Hodina otázok Vytlačiť stránku / Print page

Otázka od: Eugen Jurzyca

Stav otázky: zodpovedaná
Dátum zadania 31. 1. 2018 
Zadávateľ Eugen Jurzyca 
Otázka Vážený pán minister, podľa Revízie výdavkov na životné prostredie "Priemerne viac ako dve tretiny zo všetkých výdavkov ministerstva životného prostredia a Environmentálneho fondu pochádzajú zo zdrojov EÚ vrátane spolufinancovania (70 %), zo štátneho rozpočtu (18 %) a z Environmentálneho fondu (10 %). Z rozpočtu ministerstva tvoria kapitálové výdavky (investície) skoro 75 %, ktoré sú realizované najmä s podporou zdrojov EÚ." Je takéto financovanie udržateľné, pán minister? 
Adresát podpredseda vlády SR a minister životného prostredia SR László Sólymos 
Dátum odpovede 1. 2. 2018 
Zodpovedal podpredseda vlády SR a minister životného prostredia SR László Sólymos 
Odpoveď Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v mene ministra životného prostredia, ktorého dnes zastupujem, vám ďakujem za položenú otázku. Dovoľte mi prečítať odpoveď pána ministra Lászlóa Sólymosa: Cieľom distribúcie verejných investícií do životného prostredia je zvyšovanie jeho kvality. Slovensko vykazuje v medzinárodnom porovnaní nadpriemerné výsledky pri znižovaní skleníkových plynov, no veľkou výzvou je odpadové hospodárstvo alebo kvalita ovzdušia. Výdavky, ktoré Slovensko vynakladá na ochranu životného prostredia, sú porovnateľné s Českou republikou, Maďarskom, Poľskom a ďalšími členskými štátmi Európskej únie. Pravdou je, že zdroje Európskej únie sa v značnej miere podieľajú na budovaní environmentálnej infraštruktúry a bez nich by realizácia projektov v oblasti životného prostredia v takej miere, ako ju poznáme, nebola možná. V tejto súvislosti je však potrebné vziať do úvahy aj skutočnosť, že budovanie environmentálnej infraštruktúry, napríklad v oblasti vodného hospodárstva, by bez využitia verejných zdrojov viedlo k zdraženiu verejnoprospešných služieb poskytovaných verejnou infraštruktúrou pre občanov, napríklad v prípade financovania budovania kanalizácie alebo vodovodu zo súkromných zdrojov, teda bez dotácií by došlo v súlade s pravidlami cenovej regulácie k nárastu cien vodného a stočného. Rovnako netreba zabúdať ani na to, že existuje vzájomná súvislosť medzi požiadavkami vyplývajúcimi z legislatívy Európskej únie v oblasti životného prostredia na jednej strane a podporou z fondov Európskej únie poskytovanej v rámci kohéznej politiky na strane druhej. Cieľom kohéznej politiky je totiž okrem iného zabezpečiť plnenie požiadaviek environmentálnej legislatívy Európskej únie za účelom ochrany životného prostredia, ale aj zdravia občanov a zlepšenia ich kvality života. To je zrejmé aj na úrovni stratégie a politiky Európskej únie a jej cieľov v oblasti využívania fondov Európskej únie. Aj z tohto dôvodu Európska únia v rámci kohéznej politiky vytvára osobitný priestor a poskytuje vysoké sumy zdrojov práve na oblasť životného prostredia. Dôkazom toho je skutočnosť, že oblasť životného prostredia je jednou z oblastí, ktorá je v súlade s legislatívou Európskej únie oprávnená na podporu Kohézneho fondu. A práve z Kohézneho fondu je financovaný rozhodujúci podiel environmentálnej infraštruktúry. V roku 2017 prebehla na ministerstve životného prostredia Slovenskej republiky v spolupráci s ministerstvom financií Slovenskej republiky revízia výdavkov s cieľom navrhnúť výdavkové a štrukturálne opatrenia na zefektívnenie investičného balíka a zvýšenie účinnosti jednotlivých programov na ochranu životného prostredia. Jedným z jej záverov bolo posilniť princíp hodnoty za peniaze v procese prípravy a hodnotenia investícií. Všetky veľké investičné projekty by mali mať na začiatku investičného procesu vypracovanú analýzu nákladov a prínosov. V roku 2018 by sa mala aktualizovať rezortná metodika na hodnotenie nákladov a prínosov investičných projektov v životnom prostredí s cieľom zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť verejných financií. Tak isto je vhodné uplatniť nové finančné mechanizmy pri udržateľnom financovaní životného prostredia. Jednou z možností, ktorá bola definovaná aj v spomínanej revízii výdavkov, bolo využiť potenciál Environmentálneho fondu a zvýšiť využívanie úverov, ktoré sú v súčasnosti nezaujímavým produktom, a to napríklad zavedením úverovo-dotačnej schémy. Z pohľadu udržateľnosti verejných financií je potrebné rozšíriť a uplatňovať aj princíp "znečisťovateľ platí", teda náklady majú byť prenesené na znečisťovateľov. Tento princíp bol zavedený napríklad novelou zákona o odpadoch, kedy sa právnická osoba musí finančne postarať o výrobok v čase, keď sa stane odpadom. Čo sa týka budúceho programového obdobia, čísla v objeme zdrojov z Európskej únie pre jednotlivé členské štáty zatiaľ nie sú známe. Rovnako nie sú známe jednotlivé oblasti podpory. Kohézna politika Európskej únie bude pokračovať aj naďalej a v záujme ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky bude presadzovať v rámci nej možnosť podpory investícií do zlepšenia kvality a ochrany životného prostredia. Ďakujem.  
Doplňujúca otázka Ďakujem pekne. No, úplne jasnú odpoveď, pán minister, sa mi z prečítania odpovede pána ministra Sólymosa nepodarilo dekódovať, ale ďakujem pekne, viem viac, než som vedel pred touto odpoveďou.  
Doplňujúca odpoveď  

Deň v parlamente

<- ->
Kalendár zobrazí hodinu otázok pre daný deň.