Dokument je dostupný aj vo formátoch: tlac_0340.pdf tlac_0340.htm

Zákon Národnej rady Slovenskej republiky z 29. septembra 1993 o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam, vrátený prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie v Národnej rade

Parlamentná tlač


NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

X. volebné obdobie

Číslo: 2341/1993

340

Zákon

Národnej rady Slovenskej republiky z 29. septembra 1993 o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam, vrátený prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie v Národnej rade

Slovenskej republiky

Materiál obsahuje:

1. Rozhodnutie prezidenta Slovenskej republiky zo 14. októbra 1993 č. 2236/93-78 o vrátení zákona z 29. septembra 1993 o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam

2. Schválený zákon Národnej rady Slovenskej republiky z 29. septembra 1993 o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam

Bratislava október 1993

Kancelária prezidenta Slovenskej republiky

Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky

Číslo: 2236/93-78

Rozhodnutie prezidenta Slovenskej republiky

o vrátení zákona z 29. septembra 1993 o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam

Predkladá:

Michal Kováč

prezident Slovenskej republiky

Bratislava október 1993

Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky

Podľa čl. 87 ods. 3 a čl. 102 písm. n) Ústavy vraciam Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 29. septembra 1993 o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam. Žiadam, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokúvaní vykonala v zákone zmeny, ktoré vychádzajú z týchto pripomienok:

I.

Plne podporujem koncepciu zákona, t. j. povinnosť napraviť krivdy, ktorých sa dopustil štát v minulosti tým, že cirkvám a náboženským spoločnostiam odňal majetok. Rovnako sa stotožňujem so spôsobom riešenia, ktorý bol uvedený vo vládnom návrhu a s rozhodujúcou časťou ustanovení schváleného zákona.

Naproti tomu nemôžem akceptovať nové znenie § 3 ods. 1, ktoré bolo prijaté na schôdzi Národnej rady na základe pozmeňujúceho návrhu, predneseného až na tejto schôdzi. Citovaný § 3 ods. 1 zákona ustanovuje, že "povinnými osobami sú štát, obec, štátom alebo obcou založené alebo zriadené právnické osoby a právnické osoby zriadené zákonom, hospodáriace s majetkom štátu alebo obce, prípadne ho spravujúce a iné právnické osoby".

Oproti vládnemu návrhu boli do citovaného ustanovenia vložené slová "a iné právnické osoby". Inými právnickými osobami treba v podstate rozumieť tzv. právnické osoby súkromného práva, najmä družstvá a obchodné spoločnosti.

Z konštrukcie zákona vyplýva, že majetok sa vracia cirkvám bez náhrady. Pre nedostatok výslovného ustanovenia vyplýva zo zákona, že uvedené súkromné právnické osoby vrátia majetok cirkvám

bez náhrady od cirkví alebo od štátu a to bez ohľadu na dôležité skutočnosti, najmä na to, či majetok dostali od štátu do vlastníctva bezodplatne alebo napr. do trvalého užívania, alebo či tento majetok získali odplatne napr. kúpou.

Na rozdiel od iných zákonov, ktoré zahŕňajú do okruhu povinných osôb aj iné subjekty než je štát, obec alebo nimi financované právnické osoby, posudzovaný zákon nemá ustanovenie, podľa ktorého by v uvedených prípadoch mala súkromná právnická osoba nárok na finančnú náhradu voči štátu. Také ustanovenie obsahuje napr. § 3 zákona č. 42/1991 Zb. o úprave majetkových vzťahov a vyporiadaní majetkových nárokov v družstvách, § 11 zákona č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciách a § 6 ods. 7 zákona č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v platnom znení.

Skutočnosť, že posudzovaný zákon nemá obdobné ustanovenie bola zrejme spôsobená tým, že k prijatiu pozmeňovacieho návrhu došlo na tej istej schôdzi Národnej rady, na ktorej bol tento návrh prednesený bez toho, aby odborné orgány Národnej rady mohli domyslieť dôsledky a súvislosti navrhnutej zmeny.

Z uvedeného vyplýva, že súkromné právnické osoby (najmä družstvá a obchodné spoločnosti) by boli povinné vydať majetok, ktorý nadobudli odplatne na základe kúpnej zmluvy bez toho, aby im bola kúpna cena vrátená alebo aby im bola poskytnutá náhrada v inej forme.

Článok 20 Ústavy zakotvuje nedotknuteľnosť vlastníctva. V odseku 4 výslovne ustanovuje, že "vyvlastnenie alebo nútené obmedzenie vlastníckeho práva je možné iba... za primeranú náhradu. ".

Keďže posudzovaný zákon nedáva súkromnej právnickej osobe v uvedených prípadoch právo na náhradu ale odníma jej majetok bez náhrady, je ustanovenie § 3 ods. 1 posudzovaného zákona v časti, ktorá sa týka "iných právnických osôb" v rozpore s článkom 20 Ústavy.

Uvedený rozpor s Ústavou možno odstrániť buď tak, že sa z § 3 ods. 1 vypustia slová "a iné právnické osoby" alebo tak, že sa ustanovenie § 3 doplní o nové odseky 4 a 5, ktoré upravia nároky súkromnej právnickej osoby voči štátu na vrátenie zaplatenej kúpnej ceny. Kúpna cena by sa mala určiť podľa cenových predpisov platných ku dňu účinnosti tohto zákona.

Nemám námietky voči prijatiu prv uvedeného riešenia, za správnejšie však považujem druhé riešenie.

II.

Tieto pripomienky navrhujem legislatívne realizovať v zákone z 29. septembra 1993 takto:

1. V § 3 pripojiť nové odseky 4 a 5 tohto znenia:

"(4) Ak vec vydá iná právnická osoba než štát, obec, štátom alebo obcou založená alebo zriadená právnická osoba a právnická osoba zriadená zákonom, hospodáriaca s majetkom štátu alebo obce, prípadne ho spravujúca, vznikne tejto osobe nárok na vrátenie kúpnej ceny. Kúpna cena sa určí podľa cenových predpisov platných ku dňu účinnosti tohto zákona. Toto právo treba uplatniť na Ministerstve financií Slovenskej republiky do 6 mesiacov od vydania veci, inak právo zanikne.

(5) Ak iná právnická osoba uvedená v predchádzajúcom odseku dojednala pred doručením výzvy na vydanie veci (§ 4 ods. 1) zmluvu o dodávke stavebných prác, o rekonštrukcii alebo o modernizácii vydávanej nehnuteľnosti, prípadne inú zmluvu týkajúcu sa tejto nehnuteľnosti, uzavrie sa dohoda o tom, či a v akom rozsahu preberá oprávnená osoba práva a záväzky z tejto zmluvy. ".

2. Ustanovenie § 12 o účinnosti zákona navrhujem upraviť tak, aby sa účinnosť zákona určila od prvého dňa mesiaca, nasledujúceho po rozhodnutí Národnej rady o prijatí alebo neprijatí mojich

pripomienok, nie však skôr ako 15 dní po takomto rozhodnutí Národnej rady Slovenskej republiky.

V Bratislave 14. októbra 1993

Michal Kováč prezident Slovenskej republiky

NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

ZÁKON

NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY

z 29. septembra 1993

o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam

Národná rada Slovenskej republiky v snahe zmierniť následky niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam, vedená úsilím potvrdiť svoju vôľu, aby k podobným krivdám už nikdy nedošlo, sa uzniesla na tomto zákone:

§ 1

Predmet úpravy

(1) Zákon sa vzťahuje na zmiernenie následkov niektorých majetkových krívd, spôsobených cirkvám

a náboženským spoločnostiam 1/ odňatím vlastníckeho práva k nehnuteľným veciam a hnuteľným veciam na základe rozhodnutí štátnych orgánov, občianskoprávnych a správnych aktov vydaných v období od 8. mája 1945, židovským náboženským obciam od 2. novembra 1938, do 1. januára 1990 (ďalej len "rozhodné obdobie") v rozpore so zásadami demokratickej spoločnosti, rešpektujúcej práva občanov vyjadrené najmä Chartou Organizácie spojených národov, Listinou základných práv a slobôd a príslušnými medzinárodnými paktami o občianskych, politických, hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach.

(2) Predmetom vrátenia majetku podľa tohto zákona sú nehnuteľné veci a hnuteľné veci.

(3) Tento zákon sa nepoužije na zmiernenie krívd, ktoré sú predmetom úpravy osobitných predpisov. 2/

§ 2 Oprávnené osoby

Oprávnenými osobami sú štátom registrované cirkvi a náboženské spoločnosti so sídlom v Slovenskej republike

1) Zákon č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností.

2) Napr. zákon č. 298/1990 Zb. o úprave niektorých majetkových vzťahov rehoľných rádov a kongregácií a arcibiskupstva Olomouckého v znení zákona č. 338/1991 Zb., zákon č. 403/1990 Zb. o zmiernení následkov niektorých majetkových krívd v znení neskorších predpisov, zákonné opatrenie Predsedníctva Slovenskej národnej rady č. 211/1990 Zb. o usporiadaní majetkových vzťahov medzi gréckokatolíckou a pravoslávnou cirkvou.

vrátane ich časti s právnou subjektivitou, 3/ ktorých vec prešla do vlastníctva štátu alebo obce v rozhodnom období v prípadoch uvedených v § 4 ods. 2.

§ 3 Povinné osoby

(1) Povinnými osobami sú štát, obec, štátom alebo obcou založené alebo zriadené právnické osoby a právnické osoby zriadené zákonom, hospodáriace s majetkom štátu alebo obce, prípadne ho spravujúce a iné právnické osoby, ktoré ku dňu účinnosti tohto zákona vec držia s výnimkou

a) právnických osôb so zahraničnou majetkovou účasťou a obchodných spoločností, ktorých spoločníkmi alebo účastníkmi sú výhradne fyzické osoby. Táto výnimka však neplatí, ak ide o veci nadobudnuté od právnických osôb po 1. októbri 1990,

b) cudzích štátov.

(2) Povinnými osobami sú tiež fyzické osoby, ktoré nadobudli vec od štátu alebo obce, ktoré mali oprávnenie s ňou nakladať za okolností podľa § 4, a to v prípadoch, ak tieto osoby nadobudli vec buď v rozpore s vtedy platnými predpismi alebo na základe protiprávneho zvýhodnenia osoby nadobúdateľa.

(3) Ak vznikne pochybnosť o tom, kto je povinnou osobou

3) Zákon č. 308/1991 Zb.

pri pozemkoch z poľnohospodárskeho a lesného majetku, 4/ rozhodne pozemkový úrad.

Vydanie veci § 4

(1) Povinná osoba vydá nehnuteľnú vec a hnuteľnú vec na písomnú výzvu oprávnenej osobe, ktorá preukáže svoj nárok na vydanie veci.

(2) Povinnosť vydať vec sa vzťahuje na tie prípady, keď v rozhodnom období vec prešla do vlastníctva štátu alebo obce na základe

a) odňatia bez náhrady postupom podľa nariadenia Slovenskej národnej rady č. 34/1945 Zb. n. SNR o poštátnení školstva na Slovensku a nariadenia Slovenskej národnej rady č. 47/1945 Zb. n. SNR o poštátnení majetku pri školách poštátnených nariadením Slovenskej národnej rady č. 34/1945 Zb. n. SNR a nariadenia Slovenskej národnej rady č. 80/1945 Zb. n. SNR o poštátnení internátov,

b) odňatia bez náhrady postupom podľa zákona č. 185/1948 Zb. o poštátnení liečebných a ošetrovacích ústavov,

c) odňatia bez náhrady postupom podľa zákona č. 142/1947 Zb. o revízii prvej pozemkovej reformy, alebo podľa zákona č. 46/1948 Zb. o novej pozemkovej reforme,

d) darovacích zmlúv o prevode nehnuteľností uzavretých darcom v tiesni,

4/ § 1 ods. 1 zákona č. 229/1991 Zb. o úprave niektorých majetkových vzťahov k pôde a ostatnému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov.

e) kúpnych zmlúv o prevode nehnuteľnosti uzavretých v tiesni za nápadne nevýhodných podmienok,

f) vyvlastnenia za náhradu, ak nehnuteľnosti existuje a nikdy neslúžila na účel, na ktorý bola vyvlastnená,

g) vyvlastnenia bez vyplatenia náhrady, h) prevzatia bez právneho dôvodu.

(3) Vec sa vydá oprávnenej osobe v stave, v akom je ku dňu účinnosti tohto zákona.

§ 5

(1) Na vydanie veci vyzve oprávnená osoba povinnú osobu písomne v lehote 12 mesiacov od účinnosti tohto zákona, inak právo zaniká.

(2) Povinná osoba uzavrie s oprávnenou osobou do 90 dní od doručenia výzvy dohodu o vydaní veci.

(3) Ak povinná osoba nevyhovie výzve podľa odseku 2, alebo miesto jej pobytu nie je známe, môže oprávnená osoba uplatniť svoje nároky na súde v lehote 15 mesiacov od doručenia5/ výzvy, inak právo zaniká.

(4) Oprávnená osoba, ktorej bola vec vydaná, nemôže voči povinnej osobe a povinná osoba voči oprávnenej osobe uplatňovať iné nároky, súvisiace s vydávanými vecami, než ktoré sú uvedené v tomto zákone.

5) § 45 a nasl. Občianskeho súdneho poriadku,

§ 6

Vec, ktorá je vyhlásená za kultúrnu pamiatku, možno vydať za podmienok vylývajúcich z predpisov upravujúcich správu a ochranu kultúrnych pamiatok. 6/

§ 7

(1) Pozemky alebo ich časti nemožno vydať, ak a/ na pozemku bol po prevode do vlastníctva štátu zriadený cintorín,

b/ pozemok bol po prechode alebo prevode do vlastníctva štátu alebo právnickej osoby zastavaný; ak bol pozemok zastavaný stavbou, ktorá slúži pre zariadenia telesnej kultúry, zdravotníctva a kultúry, na poskytovanie služieb sociálnej starostlivosti alebo sociálnych služieb pre pracovnú rehabilitáciu a zamestnávanie zdravotne postihnutých osôb a školské účely, nemožno vydať ani susediace pozemky slúžiace na tieto účely,

c/ na pozemku bola zriadená záhradková alebo chatová osada, 7/

d/ na pozemku sú telovýchovné a športové zariadenia,

e/ slúžia na účely obrany štátu, ťažbu nerastov, sú

6) Zákon č. 27/1987 Zb. o štátnej pamiatkovej starostlivosti.

7) § 52 až 58 vyhlášky Federálneho ministerstva pre technický a investičný rozvoj o všeobecných technických a investičných požiadavkách na výstavbu č. 83/1976 Zb. v znení vyhlášky č. 45/1979 Zb. a vyhlášky č. 375/1992 Zb.

súčasťou lesného pôdneho fondu v národnom parku alebo sú na území štátnej prírodnej rezervácie, chráneného náleziská, chráneného parku, záhrady a študijnej plochy, pásma hygienickej ochrany vodných zdrojov I. stupňa alebo chráneného prírodného výtvoru, alebo sú významným krajinným prvkom, alebo sa nachádzajú v ochrannom pásme prírodných liečivých zdrojov a zdrojov prírodných minerálnych stolových vôd I. stupňa alebo vo vnútornom kúpeľnom území,

f/ k pozemku bolo zriadené právo osobného užívania v prípade, ak ide o pozemok, ktorý osoby nadobudli od štátu, alebo ho takto užívajú v dobrej viere, že nejde o vlastníctvo cirkvi alebo náboženskej spoločnosti aj so stavbou na pozemku.

(2) Hnuteľná vec sa nevydá, ak ide o bývalé cirkevné matriky. 8/

§ 8

Povinné osoby sú povinné starať sa o nehnuteľné veci a hnuteľné veci až do ich vydania oprávnenej osobe so starostlivosťou riadneho hospodára. Od účinnosti tohto zákona nemôžu tieto veci, ich súčasti a príslušenstvo previesť do vlastníctva iných osôb. Takéto právne úkony sú neplatné.

§ 9 Pri uplatňovaní nárokov oprávnených osôb sú dotknuté

8) § 27 zákona č. 268/1949 Zb. o matrikách.

orgány štátnej správy, obce a iné právnické osoby, na ktoré bolo prevedené vlastnícke právo, povinné poskytnúť oprávneným osobám súčinnosť.

§ 10

(1) Konanie súvisiace s vydaním nehnuteľných vecí a hnuteľných vecí sa oslobodzuje od správnych a súdnych poplatkov.

(2) Úhradu nákladov spojených s prípadným zameraním vydaných nehnuteľností zabezpečí štát.

§ 11

(1) Dňom prevzatia nehnuteľných vecí vstupuje oprávnená osoba do práv a záväzkov prenajímateľa, ktoré vyplývajú zo zmluvy o nájme bytov, o nájme pozemkov alebo zo zmluvy o nájme nebytových priestorov v prevzatej nehnuteľnosti.

(2) Doterajším užívateľom bytov a nebytových priestorov vo vydaných nehnuteľnostiach, ktoré slúžia na

a) poskytovanie zdravotníckych služieb, služieb sociálnej starostlivosti alebo sociálnych služieb pre pracovnú rehabilitáciu a zamestnávanie zdravotne postihnutých osôb,

b) potreby školstva,

c) prevádzku kultúrnych, telovýchovných a športových zariadení,

d) pracovnú rehabilitáciu a zamestnanie zdravotne

postihnutých osôb,

vzniká nárok voči oprávnenej osobe, ktorej bola nehnuteľnosť vydaná, na uzavretie zmluvy o výpožičke bytov a nebytových priestorov, 9/ ktorú môže oprávnená osoba vypovedať najskôr po uplynutí troch rokov od účinnosti tohto zákona; na ďalších bezprostredne nadväzujúcich päť rokov uzavrie oprávnená osoba zmluvu o nájme bytov a nebytových priestorov, ak sa účastníci nedohodnú inak. Tento záväzok oprávnenej osoby prechádza na všetkých ďalších vlastníkov v uvedenom čase. Na tých, ktorí byty a nebytové priestory užívajú, prechádzajú v čase výpožičky všetky povinnosti vyplývajúce z vlastníckeho práva /úhrada opráv, daní a pod. /.

(3) Ak ide o byty a nebytové priestory slúžiace na činnosť diplomatických a konzulárnych misií, oprávnená osoba uzavrie s tými, ktorí ich užívajú, zmluvu o nájme bytov a nebytových priestorov na desať rokov, ak sa nedohodnú inak.

(4) Ak sa o výške nájomného a podmienkach jeho platenia oprávnená osoba, ktorej bola nehnuteľnosť vydaná, s užívateľom bytu alebo nebytových priestorov uvedených v odseku 2 nedohodne, rozhodne o výške nájomného príslušný orgán štátnej správy podľa všeobecne platných cenových predpisov.

(5) Užívateľ bytu alebo nebytových priestorov, ktorý v súlade so stavebnými predpismi vykonal na vlastné náklady

9) § 659 Občianskeho zákonníka.

úpravy, ktorými sa byt alebo nebytové priestory zhodnotili, má po skončení nájmu nárok na dojednanú náhradu zhodnotenia určenú podľa platných cenových predpisov. 10/

§ 12 Tento zákon nadobúda účinnosť dňom 1. novembrom 1993

prezident Slovenskej republiky

predseda Národnej rady Slovenskej republiky

predseda vlády Slovenskej republiky

10) Zákon č. 526/1990 Zb. o cenách.

NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

X. volebné obdobie

Číslo: 2341/1993

340a

Spoločná správa

výborov Národnej rady Slovenskej republiky (okrem Mandátového a imunitného výboru Národnej rady Slovenskej republiky) o výsledku prerokovania zákona Národnej rady Slovenskej republiky z 29. septembra 1993 o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam - vráteného prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovania v Národnej rade Slovenskej republiky /tlač NR SR 340/

Zákon Národnej rady Slovenskej republiky z 29. septembra 1993 o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam - vrátený prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnej rade Slovenskej republiky pridelil predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím z 20. októbra 1993 č. 551 všetkým výborom Národnej rady Slovenskej republiky (okrem Mandátového a imunitného výboru NR SR) na prerokovanie do 26. októbra 1993. Súčasne predseda Národnej rady Slovenskej republiky určil na skoordinovanie stanovísk výborov ako príslušný Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelanie, vedu a kultúru s tým, aby sa skoordinované stanoviská premietli do spoločnej správy

výborov Národnej rady Slovenskej republiky.

Výbory Národnej rady Slovenskej republiky vrátený zákon prerokovali v určenej lehote. Ústavnoprávny výbor NR SR, Národohospodársky a rozpočtový výbor NR SR, Výbor NR SR pre petície, právnu ochranu a bezpečnosť, Výbor NR SR pre životné prostredie a ochranu prírody a Výbor NR SR pre štátnu správu, územnú samosprávu a národnosti súhlasili s pripomienkami prezidenta Slovenskej republiky uvedenými v druhej časti jeho rozhodnutia pod bodom 1; Výbor NR SR pre petície, právnu ochranu a bezpečnosť súhlasil aj s pripomienkou pod bodom 2.

Pritom Ústavnoprávny výbor NR SR, Národohospodársky a rozpočtový výbor NR SR a Výbor NR SR pre štátnu správu, územnú samosprávu a národnosti nesúhlasili s pripomienkou uvedenou v druhej časti rozhodnutia prezidenta Slovenskej republiky pod bodom 2 a navrhli odchylnú úpravu § 12 o účinnosti zákona.

Výbor NR SR pre vzdelanie, vedu a kultúru, Výbor NR SR pre zdravotníctvo a sociálne veci a Zahraničný výbor NR SR a Výbor NR SR pre poľnohospodárstvo, lesné a vodné hospodárstvo s pripomienkami uvedenými v rozhodnutí prezidenta Slovenskej republiky nevyslovili súhlas, pretože za ne nehlasovala nadpolovičná väčšina ich členov.

Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré s pripomienkami v rozhodnutí prezidenta Slovenskej republiky (ďalej len "rozhodnutie") súhlasili, odporučili ich prijať takto:

1. Pripomienka v bode 1 druhej časti rozhodnutia V § 3 doplniť nové odseky 4 a 5 tohto znenia:

/4/ Ak vec vydá iná právnická osoba než štát, obec, štátom alebo obcou zriadená právnická osoba a právnická osoba zriadená zákonom, hospodáriaca s majetkom štátu alebo obce, prípadne ho spravujúca, vznikne tejto osobe nárok na vrátenie kúpnej ceny. Kúpna cena sa určí podľa cenových predpisov platných ku dňu účinnosti tohto zákona. Toto právo treba uplatniť na Ministerstve financií Slovenskej republiky do šiestich mesiacov od vydania veci, inak právo zanikne.

/5/ Ak iná právnická osoba uvedená v predchádzajúcom odseku dojednala pred doručením výzvy na vydanie veci (§ 4 ods. 1) zmluvu o dodávke stavebných prác, o rekonštrukcii alebo o modernizácii vydávanej nehnuteľnosti, prípadne inú zmluvu týkajúcu sa tejto nehnuteľnosti, uzavrie sa dohoda o tom, či a v akom rozsahu preberá oprávnená osoba práva za záväzky z tejto zmluvy.

Ústavnoprávny výbor NR SR

Národohospodársky a rozpočtový výbor NR SR

Výbor NR SR pre štátnu správu, územnú

samosprávu a národnosti

Výbor NR SR pre petície, právnu ochranu a

bezpečnosť

2. Pripomienka v bode 2 druhej časti rozhodnutia

§ 12 upraviť tak, aby účinnosť zákona podľa § 12 sa určila do prvého dňa mesiaca, nasledujúceho po rozhodnutí Národnej rady Slovenskej republiky o prijatí alebo neprijatí pripomienok prezidenta SR, nie však

skôr ako 15 dní po takomto rozhodnutí Národnej rady Slovenskej republiky.

Výbor NR SR pre petície, právnu ochranu a bezpečnosť

3. § 12 - účinnosť má znieť:

"§ 12

Tento zákon nadobúda účinnosť dňom 1. januárom 1994. ". (Ide o odchylne riešenie oproti návrhu v rozhodnutia).

Ústavnoprávny výbor NR SR

4. § 12 - účinnosť má znieť:

"§ 12

Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia. ". (Ide o odchylne riešenie oproti návrhu v rozhodnutí).

Národohospodársky a rozpočtový výbor NR SR Výbor NR SR pre štátnu správu, územnú samosprávu a národnosti

Bratislava 26. októbra 1993

JUDr. Milan Sečánsky v. r.

predseda Ústavnoprávneho výboru NR SR

JUDr. Ladislav Polka v. r.

predseda Výboru NR SR pre petície, právnu ochranu a bezpečnosť

Doc. PhDr. Ivan Laluha, CSc. v. r.

predseda Zahraničného výboru NR SR

Ing. Pavel Koncoš v. r.

predseda Výboru NR SR pre poľnohospodárstvo, lesné a vodné hospodárstvo

JUDr. Ernö Rózsa v. r.

predseda Výboru NR SR pre životné prostredie a ochranu prírody

Jozef Rea v. r.

predseda Výboru NR SR pre štátnu správu, územnú samosprávu a národnosti

PhDr. Marián Andel v. r.

predseda Výboru NR SR pre vzdelanie, vedu a kultúru

MUDr. Bohumil Chmelík v. r.

predseda Výboru NR SR pre zdravotníctvo a sociálne veci

Prof. Ing. Hvezdoň Kočtúch, DrSc. v. r.

predseda Národohospodárskeho a rozpočtového výboru NR SR