne inakší. My hovoríme o tom, že tá privatizácia nie je nutná a že tie provízie, ktoré boli v minulosti získané z SPP, naozaj mohli ísť radšej do zdravotníctva alebo na sociálny systém. Ďakujem.
6. 4. 2011 9:30:50 - 9:36:17 16. schôdza NR SR - 10.deň - A. dopoludnia Tlač 270 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text nie je autorizovaný)
Ďakujem za slovo. Vážený pán predseda, vážené kolegyne, kolegovia, ešte ako koaličný poslanec v minulom volebnom období som mnohokrát počul z úst vtedajších opozičných a dnešných koaličných politikov slová o našej nekompetentnosti alebo neodbornosti riadenia našej spoločnosti, že všetky naše riešenia problémov boli nekoncepčné, skoro ohrozujúce stabilitu Slovenska. Spomeniem len toľko kritizovaný vtedajšou opozičnou poslankyňou, dnešnou premiérkou, Ivetou Radičovou vianočný balíček dôchodcom. Slová ako skrivodlivosť, nesystémovosť boli dennodenne citované v médiách. Pýtam sa, a čo navrhuje dnes vláda Ivety Radičovej v súvislosti s vianočnými dôchodkami? Alebo iný príklad je toľko kritizovaná výstavba širokorozchodnej železnice z dielne super ministra Figeľa. Aký je jej stav dnes? To ani nehovoríme o diaľniciach a rýchlostnom rekorde 5 kilometrov výstavby diaľnice za rok. Vystúpenie pána ministra Figeľa sú čo slovo, to perla, čo veta, to „průser“. A môžem pokračovať daňovými odvodmi z dielne ministra financií. A takto by som mohol prejsť všetkými ministerstvami.
Ale poďme späť k meritu a to je privatizácia a konkrétne privatizácia šiestich teplárenských spoločností. Nebola to náhodou premiérka Iveta Radičová ktorá tri dni pred voľbami v priamom prenose povedala, že privatizácia nebude? Tu platí, premiérka mieni, Mikloš mení. Celá tá privatizácia je založená na chabom materiáli vypracovanom Fondom národného majetku. Po tom, čo Fond národného majetku päťkrát predložil do vlády materiál o privatizácii teplární a vláda ho trikrát stiahla z rokovania vlády a vrátila ho Fondu národného majetku na prepracovanie, tak ho naposledy zobral do rúk privatizačný majster, minister financií, Ivan Mikloš. Premenoval správu o fungovaní spoločnosti s majetkovou účasťou Fondu národného majetku na analýzu ekonomickej výhodnosti držania akcií a analýzu alternatívnych možností privatizácie jednotlivých teplárenských spoločností. Správa je vyčačkaná tabuľkami, grafmi. A, samozrejme, hovorí o výhodnosti a nutnosti predaja. Ale nič iné sme od vás ani nečakali. Len hľadáte zámienku, ako zakryť vlastnú neschopnosť riadiť túto spoločnosť. Myslím, že za všetko hovorí Teplárenská spoločnosť Košice, kde ste za pol roka vymenili viac riaditeľov ako za posledných desať rokov. Nejako vám to s tými vašimi odborníkmi, páni z koalície, nevychádza. Čakáme, čo bude ďalej po nových výberových konaniach, ktorými majú prejsť vaši nominanti v štátom riadených spoločnostiach. A to ani nehovoríme o zlatých padákoch. Alebo je naozaj normálne, že tí, ktorí majú tieto spoločnosti riadiť, ako je Fond národného majetku, si sami navrhnú pre svojich členov a nominantov odmeny až do výšky 150 %? Tomu vy hovoríte hospodárenie? V tomto prípade naozaj platí miklošovské, že štát je najhorší vlastník. A vaši nominanti to len potvrdzujú.
V poslaneckých laviciach sedí mnoho podnikateľov alebo poslancov ktorí majú skúsenosti s podnikaním. Určite so mnou budú súhlasiť, že predaj akéhokoľvek podniku, resp. spoločnosti je tou poslednou možnosťou a ani nehovorím o tom, ako je to, ak sme túto spoločnosť sami aj vybudovali. Je mi ľúto, že necítite, že aj vaši rodičia, resp. starí rodičia možno prispeli k vybudovaniu napr. aj spomínaných teplární. Dnes keď doznieva svetová finančná a hospodárska kríza, keď vôbec nie sú podmienky na predaj čohokoľvek, kedy ponuky sú veľmi nízke, ideme opačnou cestou ako celý svet. Každý štát si posilňuje svoje pozície v riadení spoločnosti, nehovoriac o energetike, a my ideme rozpredať aj to posledné, čo zostalo. Nestačí vám príklad z minulosti, keď sme hovorili o privatizácii SPP alebo Slovenských elektrárňach? Kto ich kúpil? No zahraničné spoločnosti. A aké sú to spoločnosti? No predsa s majetkovou účasťou štátu. Čím sa líšia zahraniční manažéri v týchto štátnych spoločnostiach od našich? Snáď nechcete povedať, že sme hlúpejší od nich? Kde je naša povestná pracovitosť? Kde sú vaši odborníci na všetko? Prinesú do týchto spoločností iné eurá, ako si môžeme požičať my? Prinesú noví majitelia iné technológie, ako sa bežne používajú v praxi? Prinesú iné teplo pre viac ako 600 000 domácností? Nie, prídu s tým, čo vieme spraviť aj my. Odpovedzte mi: Čo nové, aké nové technológie, aké nové investície urobili zahraniční investori v SPP alebo v Slovenských elektrárňach? Žiadne, ak nepovažujeme okamžité zvýšenie cien po privatizácii alebo tunelovanie cez poradenské firmy za nejaké výnimočné know-how. Preto vás prosím, prestaňte sa konečne hrabať v minulosti, prestaňte buzerovať s dochádzkami a inými nezmyslami a začnite konečne niečo zmysluplné robiť. A tým robením myslím napr. riadenie aj týchto spoločností. Apelujem na zdravý rozum, zdravé myslenie a verím, že prehodnotíte svoje rozhodnutie a poučíte sa z chýb minulosti a zastavíte túto cestu privatizácie. Ďakujem. (Potlesk.)
5. 4. 2011 15:42:04 - 15:42:54 16. schôdza NR SR - 9.deň - B. popoludní Tlač 270 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
45.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán kolega Janiš, veľkú časť vášho vystúpenia ste venovali manažérom v štátnych podnikoch za našej vlády. Neboli ste to náhodou vy, ktorí ste počas nášho vládnutia vyhlasovali, že máte odborníkov na všetko, že viete všetko riadiť. Tak to teraz dokážte, že viete tieto podniky riadiť. Lebo naozaj, tak ako povedal pán Maďarič, predať vie skoro každý blbec.
A hovorili ste aj o bratislavskom letisku. Je mi asi naozaj ľúto, že chodíte do Martina vlakom, ale tie stany sme zdedili po vás. A keď dnes prídete na letisko, tak je tam vybudovaná moderná hala. A je zarážajúce a na počudovanie, že vy pokračujete vo výstavbe ďalšej haly. Takže, keby to bolo také zlé rozhodnutie, asi v tom nepokračujete.
Ďakujem.
10. 2. 2011 14:28:28 - 14:29:17 12.schôdza NR SR - 7.deň - B. popoludní Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho   (text nie je autorizovaný)
Ďakujem za vašu odpoveď, pani premiérka, ale nemôžem sa stotožniť s vašou odpoveďou, pretože náš nominant pán Bačík tento návrh neodsúhlasil ani ho nenavrhol, navrhli ho vaši nominanti.
A keď ste už spomínali tie odmeny, nespomenuli ste, že vaši nominanti vo výkonnom výbore si odsúhlasili a schválili za štvrtý kvartál odmeny už vo výške 80 %. Čakám, čo bude za prvý kvartál tohto roku. A vo vašom programovom vyhlásení vlády je, že chcete rušiť fond. Takže sa pýtam, či si zaslúžili takéto odmeny už teraz, keď fond, deklarujete, idete rušiť. A pokiaľ viem, Fond národného majetku trikrát predložil do vlády materiál o privatizácii a trikrát ste ho odsunuli. Takže neviem, či tento materiál bol taký kvalitný, že si zaslúžili odmeny vo výške 80 %. Ďakujem.
3. 2. 2011 11:42:22 - 11:42:43 12.schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s procedurálnym návrhom  
Ďakujem za slovo, pán predseda. Dávam námietku proti stanovisku pána Přidala, pretože zákon č. 493, ktorý novelizujeme je platný. Len čl. 1, ktorý stratil účinnosť 31. 12. 2010 je neplatný, a len tento článok novelizujeme. Takže zákon celý je platný.
2. 2. 2011 18:19:32 - 18:22:20 12.schôdza NR SR - 2.deň - B.popoludní Tlač 223 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Uvádzajúci uvádza bod   (text nie je autorizovaný)
Ďakujem za slovo, pán predseda. Vážené kolegyne, kolegovia, návrh zákona o niektorých opatreniach týkajúcich sa strategických spoločností v minulom volebnom období reagoval v čase prijatia na nepriaznivú hospodársku situáciu spôsobenú globálnou, finančnou a ekonomickou krízou. Dnes ale ešte nikto z nás nemôže povedať, že svetová kríza pominula a že jej dôsledky sú za nami. Sme presvedčení, že dôsledky krízy budú na nás a spoločnosť dopadať ešte dlhú dobu.
V mnohých spoločnostiach má štát značné pohľadávky, či už z nedodržania privatizačných zmlúv, záväzkov voči zdravotnej poisťovni a Sociálnej poisťovni. Príkladom sú napr. práve Novácke chemické závody, ktoré dlhujú Fondu národného majetku viac ako 17 mil. eur. Do takejto a podobných situácií sa v budúcnosti však môže dostať ešte niekoľko spoločností pôsobiacich na území Slovenskej republiky.
K predloženiu našej novely zákona nás viedli skutočnosti, ktoré boli medializované v súvislosti s predajom Nováckych chemických závodov a sú jednoznačne uvedené v liste Výkonného výboru Fondu národného majetku, ktorý bol adresovaný na záver minulého roku vláde premiérky Ivety Radičovej. Okrem skutočností, v ktorých Fond národného majetku informuje vládu premiérky Ivety Radičovej o tom, že fond disponuje informáciami, že priebeh konkurzu Nováckych chemických závodov môže byť riadený, ovplyvňovaný veriteľmi, sú v liste uvedené aj ďalšie zarážajúce informácie, ako je, že veritelia konajú v zhode, že existuje majetkové prepojenie medzi veriteľským výborom a úpadcom a že úpadca môže manažovať svoj vlastný konkurz, a mnoho ďalších informácií.
Ale čo je najdôležitejšie v zmienenom liste. Citujem: „Uvedené skutočnosti a ich závažné dôsledky, ktoré môžu nastať v krátkom čase, už v blízkej budúcnosti, kladieme do vašej pozornosti. A so zreteľom na možnosť odvrátenia týchto negatívnych dôsledkov vám dávame na zváženie promptne vykonať príslušné kroky smerujúce k legislatívnej zmene, ktorá by primerane predĺžila účinnosť zákona o strategických spoločnostiach.“ Pýtam sa: Aký lepší dôkaz potrebujeme, aby sme konali? Toto nie je naše stanovisko, ale oficiálna výzva vašich nominantov vo Fonde národného majetku vláde Slovenskej republiky.
Sme si vedomí a veríme tomu, že aj vy ste si vedomí, že v tomto prípade nekonania hrozia štátu značné hospodárske straty. Preto po zvážení všetkých uvedených skutočností, ak vám záleží na osude jedného a možno niekoľko ďalších podnikov Slovenska s podobným osudom, vás žiadame o podporu predloženej novely zákona. Ďakujem za pozornosť.
14. 12. 2010 17:20:23 - 17:20:23 9.schôdza NR SR - 9.deň - B. popoludní Tlač 55 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text nie je autorizovaný)
Pán predsedajúci, dajte hlasovať o uznesení, ktorým Národná rada Slovenskej republiky berie na vedomie správu o vodnom hospodárstve Slovenskej republiky za rok 2009.
14. 12. 2010 11:07:12 - 11:08:04 9.schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Tlač 157 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie spoločného spravodajcu   (text nie je autorizovaný)
Ďakujem za slovo, pán predseda. Kolegyne, kolegovia, vážený pán minister, dovoľte mi, aby som vám predložil informáciu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie o výsledku prerokovania správy o vodnom hospodárstva v Slovenskej republike za rok 2009.
Správu o vodnom hospodárstve v Slovenskej republike za rok 2009 pridelil predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, ktorý túto správu predkladá. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uvedenú správu prerokoval v určenej lehote.
Výbor Národnej rady vzal na vedomie a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky vziať správu na vedomie.
Pán predseda, prosím, otvorte rozpravu.
2. 12. 2010 10:19:40 - 10:20:10 9.schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 100 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem za slovo, pán predseda. Pán kolega Matej, stále ste hovorili len o tom, že je to len o kontrole, kontrole, kontrolovať. To isté aj povedal pán poslanec Kollár, že náklady na tú kontrolu môžu byť vyššie ako výber daní alebo pokút. Tak potom sa pýtam, zrušme potom daňové úrady, zrušme colné úrady, zrušme aj políciu. Na čo nám to je. Urobme tam výbor ľudovej kontroly a môže to byť.
2. 12. 2010 9:31:23 - 9:31:31 9.schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem za slovo, pán predseda. Je v kompetencii vašej zmeniť program a to musíme odhlasovať. To znamená, že dajte o tom hlasovať.
2. 12. 2010 9:20:53 - 9:26:55 9.schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 125 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave  
Ďakujem za slovo, pán predseda. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, trošku z iného súdku ako je zákon o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov.
K predloženiu môjho pozmeňovacieho návrhu ma viedli skutočnosti, ktoré boli medializované v súvislosti s predajom Nováckych chemických závodov a sú jednoznačne uvedené v liste Výkonného výboru Fondu národného majetku, ktorý bol adresovaný vláde premiérky Ivety Radičovej. Som si plne vedomý toho, že sa jedná o nepriamu novelu zákona o strategických podnikoch, ale zároveň si plne uvedomujem, že v prípade nepredloženia, nepredloženia, či účinnosti zákona hrozia štátu značné hospodárske straty.
Ale späť k spomenutému listu. List je adresovaný vláde Slovenskej republiky z 10. 11. 2010 pod titulom: Upozornenie na dôsledky konkurzu v spoločnosti Novácke chemické závody v konkurze z hľadiska zamestnanosti v regióne. A budem citovať z listu: "Znalecká organizácia PP Consult vypracovala znalecký posudok č. 25 z roku 2010, ktorým stanovila všeobecnú hodnotu majetku podniku úpadcu k 30. 5. 2010 na sumu 127 229 241 mil. EUR." Ďalej citát: "Fond národného majetku disponuje informáciami, z ktorých vyplýva podozrenie, že priebeh konkurzu na úpadcu môže byť riadený a ovplyvňovaný veriteľmi." Ďalší citát z listu premiérky vlády Slovenskej republiky: "Skutočnosti zistené Fondom národného majetku by mohli nasvedčovať k tomu, že títo veritelia konajú vo vzájomnej zhode, predovšetkým z toho dôvodu, že sú navzájom majetkovo prepojení a ich vnútorná vlastnícka štruktúra sa prekrýva. Fond národného majetku tiež disponuje informáciami, že takéto majetkové prepojenie a prekrývanie vnútornej vlastníckej štruktúry existuje nielen medzi niektorými členmi veriteľského výboru navzájom, ale dokonca aj medzi týmito členmi veriteľského výboru a samostatným úpadcom." Tieto skutočnosti by mohli nasvedčovať tomu, že úpadca za určitých okolností môže manažovať svoj vlastný konkurz cez svojich vlastnícky prepojených veriteľov.
Ďalej z listu: "Podľa vyjadrení správcu, podnik úpadcu funguje v plnej prevádzke, v plnom výrobnom režime. Na druhej strane však Fond národného majetku má informácie o tom, že správca manažuje prevádzku podniku úpadcu tak, že výrobné vstupy obstaráva a nakupuje za vyššie ceny ako pred konkurzom a súčasne tak, že ceny výstupov predáva za nižšie ceny ako pred konkurzom." A na záver z listu: "Uvedené skutočnosti a ich závažné dôsledky, ktoré môžu nastať v krátkom čase už v blízkej budúcnosti kladieme do vašej pozornosti a so zreteľom na možnosť odvrátenia týchto negatívnych dôsledkov vám dávame na zváženie, promptne vykonať príslušné kroky smerujúce k legislatívnej zmene, ktorá by primerane predložila účinnosť zákona o strategických spoločnostiach." Toto je koniec citácie z listu, ktorý poslal Fond národného majetku na vládu Slovenskej republiky.
Dámy a páni, toto nie je oznámenie vláde, ale predsa toto má byť trestné oznámenie a tomuto sa prizeráme my v priamom prenose. Pod kontrolou vlády, pod kontrolou ministerstva a pod kontrolou Fondu národného majetku. Pýtam sa, aký lepší dôkaz potrebujete, aby ste konali?
Je zarážajúce, že tí, ktorí tento podnik priviedli do konkurzu, si očistenie od všetkých dlhov kúpia za symbolické euro, pretože kúpna cena 2 mil. EUR je vo výške peňažnej zábezpeky, a to je 1/60 znaleckého posudku. Je paradoxom, že Fond národného majetku, ktorý v tomto podniku má pohľadávku vo výške viac ako 17 mil. EUR nekonal. Kúpou podniku za 2 mil. EUR a následným transparentným predajom, by si štát vysporiadal svoju pohľadávku a ešte by pri predaji získal pre štát nemalý benefit.
Skúste sa spýtať súkromného sektoru, či takýto biznis nespraví. Určite sa vám vysmeje. Ak tvrdíte, že štát je najhorší vlastník, tak sa pýtam, akých manažérov dávate do štátnych podnikov? Tých neschopných? Veď potenciálny kupca je slovenský subjekt, takže predpokladám, že tento podnik budú riadiť slovenskí manažéri alebo jedine, že by potenciálny kupca, slovenský subjekt, by poslal sem niekoho z Cypru.
Preto po zvážení všetkých uvedených skutočností, ak vám záleží na osude jedného a možno niekoľko ďalších podnikov Slovenska s podobným osudom, vás žiadam o podporu nasledujúceho pozmeňujúceho návrhu.
Pozmeňujúci návrh v súlade s ustanovením zákona č. 350/1996 o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákona č. 170/2001 o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a doplnenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov (parlamentná tlač 125).
Navrhujem zmenu čl. III a doplnenie nového čl. IV nasledovným znením.
"Čl. III: Zákon č. 493/2009 o niektorých opatreniach týkajúcich sa strategických spoločností a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa dopĺňa takto:
Čl. IV znie: "Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia." Čl. I stráca účinnosť 31. decembra 2012. Čl. IV Tento zákon nadobúda účinnosť 30. decembra 2010."."
Vážené dámy a páni, verím, že zdravý rozum zvíťazí a tento návrh podporíte. Ďakujem.
5. 8. 2010 15:42:08 - 15:43:48 3. schôdza NR SR - 3. deň - štvrtok - B. popoludní Tlač 39 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Ja len krátko. Áno, s pánom kolegom Matejom sme sedeli prednedávnom v Dozornej rade Fondu národného majetku. O týchto veciach sme, myslím, že korektne a otvorene rozprávali obidvaja, aj napriek tomu, že sme každý z iného politického spektra. Už dávnejšie sme hovorili o tom, že ten fond treba zefektívniť. My sme k tomu pristúpili, len vy pristupujete k tomu, že ten fond treba úplne zrušiť, čo si myslím, že nie je správne riešenie, napriek tomu, že dáva priestor aj opozícii kontrolovať celý proces, ktorý na Fonde národného majetku bude prebiehať. Vy ste prišli s riešením, že Fond národného majetku zrušiť, prevediete všetky akcie, všetky podniky, ktoré vám zostanú, na ministerstvá, kde už potom, naozaj, opozícia nemá šancu kontrolovať celý ten proces. A tak, ako som povedal, je kopec problémov, ktoré má Fond národného majetku, je to neštátna organizácia, zvláštnym zákonom postavená, zriadená, ako sa s tým vysporiadajú ministerstvá, či už, čo sa týka záväzkov, čo sa týka rizík, takže, to už bude potom na štát. Neviem, či ste o tom rozmýšľali, o tom, ako ďalej.
Čo sa týka toho letiska, my sme prišli s tou koncepciou, že to letisko, naozaj, treba postaviť, štát sa o to postará. A je to dnes na tom, že štát už vytvoril tie podmienky na to, a to letisko je v takom stave, že môže začať podnikať, začať vytvárať podmienky na otvorenie tých liniek. Ako za toho starého stavu, v ktorom letisko bolo, si myslím, že si, naozaj, nikto by tam asi neprišiel. Dnes už ten priestor je a myslím si, že keď budú hľadať strategického partnera a budú to predávať, máte tam priestor dnes už aj pre mesto.
5. 8. 2010 15:31:06 - 15:38:21 3. schôdza NR SR - 3. deň - štvrtok - B. popoludní Tlač 39 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Pavlis, Pavol (SMER – SD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave  

Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán predseda Národnej rady, vážená pani predsedníčka Národnej rady, vážené kolegyne, kolegovia, pardon, ospravedlňujem sa, vážená pani predsedníčka vlády. Začnem citáciou z programového vyhlásenia vlády: "Vláda Slovenskej republiky zruší Fond národného majetku." Čo sa skrýva za touto vetou z hľadiska politického? Minister financií Ivan Mikloš myšlienku trocha rozvíril a rozvinul, keď vyhlásil, že činnosť fondu by mala byť definitívne ukončená k 1. januáru 2012.
Vcelku tajomne upresnil, že ukončenie činnosti fondu ale neznamená z večera do rána. Veľmi dobre vie, že tak rýchlo to určite nebude. Keď si jeho slová premeníme na drobné, vychádza nám, čo všetko by pravicová vláda mala ešte do roku 2012 stihnúť. Narýchlo získať finančné zdroje z predaja železničnej spoločnosti Cargo, bratislavského letiska, podnikov autobusovej dopravy a najnovšie aj teplární.
Takto prichádzame ku kópii volebného obdobia 2002 až 2006. Privatizácia niečoho, čo má ešte hodnotu. Lenže píše sa rok 2010. Nová vládna koalícia donedávna hovorila o odštátnení teplární a presune ich akcií na mestá. Problematika energetiky je pre veľké mestá kľúčová, ale bez ovládania teplární nemožná. V minulosti, keď štát pripravoval predaj väčšinových podielov v teplárňach, mestá žiadali, aby sa na ne presunuli aspoň zvyšné menšinové balíky. A tak si mestá budú musieť zvyknúť na to, že tu, zrejme, začína platiť pravidlo pravej ruky, prednosť majú návrhy prichádzajúce sprava. Ak teda, so zreteľom na toto riziko, ideme niečo predávať, pýtam sa, za akú cenu? Predáme ziskové teplárne? Predáme letisko, hoci sme doň investovali niekoľko miliárd korún a začína mať svoju tvár? Pri nákladnom železničnom prepravcovi dúfate, že rakúsky alebo nemecký potenciálny investor, žije a podniká v inkubátore, že potom ako investoval v Maďarsku, nevie čo robiť s peniazmi?
Nie, naopak, obávam sa, že bude šetrnejší ako doteraz. Summa summarum, trúfam si odhadnúť, a to nechcem byť zlým prorokom, že výnosy z privatizácie neprinesú štátu očakávané príjmy. Dovolím si pripomenúť a pomôcť si rečníckou otázkou podpredsedu KDH pána Brocku: je otázne, koľko by štát na predaji Carga a letiska získal. Verte, páni z koalície, táto otázka je viac ako aktuálna a obávam sa, že priaznivú odpoveď na dnes nepozná nik, a tobôž ani vy. A tak pravicovej vláde neostáva nič iné, len predávať majetok štátu ďalej. Po 1. januári 2012 to už môže byť ale iná káva. Vláda pochová Fond národného majetku a páni ministri okolo Ivana Mikloša sa z pochmúrneho večera prebudia do veselšieho rána.
V cestnej premávke platilo pravidlo pravej ruky vcelku bezpečne. Obávam sa však, že v politike prehľad a transparentnosť nezvýši, práve naopak. Doteraz mala opozícia vždy možnosť pozerať sa na koaličné prsty v dozorných orgánoch Fondu národného majetku. Aj súčasná koalícia potvrdila, že v dozornej rade fondu by mal predsedať zástupca opozičnej strany. Podľa ministra financií, na fonde je v súčasnosti potrebné urobiť poriadok, potom postupne utlmovať jeho činnosť presunutím agendy na iné ministerstvo alebo ministerstvá. Dovolím si doplniť - na ministerstvá, ktoré si rozdelila vládna koalícia a kde opozícia nemá možnosť kontroly. Na ministerstvá, ktoré budú môcť privatizovať ďalej a bez kontroly.
Pamätám si veľmi dobre, sedel som na tomto mieste spravodajcu, keď sme predkladali zákon o reštrukturalizácii Fondu národného majetku. Pán Hort vtedy srdcervúco rozprával o nehoráznosti, čo ideme robiť s majetkom, ktorý vytvorili naši rodičia, keď ideme a chceme menovať členov výkonného výboru vládou a dozornú radu dať iba do rúk opozície. Pýtam sa, a čo idete robiť vy, keď budete predávať majetok a bez kontroly opozície? Apropo, prevedenie zostávajúcej majetkovej účasti na štát, nie je to náhodou reprivatizácia? A ako sa chcete vyrovnať s tým, že štát bude ďalej a zároveň vlastník aj regulátor? Nie je to náhodou porušenie smerníc Európskej únie?
Zároveň som zvedavý, čím v budúcnosti po zrušení Fondu národného majetku, budete ručiť v prípade prehraných súdnych sporov. Dnes ručí Fond národného majetku. Ako sa vysporiadate so záväzkami Fondu národného majetku, ktoré sa môžu vyšplhať so všetkými súdnymi spormi, aj s Gabčíkovom, až do výšky 2 mld. eur. Na jednej strane plačete, že vám chýba 1,6 mld. a na druhej strane zaťažíte rozpočet 2 mld. To mi pripomína rozpoltenú osobnosť, alebo keď pravá ruka nevie, čo robí ľavá. Tomuto v programovom vyhlásení hovoríte poriadok? Toto je vaša transparentnosť? Nie. Ja tomu hovorím: vaša neodbornosť a nekompetentnosť.
Pán Bugár to povedal asi najvýstižnejšie. Najprv sa musíme pozrieť, všetko sa dá, potom sa rozhodneme. Viete, teraz keby sme začali tipovať, že možno o pol roka, možno o rok, možno o dva, bolo by to nezodpovedné. Ak sa dá, tak čo najrýchlejšie. Tak, ako bolo povedané, podľa súčasného ministra financií, treba na budúci rok ušetriť 1,6 mld. eur. Predaj teplární, Carga, letiska, pripravovala ešte v roku 2006 Dzurindova vláda. Vtedy za ich privatizáciu očakávala okolo 800 mil. eur. Dnes sa vám to, páni z koalície, nepodarí takto predať, aj keby vaši ministri mali obe ruky pravé. Som preto presvedčený, že po Cargu, letisku, či teplárňach, prídu na rad ďalšie subjekty. Ak by som mal veriť slovám pána Mikloša a pána Bugára, tak sa stane práve v situácii, na ktorú čakáte, a ktorú si veľmi citlivo pripravujete. Teda vtedy, keď pošlete do hrobu Fond národného majetku, pozametáte po sebe aj to, čo ste nestihli v roku 2006 a pravidlá cestnej premávky slovenskej privatizácie budete mať nestrážene v rukách.
My sme začali veci riešiť iným pravidlom cestnej premávky. Pri odbočovaní vľavo sme dávali efektívnemu zoštíhleniu činnosti Fondu národného majetku. Vytváraním nových pracovných príležitostí sme chceli zlepšovať sociálno-ekonomickú situáciu občanov Slovenska, aby si ľudia dokázali našetriť aj na dovolenku a v konečnom dôsledku tak zvyšovať aj vyťaženosť a ekonomiku napr. aj Letiska Milana Rastislava Štefánika. A vy, ibaže by ste hnali každého zo Slovenska, kto nezarába viac ako 400 eur a nakladali ho do lietadla na bratislavskom letisku. Zrejme, to je už asi iná kapitola. Preto ja za takýchto podmienok toto programové vyhlásenie nemôžem podporiť. Ďakujem. 
(Potlesk.)

Deň v parlamente

<- ->