Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Július Brocka

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 22. 6. 2005 
Zadávateľ Július Brocka 
Otázka Aké sú celkové náklady na vytvorenie jedného pracovného miesta u nás v rámci bezprecedentnej podpory zahraničných investorov? Uveďte konkrétne príklady. 
Adresát podpredseda vlády a minister hospodárstva SR Pavol Rusko 
Dátum odpovede 23. 6. 2005 
Zodpovedal podpredseda vlády a minister hospodárstva SR Pavol Rusko 
Odpoveď Dovoľte mi, pán poslanec, aby som na úvod skonštatoval, že tá otázka ma veľmi zarmútila, pretože je tam v nej slovo, ktoré, myslím si, je tam nenáležité, bezprecedentne. Nie je bezprecedentná, je potrebná, je nutná a ja si dovolím povedať pár slov, prečo si myslím, že je nutná. Ešte predtým chcem podotknúť, že investičné stimuly sa na Slovensku poskytovali už dávno predtým, ako som sa stal ministrom hospodárstva. Mám k dispozícii zoznam 20 podnikov, napríklad Matador, Gabor, Holcim, Hella Slovakia, Leoni Cable, Vetropak, všetko to boli podniky, ktoré sme čistili, keď som prišiel na ministerstvo, kde boli podpísané memorandá, kde boli dané prísľuby a kde sme len spätne plnili to, k čomu sa vláda zaviazala. Nemyslím si, že je správne hovoriť o tom, že nikto nemôže dať toľko, čo my môžeme sľúbiť. Inými slovami, keď investora lákame v roku 2001, 2002, prípadne 2003, že je korektné im potom povedať, vláda sa zmenila, zabudnite, to, čo sme vám sľúbili, neplatí. My sme polroka čistili stôl a s výnimkou KIA sme prakticky polroka prichádzali s investičnými stimulmi, ktoré riešili to, čo bolo dané v minulosti. Pokiaľ hovoríme o dôvode, prečo chceme podporiť zahraničných investorov, nie je to o tom a nemôžeme to rozlišovať medzi zahraničných investorov a domácich. Každý, kto prichádza s novou investíciou, je posudzovaný podľa toho, čo znamená pre región, kam prichádza, nie podľa toho, či je doma alebo v zahraničí. Inými slovami, ak zajtra Matador Púchov príde s tým, že potrebuje vytvoriť podmienky na vznik novej investície vo Vranove nad Topľou a bude kreovať 1 000 nových pracovných miest alebo 1 600, tak budem prvý, kto bude presadzovať, aby mal porovnateľné podmienky, ako má napríklad v návrhu investičnej zmluvy Hankok. Pretože tak ako môže k nám Hankok prísť, tak môže Matador so svojou investíciou do Maďarska odísť. Kapitál nepozná hranice a som presvedčený o tom, že je najvyšší čas sa prestať hrať na domácich a zahraničných, ale hovoriť o tom, aký má projekt význam, koľko nových pracovných miest vytvára, akú investíciu zabezpečuje. V súčasnosti pre vašu informáciu máme na SARIO rozpracovaných 39 projektov, ktoré predstavujú 164 mld. investícií, vytvárajú priamo 27 000 pracovných miest, priamo, a vytvárajú podmienky na to, aby nepriamo vzniklo ďalších 25 - 30 000 pracovných miest. Predpokladajú, aby sa tieto projekty podporili priamo asi 13,3 mld. korún v priebehu 4 rokov - 2005, 2006, 2007, 2008. Zároveň predpokladajú daňovú úľavu vo výške asi 14 mld., čo však nie je priamy náklad, pretože keď sem neprídu, tak tie peniaze my nebudeme mať. Nie je to niečo, čoho sa vzdávame, pretože my to ani mať nebudeme. Pokiaľ ide o investičné stimuly pre najväčších, naša filozofia je získať pre každý región veľkého zahraničného investora. Ten totiž zásadným spôsobom mení tvár krajiny, ten vytvára príležitosti pre malých a stredných. Čo robí veľký zahraničný investor? Po prvé, zlepšuje makroekonomickú stabilitu ekonomického prostredia, pretože zlepšuje výmenu, resp. obchodnú bilanciu, vytvára reťazce dodávateľsko-odberateľských vzťahov, pretože zásadným spôsobom umožňuje vytvárať nové pracovné príležitosti pre tých malých a stredných zo Slovenska, a to je stokrát väčší impulz, než ktorý by bol, keby sme tie 3 mld. rozdelili medzi 20 tisíc malých, pretože dlhodobo im zabezpečuje prácu a odbyt ich výrobkov. A po tretie, zlepšuje kúpyschopnosť obyvateľstva v regióne. Pretože je evidentné, že ak z malej... (Ruch v sále.) Pretože zásadným spôsobom zlepšujú kúpyschopnosť obyvateľstva v danom regióne. A keď poviem malý príklad, ak z Hornej Marikovej z 500 obyvateľov 100 začne dochádzať do veľkého podniku a ich plat sa zmení zo 4 500 alebo zo 6 000 na 10 000, tak tie potraviny v Hornej Marikovej to pocítia. Preto si myslíme, že je veľmi dôležité orientovať sa na veľkých, veľké projekty a do regiónov, ktoré majú vysokú mieru nezamestnanosti, a nie o päť rokov, teraz, teraz Slovensku ide karta. Teraz je o nás záujem. Teraz prichádza autobus na zastávku, je poloprázdny a hovoríme, páni, poďte nasadať a nemáme veľa času, lebo o tri roky príde iný autobus, ktorý sa volá Bulharsko, Rumunsko, možno Chorvátsko. Teraz potrebujeme získať investorov, pretože sa tu v tom momente vytvorí podmienka alebo predpoklad, že tu zostanú ďalších desať až pätnásť rokov. Nikdy nebudú rozmontúvať prevádzky, ktoré v rámci svojho globálneho networku zabezpečovali ako posledné, najlacnejšie a najmodernejšie. Ak sa majú báť, nech sa boja tí, ktorí sú dnes, alebo v ktorých prevádzky sú dlhodobo, možno v Japonsku, možno v Amerike, možno v západnej Európe. Chceme využiť toto obdobie na to, aby sme získali čo najviac zdrojov. Veď predsa problém Slovenska nie sú vysoké ceny, ale nízke platy. Ak chceme riešiť platy, tak musíme riešiť produkciu. Stále je na úrovni 49,4 % priemeru členských krajín Európskej únie. Potrebujeme impulzy na nové produkty a, žiaľ, domáca kapitálová vrstva nie je v situácii, aby mohla vytvárať veľké investície v Michalovciach, Prešove, Košiciach, Rimavskej Sobote. Tá bezprecedentná podpora je najlepšia investícia do hospodárstva, akú vieme dať v prípade konkrétneho stimulu pre konkrétny región. Nestačí, a to si dovolím tvrdiť s plnou zodpovednosťou, ísť len cestou zlepšovania podnikateľského prostredia v oblasti verejných financií, daní a Zákonníka práce. V tom nás tie krajiny budú pomaly dobiehať. Máme ešte výhodu, a tá je výška priemerných platov. Ale predsa chceme, aby sa táto výhoda stratila. Predsa chceme, aby tie platy rástli. My potrebujeme nájsť spôsob, ako tým investorom dáme lepšie podmienky. V prvom rade investičný stimul nie je len o peniazoch, ale je to o spôsobe involvovania konkrétnej krajiny, vlády konkrétnej krajiny a vytvorenia záväzku v budúcej podpore projektu, pretože sú v tom peniaze daňových poplatníkov. A oni hľadajú spôsob, ako zabezpečia podporu do budúcnosti, aby sa to v prípade volieb, v prípade budúcich zmien vlád neobrátilo proti nim. Každý investor, ktorý prichádza do neznámeho regiónu, do neznámej krajiny - a uznajte, že pre Samsung, Kia alebo Hankok je Slovensko neznáma krajina - hľadá cestu, ako vtiahne do projektu vládu cez peniaze daňových poplatníkov. Máme limitované tieto možnosti bruselskou legislatívou. Tvrdím, že našu komparatívnu výhodu vieme využiť vtedy, keď ideme na limit v rámci investičných stimulov, taký, ako dávajú Poliaci, Maďari, Česi a keď zároveň k tomu vieme ponúknuť podmienky, ktoré sme vďaka reformám za posledné dva, alebo ak chcete, šesť rokov, dokázali pripraviť. A chcem zdôrazniť, že nevnímam investičné stimuly, resp. výsledky týchto stimulov v konkrétnych pracovných, resp. investičných príležitostiach len ako výsledok práce ministerstva. Je to vďaka tomu, že sme si vytvorili príležitosti, na základe ktorých môžeme dávať góly. A tie príležitosti boli reforma verejných financií, reforma daňová, reforma hospodárska, resp. reforma dôchodkového poistenia, sociálneho systému a postupná reštrukturalizácia hospodárstva. Ale zároveň sme presvedčení, že samo osebe to nestačí, resp. naše skúsenosti jasne ukazujú, že už teraz sme stratili štyroch, piatich veľkých investorov, ktorí sa rozhodli pre krajinu, kde dostanú vyššie investičné stimuly. Netvrdím, že treba rozdávať toľko, že to bude nerozumné, že sa nám to nevráti a že potrebujeme získať každého investora, ktorý okolo nás pôjde, za každú cenu. Ale zároveň som presvedčený, že investičné stimuly, ktoré sa tu použili najmä v oblasti automobilového priemyslu, elektrotechnického priemyslu a aj ten US Steel, ktorý sa ráta do miliárd, mali svoj zmysel a nekritizujem nikoho, kto ho poskytoval v čase, keď som ešte na ministerstve nebol. Nevidím žiadny príklad použitia investičného stimulu, ktorý by bol pre hospodárstvo Slovenska zlý alebo nevýhodný, a to vrátane tých, ktoré boli poskytnuté pred mojím príchodom na ministerstvo, vrátane tých, ktoré boli poskytnuté pred vstupom Aliancie nového občana do vlády. Pýtali ste sa na sumy. Je ťažké hovoriť o tom, ktorý projekt je výhodný podľa toho, ktoré sumy to sú, pretože navzájom spolu súvisia. Poviem príklad. Kia je 2 mil. 264 tisíc korún na jedno pracovné miesto. Ale už Mobis, ktorý je dodávateľ, je len 1 mil. 500 tisíc. Je tu Peugeot, ktorý je 1 mil. 500 tisíc, ale zároveň z pripravovaných projektov je tu veľký projekt do Rimavskej Soboty, ktorý počíta s podporou a s vytvorením pracovných miest až vo výške na 2 mil. 700 tisíc, resp. 1 mil. 900 tisíc na jedno pracovné miesto, ak nepočítame daňovú úľavu. Zároveň tu máme memorandá, kde napríklad v Lednických Rovniach spoločnosť Sewon vytvára 1 600 pracovných miest a podpora na jedno pracovné miesto je 31 000. Ale to je dodávateľ Kia. A prišiel sem preto, lebo sme poskytli také investičné stimuly Kia. Takže vytvárajú následne ďalšie pracovné miesta, kde už tá matematika spolu nehrá. Pri tých veľkých je to preto tak veľa, lebo pri tých ich dodávateľoch, ktorí sem prichádzajú, sa tá podpora rapídne znižuje. Prečítam vám podporu pri tých projektoch, ktoré súvisia s Kia. Spoločnosť Dongil je 200 pracovných miest, 351 tisíc. Spoločnosť Johnson Controls Kysucké Nové Mesto 300 pracovných miest, 140 tisíc. Spoločnosť Rubber Belt Považská Bystrica 300 pracovných miest, 89 tisíc. Ale toto všetko je naviazané na jedného veľkého mamuta, ktorý sa volá Kia a kde je na jedno pracovné miesto 2 mil. 200 tisíc. Aj tak si dovolím tvrdiť, že to je úspešné, pretože to musíme počítať podľa toho, že tá spoločnosť tu bude generovať nové pracovné miesta, ktoré budú trvať desať, dvanásť, pätnásť rokov, nie rok. A z toho pohľadu je potom dôležité povedať si, či to pracovné miesto generuje 250, 300 000 ročne. A ja si dovolím tvrdiť, že určite áno. Nemôžeme to počítať len podľa toho, aká je jednoduchá matematika, pretože veľa projektov navzájom spolu súvisí. Pokiaľ ide o projekty, ktoré boli už schválené, tak len napríklad Matador dostal 425 000 na jedného pracovníka investičný stimul, Gabor 85 000, ale na druhej strane aj spoločnosť Hella Slovakia v Kočovciach až 600 000 a kreovala alebo vytvára len 240 pracovných miest. Máme tu spoločnosť, ktorá sa odsúhlasila pred naším príchodom, ktorá je Johns Manville Slovakia v Trnave 2 mil. 222 000 a iba 220 pracovných miest. Kto to dohodol? Je to dobré, alebo to je zlé? Ja si myslím, že dobré. Ja si myslím, že každý krok, ktorý zásadným spôsobom zvyšuje produkciu, môže pomáhať hospodárstvu a reálne mu pomáha. Som presvedčený o tom, že je najvyšší čas uvedomiť si, že tieto dva roky sú z pohľadu reštrukturalizácie hospodárstva Slovenska kľúčové. Ja nie som za to, aby investičné stimuly tu trvali od rána do večera ďalších desať rokov. Podporujeme to, aby boli dočasné, aby boli podporené len tie najväčšie, kde sa vytvára synergický efekt a ktoré pridávajú nových dodávateľov, nové pracovné miesta a slovenským výrobcom nové miesta a aby to bolo len v tých regiónoch, kde je vysoká miera nezamestnanosti, kde nedostaneme do Rimavskej Soboty bez investičného stimulu nikoho. Takže toto sú podmienky, ktoré chceme, aby platili pre investičné stimuly a chcem vás veľmi pekne poprosiť, aby sme sa na ne pozerali ako na impulz, ktorý je nevyhnutný, ktorý pomáha zachovať konkurencieschopnosť Slovenska v porovnaní s Maďarskom, Poľskom, Českou republikou. Už mnohí odišli aj do Maďarska, aj do Čiech. Netvrdím, že sme ich mali získať všetkých a za každú cenu, ale hľadáme dohodu, aby sa presne vytypovali projekty, aby sa parametricky označili, aby sa kvantifikovala cena a aby sme sa dohodli, že to je v prospech Slovenska, v prospech ľudí, v prospech práce, a nie v prospech jednej politickej strany. 
Doplňujúca otázka Ja sa priznám, že na stručne položenú otázku, pán minister, som očakával skôr stručnú odpoveď, ale aj tak predpokladám, že mi tú odpoveď dáte aj v písomnej podobe, ale ja stručne doplňujúcou otázkou. Keď ste spomenuli 2,27 mil. na jedno vytvorené pracovné miesto, nemyslíte si, že to je veľa? 
Doplňujúca odpoveď Ja teda neviem, či hovorím po čínsky, pán poslanec. Ale som sa vám snažil vysvetliť, že to jedno miesto, že to je miesto... (Hlasy v pléne.) Môžem hovoriť? (Hlasy z pléna: Áno.) Áno? Ja som slušný. Že to jedno pracovné miesto... (Nezrozumiteľné slová.) Že to jedno pracovné miesto sa nemôže pohybovať len podľa toho, náklady na to spojené, len podľa toho ako to je v tom jednom podniku. Je 40 projektov, každý z tých projektov má inú sumu nákladov na jedno pracovné miesto, od 30 tisíc do 2 miliónov. A to, čo som sa vám snažil vysvetliť, je, že pri tých veľkých je to tak veľa preto, lebo sa nabaľuje ďalších 10, 15, 20 investorov, ktorí vytvárajú pracovné miesta za podstatne nižších nákladov. A uviedol som príklad Lednických Rovní, kde 1 500 pracovných miest vzniká nákladom 31 tisíc na jedno pracovné miesto. Ale zároveň vám hovorím, že nemôžeme tvrdiť, že toto je skutočný náklad na toto pracovné miesto, lebo by nikdy nevznikli, keby sme nedali tie 2 mil. 200 tisíc na jedno pracovné miesto v Kia. A nezdá sa mi to veľa, ak sa teda na to pýtate. A som hlboko presvedčený, že to je tá najlepšia investícia a ten najlepší hospodársky krok, ktorý Slovensko v uplynulom roku stretol, že sem Kia prišla, že sa vytvára 30 - 40 tisíc nových pracovných miest v oblasti automobilového priemyslu, že prichádzajú desiatky nových firiem, ktoré vytvárajú logistickú podporu pre automobilový priemysel a že náklady, ktoré sme tie 2 mil. dali, majú nielen význam v tvorbe týchto 3 tisíc pracovných miest, ale ďalších 10 tisíc, ktoré vznikajú za oveľa menšej podpory. Takže, ak by sme boli korektní, museli by sme si vypočítať všetky pracovné miesta, ktoré tu vzniknú vďaka príchodu Kia a rozpočítať počtom investičných stimulov, ktoré tu týmto spoločnostiam poskytujeme, a potom by to bolo možno 400, možno 500 tisíc. 

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.