Dokument je dostupný aj vo formátoch: tlac_0200.pdf

Zákon Národnej rady Slovenskej republiky z 25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky, vrátený prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie v Národnej rade Slovenskej republiky

Parlamentná tlač


NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

X. volebné obdobie

Číslo: 986/1993-sekr.

200

Zákon

Národnej rady Slovenskej republiky z 25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky, vrátený prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie v Národnej rade Slovenskej republiky

Materiál obsahuje:

1. List prezidenta Slovenskej republiky zo 6. apríla 1993

2. Rozhodnutie prezidenta Slovenskej republiky o vrátení zákona z 25. marca 1993

a dodatok k rozhodnutiu

3. Schválený zákon Národnej rady Slovenskej republiky

z 25. marca 1993

4. Uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky č. 180 z 25. marca 1993

Bratislava apríl 1993

Prezident Slovenskej republiky

Bratislava 6. apríla 1993 Číslo: 207/93-SP

Vážený pán predseda,

podľa čl. 87 ods. 3 a čl. 102 písm. n) Ústavy vraciam Národnej rade SR zákon o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky s pripomienkami a žiadam, aby zákon s týmito pripomienkami Národná rada Slovenskej republiky opätovne prerokovala.

S pozdravom

tlac_0200_01-1.jpg

Vážený pán

JUDr. Ivan Gašparovič

predseda Národnej rady

Slovenskej republiky

Bratislava

Kancelária prezidenta

Slovenskej republiky

Na schôdzku Národnej rady

Slovenskej republiky Číslo: 207/93-SP

Rozhodnutie

prezidenta Slovenskej republiky o vrátení zákona z 25. marca 1993

o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov

Slovenskej republiky

Predkladá:

Michal Kováč prezident Slovenskej republiky

Bratislava apríl 1993

Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky

podľa čl. 87 ods. 3 a čl. 102 písm. n) Ústavy vraciam Národnej rade SR zákon o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky z 25. marca 1993. Žiadam, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní uskutočnila v zákone zmeny, ktoré vychádzajú z týchto pripomienok:

I.

1. Súčasná ekonomická a sociálna situácia nedovoľuje úpravu platov vo výške uvedenej v posudzovanom zákone. Súhlasím so zvýšením platov ale iba v miere zodpovedajúcej terajším možnostiam. Preto navrhujem, aby plat poslanca bol iba 2, 7 násobkom priemerného mesačného zárobku pracovníka v národnom hospodárstve Slovenskej republiky. Tak dôjde aj k zníženiu platov tých ústavných činiteľov, ktorí majú plat odvodený od výšky platu poslanca.

2. Primeraným spôsobom treba upraviť aj výšku funkčných príplatkov ústavných činiteľov. Ak túto výnimočne v niektorých prípadoch navrhujem zvýšiť, je to bučí dôsledok zníženia iných položiek, alebo v týchto pripomienkach neskôr zdôvodnenej potrebe dosiahnuť správne príjmové relácie.

3. Paušálne náhrady treba upraviť priamo v zákone a nie

v uzneseniach príslušných orgánov a z dôvodov už uvedených ich tiež treba znížiť voči uzneseniu Národnej rady Slovenskej republiky z 25. 3. 1993 č. 180 a to u poslancov na 50 resp. 60 %

základného platu; cit. uznesenie navrhujem súčasne zrušiť. Potrebné úpravy treba vykonať aj u ďalších ústavných činiteľov.

4. Týmto spôsobom dôjde aj k zníženiu základného platu prezidenta republiky a na obdobných princípoch sa zníži jeho funkčný príspevok.

5. V záujme zabezpečenia kvality zákonodarstva aj inej rozhodovacej činnosti Národnej rady Slovenskej republiky treba zákonom zabezpečiť, aby sa časť paušálnych náhrad, ktorou má poslanec pokryť náklady na expertízy a iné obdobné práce bola použitá na tieto účely. Preto sa časť paušálnych náhrad nemá vyplácať poslancom ale poslaneckým klubom, ktoré by posudky a ďalšie práce objednávali pre všetkých poslancov, združených v klube.

6. Plat predsedu Národnej rady Slovenskej republiky podľa posudzovaného zákona je nedôvodné a výrazne nižší ako plat predsedu vlády, ba nižší ako plat podpredsedu vlády (pravdaže tu porovnávam iba základné platy a funkčné príplatky, pretože paušálne náhrady členov vlády by sa ešte len upravovali predpokladaným uznesením vlády). Tento nepomer, ktorý nezodpovedá ústavnému postaveniu uvedených štátnych funkcionárov, navrhujem odstrániť.

7. Nevidím dôvod na predĺženie času, po ktorý sa poskytuje poslancovi plat po zániku funkcie na 5 mesiacov a odporúčam vrátiť sa k dobe 3 mesiacov. Ide o vopred predvídateľné skončenie výkonu funkcie po 4 rokoch alebo ich násobku, ktoré nemožno porovnávať s odstupným za nevyužitú výpovednú lehotu, za predčasné ukončenie mandátu a pod.

8. Opravu platov a ďalších príjmov je potrebné vykonať v dvoch etapách. Ihneď treba upraviť platy tých ústavných činiteľov, ktorí svoju funkciu vykonávajú bez toho, aby ich plat už bol upravený. U ústavných činiteľov, ktorých plat už zákon alebo iný predpis reguluje, navrhujem zvýšenie podľa upraveného zákona zaviesť až od 1. júla 1993.

II.

Uvedené princípy navrhujem legislatívne realizovať v zákone z 25. marca 1993 takto:

1. V § 2 v prvej vete slová "vo výške 3 - násobku" nahradiť slovami "vo výške 2, 7 násobku".

2. V § 2 v druhej vete slová "päť mesiacov" nahradiť slovami "tri mesiace".

3. V § 3 ods. 2 slová "vo výške 15 000 Sk" nahradiť slovami "vo výške 31 000 Sk".

4. V § 3 ods. 3 slová "vo výške 10 000 Sk" nahradiť slovami "vo výške 20 000 Sk".

5. V § 3 ods. 4 slová "vo výške 5 000 Sk" nahradiť slovami "vo výške 10 000 Sk".

6. V § 3 ods. 5 slová "vo výške 2 500 Sk" nahradiť slovami "vo výške 5 000 Sk".

7. V § 4 ods. 1 slová "vo výške, ktorú určí národná rada svojim uznesením" nahradiť slovami "vo výške 50 % mesačného základného platu (§ 2) ak má trvalé bydlisko v Bratislave a vo výške 60 % mesačného základného platu ak má trvalé bydlisko mimo Bratislavy".

8. V § 4 za odsek 1 vložiť nové odseky 2 a 3 tohto znenia:

" (2) Zo sumy vypočítanej spôsobom, uvedeným v odseku 1, sa 1 750 Sk každý mesiac poukazuje poslaneckému klubu na obstaranie posudkov a iných potrebných úkonov.

(3) Ak poslanec nie je členom niektorého poslaneckého klubu, suma uvedená v odseku 2 sa nevypláca. Na príkaz poslanca uhradí Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky odmenu za posudky a iné potrebné úkony tomu, kto prácu vykonal a to najviac do výšky uvedenej v odseku 2. ".

Doterajšie odseky 2 a 3 sa označia ako odseky 4 a 5.

9. V § 11 ods. 1 slová "vo výške 40 000 Sk" nahradiť slovami "vo výške 38 000 Sk".

10. V § 11 ods. 3 za slovo "funkcie" vložiť slová "i po jej skončení".

11. V § 13 ods. 2 slová "vo výške 22 500 Sk" nahradiť slovami "vo výške 16 000 Sk".

12. V § 13 ods. 3 slová "vo výške 15 000 Sk" nahradiť slovami "vo výške 6 000 Sk".

13. V § 14 ods. 1 slová "vo výške, ktorú určí vláda Slovenskej republiky (ďalej len "vláda") svojim uznesením" nahradiť slovami "vo výške 60 % mesačného základného platu (§ 12)".

14. V § 17 ods. 3 slová "vo výške 7 500 Sk" nahradiť slovami "vo výške 6 000 Sk".

15. V § 17 ods. 4 slová "vo výške 5 000 Sk" nahradiť slovami "vo výške 3 000 Sk".

16. V § 18 ods. 1 slová "vo výške, ktorú určí plénum ústavného súdu svojim uznesením" nahradiť slovami "vo výške 40 % mesačného základného platu (§ 16)".

17. V § 20 slová "vo výške 1, 3 násobku" nahradiť slovami "vo výške 1, 5 násobku".

18. V § 21 ods. 2 slová "vo výške 7 500 Sk" nahradiť slovami "vo výške 5 000 Sk".

19. V § 24 ods. 3 slová "vo výške 7 500 Sk" nahradiť slovami "vo výške 6 000 Sk".

20. § 29 nahradiť týmto znením:

"§ 29

Platy, funkčné prídavky a paušálne náhrady uvedené v druhej, štvrtej a siedmej časti zákona patria ústavným činiteľom uvedeným v týchto ustanoveniach od 1. júla 1993; do toho času im patria platy, funkčné prídavky a paušálne odmeny podľa doterajších predpisov. ".

21. V § 31 slová "1. aprílom 1993" nahradiť slovami "dňom vyhlásenia".

V Bratislave 6. apríla 1993

Michal Kováč prezident Slovenskej republiky

Prezident Slovenskej republiky

Bratislava 9. apríla 1993 Číslo: 207/93-SP

Vážený pán predseda,

na základe dnešných konzultácií a podľa čl. 87 ods. 3, čl. 102 písm. n) Ústavy Vám posielam dodatok k môjmu rozhodnutiu o vrátení zákona z 25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky.

S pozdravom

tlac_0200_01-2.jpg

Vážený pán

JUDr. Ivan Gašparovič

predseda Národnej rady

Slovenskej republiky

Bratislava

Kancelária Prezidenta Slovenskej republiky

Na schôdzku Národnej rady

Slovenskej republiky číslo: 207/93-SP

Dodatok

k rozhodnutiu prezidenta republiky o vrátení zákona z 25. marca 1993

o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov

Slovenskej republiky

Predkladá:

Michal Kováč prezident Slovenskej republiky

Bratislava apríl 1993

Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky

V mojom rozhodnutí zo 6. apríla 1993 vrátiť Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie, robím po príslušných konzultáciách tieto dve zmeny:

I.

1. Vzhľadom na reálny predpoklad, že použitie časti paušálnych náhrad poslancov na obstaranie expertíz sa zabezpečí prijatím nového rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, nie je potrebné problematiku riešiť v zákone o platových pomeroch formou výplaty časti paušálnych náhrad poslaneckým klubom.

2. Keďže znížením základného platu poslanca by došlo k nezamýšľanému zníženiu úpravy priemerného platu sudcu navrhujem, aby sa priemerný plat sudcu neodvodzoval od platu poslanca ale aby činil trojnásobok priemerného platu v národnom hospodárstve.

II.

Z uvedených dôvodov robím v II. časti môjho rozhodnutia tieto zmeny:

a) Bod 8, ktorým sa mali v § 4 vložiť nové odseky 2 a 3 sa vypúšťa.

b) Za bod 18 vkladám nový bod 18a tohto znenia:

18a. V § 23 odsek 1 nahradili týmto textom:

"(1) Priemerným platom sudcu v Slovenskej republike je trojnásobok priemerného mesačného platu pracovníka národného hospodárstva Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok. ".

V Bratislave 9. apríla 1993

Michal Kováč prezident Slovenskej republiky

NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

ZÁKON

NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY

z 25. marca 1993

o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov

Slovenskej republiky

Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:

Prvá časť

§ 1

Účel zákona

Účelom tohto zákona je upraviť platy, funkčné príplatky, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, prezidenta Slovenskej republiky, členov vlády Slovenskej republiky, sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky, ostatných sudcov

Slovenskej republiky a predsedu a podpredsedov Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky (ďalej len "ústavní činitelia Slovenskej republiky") tak, aby bola zvýraznená reálna deľba štátnej moci a rovnosť jej jednotlivých zložiek.

Druhá časť

§ 2

Platové pomery poslancov Národnej rady Slovenskej republiky

Poslancovi Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len "poslanec") patrí plat vo výške 3 - násobku priemerného mesačného platu pracovníka národného hospodárstva Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok zaokrúhlený nahor na celých 100 Sk (ďalej len "plat poslanca"), začínajúc prvým dňom mesiaca, v ktorom zložil Ústavou Slovenskej republiky (ďalej len "ústava") predpísaný sľub. 1/ Plat mu patrí ešte päť mesiacov po tom, keď došlo k zániku jeho poslaneckého mandátu.

§ 3 Funkčné príplatky

/1/ Okrem platu podľa § 2 patrí poslancovi, ktorý vykonáva v Národnej rade Slovenskej republiky (ďalej len "národná rada") niektorú z funkcií uvedených v nasledujúcich ustanoveniach, mesačný funkčný príplatok, a to začínajúc prvým dňom mesiaca, v ktorom bol do funkcie zvolený.

l/ Čl. 75 ods 1. zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky.

/2/ Predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len "predseda národnej rady") patrí funkčný príplatok vo výške 15 000 Sk.

/3/ Podpredsedovi Národnej rady Slovenskej republiky patrí funkčný príplatok vo výške 10 000 Sk.

/4/ Predsedovi výboru Národnej rady Slovenskej republiky patrí funkčný príplatok vo výške 5 000 Sk.

/5/ Podpredsedovi výboru Národnej rady Slovenskej republiky patrí funkčný príplatok vo výške 2 500 Sk.

Paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov

§ 4

/1/ Poslancovi národnej rady patria diéty a náhrady ďalších výdavkov spojených s výkonom jeho funkcie (ďalej len "paušálne náhrady") vo výške, ktorú určí národná rada svojím uznesením.

/2/ Poslancovi okrem toho patrí náhrada za ubytovanie v preukázanej výške, ak cestu vykonal v súvislosti s výkonom poslaneckej funkcie.

/3/ Výšku cestovných náhrad pri cestách do zahraničia, ktoré súvisia s výkonom poslaneckej funkcie, určí národná rada svojím uznesením.

§ 5 /1/ Poslanec môže na území Slovenskej republiky

bezplatne používať prostriedky verejnej hromadnej dopravy.

/2/ Lietadlá verejnej leteckej dopravy môže poslanec bezplatne použiť tam a späť:

a/ pri cestách na schôdze národnej rady a jej výborov,

b/ pri cestách, na ktoré ho poveril predseda národnej rady,

c/ pri cestách, na ktoré ho poveril výbor Národnej rady Slovenskej republiky so súhlasom predsedu Národnej rady Slovenskej republiky.

§ 6

/1/ Predseda národnej rady má po dobu výkonu svojej funkcie právo bezplatne užívať primerane vybavený byt.

/2/ Podpredseda Národnej rady Slovenskej republiky má právo podľa odseku 1 len vtedy, ak má trvalý pobyt mimo sídla národnej rady.

/3/ Okrem toho majú poslanci uvedení v odsekoch 1 a 2 po dobu výkonu svojej funkcie právo používať bezplatne služobné motorové vozidlo a právo na zriadenie a bezplatné používanie účastníckej telefónnej stanice.

§ 7

Strata nárokov

/1/ Ak sa poslanec bez riadneho ospravedlnenia

nezúčastní najmenej dvoch rokovacích dní schôdzí národnej rady alebo jej výborov, do ktorých bol zvolený, v období jedného kalendárneho mesiaca, stráca nárok na polovicu platu, polovicu funkčného príplatku a polovicu paušálnych náhrad (§ 2, 3 a 4), ktoré by mu inak patrili na nasledujúci mesiac.

/2/ Ak sa poslanec bez riadneho ospravedlnenia nezúčastní najmenej štyroch rokovacích dni schôdzí národnej rady alebo jej výborov, do ktorých bol zvolený v období jedného kalendárneho mesiaca, stráca nárok na plat, funkčný príplatok a paušálne náhrady (§ 2, 3 a 4), ktoré by mu inak patrili na nasledujúci mesiac.

/3/ Spôsob rozhodovania o strate nárokov podľa odsekov 1 a 2 upraví osobitný predpis.

Úprava niektorých nárokov vyplývajúcich z pracovného pomeru poslanca

§ 8

/1/ Ak poslanec o to požiada, poskytne mu zamestnávateľ pracovné voľno. 2/ Náhrada mzdy od zamestnávateľa mu nepatri.

/2/ Poslancovi, ktorý je v pracovnom alebo obdobnom pracovnom vzťahu, patrí za vykonanú prácu mzda (odmena) podľa osobitných predpisov. /3

2/ § 124 ods. 1 zákona č. 451/1992 Zb. Zákonník práce v znení neskorších predpisov.

3/ Napr. zákon č. 143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch, nariadenie vlády SR č. 249/1992 Zb. o platových pomeroch zamestnancov v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch.

/3/ Pracovný alebo obdobný pracovný vzťah poslanca môže byť skončený proti jeho vôli len s predchádzajúcim súhlasom predsedu národnej rady, ktorý ho môže udeliť po predchádzajúcom prerokovaní v Mandátovom a imunitnom výbore Národnej rady Slovenskej republiky. Inak je skončenie pracovného alebo obdobného pracovného vzťahu neplatné. To platí po dobu 12 mesiacov po zániku poslaneckého mandátu.

§ 9

V dobe, keď poslanec nevykonáva poslaneckú funkciu pre chorobu, patrí mu plat podľa § 2, najdlhšie však po dobu šiestich mesiacov; po túto dobu mu nepatria dávky nemocenského poistenia.

Tretia časť

§ 10

Platové pomery prezidenta Slovenskej republiky

/1/ Prezidentovi Slovenskej republiky (ďalej len "prezident") patrí plat vo výške 4-násobku platu poslanca mesačne začínajúc prvým dňom mesiaca, v ktorom zložil ústavou predpísaný sľub. 4/

/2/ Prezidentovi po skončení výkonu jeho funkcie patrí doživotne plat vo výške 30 000 Sk.

4/ Čl. 104 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky.

§ 11 Paušálne náhrady

/1/ Prezidentovi patria paušálne náhrady vo výške 40 000 Sk mesačne.

/2/ Prezident má po dobu výkonu svojej funkcie právo bezplatne užívať primerane vybavený byt a právo na zriadenie a bezplatné používanie účastníckej telefónnej stanice.

/3/ Prezident má po dobu výkonu svojej funkcie právo bezplatne používať služobné motorové vozidlo.

Štvrtá časť

Platové pomery členov vlády Slovenskej republiky

§ 12 Plat členov vlády Slovenskej republiky

Členovi vlády Slovenskej republiky (ďalej len "člen vlády") patrí plat vo výške 1, 5 násobku platu poslanca mesačne začínajúc prvým dňom mesiaca, v ktorom zložil ústavou predpísaný sľub. 5/ Plat mu patrí ešte tri mesiace po skončení výkonu funkcie člena vlády.

5/ Čl. 112 Ústavy Slovenskej republiky.

§ 13 Funkčné príplatky

/1/ Okrem platu podľa § 12 patrí členovi vlády, ktorý vykonáva niektorú z funkcií uvedených v nasledujúcich ustanoveniach, mesačný funkčný príplatkoch a to začínajúc prvým dňom mesiaca, v ktorom bol do tejto funkcie vymenovaný.

/2/ Predsedovi vlády patrí funkčný príplatok vo výške 22 500 Sk.

/3/ Podpredsedovi vlády patri funkčný príplatok vo výške 15 000 Sk.

§ 14 Paušálne náhrady

/1/ Členovi vlády patria paušálne náhrady vo výške, ktorú určí vláda Slovenskej republiky (ďalej len "vláda") svojím uznesením.

/2/ Výšku náhrady pri zahraničných cestách, ktoré súvisia s výkonom jeho funkcie urči vláda svojím uznesením.

§ 15

/1/ Predseda vlády Slovenskej republiky má po dobu výkonu svojej funkcie právo bezplatne užívať primerane vybavený byt.

/2/ Člen vlády má právo podľa odseku 1 len vtedy, ak má

8

trvalý pobyt mimo sídla vlády.

/3/ Člen vlády má počas výkonu svojej funkcie právo používať bezplatne služobné motorové vozidlo a právo na zriadenie a bezplatné používanie účastníckej telefónnej stanice.

Piata časť

Platové pomery sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky

§ 16

Plat sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky

/1/ Sudcovi Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej lén "sudca ústavného súdu") patrí plat vo výške 1, 3 násobku platu poslanca mesačne začínajúc prvým dňom mesiaca, v ktorom zložil ústavou predpísaný sľub. 6/ Plat mu patri ešte tri mesiace po skončení výkonu jeho funkcie.

/2/ Sudcovia ústavného súdu môžu na území Slovenskej republiky bezplatne používať prostriedky pozemnej hromadnej dopravy.

§ 17

Funkčné príplatky

/1/ Okrem platu podľa § 16 patri sudcovi ústavného súdu, ktorý vykonáva niektorú z funkcii uvedených

6/ Čl. 134 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky.

v nasledujúcich ustanoveniach, funkčný príplatok, a to začínajúc prvým dňom mesiaca, v ktorom bol do tejto funkcie menovaný.

/2/ Predsedovi Ústavného súdu Slovenskej republiky patrí funkčný príplatok vo výške 10 000 Sk.

/3/ Podpredsedovi Ústavného súdu Slovenskej republiky patrí funkčný príplatok vo výške 7 500 Sk.

/4/ Predsedovi senátu Ústavného súdu Slovenskej republiky patrí funkčný príplatok vo výške 5 000 Sk.

§ 18 Paušálne náhrady

/1/ Sudcovi ústavného súdu patria paušálne náhrady vo výške, ktorú urči plénum ústavného súdu svojim uznesením. 7/

/2/ Výšku náhrady pri zahraničných cestách, ktoré súvisia s výkonom jeho funkcie, určí plénum ústavného súdu svojím uznesením.

§ 19

/1/ Predseda Ústavného súdu Slovenskej republiky má po dobu výkonu svojej funkcie právo bezplatne užívať primerane vybavený byt.

7/ Čl. 131 Ústavy Slovenskej republiky.

/2/ Sudca ústavného súdu má právo podľa odseku 1 len vtedy, ak má trvalý pobyt mimo sídla ústavného súdu a to až do času uzatvorenia nájomnej zmluvy k bytu v sídle ústavného súdu, najdlhšie však 12 mesiacov.

/3/ Predseda Ústavného súdu Slovenskej republiky a podpredseda Ústavného súdu Slovenskej republiky majú právo po dobu výkonu svojej funkcie bezplatne používať služobné motorové vozidlo a právo na zriadenie a používanie účastníckej telefónnej stanice.

Šiesta časť § 20

Platové pomery predsedu Najvyššieho kontrolného úradu

Slovenskej republiky

a podpredsedov Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky

Predsedovi Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky (ďalej len "predseda kontrolného úradu") a podpredsedom Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky (ďalej len "podpredseda kontrolného úradu") patrí plat vo výške 1, 3 násobku platu poslanca mesačne začínajúc prvým dňom mesiaca, v ktorom boli zvolení. 8/ Plat im patrí ešte tri mesiace po ich odvolaní.

8/ Čl. 61 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky.

§ 21 Funkčné príplatky

/1/ Okrem platu podľa § 20 patrí predsedovi kontrolného úradu príplatok vo výške 10 000 Sk a to začínajúc prvým dňom mesiaca, v ktorom bol zvolený.

/2/ Okrem platu podľa § 20 patrí podpredsedovi

kontrolného úradu funkčný príplatok vo výške 7 500 Sk a to začínajú prvým dňom mesiaca, v ktorom bol zvolený.

§ 22

/1/ Predseda kontrolného úradu má po dobu výkonu svojej funkcie právo bezplatne užívať primerane vybavený byt.

/2/ Podpredseda kontrolného úradu má právo podľa odseku 1 len vtedy, ak má trvalý pobyt mimo sídla Kontrolného úradu a na zriadenie a bezplatné používanie účastníckej telefónnej stanice.

/3/ Predseda kontrolného úradu a podpredseda kontrolného úradu majú právo po dobu výkonu svojej funkcie bezplatne používať služobné motorové vozidlo a právo na zriadenie a používanie účastníckej telefónnej stanice.

Siedma časť

§ 23

Platové pomery ostatných sudcov Slovenskej republiky

/1/ Priemerným platom sudcu Slovenskej republiky je plat poslanca uvedený v § 2.

/2/ Platové pomery sudcov Slovenskej republiky určí podľa zásady uvedenej v odseku 1 osobitný predpis.

§ 24

Funkčné príplatky

/1/ Okrem platu podľa § 23 patrí sudcovi Slovenskej republiky, ktorý vykonáva niektorú z funkcii uvedených v nasledujúcich ustanoveniach mesačný funkčný príplatok, a to začínajúc prvým dňom mesiaca, v ktorom bol do tejto funkcie ustanovený.

/2/ Predsedovi Najvyššieho súdu Slovenskej republiky patrí funkčný príplatok vo výške 10 000 Sk.

/3/ Podpredsedovi Najvyššieho súdu Slovenskej republiky patrí funkčný príplatok vo výške 7 500 Sk.

Spoločné a záverečné ustanovenia § 25

/1/ Ústavní činitelia uvedení v § 1 tohto zákona sú počas výkonu svojho mandátu alebo výkonu svojej funkcie zúčastnení na zdravotnom, nemocenskom a dôchodkovom poistení9/ rovnako ako pracovníci v pracovnom pomere.

9/ Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 7/1993 Z. z. o

zriadení Národnej poisťovne a o zriadení a o financovaní

zdravotného poistenia, nemocenského poistenia a dôchodkového poistenia.

/2/ Ústavným činiteľom patria prídavky na deti vo výške a za podmienok ustanovených osobitným predpisom.

§ 26

/1/ Platy a funkčné príplatky ústavných činiteľov podliehajú zdaneniu.

/2/ Paušálne náhrady ústavných činiteľov zdaneniu nepodliehajú.

§ 27

/1/ Pokiaľ sa v rozhodujúcom období zvýši alebo zníži priemerný plat pracovníka národného hospodárstva Slovenskej republiky o viac ako 10 %, upraví sa ústavným činiteľom uvedeným v § 1 tohto zákona plat o príslušné percento.

/2/ Rozhodujúcim obdobím podľa odseku 1 je predchádzajúci kalendárny polrok.

§ 28

Poslancovi nepatria nároky podľa tohto zákona v dobe, po ktorú je členom vlády Slovenskej republiky. Toto platí rovnako, ak je vedúcim ďalšieho ústredného orgánu štátnej správy.

§ 29

Poslancom, ktorí vykonávajú poslaneckú funkciu ku dňu účinnosti tohto zákona, patria nároky podľa tohto zákona od prvého dňa nasledujúceho mesiaca, v ktorom tento zákon nadobudol účinnosť.

§ 30

Zrušuje sa zákon Slovenskej národnej rady č. 356/1990 Zb. o plate a náhradách výdavkov poslancov Slovenskej národnej rady.

§ 31

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. aprílom 1993.

prezident Slovenskej republiky

predseda Národnej rady Slovenskej republiky

predseda vlády Slovenskej republiky

NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Číslo: 142/1993

UZNESENIE

NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY

z 25. marca 1993

k zákonu Národnej rady Slovenskej republiky o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky schválenému na 17. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky 25. marca 1993

Národná rada Slovenskej republiky

v súlade s § 4 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky schváleného na 17. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky 25. marca 1993

u r č u j e

paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov poslancov Národnej rady Slovenskej republiky takto:

1. pre poslanca, ktorý má trvalé bydlisko v Bratislave sa určujú náhrady vo výške 70% z mesačného základného platu,

NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

2. pre poslanca, ktorý má trvalé bydlisko mimo Bratislavy sa určujú náhrady vo výške 80% z mesačného základného platu.

Toto uznesenie nadobúda účinnost dňom účinnosti zákona Národnej rady Slovenskej republiky o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky.

Ivan Gašparovič v. r.

predseda Národnej rady Slovenskej republiky

Overovatelia:

Zsolt K o m l ó s y v. r.

Milan L e t k o v. r.

NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY X. volebné obdobie

Číslo: 986/1993

200a

Spoločná správa

všetkých výborov Národnej rady Slovenskej republiky, /okrem Mandátového a imunitného výboru Národnej rady Slovenskej republiky/ o výsledku prerokovania zákona Národnej rady Slovenskej republiky z 25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky, vrátený prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie v Národnej rade Slovenskej republiky /tlač NR SR 200/

Zákon Národnej rady Slovenskej republiky z 25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky, vrátený prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie v Národnej rade Slovenskej republiky pridelil predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 271 z 9. apríla 1993 na opätovné prerokovanie všetkým výborom Národnej rady Slovenskej republiky /okrem Mandátového a imunitného výboru Národnej rady Slovenskej republiky/ v lehote do 16. apríla 1993.

Citovaným rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky bol ako príslušný na skoordinovanie stanovísk určený Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky.

Všetky výbory NR SR prerokovali zákon NR SR z 25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov SR, vrátený prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie v Národnej rade SR, v stanovenom termíne.

Výbor NR SR pre poľnohospodárstvo, lesné a vodné hospodárstvo. Výbor NR SR pre štátnu správu, územnú samosprávu a národnosti, Výbor NR SR pre zdravotníctvo a sociálne veci. Zahraničný výbor NR SR, Výbor NR SR pre životné prostredie a ochranu prírody nesúhlasili s návrhmi na zmenu a doplnenie zákona NR SR z 25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky, uvedenými v Rozhodnutí prezidenta Slovenskej republiky o vrátení zákona z 25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky zo 6. apríla 1993 a v Dodatku k rozhodnutiu prezidenta republiky z 9. apríla 1993 a odporúčajú Národnej rade SR zákon opätovne prerokovať a schváliť ho v pôvodnom znení.

Národohospodársky a rozpočtový výbor NR SR nesúhlasil s pripomienkami prezidenta Slovenskej republiky, ktoré sú predmetom vrátenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky z 25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky a navrhuje Národnej rade SR v prípade, že plénum NR SR vysloví súhlas s vrátením, upraviť zákon iba o pripomienky uvedené v bodoch 3, 4, 5 a 6 rozhodnutia prezidenta Slovenskej republiky.

Výbor NR SR pre petície, právnu ochranu a bezpečnosť vyslovil k Rozhodnutiu prezidenta SR tieto vecné pripomienky:

- nepovažuje za opodstatnené zvyšovať ďalšie platové nároky ústavných činiteľov,

- do pôsobnosti zákona o platových pomeroch zahrnúť všetkých ústavných činiteľov,

- úpravu platových pomerov ústavných činiteľov riešiť v jednom termíne

a neprijal k Rozhodnutiu prezidenta SR platné uznesenie, nakoľko podľa § 48, ods. 1, zákona SNR č. 44/1989 Zb. o Rokovacom poriadku SNR nevyslovila s ním súhlas nadpolovičná väčšina všetkých členov výboru.

Výbor NR SR pre vzdelanie, vedu a kultúru nesúhlasil s návrhom prezidenta na zmeny a doplnky k zákonu a odporučil

Národnej rade SR

- ponechať zákon NR SR o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov SR schválený 25. marca 1993 v pôvodnom znení,

- hlasovať o zákone verejne,

- požiadať predsedu vlády SR, aby predložil Národnej rade SR prehľad o členstve Ministrov a vedúcich pracovníkov štátnej správy v dozorných radách a o príjmoch z toho plynúcich.

Ústavnoprávny výbor NR SR nesúhlasil s návrhmi na zmenu zákona Národnej rady Slovenskej republiky z

25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky, uvedenými v Rozhodnutí prezidenta Slovenskej republiky o vrátení zákona z 25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky zo 6. apríla 1993 pod bodom II/1, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21 a v Dodatku k rozhodnutiu prezidenta republiky o vrátení zákona z 25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky z 9. apríla 1993 pod bodom II, pretože predmetné návrhy prezidenta Slovenskej republiky na zmenu tohto zákona nezískali nadpolovičnú väčšinu hlasov členov Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky v súlade s § 48 zákona SNR č. 44/1989 Zb. o rokovacom poriadku SNR a súhlasil s návrhmi na zmenu zákona Národnej rady Slovenskej republiky z 25. marca 1993 o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky, vrátený prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie v Národnej rade Slovenskej republiky listom číslo 207/1993-SP zo 6. a 9. apríla 1993.

Ide o tieto konkrétne pripomienky:

1. /Bod 2 návrhu prezidenta SR/

V § 2 v druhej vete sa slová "päť mesiacov" nahrádzajú slovami "tri mesiace".

2. /Bod 7 návrhu prezidenta SR/

V § 4 ods. 1 sa slová "vo výške, ktorú určí národná rada svojim uznesením nahrádzajú slovami "vo výške 50 % mesačného základného platu /§ 2/ ak má trvalé

bydlisko v Bratislave a vo výške 60 % Mesačného základného platu, ak má trvalé bydlisko mimo Bratislavy. ".

3. /Bod 9 návrhu prezidenta Slovenskej republiky/

V § 11 ods. 1 sa slová "vo výške 40 000 Sk" nahrádzajú slovami "vo výške 38 000 Sk. ".

4. /Bod 13 návrhu prezidenta Slovenskej republiky/

V § 14 ods. 1 sa slová "vo výške, ktorú určí vláda Slovenskej republiky, /ďalej len "vláda"/ svojim uznesením sa nahrádzajú slovami "vo výške 60 % mesačného základného platu /§ 12/. ".

5. /Bod 16 návrhu prezidenta Slovenskej republiky/

V § 18 ods. 1 sa slová "vo výške, ktorou určí plénum ústavného súdu svojim uznesením7/ nahrádzajú slovami "vo výške 40 % mesačného základného platu /§ 16/. ".

Bratislava 20. apríla 1993

JUDr. Milan Sečánsky v. r.

predseda Ústavnoprávneho výboru NR SR

JUDr. Ladislav Polka v. r.

predseda Výboru NR SR pre petície, právnu ochranu a bezpečnosť

Doc. PhDr. Ivan Laluha, CSc. v. r.

predseda Zahraničného výboru NR SR

Ing. Pavol Koncoš v. r.

predseda Výboru NR SR pre poľnohospodárstvo, lesné a vodné hospodárstvo

JUDr. Ernö Rózsa v. r.

predseda Výboru MR SR pre životné prostredie a ochranu prírody

Jozef Rea v. r.

predseda Výboru NR SR pre štátnu správu, územnú samosprávu a národnosti

PhDr. Marián Andel v. r.

predseda Výboru NR SR pre vzdelanie, vedu a kultúru

MUDr. Anton Neuwirth v. r.

predseda Výboru NR SR pre zdravotníctvo a sociálne veci

Prof. Ing. Hvezdoň Kočtúch, DrSc. v. r.

predseda Národohospodárskeho a rozpočtového výboru NR SR