Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Klára Sárközy

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 6. 9. 2006 
Zadávateľ Klára Sárközy 
Otázka Vážený pán minister, aký osud bude mať rýchlostná komunikácia R 7? 
Adresát minister dopravy SR Ľubomír Vážny 
Dátum odpovede 7. 9. 2006 
Zodpovedal minister dopravy SR Ľubomír Vážny 
Odpoveď Toto je citlivejšia otázka, ale, samozrejme, musíme sa aj touto zaoberať. V materiáli Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý schválila vláda Slovenskej republiky uznesením č. 162/2001, boli zadefinované diaľničné ťahy D1 až D4 v rozsahu 659 km a rýchlostné cesty R1 až R6 v rozsahu 874 km. V nasledujúcom materiáli Správa o plnení aktualizovaného nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý schválila vláda Slovenskej republiky uznesením 1051/2004, bol navrhnutý na študovanie ťah rýchlostnej cesty Bratislava - Lučenec s pracovným označením R7. To chcem zdôvodniť, povedať, že ešte to nemá ani oficiálny názov R7 a takisto R7 nemožno považovať za vládou schválený projekt a vládou schválenú súčasť siete rýchlostných ciest. V zásade, ako som už odpovedal na otázku č. 7, náš rezort pripraví na rokovanie vlády v roku 2007 nový aktuálny program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na ďalšie obdobie a v tomto materiáli budú zhodnotené reálne možnosti financovania programu, priority, reálne dopravné potreby a vypracovaná štúdia aj tohto ťahu s pracovným označením R7. O predmetnej otázke náš rezort rozhodne na základe posúdenia uvedených aspektov. Chcem len zagarantovať to, že budeme v plnej miere brať do úvahy uplatnenie koeficientu IRR. Je to taký vzťah medzi efektivitou výstavby, jej potrebou, nehodovosťou aj vlastnou cenou a ak nám tento koeficient vyjde priaznivo z celého diapazonu Slovenska, ak teda potreba tohto ťahu R7 vznikne pozitívnejšie ako niektorých iných ciest, ja určite sa zasadím za to, aby sa tento úsek zaradil do projektu výstavby diaľnic na Slovensku. 
Doplňujúca otázka Pán minister, ďakujem za vašu odpoveď. Túto otázku som položila okrem iného aj preto, že tá situácia na tejto ceste, a keď beriem len tú časť od Dunajskej Stredy do Bratislavy, je takmer neudržateľná. Tí, ktorí denne cestujú z Dunajskej Stredy, zo Šamorína, ale aj z priľahlých obcí, ktoré patria do extravilánu Bratislavy, Dunajská Lužná alebo Rovinka je to za normálnych okolností cesta, ktorá by mala trvať 20 minút. V rannej a večernej špičke to trvá vyše hodiny. Takže veľmi vás prosím o to, táto cesta podľa mojich vedomostí a vy ste mi dali inú odpoveď, bola súčasťou Národného referenčného plánu, takže by som bola rada, keby to bolo zohľadnené a dostala táto cesta prioritu práve z tých dôvodov, čo som teraz uviedla. 
Doplňujúca odpoveď Uvedomujem si citlivosť tejto problematiky. Chcem len skonštatovať ešte raz to, že budeme to posudzovať na základe toho koeficientu IRR, pretože momentálne najproblematickejším úsekom na Slovensku je Žilina - Martin, kde je skoro 22 000 vozidiel za 24 hodín. Dochádza tam k smrteľným nehodám a jednoducho ten problém je podstatne väčší. Ale napriek tomu všetkému chcem ubezpečiť, že v prípade, že nám ten koeficient IRR vyjde na túto cestu priaznivejšie ako u iných, tak dáme tejto ceste prioritu s tým, že je to vzťah medzi efektivitou tej výstavby, vzťah medzi nehodovosťou, vzťah medzi cestou a to je taký zložitý mechanizmus, ale nechceme určite tento ťah dávať do zabudnutia a chceme mu dať plnú váhu s tým, že v Národnom strategickom referenčnom rámci ťah R7, samozrejme, ostáva, ale cítim aj vašu otázku, že by ste to chceli, aby to začalo zajtra, pozajtra, ale Národný strategický referenčný rámec je na roky 2007 až 2013. Čiže, ona spokojne môže sa začať pripravovať až voľakedy v 2012, čo by som tiež nechcel. Určite budeme sa týmto zaoberať a do nového aktualizovaného projektu výstavby diaľnic zhodnotíme aj túto situáciu a pokúsime sa ju zaradiť čo možno najskôr tak, aby bolo rovnocenne pokryté aj toto územie s ostatými časťami Slovenska. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.