Vyhľadávanie v prepise rozpravy Vytlačiť stránku / Print page

Záznamy vystúpení sú evidované v rámci systému prepisu vystúpení do textovej podoby. Tieto texty sú k dispozícii až od 5. volebného obdobia a kvôli autorizácii sú k dispozícii vždy až nejaký čas po samotnom vystúpení.

Výsledok vyhľadávania v záznamoch rozpravy NR SR

 
7. 2. 2012 10:44:50 - 10:45:14 28. schôdza NR SR - 5.deň - A. dopoludnia Tlač 339 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
34.
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Ja chcem ako predseda mandátového a imunitného výboru každého poprosiť, aby sa zdržali takých osobných invektív a neslušných výrazov, osočovaní. Ja viem, že sa zvolebnieva, ale predsa len minimálnu etiku, slušnosť by sme mali zachovať aj v tomto predvolebnom období.
2. 2. 2012 17:03:43 - 17:04:51 28. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní Tlač 360 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
110.
Ďakujem za slovo, pán predseda. Vážený pán poslanec Číž, len také malé dve poznámky. Ako predseda a predtým člen mandátového a imunitného výboru som mal možnosť porovnávať európske úpravy imunity a v drvivej väčšine štátov Európskej únie alebo Európy tá imunita je skôr o indemnite. My sme od toho zúženého, tej zúženej imunity, ktorej sa hovorí indemnita, sme ešte na míle ďaleko. Čiže to, čo je vo svete, v Európe.
A čo sa týka našej zodpovednosti, za naše výroky, občianskoprávne sme zodpovední za svoje výroky, hocikedy, hocikto nás môže zažalovať za to, že sme mu poškodili dobré meno. Preto si treba rozmyslieť, či hovoríme pravdu v pléne Národnej rady alebo niekoho osočujeme.
2. 2. 2012 16:20:33 - 16:22:34 28. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní Tlač 360 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
94.
Ďakujem, pán predseda. Vážený pán kolega Viskupič, dúfam, že veľmi v krátkej dobe vám túto tému zoberieme, ale zle som sa vyjadril. To nie je vaša téma. To zďaleka nie je vaša téma. Vy ste tu v tomto parlamente ešte nesedeli, keď už neviem koľkokrát sme bojovali my za to, aby nielen priestupkovoprávna, ale aj trestnoprávna imunita bola zrušená alebo zúžená. To nie je vaša téma. A toto je presne dôvod, prečo tento marazmus sa takto naťahuje, lebo stále niekto si nejakú tému prisvojí, robí z toho politickú agendu.
Včera bola bombastická tlačovka zas, že všetky politické strany parlamentu okrem SaS pripravujú nejaký puč. No výsledok vidíte. Je tam nejaká novela, nejaký pozmeňujúci návrh, ale kto je pod to podpísaný? Ja si myslím, že vy ste postavili svoju kampaň na tejto téme, že ste si túto tému prisvojili a spravili ste takú medvediu službu celej tejto téme. Vždy, keď si niekto prisvojil takúto vážnu tému v Národnej rade, tak, bohužiaľ, to skončilo fiaskom. Mali sme tu veľmi dobrý návrh na zmenu rokovacieho poriadku, na zmenu ústavy, ale vždy, keď sa snažila nejaká politická strana alebo politické zoskupenie to vydať len čisto za svoje, tak, bohužiaľ, to išlo potom bokom. Preto dúfam, že dnes túto epizódu slovenského parlamentarizmu uzavrieme, nebudú sa opakovať takéto javy.
A ešte na záver, Gorila a priestupok, žiadnu spojitosť to nemá. Keď sa potvrdilo... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
2. 2. 2012 15:56:30 - 15:58:13 28. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní Tlač 360 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
78.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán kolega, vy ste hovorili, že my teraz, alebo mali ste nejaké vyjadrenie v tom smere, že my teraz končíme imunitou. My s tou imunitou dnes nekončíme, my len začíname skoncovať s imunitou, to je obrovský rozdiel. My teraz len, a keď sa to schváli, rušíme našu priestupkovú právnu imunitu, trestnoprávna nám zostáva. Nám treba ponechať indemnitu, aby sme v túto pléne Národnej rady a v orgánoch Národnej rady mohli slobodne povedať svoj názor, aby sme nemohli za to byť trestne stíhateľní, to je veľmi dôležité. Čiže indemnita patrí poslancovi, ale žiadny iný výdobytok, či je priestupkovoprávna imunita alebo trestnoprávna, to nepatrí.
A čo sa týka skonfiškovania majetku, pán poslanec, s týmto s vami nesúhlasím, lebo jednak skonfiškovanie je dosť také pejoratívne slovo, používali ho komunisti, a jednak my máme v Trestnom zákone aj dnes trest prepadnutia majetku, prepadnutia veci, len sa to nevyužíva. Pred necelým rokom sme prijali trestnoprávny postih za jáchymovskú lož a polícia nekoná, padli trestné oznámenia. Komunistická strana hlása jáchymovskú lož a nikto nekoná. Na čo tu prijímame zákony, keď sa neaplikujú? Máme dosť dobré zákony aj na takéto neresti, aj na takéto nezákonnosti, len orgány, ktoré sú na to príslušné, nekonajú tak, ako by mali.
2. 2. 2012 15:28:54 - 15:30:54 28. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní Tlač 360 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
56.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci, Vážená pani poslankyňa, ďakujeme za chronologický sumár tých pozmeňujúcich alebo noviel návrhov, ktoré smerovali k zrušeniu alebo zúženiu poslaneckej imunity, ale treba podrobne prezrieť, kto ako hlasoval. Nielen toto posledné, čo ste vy vymenovali, boli tu návrhy aj v predchádzajúcich volebných obdobiach. A treba poznamenať, že my sme vždy hlasovali za zrušenie imunity alebo za zúženie. To ste nepovedali, povedali ste akurát, že pán Peter Osuský chýbal a nepovedali ste, že ostatná časť nášho poslaneckého klubu MOST - HÍD bola za zrušenie poslaneckej imunity.
Ale v jednom nemáte pravdu. A to, že, že táto zmena, ktorú teraz prejednávame, nie je dôležitá. Je dôležitá, lebo kým, čo sa týka našej trestnoprávnej imunity, tá nie je absolútna. Po skončení mandátu, vypršaním mandátu je možné v trestnom konaní pokračovať. Je to prípad pána bývalého poslanca Kvorku. Čiže tam to vlastne len predĺžime, ten marazmus, že orgány činné v trestnom konaní nemôžu konať. Ale čo sa týka priestupkovoprávnej imunity, tá je absolútna. Keď spravíte priestupok, nemôžu to prejednať, či vám trvá mandát alebo netrvá. Čiže toto je prvý krok k tomu, aby ste, ako povedali, aby ste boli rovnoprávni ako ostatní občania. Čiže najprv určite zrušiť absolútnu priestupkovú imunitu a potom môže prísť aj ten druhý krok, za čo sme vždy tiež hlasovali a podporili to, a zrušenie trestnoprávnej imunity poslancov. Ale, keď zrušíme trestnoprávnu, na čo je nám priestupková? Na čo je nám priestupkovoprávna imunita?
13. 12. 2011 9:41:31 - 9:41:53 26. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia Tlač 602 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
13.
Ďakujem za slovo. Pán poslanec Raši, ak sa dobre pamätám, a dobre sa pamätám, problematika platov lekárov nevznikla v posledných deviatich mesiacoch. Je to dlhodobý problém, ktorý nevedeli sme riešiť za niekoľko vlád vrátane tej vlády, v ktorej ste bol ministrom aj vy.
13. 10. 2011 16:21:54 - 16:22:42 24. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní (pokračovanie) Tlač 533 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
54.
Ďakujem, pán predsedajúci. Pán poslanec Matovič, ja už, fakt už prestáva ma to baviť, že furt sa prezentujete a už robíte politickú kampaň na nasledujúce voľby, lebo ako som ja prežíval koaličnú schôdzu, ako som ja na to, ako ja som sa na tom podieľal, čo som všetko povedal. Trošku už téma je vážnejšia. Vymýšľame hrozné konšpiračné teórie, že kto je vinníkom za to, že padla vláda Ivety Radičovej. No viete, odpoveď je veľmi jednoduchá. Treba ísť na webovú stránku Národnej rady Slovenskej republiky, vyhľadať hlasovanie číslo tri a tam máte, kto bol "za", a to ostatné bolo "proti".
11. 10. 2011 21:05:05 - 21:06:07 24. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní (pokračovanie) Tlač 502 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie  
224.
Ďakujem, pán predseda. Pán poslanec Kaník, musím ťa podporiť v tvojich vyjadreniach, lebo euroval je aj o tom, že ako bude vyzerať eurozóna, ako bude vyzerať Európska únia. Čo sa týka možností obnovenia hospodárskeho rastu, neviem si predstaviť, že ako dopadneme, keď necháme padnúť spoločnú menu, že potom koľko nás bude stáť celý tento cirkus.
Ale tuto hlavne apelujem aj na SaS, ktorí, strana, ktorá, mali taký program, že ideme obnoviť hospodársky vzrast Slovenskej republiky, budeme Singapurom. Ktorý programový bod toho akčného plánu Singapuru je odmietnutie eurovalu? - pýta sa jeden chatujúci na facebooku.
11. 10. 2011 20:12:54 - 20:14:54 24. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní (pokračovanie) Tlač 502 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie  
200.
Ďakujem za slovo, pán predseda. Pani predsedníčka výboru, treba si dávať pozor, lebo zakladáte novú stranu a máte možnosť získať aj voličov v dôchodkovom veku. A ja si dobre pamätám, že tie najlepšie dohody, povedzme aj medzi Nemeckom a Francúzskom, robili politici, ktorí už mali fakt pokročilý vek, že by som neodpísal tých ľudí, ktorí sú v Európskej únii a už majú troška naviac od nás. Ale chcem na vás reagovať v tom, že my tu rozprávame dnes, že čo bolo, ako bolo, prečo hľadáme nejakých vinníkov, ale my už v tej lodi sedíme. Tá loď má nejaké diery a nehľadajme to, že kto ich spôsobil, ale tie diery zaplátajme. Keď ich zaplátame, potom spravme všetko pre to, aby ďalšie diery nevznikli. A áno, potom, keď už tá loď aj s tou posádkou je zachránená, tak uvažujme nad tým, ako ďalej, ktorým smerom pôjde tá loď, koho si tam necháme a za akých podmienok. Ale teraz otázka nie je o tom, že kto je vinný a kto nie je vinný. Šestnásť štátov čaká na to, že ako sa dnes Slovensko rozhodne. A my tu vedieme také žabo-myšie vojny, je tu televízia, tak sa prezentuje každý nejakými obrovskými megalomanskými názormi a myšlienkami, ale výsledný efekt je, že ten euroval schválený bude. Otázka znie, či počas vládnutia koalície... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
11. 10. 2011 17:40:57 - 17:42:15 24. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní (pokračovanie) Tlač 502 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie  
104.
Ďakujem, pán predseda Pavol Hrušovský. Pán poslanec Solymos, ja s tebou absolútne súhlasím, že celá táto téma už je v inej rovine ako tej, čo sa hovorí, že čísla, výhodnosť, obrana, ochrana občanov, ich daní. Vidieť to aj na tom, že celá sféra sa skĺzla do dvoch takých sfér, že jedna taká, rôzne konšpiračné teórie, že komu to vyhovuje, prečo to je, že určite tam sú v pozadí nejaké dohody medzi rôznymi politickými stranami. No proste rozprávate všetko, len nie to, čo ste mali v tej brožúre.
A keď už sa bavíme o tých číslach. Viete, to mi pripomína trošku ten vtip, keď v rádiu hlásia, že nejaký pomýlenec ide v protismere na diaľnici a ten náš dobrák hovorí, že čo jeden, ale všetci. No niekedy mi toto pripadá, aj postoj, pán poslanec Solymos, SaS, ako ste dobre povedali, taký mylný, pomýlený. A len ukazuje sa, že celá Európa sa mýli, len SaS nie.
11. 10. 2011 15:11:26 - 15:12:24 24. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní (pokračovanie) Tlač 502 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
18.
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Vážený pán poslanec Sulík, neviem vás presne citovať, ale hovorili ste niečo v tom kontexte, že nevadí, že keď prepadnú trhy, aspoň ľudia budú môcť lacnejšie kupovať akcie. No viete, treba si uvedomiť, že ľudia bežne nekupujú akcie. Sú zamestnaní, žijú z výplaty k výplate. A práve neschválenie eurovalu, možnosti zabráneniu ďalšej recesie, môže doviesť aj Slovensko k tomu, že sem investície neprídu, že nebudeme môcť zabrániť ďalšiemu navýšeniu nezamestnanosti a tým pádom docielime to, čo vlastne aj vy odmietate, ďalší prepad ekonomiky Slovenskej republiky.
12. 7. 2011 15:50:09 - 15:50:44 20. schôdza NR SR - 9.deň - B. popoludní Tlač 344 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
74.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán poslanec, výnimočne s vami súhlasím, čo sa týka vašich argumentov, ale práve, čo hovoril aj pán poslanec Petrák, že obce majú v rozpočte rozpočtované tieto príjmy, určite s nimi už urobia, už rozpočet ako navrhnú rozpočet na ďalší rok, že rátali s tými peniazmi, bude ďalší výpadok v príjmoch časti rozpočtov obce, no a toto neriešime. Budeme musieť to minimálne riešiť, keď budeme schvaľovať štátny rozpočet.
30. 6. 2011 9:25:15 - 9:41:26 20. schôdza NR SR - 3.deň - A. dopoludnia Tlač 345 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave  
10.
Ďakujem za slovo, pán predseda. Tento vládny návrh zákona o cestnej premávke sme už dlho očakávali. Keď sme asi na začiatku jari prerokovávali predchádzajúci zákon o cestnej premávke, tak som vystúpil s tým, že hľadá ako, že to nie je žiadne riešenie. Boli to len v zásade prebratia určitých našich povinností vyplývajúcich z európskych noriem. Sme sa dožili tejto novely, ktorá má za cieľ riešiť tú neslávnu situáciu na našich cestách.
Súhlasíme s nejedným návrhom, ktoré sú tam, že sa sprísnia určité pravidlá. Problematické vidím niektoré, že ako sa budú aplikovať, ale, bohužiaľ, nenašli sme na to nejaký liek, ako sa tomu vyhnúť. Asi, keď sa to neosvedčí, keď to bude neaplikovateľné v praxi, ťažko využiteľné alebo bude spôsobovať vodičom problémy, tak asi sa bude musieť pristúpiť na ich zmenu. A tu teraz mám na mysli ten bod 9 § 35, ktorý sa dopĺňa ods. 5, ktorý znie, že: "Vodič motorového vozidla je na diaľnici povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide motorové vozidlo kategórie M3, M2 alebo M3 vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy."
No, neviem, ako to budeme merať, neviem, ako to polícia bude zisťovať. Som zvedavý sám, ale hovorím, že keďže lepšie riešenie sme zatiaľ nenašli, tak nedávam ani vypustiť tento bod. Budem hlasovať za tento bod, ale sám som zvedavý, že ako sa uplatní. Keďže nič iné lepšie som nevymyslel, tak budiž, pán minister, ideme do toho.
Druhý bod, ktorý je pre mňa veľmi dôležitý a vážny, a vytvorila sa okolo taká diskusia hlavne na výbore pre hospodárstvo, a to je zákaz vjazdu motorových vozidiel nad dvanásť ton na cestách druhej a tretej triedy bez cieľovej adresy. Dobre viete, že skoro každý vyšší územný celok zobral neskutočne veľké úvery na to, aby zrekonštruoval a opravoval svoje cesty. Lenže cesty druhej a tretej triedy patria VÚC-kám. Tieto cesty, keď boli vybudované, neboli stavané konštrukčne na to, aby sa po nich denne preháňalo sto alebo v niektorých prípadoch aj tisíc nákladných motorových vozidiel nad dvanásť ton. Lenže nad dvanásť ton to niekedy, to je, to sú aj dvadsaťtonové megavozidlá.
Následkom tejto jazdy sa stáva to, že tie cesty sa nerozbijú, sú nebezpečné aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky, a župy nie sú v stave, aby tieto cesty neustále opravovali.
To, že aby sa išlo do konštrukčnej opravy týchto ciest, to už vôbec neprichádza do úvahy. To by na každom úseku bývalo niekoľko miliardové, v eurách miliardové investície, na to nie je, lebo hovorím, že už len oprava, povrchová oprava, to je tých štyri, päť centimetrov povrchovej úpravy asfaltu, vychádza VÚC-ky niekoľko desiatok miliónov eur.
Vítam túto novelu a nesúhlasím s tým uznesením, čo prijal výbor pre hospodárstvo, aby sme zmäkčili tento paragraf. Nie, ja si myslím, že je dôležité, aby sme zakázali vjazd motorových vozidiel nad dvanásť ton na cestách druhej a tretej triedy. Samozrejme, keď je adresát zásielky, nachádza sa v mieste, kde vedie len cesta druhej, tretej alebo aj štvrtej triedy, samozrejme, nemôžeme zakázať vjazd na tieto cesty v takomto prípade. Ale v iných prípadoch už s tým mám problém. Nebude stačiť, zďaleka nebude stačiť podľa mňa zákaz len s dopravným značením. Ja si myslím, že treba zákaz dať aj do cestného zákona.
Tretím takým neuralgickým, problematickým bodom je možnosť udeliť vodičské oprávnenie na vedenie osobných motorových vozidiel mladistvým. Zákon túto možnosť priznáva, samozrejme s protiopatrením, že vedľa takého vodiča musí byť skúsený vodič, ktorý bude evidovaný, bude mať minimálne akúsi prax. Ale to sa týka mladistvých, ktorí nedovŕšia osemnásť rokov. A čo tí ostatní?
Pozeráme tu smutnú štatistiku z každého víkendu koľko mladých ľudí príde o život na cestách, hlavne po takých, z diskotékových záťahoch, nakoľko nemajú dostatočné skúsenosti s dením motorových vozidiel. Nesedí pri nich zodpovedná osoba, ktorá by im povedala, že no, do tejto zákruty, mojko, stodvadsiatkou nemôžeš ísť. Čo s tými vodičmi? Toto neriešime. Tam môže ísť o mesiac. Pred mesiacom ešte nemám osemnásť, tak musím mať pri sebe zodpovedného vodiča - spolujazdca. Keď už mám nad osemnásť, tak už to nie je nutné. Mám s tým problém, lebo ten mesiac až takú veľkú rolu v tom veku nezohráva. Naďalej sa budeme stretávať s tými štatistikami, ktoré som už uvádzal, a naďalej sme pre to nič nespravili.
Bola úvaha na výbore pre obranu a bezpečnosť, hlavne z mojich úst to zaznelo, či nedať povinnosť tejto spolujazdiacej osoby aj osobám, ktoré majú vodičské oprávnenie kratšie ako rok. Čiže do roka aby museli chodiť len s takýmto doprovodom. Zaznel protiargument, a čo keď niekto potrebuje na výkon zamestnania viesť motorové vozidlo? Že nezamestnajú ho, síce už má osemnásť, ale potrebuje mať pri sebe spolujazdca, čiže túto prácu nedostane. Tak som potom navrhol, nech to dajme v noci po dvadsiatej druhej hodine, aby osoba, povedzme, do dvadsať rokov alebo osoba, ktorá nedovŕšila dvadsať rokov a ešte nemá vodičské oprávnenie dlhšie ako jeden rok, aby mala takýto doprovod.
Je to diskriminačné, lebo máme aj v nejednom zákone už určitý vekový cenzus, aj v zákone o cestnej premávke máme vekový cenzus na veľké motorky. Tam máme dvadsaťštyri rokov. A podľa mňa správne. Čiže, ja si myslím, že skôr či neskôr budeme nútení k takejto úprave alebo podobnej úprave pristúpiť, lebo tieto nočné šialené jazdy s týmto návrhom, s touto novelou, bohužiaľ, neriešime.
No a posledným bodom, ktorý chcem aj pozmeniť mojím pozmeňujúcim návrhom, je tá veľmi diskutovaná téma - doživotné odobratie vodičských oprávnení.
Nazdávam sa, že ak povolíme túto úpravu, ako je teraz naformulovaná, dostaneme sa do nesúladu s právnym poriadkom, hlavne s ústavou. A o to nám hlavne ide, o ústavnosť a kompatibilitu s naším právnym poriadkom. Nemám problém s tým, ani jeden z nás, ktorí podpísali ten pozmeňujúci návrh, nemá problém s tým, aby niekomu odňali vodičské oprávnenie na doživotie aj za priestupky. Aj za priestupky, ale nie administratívno-právnym úkonom. Spravme takú úpravu, že keď niekto spraví x priestupkov, tak by sa už jednalo o trestný čin, a súd by potom mohol alebo mal právo odňať vodičské oprávnenie na doživotie. Ale nemôže sa to diaľ cez priestupkový zákon ako nejaký administratívno-právny úkon.
Máme podobnú úpravu i pri drobných krádežiach. Drobné krádeže nie sú trestnými činmi, sú priestupkami. Ale keď spácham x priestupkov, už sa jedná o trestný čin, už môžem takúto osobu postaviť pred súd pre drobnú krádež, recidívu priestupkov a môžem ho odsúdiť.
Kebyže pristúpime na túto úpravu, všetkými desiatimi, by som za to hlasoval. Áno, za priestupky, aby sme umožnili odňať vodičské oprávnenie na doživotie. Ale proporcionálne to musí ísť, a nie cez priestupkový zákon.
Sprísnime trestný zákon v tomto smere. Pán podpredseda Hrušovský dal aj, my sme o tom nevedeli, dal aj príslušný návrh, s ktorým súhlasím. Ešte pozriem, ešte to podrobne pozrieme. Ale s jeho filozofiou súhlasíme, lebo, viete, presne o tu proporcionalitu ide aj v tomto prípade.
Predstavte si, že niekoho zabijete, a použijem ten výraz, že zabijete autom pod vplyvom alkoholu. Môžete dostať, vymýšľam teraz, dvanásť rokov nepodmienečného trestu, ale zákaz činnosti viesť motorové vozidlo len na desať rokov, ani jedenásť, ani pätnásť, ani doživotie, len na desať rokov. A ste odsúdený za závažný trestný čin. A pritom tento návrh za priestupky dá oveľa tvrdší trest administratívno-právnym úkonom, že zoberie, keď máte recidívu trikrát, tak už vám odoberú vodičské oprávnenie na doživotie. No, tu je podľa mňa veľký problém s ústavnosťou.
Takže, poďme upraviť to cez trestný zákon, alebo tak, aby to bolo kompatibilné s ústavou. Ja som navrhol, bohužiaľ, legislatívno-technicky sa nám to nepodarilo doriešiť. Hlavne, že tento zákon, tento návrh zákona prerokovávame troška v predstihu, lebo pôvodne bolo "sedemdesiatštvorka", ale sa to preradilo na dnešný deň. Lebo je aj možná taká úprava, že za prvý takýto priestupok, keď jazdíte pod vplyvom alkoholu, návykových látok, dostanete ako klasicky dva roky trest zákazu viesť motorové vozidlá. Za druhý priestupok už by dostali trvanie dĺžky tri. Za tretí päť. Za štvrtý sedem. Za piaty desať. Za šiesty pätnásť. Za siedmy dvadsať. Už to je šesťdesiatdva rokov. Máte doživotný. Je to absolútne komfortné s ústavou. Ale, lenže toto je aj legislatívno-technicky, aj čo sa týka tých dĺžok, veľmi obtiažne. Oveľa lepšie by bolo ísť ako pri drobných krádežiach, ísť cez trestný zákon. Máte ich x priestupkov, po treťom už je to trestný čin a idete. A nezávislý súd vyriekne, nie pri, no, dobre... A nehľadiac na to, že keď spravíte ten prvý priestupok pred deviatimi rokmi, na priestupok by sa malo hľadieť, že to je zahladený priestupok. Aj v prípade "trikrát a dosť" v trestnom zákone na zahladené trestné činy sa hľadí, pán minister? Nie. Že keď to spraví mladistvý, sa nehľadí. Keď sa osvedčí, keď sa osvedčí mladistvý, nehľadí sa na takýto trestný čin. Ale v prípade priestupkov sa na to bude hľadieť. Aj toto vnímam ako problém. A problém vnímam aj sčasti retroaktivity, lebo budú sa zarátavať aj predchádzajúce priestupky podľa už novej úpravy.
Čiže ja navrhujem v našom pozmeňujúcom návrhu, aby v 1. bode v čl. I bod 45 v navrhovanom § 92 ods. 3 sa vypustilo písm. c).
V 2. bode. V čl. I bod č. 47 v navrhovanom § 92 ods. 8 sa vypustila posledná veta.
A v bode 3. Článok I bod č. 55 sa celý bod vypúšťa. To je vlastne tá evidencia týchto priestupkov v období desiatich rokov.
Bohužiaľ, iné riešenie sa nenašlo. Možno ísť cez riešenie, čo navrhol pán podpredseda Hrušovský, a ísť cez trestný zákon, ale určite nie cez zákon o priestupkoch v takej forme, ako je to navrhnuté. Nemám problém s tým, keď niekto spácha tri priestupky, aby sme mu odňali vodičské oprávnenie doživotne, ale aby to boli také priestupky a s takou formou, ktorá bude v súlade s ústavou a s naším právnym poriadkom.
Ďakujem pekne.
28. 6. 2011 13:42:58 - 13:48:31 20. schôdza NR SR - 1.deň - B. popoludní Tlač 424 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
21.
Pán poslanec Čaplovič, chcem vás poprosiť v rámci ústnych, ja tiež neprízvukujem na každej schôdzi, že SMER je dieťaťom KSS a SDĽ, tak poprosím vás, aby ste takéto veci ani nikdy neprízvukovali hlavne kvôli tomu, že ste hovorili, že MOST - HÍD je dieťaťom SMK.
Ale chcem vás poprosiť zároveň, aby ste vyvolali vy nejaké bilaterálne rokovania s SMK, hlavne s pánom Csákym, a dohodli sa na tom, že kto nás vlastne založil, lebo oni zas stále prízvukujú, hovoria o tom, že našu stranu vytvoril SMER.
1. 6. 2011 10:47:59 - 10:49:43 18. schôdza NR SR - 10.deň - A. dopoludnia Tlač 312 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou  
46.
Ďakujem za slovo, pán predseda. Vážený pán poslanec, budem reagovať na vás, hlavne na vaše posledné vety, že kým nebudú zapracované tieto vaše návrhy do novely zákona o prokuratúre, nebudete za to hlasovať. Ale my sme ich nepredložili. Ja som tiež vystupoval veľmi ostro proti tejto novele. Nerobím to už teraz, lebo, keď poviem A, mal by som povedať aj B. Mám naďalej výhrady. Reagovali ste na poslancov SMER-u, že tlieskajú, že nemajú za čo tlieskať, no majú, lebo keď sa dostanú nedajbože do vlády, tak takéto kompetencie budúcemu ministrovi spravodlivosti prídu celkom vhod. Ale hovorím, že keďže neviem, nemám také riešenie, ktoré ste aj vy tiež navrhli, že bolo by dobré, nejako to vyriešiť, že aby aj koza, aj kapusta, tak nemôžem vystúpiť. Nemôžem vystúpiť, lebo nemám riešenie na to, ktoré ste sám predostreli, že bolo by dobré. Ale aké? Spolupracoval som s prokuratúrou a tiež rezignovali na to, že navrhli riešenie, ktoré naďalej by zabetónoval terajší stav. A viem, že terajší stav dobrý nie je. Takže tiež som na vážkach, ako ďalej s týmto zákonom, viacerí sme takí, no, lebo vidíme v tomto predostrenom riešení určité riziká, hlavne do budúcna.
Ďakujem.
27. 5. 2011 13:38:39 - 13:40:33 18. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 312 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
142.
Ďakujem za faktickú poznámku. Pani poslankyňa, ale medzitým ma napadol ďalší príklad, ktorý musím uviesť a ktorý dokazuje, že ten návrh nie je dobrý takto, ako je skoncipovaný. Čo keď budú obidvaja rodičia bývať v jednom meste, povedzme v Bratislave? Čiže tie podmienky u obidvoch budú subjektívne splnené, ale aj objektívne pre dieťa. Ale ten vzťah medzi rodičmi bude tak rozvrátený, že keď dieťa bude jeden týždeň u jedného a druhý týždeň u druhého, celé týždne to dieťa nebude počúvať nič iné, ako jeden rodič nadáva, prepáčte za výraz, nadáva na toho druhého rodiča a opačne. Aj v tomto prípade súd podľa mňa by nemal pristúpiť na to, že prisúdi dieťa do striedavej starostlivosti. Lebo to síce, budú tu splnené všetky podmienky, ale v akom prostredí bude to dieťa vyrastať? Aký duševný život bude mať z toho, že keď bude u otca, tak bude celý týždeň počúvať, že tvoja mamka je zlá, lebo nechce a hento-toto? Alebo opačne, tvoj otec je zlý, lebo nedovolí toto a toto. To nebude v záujme dieťaťa. Áno, bude to v záujme obidvoch rodičov, aby aj jeden, aj druhý mal týždeň čo týždeň to dieťa u seba, ale riešením toto nie je. (Potlesk.)
27. 5. 2011 13:32:21 - 13:36:46 18. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia Tlač 312 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text nie je autorizovaný)
138.
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Vážené dámy, vážení páni, dovoľte, aby som vystúpil k tomuto návrhu, poslaneckému návrhu zákona a hneď musím na začiatok povedať, že som zástancom striedavej starostlivosti o dieťa, ale ani v apríli 2010 som nehlasoval za ten zákon z rúk pánov poslancov Lišku a Martina Kuruca, lebo bol to takpovediac, taká jednoriadková novela. Už sme vtedy upozornili vtedajších poslancov, že bude to problém, že vykonávacie ustanovenia normy tam nie sú. Je to hmotnoprávna norma, ktorá nič nerieši.
Tá štatistika, ktorú ste uviedli, nám dala aj za pravdu, že tých rozhodnutí veľa ani nebolo. Bolo to vtedy prijaté v eufórii pred tým, že idú voľby, tak každá z politických strán hľadala, že skôr nehľadala nejakých protivníkov, aby nikto nevystúpil proti nim, tak takto vtedy to prešlo ako jeden z posledných zákonov, ale sme upozornili na tento problém.
Tento problém, bohužiaľ, ani tento návrh nerieši, napriek tomu ideme to podporiť v prvom čítaní, posunieme to do druhého čítania, ale s podmienkou, že všetky tie naše pripomienky alebo výčitky - sčasti, ktoré vyslovil aj pán poslanec Madej, ja ich nebudem opakovať - sa odstránia. Lebo fakt, ako je navrhnuté, tento zákon, táto novela je návrh v prospech otcov, v záujme otcov, nie v záujme dieťaťa.
Ja som praktizujúci advokát, viem, koľko takých rozhodnutí je, ktoré diskriminujú, vyslovene diskriminujú otcov a sú kvôli tomu aj v rozpore so záujmom dieťaťa, lebo nie raz degradujú toho druhého rodiča na platcu výživného. Zaplať, ale už styk už je obmedzený.
Poviem posledný príklad, prípad, ktorý sa nám stal, keďže dieťa bolo malé, dvoj- alebo trojročné, tak súd nedovolil otcovi, aby to dieťa, syn uňho prespával. Pritom sme dokázali, že to dieťa celé týždne prespáva u matky nového frajera, tej exmanželky, čiže u cudzej osoby, ale súd nedovolil, aby u svojho otca prespával, lebo má len tri roky. A takéto prípady, bohužiaľ, sa dejú, ale liekom nie je tento návrh, keď dáme obligatórnu, obligatórny úkaz sudcom, že takto máte rozhodnúť.
Pani poslankyňa Kiššová, ste vo faktickej poznámke povedali, že áno, že tie podmienky. Nie, to nemáte pravdu, že tie podmienky, lebo podmienky, presne z textácie sa vyplynuje, vyplýva to, že musia byť splnené podmienky zvlášť u jedného aj u druhého rodiča. Ale nie spoločne a nie v záujme dieťaťa. Čiže to, keď nebude trvalé bydlisko obidvoch rodičov, bude vzdialené, tak ešte stále sú splnené podmienky podľa tejto litery. Možno ste mali záujem na nejakej inej úprave, ale z textu toto vyplýva. A tiež veľmi hovoríte, že idete to dávať naspäť, ale z textu ste vyňali ako jednu z podmienok a to musí byť hlavne hlavnou podmienkou - záujem dieťaťa, aby súd ako tak rozhodol.
Ja nebudem ďalšie moje pripomienky tu rozvádzať v prvom čítaní, my si k tomu sadneme a dúfam, že to vyriešime tak, aby aj otcovia boli spokojní, aby aj súdy vedeli rozhodovať a hlavne aby to bolo v prospech tým deťom, ktoré sú aj už tak osudom potrestané, že ich rodičia sa rozviedli.
Ďakujem pekne.
25. 5. 2011 11:17:19 - 11:18:41 18. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia Tlač 284 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
60.
Ďakujem za slovo, pán predseda. Vážený pán poslanec, u nás sčítanie obyvateľov pri kolónke národnosť každý označí, čo chce, však každých desať rokov sa nám ukáže, že koľko tu máme Eskimákov, ufónov a ďalšie národnosti. A na druhej strane platí aj to, že v Národnej rade každý poslanec si môže zobrať pod záštitu hocijakú skupinu, etnikum, lobistické spoločenstvá, aj národnosť, ktorého záujmy bude chrániť, bude rozprávať v ich mene, či legitímne, alebo bez legitimácie.
Viete, ale jednu vec by sa ani asi nepatrilo robiť. Vydávať sa za toho, čo nie som. Ja som si pozrel naschvál na webovej stránke národnej Slovenskej republiky váš profil a vy máte tam uvedenú slovenskú národnosť.
24. 5. 2011 18:57:13 - 18:59:13 18. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 284 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie s faktickou poznámkou   (text nie je autorizovaný)
Vážený pán podpredseda, vaše slová si zoberiem k srdcu. Začnem od konca.
Pán poslanec Blanár, hovorili ste, že žiadne útoky z úst poslancov opozície nezazneli. Hovorilo sa o tom, že Slováci na juhu sú utláčaní alebo hlavne týmto budú utláčaní aplikáciou tohto zákona, že sa vám príslušníci národnostných menšín prihovárajú vo svojom materinskom jazyku, že nechcú rozprávať po slovensky. Koho sa to týka? Kto to aplikuje? My sme tí politici, ktorí sme v tých obchodoch, kde sa vám nechcú prihovoriť, alebo nevieme po slovensky, čo vyčítate stále, že nevedia príslušníci národnostných menšín alebo deti nevedia po slovensky, to sme my, politici, sú tie deti? Nie. Práve to sú príslušníci národnostných menšín, ktoré vy takto napádate. Áno, sú, bohužiaľ, takéto negatívne výnimky. Ale nie je to všeobecné pravidlo, že niekto nevie alebo nechce rozprávať po slovensky, a nerobia to politici, samozrejme, týka sa to tých občanov, o ktorých sa rozprávame, že áno, to sú tie útoky, lebo zovšeobecňujete.
Pán poslanec Ondruš, asimilácia. No, bohužiaľ, je veľmi jednoduché pravidlo, prečo sa to stáva a prečo sú také čísla. No veľa príslušníkov národnostných menšín vzdáva ten každodenný boj o to, že bude si uplatňovať svoje národnostné práva, že bude sa prihovárať svojim deťom po maďarsky, no a vzdá to a dá svoje deti do slovenských škôl a potom tie deti často už ani po slovensky nevedia, cítia sa byť Slovákmi a tá asimilácia za pol generácie prebehne tak, že už ani korene... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
24. 5. 2011 18:31:51 - 18:45:35 18. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní Tlač 284 Prehrať krátke video vystúpenia (v novom okne) Prehrať celý záznam rokovania (v novom okne)
Gál, Gábor (MOST-HÍD) - poslanec NR SR Vystúpenie v rozprave   (text nie je autorizovaný)
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Vážený pán podpredseda vlády, vážené kolegyne, vážení kolegovia, na úvod len krátko niekoľko poznámok k tým vyjadreniam pánov poslancov, ktorí spravili nejaké vystúpenia vo faktických poznámkach.
Pán poslanec Rafaj, čo sa týka natality, áno, je to úbohé na Slovensku. Ja mám jednoduchý návrh, vypnime elektrický prúd na niekoľko nocí a sa to zlepší, dúfam, nielen v slovenskej, ale i v maďarskej etnicite.
Nevraživosť, pán poslanec Švantner. Viete, asi to je tá reakcia na juhu Slovenska, že niektoré vystúpenia aj v tejto sále, v Národnej rade sú priamym útokom na národnosť, na etnikum, na ľudí ktorí za nič nemôžu, narodili sa na Slovensku a Pán Boh im nadelil maďarskú národnosť. Viete, ja som veriaci človek. A hovorím, že keď ma Pán Boh stvoril za Maďara, tak ja nemám dôvod to meniť. Kebyže chce, aby som sa narodil Slovákom, tak by som sa narodil Slovákom. Ale je to reakcia, ale možno je to aj efekt sliepka – vajce. Skončime to, aby tú nevraživosť v očiach toho druhého nevideli. Skončime to aj dneska. Troška zabaľme naše ostré vyhlásenia, aby sme neútočili jeden na druhého. Ale opak sa deje.
Tento návrh novely zákona predkladá vláda a prijala vládna koalícia práve kvôli tomu, že po jedenástich rokoch si myslíme, že treba upraviť ten vzťah možnosti používať jazyk národnostných menšín v úradnom styku, že treba pomôcť menšinám v tej konformnosti ich života.
Bavili sme sa o lojalite národnostných menšín. Práve vysvitlo, však bolo to pred pár mesiacmi, boli nejaké prieskumy, aj nás to veľmi príjemne prekvapilo, ako sa stavajú príslušníci národnostných menšín k tejto republike, k svojej vlasti, je to veľmi pozitívne. Bolo mizivé percento tých negatívnych náznakov. Ale napriek tomuto stále sme vystavovaní v určitých chvíľach tomu, že sme podozriví, že nie sme lojálni. Keď chceme niečo, chceme len to, čo nám patrí. Sme takí istí daňoví poplatníci Slovenskej republiky ako každý iný.
No že máme iný materinský jazyk, to ešte nemôže byť nejakým trestom. Áno, chceme v tých obciach, kde žijeme, sa rozprávať po maďarsky, aj s tým úradníkom, aj s tým starostom. Ale to isté sa týka Nemcov, Chorvátov, ktorým práve táto 20-percentná kvóta túto možnosť, túto konformnosť veľmi neumožňuje.
Stále rezonuje možnosť nadobudnutia druhého štátneho občianstva, nielen maďarského, ale aj iných štátov, lebo, samozrejme, ten protinávrh z dielne bývalej vlády teraz postihuje každého, kto nadobudne druhé štátne občianstvo, sankciou, stratou slovenského štátneho občianstva. Nebol tu žiaden problém predtým, len akurát keď Maďarská republika prijala zákon, ktorý ja tiež považujem za nie príliš šťastný. Ale automaticky to vyvoláva určitú reakciu. A teraz sa to stále tiež skloňuje aj s týmto zákonom. Prečo? My tu chceme žiť na Slovensku, konformne ako príslušníci národnostnej menšiny. Tak nám to dovoľte. A nestrkajte nás stále do Budapešti, cez Dunaj, do lona niekoho, nejakých maďarských politikov, s ktorými my vôbec nemáme nič spoločného, s ktorými nemáme vôbec nijaké styky. A vôbec sa s nimi neradíme. Jediným naším radcom k tejto téme sú naši voliči. A medzi nimi sú aj voliči slovenskej národnosti, ktorí poznajú bežný život na juhu Slovenska a vyjadrujú sa k tomu objektívne, a nie z hľadiska politickej agendy, ako komu to vyhovuje. A tá objektivita je, že vieme veľmi pekne, krásne, konformne spolunažívať. Žiadne problémy nevyvolá ani to, že ten sused, ktorý vie po maďarsky a nájde osobu v nejakom úrade, ktorá tiež ovláda jazyk národnostnej menšiny, vie konformne vybaviť tú danú agendu vo svojom materinskom jazyku. A kde tu vidíte ohrozenie Slovákov, ohrozenie národno-štátnych záujmov? Ja tu nevidím nejaké ohrozenie.
Boli výčitky, že úradníci sa budú musieť naučiť po maďarsky. No nie je tomu tak, môžete si prečítať ten zákon miliónkrát, ani náznak toho tam neuvidíte. Jediná veta tam je taká, že úrady, ktoré spadajú pod túto hranicu, by mali myslieť na to, že obývajú tam tie obce aj príslušníci národnostných menšín.
Pán poslanec Matejička rozprával tu aj o tom, že bol nejaký list nejakého občianskeho združenia Za lepšie Komárno. Povedal, že vyzývalo obchodníkov, aby urobili svoje nápisy na obchodoch aj po maďarsky. Viete čo, ja chodím v Galante do jedného obchodného reťazca len kvôli tomu, že sú tam aj oznamy aj v maďarčine. Oni si ctia svojich spotrebiteľov, svojich zákazníkov, ja ich tiež ctím za toto. A nejde o to, že by im to ublížilo nejakým Slovákom, ktorí sa tam objavia v obchode, za to, že tie oznamy sú aj v maďarčine. Nie, ide to najprv v slovenčine a potom aj v maďarčine. Práve o to ide, že myslia na to, že býva tu aj nejaká národnostne iná skupina obyvateľstva, ktorej chcú tiež vyhovieť. (Reakcia podpredsedu.) Ďakujem, pán podpredseda, ale nekončím. Ale nikomu to neubližuje tým, že niekto tam počuje nejaké maďarské slovo. Keď už toto niekomu vadí, tak to už ten človek by fakt mal niečo spraviť so sebou.
Hovorili ste o gete, že my sa uzatvárame do nejakého geta týmto zákonom, že nebudeme potrebovať slovenčinu, že budeme využívať len maďarčinu a potom tie deti práve kvôli tomu nebudú nútené sa naučiť po slovensky. To nie je pravda. V tom jazykovom gete sme, bohužiaľ, teraz, lebo okrem školy, na ktorej niektorí skončia po ôsmich, deviatich rokoch, keď nejdú ďalej študovať, teda je to u niektorých po dvanástich, u niektorých po sedemnástich rokoch, keď študujú na vysokej škole a majú možnosť študovať vo svojom materinskom jazyku, čiže okrem školy a rodiny ten jazyk nikde inde nevedia využiť, kebyže nie je tento zákon. Potom, samozrejme, príslušníci národnostných menšín nepoznajú dosť dobre svoj spisovný materinský jazyk, nepoznajú dobre výrazy, ktoré bežne v živote používajú. A keď sa rozprávajú vo svojom materinskom jazyku, tak na niektoré pojmy používajú slovenské výrazy. Čiže rozprávajú nejakou hatlaninou, miešaním nemčiny so slovenčinou, maďarčiny so slovenčinou alebo chorvátčiny so slovenčinou. A toto je také geto práve, z ktorého sa chceme vymaniť, aby sme vedeli rozvíjať svoj materinský jazyk, aby sme vedeli odovzdať tieto korene svojim deťom aby sa nerozprávali po maďarsky iba v kuchyni alebo po nemecky len v kuchyni, ale aby vedeli aj na verejnosti sa vyjadrovať vo svojom materinskom jazyku. Samozrejme, a podčiarkujem, je veľmi dôležité, aby sa naučili po slovensky. Potrebujú to na uplatnenie v živote. A koniec koncov však okrem Univerzity Jánosa Selyeho všetky ostatné univerzity a vysoké školy majú vyučovací slovenský jazyk. Keď niekto chce študovať nejaký ekonomický alebo nejaký matematický odbor, alebo technický odbor, alebo právo, potrebuje poznať slovenčinu. Môže síce študovať právo v Budapešti, ale to je odsúdený na to, aby tam zostal, lebo na Slovensku sa neuplatní. Čiže tento zákon absolútne tú druhú stránku mince, potrebu slovenčiny, neovplyvňuje. Práve umožní rozvinúť ten materinský jazyk. A vynára nás to z toho geta kuchynského jazyka.
Hovorili sme aj o asimilácii. Pani poslankyňa Pfundtner tu uviedla nejaké čísla.
Pán poslanec Ondruš, pred chvíľou ste hovorili, že vaši spolužiaci keď sa skončila hodina, cez prestávku sa rozprávali po maďarsky. Toto je práve to, že niektorí rodičia dávajú svoje deti do slovenských škôl. Prečo asi? Lebo majú určitý strach, že ich dieťa nebude vedieť ani tak, ani tak. Vytvorme systém, kde budeme vedieť, a príslušníci národnostných menšín to budú vedieť, aj svoj materinský jazyk, aj ten štátny jazyk. Na jednej strane je zákon o vzdelávaní, kde by sme mali zmeniť výučbu slovenčiny na efektívny spôsob a efektívnu metodiku, na druhej strane je tento zákon, o ktorom dnes rokujeme, aby sme umožnili príslušníkom národnostných menšín využiť, čo im aj ústava garantuje, používanie jazyka národnostných menšín v úradnom styku.
Boli sme dnes aj trošku, keď použijem expresívny výraz, osočovaní rôznym spôsobom. Najčastejšie to bolo, že patríme k iredente alebo že máme nejaké iredentistické ciele. Tak to si vyprosím. Viete, na mňa môžete hádzať všetko. Jednak z vašej strany je to, že som nejaký národniar, silne maďarsky založený a že z druhej strany barikády som nejaký slovakofil, človek, ktorý má príliš veľa slovenských priateľov, s nimi poľuje a tak ďalej, ale ja si myslím, že som občan tejto republiky, chcem byť plnohodnotným občanom tejto republiky s tým, že mám maďarskú národnosť, s tým, že mám slovenské občianstvo a kamarátov priateľov bez rozdielu na to, kto aký má materinský jazyk, aké má vierovyznanie. Nešpárajme sa v tomto, zabezpečme konformnosť pre našich občanov, aj pre tých Slovákov, aj pre tie národnostné menšiny. Ďakujem vám veľmi pekne.

Deň v parlamente

<- ->