Dokument je dostupný aj vo formátoch: nav_0102.pdf

Návrh štátneho záverečného účtu Slovenskej republiky za rok 1990

Parlamentná tlač


VLÁDA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

MATERIÁL NA ROKOVANIE

SLOVENSKEJ NÁRODNEJ RADY Číslo: 852/1991

102

NÁVRH ŠTÁTNEHO ZÁVEREČNÉHO ÚČTU

SLOVENSKEJ REPUBLIKY ZA ROK 1990

PREDKLADÁ:

JÁN ČARNOGURSKÝ predseda vlády Slovenskej republiky

na základe Plánu hlavných úloh

Slovenskej národnej rady

a jej orgánov na 1. polrok 1991

Bratislava jún 1991


SPRÁVA

K NÁVRHU ŠTÁTNEHO ZÁVEREČNÉHO ÚČTU. SLOVENSKEJ REPUBLIKY ZA ROK 1990


I. Súhrnná charakteristika vývoja finančného a rozpočtového hospodárenia v roku 1990

Rok 1990 bol rokom prípravy stratégie ekonomickej reformy založenej na postupnom, ale súčasne relatívne rýchlom a organizovanom prechode Čs. ekonomiky na trhovú ekonomiku.

Finančná politika svojím obsahom sa stala rozhodujúcim nástrojom regulácie makroekonomickej rovnováhy. Vzhľadom na očakávaný vývoj vnútorných a vonkajších ekonomických podmienok v roku 1990 sa finančná politika koncipovala ako reštriktívna a protiinflačná. Nemenej dôležitou úlohou finančnej politiky bolo v rozhodujúcej miere vplývať na začatie procesu transformácie Čs. ekonomiky, spojenej so zásadnými štrukturálnymi zmenami.

Uvedené ciele boli vyjadrené v nástrojoch finančnej politiky, predovšetkým v štátnom rozpočte, v koncepcii pravidiel finančného hospodárenia štátnych podnikov a ďalších organizácií, v daňovej a odvodovej sústave. Osobitný význam sa pripisoval zmenám v princípoch cenovej politiky.

V súlade s cieľom pôsobiť reštriktívne a protiinflačné sa pri celoštátne jednotne dohodnutých zámeroch zostavil štátny rozpočet federácie s prebytkom v sume 5, 4 mld Kčs a v štátnych rozpočtoch republík sa uplatnil princíp vyrovnanosti.

Rozpočtové hospodárenie v roku 1990 charakterizuje i transformačná úloha finančnej politiky, realizovaná zmenami v rozpočtovom systéme a zmenenými prístupmi centra k rozpočtovým subjektom.

K významným nástrojom, ktoré ovplyvnili vývoj hodnotových vzťahov v ekonomike SR patrili nástroje cenovej politiky. Táto bola v roku 1990 založená na postupnom uvoľňovaní tvorby cien v závislosti na stupni rozvinutia konkurenčného prostredia a úpravy cenových relácií odstraňovaním zápornej


- 2 dane z obratu. Programové zásahy do systému cenotvorby a úrovne cien tak determinovali výsledky rozpočtového hospodárenia i hospodárenia podnikovej sféry. Ovplyvnili aj životné náklady obyvateľstva.

Súčasťou makroekonomických regulačných opatrení, ktoré mali dopad na priebeh rozpočtového procesu a chovanie sa podnikovej sféry boli tiež úpravy základných menových kritérií pre úverovú emisiu (sprísnenie kritérií pre poskytovanie úverov) a zmeny (zvýšenie) diskontnej sadzby ŠBČS, spojené so zvýšením rozpätia úrokových sadzieb komerčných bánk.

II. Realizácia zámerov rozpočtovej politiky

1. Výsledky štátneho rozpočtového hospodárenia

Rozpočtové hospodárenie v roku 1990 ovplyvnili úplne nové politické, spoločenské a hospodárske podmienky. Na ekonomické prostredie negatívne vplývali zhoršujúce sa vonkajšie podmienky, ktoré sa prejavili znížením dovozu surovín a stratou odbytových možností. Z vnútorných faktorov nepriaznivo na rozpočtové hospodárenie pôsobila konverzia zbrojnej výroby, útlm ťažobného priemyslu a stavebných činností a výpadok produkcie v poľnohospodárstve. Nízka technickoekonomická úroveň výrobkov, neúmerne vysoká energetická a materiálová náročnosť slovenskej ekonomiky a nízky podiel finalizujúcich odborov spôsobili značné problémy v odbyte a ekonomizácii hospodárstva.

Vo vývoji rozpočtového hospodárenia sa odrazili aj vplyvy organizačnej reštrukturalizácie a demonopolizácie. V priebehu roku 1990 sa začali postupne uplatňovať systémové opatrenia finančnej, rozpočtovej a úverovej politiky predovšetkým v oblasti znižovania dotácií, rozpočtovej a úverovej reštrikcie, devalvácie Čs. koruny voči voľne vymeniteľným menám a zvyšovania cien.


- 3 Rozpočtové hospodárenie bolo v prvom štvrťroku 1990 regulované rozpočtovým provizóriom, ktorého platnosť skončila schválením návrhu zákona o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1990 v. SNR (ďalej len ŠR SNR, schválený uznesením vlády SR č. 115/1990 á zákonom SNR č. 95/1990 ZB. ) ktorý sa stal základňou rozpočtového hospodárenia.

V súvislosti so zmenou vnútorných a vonkajších ekonomických podmienok v priebehu roka prijala vláda ČSFR a vláda SR celý rad ekonomických opatrení, ktoré mali dopad a dôsledky na schválený ŠR na rok 1990. Za najdôležitejšie opatrenia v tomto smere možno považovať vykonané úpravy veľkoobchodných cien ropy, palív, energie, pohonných látok a výrobkov z ropy. Zvýšili sa tarify v nákladnej a osobnej doprave. V nadväznosti na odstránenie zápornej dane z obratu (dotácie) u potravinárskych výrobkov sa zvýšili maloobchodné ceny potravín a verejného stravovania. Dopad týchto cenových úprav na životnú úroveň obyvateľstva sa kompenzoval zavedením štátneho vyrovnávacieho príspevku vo výške 140, - Kčs na obyvateľa od júla 1990.

Devalvácia Čs. koruny voči voľne vymeniteľným menám (k 8. 1. 1990 o 18, 6 %, k 15. 10. 1990 o 55, 3 % a k 28. 12. 1990 o 16 %) sa odrazila v oblasti zahraničnoobchodnej výmeny a dotácií v rámci uplatňovaných finančnoekonomických nástrojov v zahraničnom obchode (FENZO).

Všetky tieto opatrenia mali priamy dopad na schválené objemy, úlohy a ukazovatele štátneho rozpočtu na rok 1990. Preto na základe platných rozpočtových pravidiel SR a zmocnenia ministra financií v rámci zákona o štátnom rozpočte na príslušný rok bol pôvodný štátny rozpočet, schválený zákonodarným orgánom, upravený o uvedené opatrenia, čím sa jeho príjmy a výdavky zmenili takto: v mil. Kčs

 

schválený rozpočet

upravený rozpočet

Príjmy spolu

90 331

93 275

Výdavky spolu

90 331

93 275

Prebytok ( ), schodok (-)

0

0


- 4 Po vykonaní všetkých rozpočtových zmien v priebehu roka 1990 došlo zároveň k zmene dotačných vzťahov štátneho rozpočtu SR k štátnemu rozpočtu federácie, ako i k úprave percentuálneho podielu štátneho rozpočtu na celoštátnom výnose dane z obratu, stanoveného v zákone o štátnom rozpočte. Dotácia zo štátneho rozpočtu federácie sa zvýšila z 21 371 mil. Kčs na 21 430 mil. Kčs. Pritom i pri znížení percentuálnej sadzby dane z obratu na celoštátnom výnose z 29 % na 23 % došlo k absolútnemu zvýšeniu dane z obratu z 22 836, 2 mil. Kčs na 25 478, 4 mil. Kčs.

I keď pri prepočte štátneho rozpočtu bol zachovaný princíp jeho vyrovnanosti, táto vyrovnanosť v značnej miere bola iba formálna. V oblasti príjmov i výdavkov boli založené niektoré nerovnovážne tendencie, vyúsťujúce do jeho schodkovosti. Predovšetkým v oblasti príjmov sa nadhodnotili niektoré príjmy ako napr. odvod z objemu miezd od federálne riadených organizácií a daň z obratu.

V oblasti rozpočtových výdavkov pôsobili viaceré faktory, ktoré neboli pri vypracovaní rozpočtu známe. Predovšetkým z rozhodnutí federálnej vlády sa prijímali nové vecné opatrenia v priebehu roka, ktoré ovplyvnili úroveň čerpania výdavkov. Išlo o vplyv devalvácie Čs. koruny voči konvertibilným menám (165 mil. Kčs), úpravy cien ropných výrobkov (298 mil. Kčs), valorizácie dôchodkov (359 mil. Kčs), dosah zákona Č. 171/1990 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 29/1984 Zb. - školský zákon (405 mil. Kčs) a pod. Tieto rozpočtové dopady z rozhodnutí federálnej vlády sa riešili až v rámci finančného zúčtovania vzťahov medzi ŠR SR a rozpočtom federácie formou zvýšenia globálnej dotácie v celkovej výške 1, 8 mld Kčs.

I keď viaceré negatívne dopady na rozpočtové hospodárenie riešilo FMF v rámci finančného usporiadania vzťahov medzi rozpočtami, štátny rozpočet skončil so schodkom 468 mil. Kčs a bude krytý zo štátnych finančných aktív federácie. Rozpočty národných výborov vykázali celkový účtovný výsledok hospodárenia 582, 3 mil. Kčs.


- 5 Celkový objem príjmov štátneho rozpočtu a rozpočtov národných výborov v roku 1990 dosiahol 129, 6 mld Kčs a bol

o 4, 8 % vyšší než v roku 1989. Celkový objem výdavkov predstavoval 129, 5 mld Kčs a oproti roku 1989 sa zvýšil o 4, 2 %.

V súlade so zámermi a cieľmi rozpočtovej politiky a schváleným rozpočtovým zákonom v roku 1990 v rámci zníženia redistribučných procesov poklesli dotácie poskytnuté do rozpočtu republiky z federálneho rozpočtu medziročne o 30, 5 mld Kčs, t. j. o 56, 7 %.

Pozitívnym prvkom rozpočtového hospodárenia v roku 1990 bolo zvýšenie finančnej sebestačnosti štátneho rozpočtu SR

i rozpočtov národných výborov. K zvýšeniu sebestačnosti štátneho rozpočtu prispelo i to, že sa novým príjmom štátneho rozpočtu stal odvod z objemu miezd od federálne riadených organizácií a podiel na celoštátnom výnose dane z obratu.

V rozpočtoch národných výborov došlo v roku 1990 k posilneniu ich vlastnej píjmovej základne o celý výnos dane zo mzdy.

1. 1. Príjmy a výdavky štátneho rozpočtu SR

Príjmy ŠR SR dosiahli objem 95, 3 mld Kčs. V porovnaní s rozpočtom sú vyššie o 2 mld Kčs a medziročne sa zvýšili o 4 mld Kčs. Na príjmoch štátneho rozpočtu majú vyšší než plánovaný podiel dotácie z rozpočtu federácie.

         

mil. Kčs

Príjmy štátneho rozpočtu SR

rozpočet 1990

skutočnosť 1990

% plnenia rozpočtu

skutočnosť 1989 1

index 1990/1989

Daň z obratu

25478. 4

25097. 1

98. 5

1915. 4

1310. 3

Odvody ŠHO celkom

34759. 2

34509. 8

99. 3

22064. 2

156. 4

Príjmy RO a odvody PO

 607. 7

592. 2

97. 4

621. 1

95. 3

Ostatné príjmy

10998. 8

11865. 7

107. 9

13025. 2

91. 1

Vlastné príjmy spolu

71844. 1

72064. 8

100. 3

37625. 9

191. 5

Dotácie zo štát. rozpočtu federácie

21430. 0

23275. 0

108. 6

53740. 2

43. 3

Príjmy úhrnom

93274. 1

95339. 8

102. 2

91366. 1

104. 3


- 6 Vlastné príjmy sa v úhrne zabezpečili na úrovni rozpočtu, avšak diferencovane podľa druhov príjmov.

Podiel ŠR SR na výnose dane z obratu (23 % z celoštátneho výnosu) dosiahol 25, 1 mld Kčs (vrátane podielu na odvode cenových rozdielov obchodných organizácií), čo je v porovnaní s rozpočtom menej o 381 mil. Kčs v nadväznosti na skutočný dosiahnutý výnos za celú ČSFR.

Štátne hospodárske organizácie prekročili odvod z výsledku hospodárenia o 272, 3 mil. Kčs, z toho odvod zo zisku vrátane odvodu na základe finančného plánu o 258, 3 mil. Kčs predovšetkým vplyvom priaznivého plnenia úloh v tvorbe zisku v hospodárskej sfére ústredne riadenej vládou SR. V porovnaní s rozpočtom sa prekročil aj odvod z tržieb, nákladov a fondov (o 448, 7 mil. Kčs).

Nesplnili sa odvody z objemu miezd o 968 mil. Kčs, z toho za federálne riadené organizácie o 728 mil. Kčs a organizácie riadené vládou SR o 240 mil. Kčs, čo malo priamy dopad na vykázaný schodok rozpočtového hospodárenia.

V poľnohospodárskej dani zo zisku sa dosiahlo nižšie plnenie o 226 mil. Kčs, čo vyplynulo predovšetkým z nižšej tvorby zisku v dôsledku nepriaznivých poveternostných podmienok počas vegetácie.

Subjektom odvodu zo zisku sa v priebehu roka poskytli úľavy z odvodu na krytie vlastných investičných potrieb a na zvýšené náklady tepla v dôsledku rastu cien palív a energií v sume 139, 9 mil. Kčs.

Súhrnný vzťah ŠHO k ŠR SR vyjadrený celkovým saldom odvodov a dotácií sa oproti upravenému rozpočtu zlepšil o 471 mil. Kčs. Na prírastku aktívneho salda odvodov a dotácií sa pozitívne podieľali úspory v dotáciách do hospodárskej sféry v sume 718 mil. Kčs. Negatívne ovplyvnili saldo nesplnené odvody vo výške 247 mil. Kčs.


- 7 Dotácie z federálneho rozpočtu sa štátnemu rozpočtu SR poskytli v celkovej výške 23, 3 mld Kčs (108, 6 % upraveného rozpočtu). Účelové dotácie na vybrané investičné a neinvestičné akcie sa poskytli do výšky rozpočtu, t. j. 21 mld Kčs a globálna dotácia vo výške 2, 3 mld Kčs, najmä na krytie zvýšených výdavkov vyplývajúcich z prijatých opatrení federálnej vlády počas roka.

Výdavky ŠR SR sa čerpali vo výške 95, 8 mld Kčs, čo predstavuje prekročenie rozpočtu o 2, 5 mld Kčs. Medziročne sa zvýšili o 3 mld Kčs. Z hľadiska štruktúry rozpočtových výdavkov v porovnaní s rokom 1989 sa znížil podiel výdavkov do výrobnej sféry. Podiel výdavkov do nevýrobnej sféry bol vyšší medziročne i v porovnaní s upraveným rozpočtom.

 

Rozpočet 1990

skutoč. 1990

% plnenia rozpočtu

skutoč. 1989

mil. Kčs index 1990/1989

Dotácie šHO celkom

13885. 8

13165. 2

94. 8

15378. 3

85. 6

v ton

         

-ivestičné

1694. 2 I

1901. 0

112. 2

2228. 0

85. 3 I

-neinvestičné

7234. 0

7404. 0

102. 4

8288. 4

89. 3

           

Dotácie FENZO

4957. 6

3860. 2

77. 9

4861. 8

79. 4

Dotácie družstevným organizáciám

9806. 4

10405. 2

106. 1

10310. 9

100. 9

Výdavky ROPO celkom

50713. 5

53275. 2

105. 1

48794. 4

109. 2

Dotácie národným výborom celkom

18869. 1 I

18962. 2

100. 5

18304. 4

103. 6

           

Výdavky celkom

93274. 8

95807. 8

102. 7

92788. 0

103. 3

Dotácie štátnym hospodárskym organizáciám sa prekročili ako v investičnej, tak i v neinvestičnej sfére. Prekročenie investičných dotácií o 206, 8 mil. Kčs súvisí najmä s vyšším vecným plnením úloh oproti plánu na vodohospodárskych stavbách v rezorte MLVHD SR (sústava vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros, vodárenská nádrž Málinec). Neinvestičné dotácie hospodárskym organizáciám boli vyššie o 170 mil. Kčs, najmä z dôvodu čerpania dotácií cenového charakteru zlepšujúcich hospodársky výsledok (agrokomplex). Celková


- 8 úspora rozpočtových prostriedkov v oblasti výrobnej sféry (720, 6 mil. Kčs) sa dosiahla predovšetkým vplyvom nižšieho čerpania dotácií v oblasti FENZO o 1, 1 mld Kčs.

Dotácie družstevným organizáciám sa poskytli v celkovej výške 10, 4 mld Kčs, čo je viac oproti rozpočtu o 599 mil. Kčs. Toto prekročenie dotácií spôsobilo vyššie čerpanie diferenciálnych príplatkov a príplatkov k nákupným cenám a prémií vo väzbe na dodávky poľnohospodárskej produkcie do štátnych fondov.

Na prekročení celkových výdavkov v nevýrobnej sfére sa podieľali okrem už uvedených dopadov z rozhodnutí federálnej vlády nepremietnutých do rozpočtu i výdavky súvisiace s rozšírením pôsobnosti ústredných orgánov štátnej správy.

Zo SR sa rozpočty národných výborov dotovali na úrovni rozpočtu v objeme 19 mld Kčs, čo je v porovnaní s rokom 1989 viac o 657 mil. Kčs, avšak podiel štátneho rozpočtu na krytí celkových potrieb rozpočtov národných výborov sa oproti roku 1989 znížil o 0, 2 %. Dotácie rozpočtom národných výborov smerovali najmä do investičnej oblasti.

2. Realizácia zámerov rozpočtovej politiky v oblasti národných výborov

2. 1. Súhrnná charakteristika vývoja finančného a rozpočtového hospodárenia národných výborov v roku 1990

Rozpočtovým hospodárením národných výborov v roku 1990 sa finančne zabezpečovali úlohy ekonomického rozvoja územných celkov Slovenskej republiky podľa zámerov finančnej a rozpočtovej politiky. Zapojením doplnkových zdrojov do rozpočtov národných výborov sa vytvorili predpoklady na rozšírenie materiálno-technickej základne hospodárstva národných výborov.

2. 2. Príjmy rozpočtov národných výborov

V roku 1990 dosiahli celkové rozpočtové príjmy v hospodárstve národných výborov 53, 2 mld Kčs.


- 9 Vlastné rozpočtové príjmy sa na celkových príjmoch rozpočtov národných výborov podieľali 52, 0 %-ami. V porovnaní so schválenými rozpočtami sa celkove prekročili o 497, 2 mil. Kčs, z toho daň zo mzdy o 172, 3 mil. Kčs a odvody družstevných organizácií o 299, 9 mil. Kčs. V štruktúre vlastných príjmov sa nesplnili len zámery v odvodoch hospodárskych organizácií, v poistnom a príspevkoch sociálneho zabezpečenia.

Odvody hospodárskych organizácií sa nesplnili o 407, 5 mil. Kčs. Z územného hľadiska sa úlohy nesplnili vo všetkých krajoch SR. Neplnenie vyplynulo z nižšej tvorby zisku v porovnaní so schváleným hospodárskym plánom v dôsledku poklesu výkonov v stavebných podnikoch.

Národné výbory zapojili do svojich rozpočtov doplnkové zdroje v objeme 5, 3 mld Kčs a tým vytvorili širší priestor na realizáciu plánovaných zámerov, ako aj miestnych potrieb.

2. 3. Výdavky rozpočtov národných výborov

Národné výbory vynaložili 52, 7 mld Kčs na zabezpečenie úloh sociálno-ekonomického rozvoja územných celkov. Je to viac oproti schváleným rozpočtom o 4, 6 mld Kčs a to na základe vyššieho zapojenia doplnkových zdrojov a vyššej tvorby vlastných príjmov.

Z rozpočtov národných výborov sa použilo 38, 3 mld Kčs na neinvestičné výdavky.

Neinvestičnými výdavkami rozpočtových a príspevkových organizácií v rozsahu 32, 4 mld Kčs zabezpečovali národné výbory nároky obyvateľstva vyplývajúce zo zákonných opatrení, ako aj úlohy v starostlivosti o neplatené služby a životné podmienky obyvateľstva. V porovnaní so zámermi sa prekročili o 2 504, 1 mil. Kčs, t. j. o 8, 4 %.

V rozpočtovej skupine hospodárstvo sa zabezpečovali najmä úlohy v údržbe cestnej siete v správe národných výborov, vrátane veľkých opráv pozemných komunikácií v sume


- 10 2, 6 mld Kčs. Vynaložilo sa pritom o 659, 0 mil. Kčs viac ako predpokladal rozpočet, predovšetkým na nevyhnutné odstraňovanie škôd spôsobených na cestnej sieti živelnými pohromami a zimou.

Na rozvoj spoločenských služieb a činností pre obyvateľstvo sa použilo 85, 2 % z celkových neinvestičných výdavkov rozpočtových a príspevkových organizácií (bez príspevku na družstevnú bytovú výstavbu).

2. 4. Finančné vzťahy rozpočtov národných výborov k štátnemu rozpočtu

Štátny rozpočet SR sa podieľal v roku 1990 na krytí celkových potrieb rozpočtov národných výborov v rozsahu 36, 0 %, čo je oproti roku 1989 menej o 0, 2 %.

Dotácie zo štátneho rozpočtu v úhrnnej sume 19, 0 mld Kčs sa použili na nasledujúce účely:

   

v mil.

Kčs

 

skutočnosť 1990

%

plnenia

index 90/89

Globálna dotácia

7 369, 5

99, 8

115, 4

Účelové dotácie spolu

11 592, 7

101, 0

97, 3

z toho:

     

dotácie na investičnú vý-

     

stavbu RO a PO

2 690, 1

115, 4

103, 7

dotácie na KBV

5 463, 4

104, 3

97, 7

štátny príspevok na DBV

2 175, 5

77, 7

94, 1

neinvestičné výdavky v CO

82, 8

94, 1

84, 4

modernizácia bytového fondu

48, 8

65, 1

136, 3

systémové dotácie na inves-

     

tičnú výstavbu organizáciám

     

vykonávajúcim odvod zo zis-

     

ku na základe finančného

     

plánu

1 132, 1

119, 4

109, 6


- 11 Nižšie čerpanie štátneho príspevku na družstevnú bytovú výstavbu v sume 624, 5 mil. Kčs spôsobili značné problémy v plnení vecných úloh v oblasti investičnej výstavby, najmä nesplnenie uvažovaného počtu novozačínaných družstevných bytov.

2. 5. Tvorba, rozdelenie a užitie zdrojov v hospodárskych organizáciách riadených národnými výbormi

Štátne podniky v riadení NV prekročili v roku 1990 plánovaný zisk o 128, 3 mil. Kčs, čím dosiahli plnenie na 109, 4 %. Nadplánovaný zisk sa však nedosiahol jeho prekročením v ziskových odvetviach (neplnenie o 140, 1 mil. Kčs), ale podstatne nižším vykázaním plánovanej straty (o 268, 4 mil. Kčs) v stratových odvetviach s priamym vzťahom na štátny rozpočet, osobitne v podnikoch vodární a kanalizácií.

V porovnaní s rokom 1989 vzrástol zisk hospodárskych organizácií riadených NV indexom 164, 1 pri miernom prekročení výkonov (o 1, 2 %) a nepatrnej úspore nákladov (o 0, 1 %).

Odvodové a dotačné vzťahy podnikovej sféry k rozpočtom národných výborov boli nasledovné:

Ukazovateľ

plán

skutočnosť

%

Odvody spolu

4 095, 0

3 687, 4

90, 0

Dotácie spolu

4 920, 3

5 517, 6

112, 1

z toho: investičné

994, 6

1 132, 1

113, 8

neinvestičné

3 925, 7

4 385, 5

111, 7

Saldo

- 825, 3

- 1 830, 1

167, 2

Prekročenie plánovaného pasívneho salda vzťahov k rozpočtom národných výborov (1 004, 8 mil. Kčs) vyplýva predovšetkým z:

- prekročenia neinvestičných dotácií (459, 8 mil. Kčs), ktoré boli smerované na pokrytie zvýšených nákladov z dôvodu zvýšenia cien pohonných hmôt v mestskej hromadnej doprave


- 12 a v osobnej doprave ČSAD a zvýšenia cien mazutu a ľahkých vykurovacích olejov v podnikoch bytového hospodárstva - nesplnenia odvodov zapracovaných v rozpočte na rok 1990 (407, 5 mil. Kčs) a to najmä v dôsledku nižšieho odvodu z objemu miezd (280, 8 mil. Kčs) a nižšieho odvodu dôchodkovej dane oproti rozpočtu (120, 5 mil. Kčs). Táto skutočnosť je zapríčinená celkovým poklesom hospodárskej činnosti mnohých podnikov, najmä stavebných a výpadku výkonov nákladnej dopravy ČSAD.

2. 6. Finančné usporiadanie vzťahov rozpočtov národných výborov k štátnemu rozpočtu SR

V hospodárení národných výborov v roku 1990 sa v súhrne zabezpečili rozpočtové zámery.

Systém i hospodárenie národných výborov sa ukončili v roku 1990. Z uvedených dôvodov je potrebné ich hospodárstvo usporiadať bezo zvyšku.

Účtovný výsledok hospodárenia národných výborov za rok 1990 predstavuje 582, 3 mil. Kčs. Z výsledku hospodárenia sa finančne usporiadajú organizácie národných výborov, ktorých nárok je vyjadrený v sume 164, 5 mil. Kčs, záväzky (príspevky) voči iným investorom v sume 15, 0 mil. Kčs a do štátneho rozpočtu SR sa odvedú nepoužité účelové prostriedky poskytnuté štátnym rozpočtom v priebehu roka v sume 59, 8 mil. Kčs. Na finančné krytie neuhradených faktúr za práce a dodávky v roku 1990 neinvestičného charakteru je potrebné vyčleniť sumu 123, 6 mil. Kčs a investičného charakteru (účelová investičná výstavba) 296, 0 mil. Kčs. Upravený výsledok hospodárenia po finančnom usporiadaní tak predstavuje schodok 76, 6 mil. Kčs.

Na účtoch fondu rezerv a rozvoja národných výborov zostáva k 31. 12. 1990 244, 8 mil. Kčs. Po ich zapojení do finančného usporiadania, zostatok fondu rezerv a rozvoja predstavuje 168, 2 mil. Kčs. Zostatok odvedú národné výbory na zvláštny účet štátnych finančných aktív SR.

- 13 Po vykonaní týchto operácií výsledok finančného usporiadania národných výborov bude nulový.

III. Finančné hospodárenie v podnikovej sfére

Finančné hospodárenie podnikovej sféry v roku 1990 ovplyvnil celý rad protikladných vnútorných i vonkajších faktorov, ktoré sa odrazili v tvorbe hospodárskeho výsledku. Celkovú kvalitatívnu úroveň finančného hospodárenia sa nepodarilo výraznejšie zlepšiť. Značne sa spomalil rast výkonov.

Štátne hospodárske organizácie riadené vládou SR dosiahli 19, 5 mld Kčs zisku, pri jeho medziročnom raste o 9, 0 %. Prírastok zisku sa dosiahol v odvetviach stavebnej výroby, drevospracujúceho priemyslu a ľahkého priemyslu. Nedosiahla sa úroveň zisku predchádzajúceho roku najmä v odvetví chemického priemyslu. Tvorbu a dynamiku zisku v značnej miere ovplyvňovali protikladné faktory a tendencie. Medziročný prírastok zisku vo výške 1, 6 mld Kčs sa dosiahol vplyvom:

- výkonov

77, 1

mil.

Kčs

 

- nákladovosti

579, 8

mil.

Kčs

 

- výsledku zo zahranič-

       

ného obchodu

177, 5

mil.

Kčs

 

- mimoriadnych výnosov

1 277, 1

mil.

Kčs

 

Vplyv výkonov na tvorbu zisku bol v jednotlivých odvetviach rozdielny. Na medziročnom znížení objemu výkonov o 1, 7 mld Kčs sa podieľal najmä chemický priemysel (nedostatok ropy) a stavebná výroba v dôsledku poklesu investičnej výstavby. I keď sa so znížením výkonov v súvislosti s očakávanou intenzifikáciou uvažovalo, zníženie výkonov bolo ešte výraznejšie v dôsledku odbytových problémov v značnom počte podnikov.

Zníženie výroby, zvýšenie cien surovín a energie, pretrvávajúce problémy v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch


- 14 a nepriaznivá finančná situácia celého radu podnikov a odvetví sa prejavili vo vývoji nákladovosti. Tvorbu bilančného zisku ovplyvnili jednotlivé druhy nákladovosti takto:

nákladovosť

relatívne úspora (-)

prekročenie ( ) oproti r. 1989

celková

- 579, 8

mil.

Kčs

v tom:

     

materiálna

- 12, 8

mil.

Kčs

mzdová

- 59, 3

mil.

Kčs

finančná

- 507, 7

mil.

Kčs

Úroveň materiálnej nákladovosti pozitívne ovplyvnilo zníženie spotreby materiálu vo všetkých ťažiskových odvetviach. Negatívne na materiálnu nákladovosť vplýval vývoj v spotrebe palív a energie a ostatných materiálnych nákladov (prepravné, opravy a udržiavanie, ostatné výkony materiálnej povahy).

Mzdová nákladovosť sa medziročne zvýšila v dôsledku poklesu celkových výkonov.

Úroveň finančnej nákladovosti výrazne ovplyvnili finančné náklady sankčnej povahy a úroky. Objem finančných nákladov sankčnej povahy dosiahol výšku 1, 0 mld Kčs. Objem úrokov dosiahol 6, 2 mld Kčs a predstavuje 18, 2 % na celkových finančných nákladoch (medziročný rast o 15, 8 %).

Ďalší z faktorov výrazne ovplyvňujúci tvorbu bilančného zisku bol zisk zo zahraničného obchodu, ktorý dosiahol 3, 3 mld Kčs pri medziročnom znížení o 178 mil. Kčs. Zisk zo zahraničného obchodu sa podieľal na tvorbe bilančného zisku 16, 7 %-ami. Tento zisk nieje prejavom dosahovanej efektívnosti zo zahranično-obchodných vzťahov, ale výsledkom účasti štátneho rozpočtu na krytí neefektívnych vývozov v rámci platných pravidiel finančno-ekonomických nástrojov v zahraničnom obchode. Neinvestičné dotácie zo štátneho


- 15 rozpočtu na tento účel sa poskytli podnikovej sfére v pôsobnosti vlády SR v objeme 3, 9 mld Kčs. V úhrne predstavujú takmer 20 % dosiahnutého bilančného zisku.

Okrem dotácií z uplatňovania FENZO sa na tvorbe bilančného zisku podieľali i dotácie zlepšujúce hospodársky výsledok, ktoré v úhrne dosiahli 5, 1 mld Kčs, z čoho 4, 9 mld Kčs smerovalo do rezortu Ministerstva poľnohospodárstva a výživy SR.

Mimoriadne výnosy svojim objemom 1, 8 mld Kčs zvýšili v súhrne zisk o necelých 10 %, avšak v potravinárskom priemysle takmer o 1/4.

Po vylúčení vplyvov FENZO, dotácií zlepšujúcich hospodársky výsledok a mimoriadnych výnosov, by reálny zisk predstavoval v ŠHO riadených vládou SR 8, 7 mld Kčs, čo je 44, 8 % vykázaného bilančného zisku.

Medziročný prírastok zisku pri nepostačujúcom znížení celkovej nákladovosti sa prejavil v minimálnej zmene nákladovej rentability oproti roku 1989 (bez vplyvu ZO):

Rezort

Rentabilita k nákladom

odvetvie

1990 v %

rozdiel r. 1989

oproti v bodoch

ŠHO ústr. riadené vládou SR

4, 92

0, 20

z toho:

   

Ministerstvo priemyslu SR

6, 82

- 0, 48

- chem. a gumár. priem.

6, 69

- 1, 53

- ľahký priemysel

7, 32

1, 12

Ministerstvo výstavby a stavebníctva SR

4, 50

1, 15

- priem. stavebných hmôt

6, 72

0, 43

- stavebná výroba

3, 73

1, 37

Min. polnohosp. a výživy

3, 10

0, 23

- potrav. priemysel

3, 09

0, 03

Priem. sprac. dreva a celulózy

4, 94

3, 05


- 16 Z prehľadu vyplýva, že úroveň hospodárenia je značne diferencovaná. Osobitným problémom finančného hospodárenia ostáva značný počet stratových podnikov. V 7 ťažiskových odvetviach riadených vládou SR hospodárilo so stratou v objeme 1, 2 mld Kčs 68 podnikov. Najviac stratových podnikov bolo v pôsobnosti rezortu stavebníctva (36) s objemom straty viac ako 480 mil. Kčs.

Z vytvoreného bilančného zisku v objeme 19, 5 mld Kčs odviedla hospodárska sféra do štátneho rozpočtu, rozpočtov národných výborov a štátnych fondov 10, 0 mld Kčs. Po splnení odvodových povinností zostali podnikovej sfére disponibilné zdroje zo zisku vo výške 9, 5 mld Kčs. Nedostatok zdrojov na krytie potrieb, najmä v stratových organizáciách sa riešil dotáciami zo štátneho rozpočtu do zdrojov na rozdelenie, ktoré dosiahli výšku 2, 3 mld Kčs. Na prídely do podnikových fondov a ostatné použitie zisku sa v podnikovej sfére použili prostriedky v sume 11, 8 mld Kčs. Nedostatok disponibilných zdrojov zo zisku na krytie prevádzkových potrieb vykázal rezort poľnohospodárstva a výživy a rezort lesného, vodného hospodárstva a drevospracujúceho priemyslu.

Nedostatočnú tvorbu vlastných zdrojov v podnikovej sfére doplnili úverové zdroje. V ústredne riadenej hospodárkej sfére dosiahli prevádzkové úvery ku koncu roka výšku 67, 0 mld Kčs, čo je nárast oproti predchádzajúcemu roku o 2, 7 %.

Problémy vo finančnej situácii podnikov sa prejavili v raste platobnej neschopnosti. Platobná neschopnosť dosiahla k 31. 12. 1990 14, 2 mld Kčs. Okrem stavu zásob bola platobná neschopnosť ovplyvnená nerovnomernosťou fakturácie a insolventnosťou odberateľov. Základné príčiny zlej finančnej situácie podnikov, vyúsťujúcej do insolventnosti treba vidieť v širších súvislostiach. Predovšetkým je to nepredajnosť výrobkov, nevhodná štruktúra výroby, nedostatky v riadiacej práci, nepredvídané udalosti pôsobiace na výrobu,


- 17 vysoká nákladovosť výroby a celková neefektívnosť hospodárenia. V roku 1990 k týmto príčinám pribudli nové faktory ako konverzia zbrojnej výroby, liberalizácia cien a obmedzenie vývozu.

Rozhodujúcou mierou sa na platobnej neschopnosti podieľali pretrvávajúce nedostatky v oblasti hospodárenia so zásobami.

Nerovnováha medzi výrobou a obchodom, odbytové problémy, do ktorých sa podniky dostali v dôsledku výpadku dodávok na sovietsky a východonemecký trh, ako aj neracionálne chovanie sa jednotlivých subjektov v závere minulého roka pred ďalšou devalváciou a liberalizáciou cien sa v súhrne prejavili v raste výrobných i odbytových zásob.

V štátnych hospodárskych organizáciách sa medziročne objem zásob (bez NPD) zvýšil zo 125, 0 mld Kčs na 128, 7 mld Kčs. Z hľadiska ich štruktúry vzrástli výrobné zásoby o 3, 3 mld Kčs, predovšetkým v odvetví chemického, potravinárskeho a drevospracujúceho priemyslu a odbytové zásoby o 0, 4 mld Kčs. Pokles zásob sa vykázal v organizáciách rezortu Ministerstva výstavby a stavebníctva SR, predovšetkým z dôvodu zníženia zásob nedokončenej výroby v poslednom štvrťroku 1990.

Zvýšené nákupy obyvateľstva v závere minulého roka sa prejavili vo vývoji zásob tovaru v rezorte Ministerstva obchodu a cestovného ruchu, ktoré sa ku koncu roka znížili oproti roku 1989 o 1, 2 mld Kčs. Rovnako sa nenaplnila ani výška odbytových zásob v poľnohospodárskom zásobovaní a nákupe o 1, 3 mld Kčs, čím sa ešte viac prehĺbila nerovnováha na spotrebiteľskom trhu.

V hospodárstve riadenom vládou SR predstavovali finančné zdroje na financovanie investičnej výstavby 40, 5 mld


- 18 Kčs. Na financovaní investičných potrieb sa podieľali najmä vlastné zdroje podnikov v objeme 30 mld Kčs (75, 1 % z celkových zdrojov) a investičné úvery v objeme 8, 2 mld Kčs (20, 2 %). V porovnaní s rokom 1989 sa zvýšil podiel úveru na financovaní investičných potrieb a v súlade so zámermi rozpočtovej politiky sa znížil podiel dotácií zo štátneho rozpočtu.

Zo štátneho rozpočtu sa na financovanie investícií rozpočtovali pre štátne hospodárske organizácie SR dotácie v celkovej výške 1 694, 2 mil. Kčs, z toho pre rezort MP SR 99 mil. Kčs, pre MLVHD 1 574, 8 mil. Kčs a pre MPVž 20, 4 mil. Kčs.

V súvislosti s vyšším plnením vecných úloh ako aj uplatnením nových VOC bolo skutočné čerpanie dotácií vyššie o 206, 8 mil. Kčs, t. j. o 12, 2 %.

Prekročilo sa čerpanie dotácií najmä na vodohospodárskych stavbách rezortu MLVHD(o 218, 1 mil. Kčs) a to na vodnom diele na Dunaji o 148, 0 mil. Kčs, vodárenskej nádrži Málinec o 61, 1 mil. Kčs a na ďalších vodohospodárskych stavbách o 9, 0 mil. Kčs.

V oblasti financovania rozvoja vedy a techniky sa štátny rozpočet podieľal na plnom, resp. podielovom financovaní 85 vedeckotechnických projektov v organizáciách riadených vládou SR. Z týchto projektov sa riešilo 84 v súlade s predpokladanými zámermi, t. j. v plánovaných termínoch a technicko-ekonomických parametroch, 1 úloha sa neplnila v súlade s predpokladanými zámermi (v rezorte MP SR). V priebehu roku 1990 sa ukončilo riešenie 39 vedeckotechnických projektov financovaných zo štátneho rozpočtu.

V roku 1990 sa na rozvoj vedy a techniky v ústredne riadenej sfére vynaložilo zo štátneho rozpočtu 1 807, 9 mil. Kčs neinvestičných výdavkov, čo je v porovnaní s rozpočtom plnenie na 102, 4 %.


- 19 Naďalej pretrvávajú nedostatky v efektívnosti vynaložených finančných prostriedkov na vedeckotechnický rozvoj. Výsledky vedeckotechnického rozvoja nezodpovedajú súčasným parametrom svetovej úrovne. Pretrváva zaostávanie technickoekonomickej úrovne našich výrobkov a nevytvárajú sa predpoklady pre rast ich konkurenčnej schopnosti na svetových trhoch.

IV. Užitie finančných zdrojov v nevýrobnej sfére

Na spoločenskú spotrebu obyvateľstva sa v roku 1990 vynaložili prostriedky vo väčšom rozsahu ako predpokladali zámery rozpočtovej politiky, pričom v porovnaní s rokom 1989 sa dosiahla dynamika rastu predovšetkým v súvislosti s novými podmienkami sociálneho rozvoja.

1. Neinvestičné výdavky na spoločenské služby a činnosti pre obyvateľstvo

Neinvestičné výdavky v ťažiskových odvetviach spoločenskej spotreby, t. j. na sociálne zabezpečenie, zdravotníctvo, školstvo a kultúru sa čerpali zo štátneho rozpočtu a rozpočtov národných výborov spolu v objeme 60, 0 mld Kčs. Upravený rozpočet sa splnil na 103, 9 % a medziročne vzrástli indexom 107, 4. Neinvestičné výdavky v týchto odvetviach predstavujú 84, 7 % celkových neinvestičných výdavkov na spoločenské služby a činnosti pre obyvateľstvo.

         

mil. Kčs

 
 

rozpočet 1990

skutočnosť 1990

% plnenia rozpočtu

skutočnosť 1989

index 1990/1989

 

Neinvestičné výdavky sk. 4

66503. 6

I 70823. 6

106. 5

64644. 1

109. 6

 

v tom:

I

I I

       

- zo štátneho rozpočtu

37682. 3

39721. 3

105. 4

35955. 4

110. 5

 

- z rozpočtov NV

38821. 3

I 31102. 3

107. 9

29668. 7

108. 4

 

z toho:

   

I

 

 

-soc. zabezpečenie spolu

32625. 2

32876. 0

100. 8

31274. 1

 105. 1

 

- zo štátneho rozpočtu

29714. 7

29665. 3

99. 8

28445. 3

104. 3

 

- z rozpočtov NV

2910. 5

3210. 7

110. 3

2328. 8

113. 5

 

- 20 -

 

-zdravotníctvo spolu

11510. 2

11985. 6

103. 3

10429. 0

114. 0

 

- zo štátneho rozpočtu

817, 9

767. 4

73. 8

542. 9

141. 4

 

- z rozpočtov NV

10692. 3

11118. 2

104. 0

9886. 1

112. 5

 

-školstvo spolu

11867. 5

13002. 7

109. 6

11870. 7

109. 5

 

-zo štátneho rozpočtu

2075. 4

2204. 4

106. 2

1973. 6

111. 7

 

- z rozpočtov NV

9792. 1

10798, 3

119. 3

9897. 1

109. 1

 

-kultúra spolu

1734. 1

2220. 0

128. 0

2287. 7

97. 0

 

- zo štátneho rozpočtu

729. 5

727. 4

99. 7

748. 8

97. 1

 

-z rozpočtov NV

1004. 4

1492. 6

148. 6

1538. 9

1 97. 0

V oblasti výdavkov na sociálne zabezpečenie sa použilo na dávky nemocenského poistenia pracovníkov 10, 2 mld Kčs a na nemocenské poistenie členov výrobných družstiev 253 mil. Kčs. Výdavky na nemocenské poistenie vzrástli v porovnaní s rokom 1989 o 2, 4 %. Výdavky na dôchodky sa zvýšili oproti roku 1989 o 5, 6 % a dosiahli sumu 19 mld Kčs.

Celkové výdavky na zdravotníctvo v objeme 11, 9 mld Kčs boli oproti roku 1989 vyššie o 1, 5 mld Kčs. Zo štátneho rozpočtu sa čerpali neinvestičné výdavky v objeme 0, 8 mld

Kčs.

Z rozpočtov národných výborov sa na zabezpečenie zámerov v oblasti zdravotníctva vynaložilo 11, 1 mld Kčs, čo predstavuje medziročný nárast o 1, 2 mld Kčs. Na lieky a špeciálny zdravotnícky materiál sa vynaložilo 3, 1 mld Kčs, v porovnaní s rokom 1989 je to viac o 0, 2 mld Kčs.

Rozpočtované výdavky na školstvo sa prekročili o 1, 1 mld Kčs, predovšetkým v rozpočtoch národných výborov. Vyššie čerpanie výdavkov v školstve súviselo s rozšírením úloh v starostlivosti o mládež a šport, s programom rehabilatačných kurzov pre absolventov vysokých škôl, so začlenením bohosloveckých fakúlt do sústavy vysokých škôl, so zabezpečením činnosti cirkevných škôl a pod.


- 21 Na realizáciu programu elektronizácie v školstve použili národné výbory 97, 7 mil. Kčs.

V oblasti kultúry sa neinvestičné výdavky zo štátneho rozpočtu čerpali v objeme 0, 7 mld Kčs a z rozpočtov národných výborov 1, 5 mld Kčs. Príspevky príspevkovým organizáciám sa prekročili o 38, 3 mil. Kčs. Neinvestičná dotácia v objeme 48 mil. Kčs, účelovo určená pre Slovenskú filmovú tvorbu ako zdroj fondu kinematografie sa vyčerpala na 100 %.

V oblasti bytovej výstavby a bytového hospodárstva v roku 1990 sa dokončilo celkove 24 705 bytov, z toho v pôsobnosti národných výborov 24 551 bytov. V porovnaní s predchádzajúcim rokom je to menej o 8 750 bytov. Ani v jednom kraji sa plánované úlohy v dokončovaní bytov nesplnili.

V svojpomocnej družstevnej výstavbe sa dokončilo 506 bytov a v individuálnej bytovej výstavbe 10 365.

V nadväznosti na vecné plnenie plánu, na ostatné investičné potreby a odstránenie sklzov z minulých rokov sa na komplexnú bytovú výstavbu zo štátneho rozpočtu poskytlo 5, 5 mld Kčs (104, 3 % ročného plánu).

Štátny príspevok na družstevnú bytovú výstavbu sa nevyčerpal. Poskytol sa v objeme 2, 2 mld Kčs, čo predstavuje 77, 7 % z plánovanej ročnej subvencie.

Výrazne sa prekročil príspevok na individuálnu bytovú výstavbu (o 106, 7 %) z dôvodu mimoriadneho záujmu občanov

o túto podporu štátu.

V modernizácii bytového fondu sa úlohy plánu naďalej výrazne nesplnili. Ukončila sa modernizácia 98 bytov, čo predstavuje 24, 0 % ročného plánu. Z ročnej subvencie sa vyčerpalo na tento účel 48, 9 mil. Kčs.

2. Neinvestičné výdavky v ostatných oblastiach rozpočtovej sféry

Schválené neinvestičné výdavky na bezpečnosť vo výške

1 912 mil. Kčs boli v priebehu minulého roka zvýšené z dô-


- 22 vodu úpravy cien pohonných hmôt, stravného a miezd na 1 925 mil. Kčs. Ich skutočné čerpanie dosiahlo výšku 2 092, 3 mil. Kčs. Prekročenie neinvestičných výdavkov súvisí predovšetkým so zvýšením výdavkov v ústavoch nápravnej výchovy a celkovým riešením bezpečnostnej situácie v rezorte MV SR.

Neinvestičné výdavky rozpočtované v skupine štátna správa sa vyčerpali v objeme 663, 3 mil. Kčs, t. j. rozpočet sa prekročil o 6, 1 %. Oproti roku 1989 sa zvýšili tieto výdavky o 158, 5 mil. Kčs. V sústave orgánov štátnej správy na niektorých úsekoch došlo k rozšíreniu ich pôsobnosti, resp. sa profilovali nové kompetencie a úlohy, ktoré v systéme riadenia doteraz neboli zabezpečované, napr. privatizácia štátna protimonopolná politika, životné prostredie. Rozsah a zameranie úloh štátnej správy ovplyvnil tiež proces kvalitatívnej zmeny ponímania štátoprávnych vzťahov a nové rozdelenie pôsobnosti medzi federáciou a republikami. Vyššie čerpanie neinvestičných výdavkov na štátnu správu nadväzovalo na prijaté zákonné normy a rozhodnutia vlády SR. Išlo najmä o prekročenie neinvestičných výdavkov na Ministerstve vnútra SR, čo súviselo so zabezpečovaním volieb do zákonodarných zborov a samosprávnych orgánov obcí. Vyššie čerpanie výdavkov v pôsobnosti rezortu Ministerstva financií SR vyplynulo zo zriaďovania a činnosti novej sústavy daňových orgánov. V kapitole Kancelárie SNR sa prekročili neinvestičné výdavky uplatnením nového spôsobu finančného a hmotného zabezpečenia poslancov SNR a financovania úloh súvisiacich s činnosťou Bratislavského hradu.

Skutočné neinvestičné výdavky v rozpočtovej skupine súdy a prokuratúra predstavujú 279, 3 mil. Kčs. Prekročili sa oproti rozpočtu o 29, 1 mil. Kčs, t. j. o 11, 6 %, najmä v súvislosti s realizáciou zákona č. 119/1990 Zb. o súdnych rehabilitáciách.


- 23 3. Investičné výdavky rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií

Rozpočtovým a príspevkovým organizáciám sa zo štátneho rozpočtu uhradili investičné potreby vo výške 2, 4 mld Kčs čo je plnenie rozpočtu na 105, 7 %.

V rezorte Ministerstva školstva, mládeže a športu SR sa investičné výdavky použili predovšetkým na krytie objemu vykonaných prác a dodávok na rozostavaných stavbách (Vysokej škole ekonomickej v Bratislave - Petržalke). Okrem toho bola dokončená výstavba študentského domova V. pri Vysokej škole technickej v Košiciach.

Na nákup strojov a zariadení nezahrnutých do rozpočtu stavieb, predovšetkým na modernizáciu vybavenia vysokých škôl a zabezpečenie "Programu elektronizácie" sa použilo 228 mil. Kčs.

V rezorte Ministerstva zdravotníctva SR podstatná časť investičných výdavkov smerovala na zabezpečenie výstavby. Ústavu klinickej onkológie v Bratislave a na obnovu a modernizáciu prístrojového vybavenia existujúceho Onkologického ústavu v Bratislave.

Ministerstvo vnútra SR použilo v prevažnej miere investičné výdavky zo štátneho rozpočtu na budovanie ciest I. kategórie.

V Slovenskej akadémii vied sa podstatná časť výdavkov použila na vybavenie jednotlivých ústavov strojno-technologickým zariadením.

V príspevkových organizáciách sa príspevok zo štátneho rozpočtu použil predovšetkým na dokončenie divadla Jonáša Záborského v Prešove a pokrytie objemu prác a dodávok na rozostavaných stavbách (Slovenské národné divadlo v Bratislave a Divadlo A. Bagara v Nitre).

Vyššie čerpanie investičných výdavkov v rozpočtovej sfére súvisí aj so zriadením nových ústredných orgánov


- 24 a nových organizácií a s ich investičným zabezpečením (daňové úrady, Slovenská komisia pre životné prostredie, Ministerstvo pre privatizáciu a správu národného majetku, Ministerstvo medzinárodných vzťahov, Ministerstvo hospodárstva Slovenský protimonopolný úrad).

V úlohách štátneho programu ekologických investícií na území SR sa zabezpečovala výstavba 110 stavieb, z toho 86 v pôsobnosti organizácií riadených ústrednými orgánmi SR a 14 stavieb v pôsobnosti federálnych orgánov. Z uvedených stavieb bolo 79 zameraných na ochranu vôd, 14 stavieb na ochranu ovzdušia a 11 stavieb na likvidáciu odpadov.

Celkový objem úloh štátneho programu ekologických investícií vo výške 1 609, 2 mil. Kčs sa splnil na 102, 7 h. V skutočnosti sa prefinancovalo 1 652, 7 mil. Kčs. Uvažované ekologické aktivity vo výlučnej pôsobnosti orgánov a organizácií SR sa splnili na 103, 2 %, čo predstavuje 1 508, 7 mil. Kčs, z toho akcie na ochranu vody 1 151, 8 mil. Kčs, na ochranu ovzdušia 230 mil. Kčs a na likvidáciu odpadov 126, 9 mil Kčs.

V roku 1990 sa dokončilo 9 stavieb, z toho 5 stavieb na ochranu čistoty vôd. Nedostatkom v realizácii ekologických stavieb je pretrvávajúca vysoká rozostavanosť. Zostatky rozpočtových nákladov ku koncu roka dosiahli takmer 3, 6 mld Kčs. V prevažnej miere ide o stavby na ochranu čistoty vôd.

V. Osobná spotreba obyvateľstva

Reakcie u obyvateľstva na nové ekonomické podmienky v roku 1990 charakterizoval stupňujúci sa sklon k spotrebe ktorý koncom roka vyústil do nákupnej horúčky so sprievodnými negatívnymi javmi vyberania vkladov a akumulovania hotovosti v domácnostiach.

O druhoch príjmov a výdavkov poskytuje prehľad nasledujúca tabuľka:

- 25 -

   

mld Kčs

 

skutočnosť

skutočnosť

index

 

1989

1990

1990/1989

Peňažné príjmy spolu

152. 8

163, 8

107. 2

v tom:

     
       

pracovné príjmy

100, 0

103. 2

103. 2

sociálne príjmy

29. 8

32. 0

107. 3

ostatné príjmy

23. 0

28. 6

124. 3

       

Peňažné výdavky spolu

146. 3

164. 5

112. 4

v tom:

     
       

nákupy v maloobchode

97. 2

107. 7

110. 8

platby za služby

18. 5

20. 4

110. 3

ostatné výdavky

30. 6

36. 4

119. 0

Peňažné príjmy obyvateľstva SR vzrástli v porovnaní s rokom 1989, ale ich dynamika nedosiahla dynamiku predchádzajúceho obdobia.

Na celkových príjmoch sa najviac podieľali príjmy z miezd a sociálne príjmy. Dynamika rastu mzdových prostriedkov bola o 1, 2 % nižšia ako v predchádzajúcom období. Tento vývoj možno hodnotiť ako mzdovo úsporný. Oproti predchádzajúcim rokom sa spomalil rast mzdových prostriedkov, čo vyplýva najmä z poklesu zamestnanosti, poklesu výroby a mzdovej regulácie.

Na výraznom zvýšení ostatných príjmov obyvateľstva sa najviac podieľal kompenzačný príspevok 140, - Kčs na osobu.

Rast sociálnych príjmov sa dosiahol zvýšením dôchodkov čiastočne aj zvýšením rodičovského príspevku od októbra 1990.

Pôžičky poskytnuté Slovenskou štátnou sporiteľňou vo výške 6, 0 mld Kčs vzrástli oproti roku 1989 o 12, 5 %.

Peňažné výdavky obyvateľstva oproti roku 1989 vzrástli o 12, 4 %. Prevažná časť z nich sa realizovala nákupmi v


- 26 maloobchode. Maloobchodný obrat vzrástol oproti predchádzajúcemu obdobiu o 11, 4 %. Fyzicky však objem obratu vzrástol iba o 0, 6 %. Prírastok obratu podstatne ovplyvnili vyššie maloobchodné ceny tovaru. Fyzický objem obratu potravinárskeho tovaru zaznamenal pokles o 5, 6 % na rozdiel od nepotravinárskeho tovaru, kde sa prírastok objemu obratu dosiahol nielen zvýšením cien, ale aj fyzického objemu.

V roku 1990 sa znížili úsporné vklady absolútne o 3, 5 mld Kčs i v prepočte na obyvateľa.

Pokles vkladov, najmä v posledných mesiacoch 1990 súvisel so zvýšenými nákupni tovarov, devízových prostriedkov cenných papierov a zamestnaneckých obligácií.

V priebehu roka 1990 rástol záujem obyvateľov o všetky druhy pôžičiek. Dynamickejšie rástol obrat vyplatených pôžičiek pred splatenými. Úverová zaťaženosť obyvateľstva dosiahla v roku 1990 18, 2 mld Kčs (rast napriek podstatnému zvýšeniu úrokových sadzieb). Slovenská štátna sporiteľňa poskytla občanom pôžičky v sume 6, 0 mld Kčs (index 1990/1989 112, 5). Vývoj vkladov a pôžičiek obyvateľstva sa súhrnne prejavil v poklese čistej vkladovej pozície na úroveň 68, 3 mld Kčs. Medziročný pokles o 5, 9 % je pomerne výrazný a v súvislosti s rastom čistej úverovej pozície podnikového sektoru menovo destabilizujúci.

Zvýšenie maloobchodných cien tovarov a služieb sa prejavilo v raste životných nákladov v úhrne za všetky sociálne skupiny ( 10, 6 %), čo bolo čiastočne kompenzované štátnym vyrovnávacím príspevkom. Miera inflácie v roku 1990 zaznamenala v porovnaní s rokom 1989 (1, 3 %) výšku 10, 4 %.

VI. Výsledky finančného a rozpočtového hospodárenia

v územnom priereze

Súčasťou štátneho záverečného účtu podľa zákona SNR č. 174/1989 Zb. je prehľad o plnení vybraných finančných


- 27 a rozpočtových ukazovateľov v územnom priereze. K vypracovaniu súhrnnej bilancie ústredných štátnych rozpočtov a rozpočtov národných výborov sa využili oficiálne výsledky štátnych záverečných účtov po finančnom usporiadaní všetkých vzťahov týkajúcich sa roku 1990. Výsledky hospodárenia sa posudzujú v doposiaľ platnej metodike v súhrne hospodárenia organizácií riadených národnými orgánmi, národnými výbormi a orgánmi federácie.

Tvorba bilančného zisku v územnom priereze sa medziročne zvýšila o 2, 9 mld Kčs a dosiahla objem 29, 3 mld Kčs. Na tomto objeme zisku sa podieľajú rezorty v pôsobnosti federálnej vlády 8, 3 mld Kčs, organizácie riadené vo sfére národných výborov 1, 5 mld Kčs a organizácie riadené ústrednými orgánmi SR 19, 5 mld Kčs. Medziročný prírastok zisku vo výške 2, 9 mld Kčs sa dosiahol vplyvom:

- výkonov

45, 9 mil. Kčs

- nákladovosti

629, 2 mil. Kčs

- zisku zo ZO

607, 1 mil. Kčs

- mimoriadnych výnosov

1 593, 5 mil. Kčs

Na celkovom prírastku zisku v územnom priereze sa podieľali organizácie riadené vládou SR 1, 6 mld Kčs, organizácie riadené ústrednými orgánmi federácie 0, 5 mld Kčs a organizácie riadené národnými výbormi 0, 8 mld Kčs. Organizácie riadené vládou SR a národnými výbormi dosiahli prírastok zisku vplyvom poklesu celkovej nákladovosti, zatiaľ čo v organizáciách v pôsobnosti ústredných orgánov federácie bol vplyv celkovej nákladovosti na prírastok zisku negatívny, najmä v nákladovosti mzdovej a finančnej. Z hľadiska štrukturálnej skladby nákladov výrazne nepriaznivý vývoj na Slovensku zaznamenali najmä finančné náklady sankčnej povahy a úroky. Úvery v prevádzkovej oblasti dosiahli objem 80, 7 mld Kčs, čím medziročne vzrástli iba o 1 % predovšetkým v dôsledku reštriktívnej úverovej politiky. Reštriktívna úverová politika spolu s problémami v tvorbe vlastných


- 28 zdrojov podnikovej sféry vyústila do nárastu platobnej neschopnosti, ktorá dosiahla ku koncu roka 15, 6 mld Kčs.

Úhrnné rozpočtové príjmy dosiahli 124, 8 mld Kčs, čo je medziročný nárast o 11, 1 %. Pozitívne k prírastku príjmov prispela predovšetkým ekonomika riadená vládou SR. Príjmy od týchto organizácií medziročne vzrástli o 9, 9 mld Kčs (115, 9 %), kým od federálne riadených organizácií iba o 1, 9 mld Kčs (106, 8 %). Podiel príjmov od organizácií riadených ústrednými orgánmi federácie na celkových príjmoch predstavoval 22, 1 %, čo je medziročne menej o 9 bodov.

Úhrnné rozpočtové výdavky na území Slovenskej republiky dosiahli 135, 0 mld Kčs. Medziročne vzrástli o 8, 2 mld Kčs, t. j. o 6, 5 %. Rozpočtové hospodárenie v územnom priereze v roku 1990 skončilo so schodkom 0, 2 mld Kčs a bolo o 5, 2 mld priaznivejšie než v roku 1989.

VII. Záver

Rok 1990 možno charakterizovať ako obdobie poklesu výkonnosti ekonomiky Slovenskej republiky. Pokračovali dlhodobé tendencie spomaľovania hospodárneho rastu, prehlbovania nerovnovážneho stavu jednotlivých sektorov ekonomiky a jej celkovej nízkej efektívnosti. Problémy v tvorbe a užití národného dôchodku sa plne odrazili v rozpočtovom hospodárení, ktoré počas celého roka sa vyznačovalo napätosťou príjmov i výdavkov štátneho rozpočtu so značným sklonom k jeho schodkovosti.

Na rozpočtové hospodárenie v roku 1990 pôsobili viaceré faktory vytvárajúce nové ekonomické podmienky. Okrem uplatňovania zámerov ekonomickej reformy, konkretizovaných nástrojmi rozpočtovej politiky sa vo výsledkoch prejavili nepriaznivé vplyvy vonkajších ekonomických podmienok a prispôsobivosť jednotlivých ekonomických subjektov.

Výrazný dopad na rozpočtové hospodárenie SR mali faktory, ktorých účinok nebolo možné predvídať pri zostavovaní


- 29 rozpočtu a vyplývali z prijatých uznesení federálnej vlády počas roka.

Reštriktívne a protiinflačné zameranie štátneho rozpočtu v rámci presadzovania makroekonomické politiky malo nesporne stabilizačný účinok. Zámery v reštrikcii výdavkov štátneho rozpočtu sú preukázateľné. Výdavky do výrobnej sféry sa medziročne znížili i keď nie v plnom rozsahu s akým sa uvažovalo. Prekročenie rozpočtových výdavkov v nevýrobnej sfére súvisí predovšetkým s novými podmienkami v oblasti sociálneho rozvoja.

Výsledky finančného hospodárenia v podnikateľskej sfére svedčia o tom, že sa výraznejšie neprejavila zmena správania sa tejto sféry v smere naplnenia rozvojovej stratégie vo zvyšovaní efektívnosti. Prírastok zisku nebol výsledkom zhospodárnenia výroby, ale bol ovplyvnený nárastom mimoriadnych výnosov a dosiahnutého zisku zo zahraničného obchodu, na ktorom sa čiastočne podieľajú prostriedky štátneho rozpočtu.

Opatrenia prijaté v oblasti úverovej reštrikcie nedokázali eliminovať pokračovanie nepriaznivej tendencie rastu zásob, determinovaného zo strany podnikateľskej sféry očakávaním negatívnych efektov z predpokladaného rastu cien a ďalšej devalvácie Čs. koruny, súčasne pri strate odbytísk najmä na trhoch bývalých krajín RVHP.

Pretrvávajúca nepostačujúca tvorba vlastných zdrojov netrhové správanie sa podnikateľskej sféry, ako i úverová reštrikcia vyústili do rastu platobnej neschopnosti podnikov, najmä ku koncu roka.

V roku 1990 sa podstatne zvýšili životné náklady ako dôsledok úpravy maloobchodných cien a poklesu reálnych príjmov obyvateľstva.

Niektoré charakteristické prvky rozpočtového hospodárenia z roku 1990 pretrvávajú i v roku 1991.


- 30 Priebežný prebytok štátneho rozpočtu k 30. 4. 1991 v objeme 2, 2 mld Kčs plne nevystihuje súčasnú ekonomickú situáciu v Slovenskej republike. Výsledky rozpočtového hospodárenia sa dosiahli predovšetkým uplatňovaním reštriktívnej politiky vo výrobnej i nevýrobnej sfére.

Vývoj agregátnych veličín rozvoja národného hospodárstva (vyššia miera nezamestnanosti, rast životných nákladov dopad devalvácie, ekonomický regres) ukazuje, že treba rátať so zvýšenými nárokmi na zdroje štátneho rozpočtu v ďalšom období roka 1991.


PRÍLOHY


Príloha č. 1

Návrh

záverečných účtov štátnych fondov Slovenskej republiky

za rok 1990

Obsah:

Správa k záverečným účtom

1. Štátneho fondu vodného hospodárstva

2. Fondu ochrany ovzdušia

3. Štátneho fondu na zúrodnenie pôdy Tabuľková časť


Správa k záverečným účtom štátnych fondov za rok 1990

1. Štátny fond vodného hospodárstva

Orientácia štátneho fondu vodného hospodárstva sledovala v uplynulom roku v súlade so svojím zameraním ochranu povrchových i podzemných vôd v rámci celkovej ochrany životného prostredia.

Na celkových zdrojoch fondu v objeme 1 025, 2 mil. Kčs sa podieľali najmä príjmy z náhrad a odvodov organizácií ako aj nepoužité prostriedky z roku 1989. Príspevky zo štátneho rozpočtu do fondu neboli v roku 1990 rozpočtované.

Príjmy z činnosti fondu vo forme platieb organizácií za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd v zmysle nariadenia vlády ČSSR č. 91/1988 Zb. o odplatách vo vodnom hospodárstve sa predpokladali v objeme 740 mil. Kčs a splnili sa na 97, 5 % (721, 7 mil. Kčs).

Nerozpočtované príjmy v sume 202, 6 mil. Kčs tvorili najmä vrátené nepoužité dotácie z roku 1989 v zmysle finančného zúčtovania.

Výdavky fondu sa čerpali vo forme dotácií na tieto účely:

- dotácie na výstavbu mestských kanalizačných čistiarní sa poskytli v sume 28, 6 mil. Kčs,

- dotácie na výstavbu zariadení na čistenie odpadových vôd sa použili v sume 435, 6 mil. Kčs, čo je viac ako dvojnásobok vlaňajšieho objemu,

- ostatnými dotáciami v sume 687, 1 mil. Kčs na financovali najmä hydrogeologické práce, vodohospodárske stavby miestneho významu realizované NV v akcii "Z", práce na úprave odtokových pomerov a tiež činnosť rybárskych organizácií ap.


- 2 Výsledkom rozpočtového hospodárenia fondu v roku 1990 bol pasívny zostatok vo výške 129, 1 mil. Kčs, ktorý vznikol v dôsledku zintenzívnenia vodohospodárskej výstavby realizovanej podnikmi povodí i národnými výbormi v akcii "Z" ako aj zrýchleným tempom získavania nových vodných zdrojov (hydrogeologické prieskumné práce) vo väčšom rozsahu.

Pasívny zostatok prechádza do roku 1991 do novozniknutého štátneho fondu životného prostredia a nepriaznivo ovplyvní financovanie fondu.

2. Fond ochrany ovzdužia

Fond ochrany ovzdušia predpokladal v roku 1990 na svoju činnosť tvorbu zdrojov v objeme 30 mil. Kčs.

V ročnom rozpočtovom hospodárení tvorili zdroje tohto fondu

- prostriedky z minulého roku v sume 11, 8 mil. Kčs,

- vlastné príjmy z činnosti vo forme náhrad a poplatkov za znečisťovanie ovzdušia vo výške 24 mil. Kčs (120, 0 %),

- subvencie zo štátneho rozpočtu v plánovanej výške 10 mil. Kčs.

Použitie fondu sa prejavilo vo forme poskytnutých dotácií 15-tim žiadateľom na obstaranie zariadení na ochranu ovzdušia v sume 45, 8 mil. Kčs a to na 9 rozostavaných stavieb a 6 novozačínaných akcií. Zvýšené tempo plnenia výdavkov (152, 7 %) kryli dosiahnuté vyššie zdroje fondu, pričom hospodárenie fondu ochrany ovzdušia bolo v roku 1990 vyronané.

3. Štátny fond pre zúrodnenie pôdy

Zámery a smerovanie činnosti štátneho fondu pre zúrodnenie pôdy bolo v roku 1990 ovplyvnené zníženou tvorbou zdrojov fondu v porovnaní s predpokladanými zdrojmi vyjadrenými v ročnom rozpočte.


- 3 Celkové príjmy fondu v objeme 703, 2 mil. Kčs sa splnili iba na 57, 4 %. Úroveň dosiahnutých príjmov poznačila výrazne nadhodnotená tvorba odvodov za záber pôdy v ročnom rozpočte, takže dosiahnutá skutočnosť v sume 215, 6 mil. Kčs bola iba jednou štvrtinou ročného predpokladu.

Ďalším zdrojom fondu boli príspevky zo štátneho rozpočtu v rozpočtovanej výške 324, 1 mil. Kčs. V ostatných príjmoch vo výške 163, 2 mil. Kčs je zahrnutá finančná výpomoc z prostriedkov kapitoly Ministerstva poľnohospodárstva a výživy SR (62, 8 mil. Kčs), výpomoc z prostriedkov štátneho rozpočtu SR na prevádzku závlah (50 mil. Kčs) prijaté príspevky poľnohospodárskych organizácií určené na údržbu, opravy a prevádzku hlavných melioračných zariadení odvodnenia (48, 2 mil. Kčs) a vrátené nepoužité subvencie z minulých rokov (2, 2 mil. Kčs).

Objem realizovaných výdavkov je priamo úmerný vytvoreným zdrojom fondu. Celkové výdavky v sume 694, 0 mil. Kčs znamenali len 56, 7 % rozpočtového zámeru.

Neinvestičnými výdavkami v sume 270, 7 mil. Kčs sa financovala údržba hlavných melioračných zariadení, ako aj práce spojené s rekultiváciami.

Investičné výdavky sa realizovali vo forme melioračnej výstavby ŠMS v sume 423 mil. Kčs, pričom sa odvodnili pozemky vo výmere 10, 8 tis. ha, dokončili sa úpravy tokov v dĺžke 23 km, realizovala sa výstavba vodných nádrží 1, 2 tis. m3, ako aj závlah v rozsahu 4, 6 tis. Kčs.

Aktívny výsledok rozpočtového hospodárenia štátneho fondu vo výške 9, 2 mil. Kčs sa ponecháva štátnemu fondu pre zúrodnenie pôdy ako zdroj financovania zámerov nasledujúceho roku.


Záverečné účty štátnych fondov Slovenskej republiky

za rok 1990

Ukazovateľ

ŠTÁTNY FOND VODNÉHO HOSP.

 FOND OCHRANY OVZDUŠIA

ŠTAT. FOND

NA ZÚROD.

PÔDY

Rozpočet

Skutočn.

%

Rozpočet

Skutočn.

%

Rozpočet

Skutočn.

%

  Z D R O J E          

 

   

 

Počiatočný stav prostriedkov k 1. 1. 1990

 

99287

x

0

11792

 x

0

0

x

P

R

Í

J

M

Y

 

- príjmy z náhrad a odvodov

740000

721691

97. 5

20000

24008

120. 0

900000

215559

24. 0

- splátky pôžičiek

0

0

0

0

0

0

0

0

0

- úroky z vkladov a pôžičiek

0

1602

x

0

0

x

0

407

x

- príspevky zo štátneho rozpočtu

0

0 I

x

10000

I 10000

100

324000

324000

100

- ostatné príjmy

0

202640

x

0

0

0

0

163197

x

Príjmy spolu

740000

925933

125. 1

30000

34008

113. 4

1224000

703163

57. 4

Z d r o j e    c e l k o m

740000

1025220

138. 5

30000

45800

1152. 7

1224000

703163

57. 4

POTREBY                  

V

Ý

D

A

V

K

Y

                   

- neinvestičné výdavky

0

2838

x

0

0

I 0

493000

270673

54. 9

- výdavky na investičnú výstavbu

0

0

0

0

0

0

731000

423356

57. 9

- poskytnuté pôžičky

0

0

0

0

0

0

0

0

0

- poskytnuté dotácie a subvencie

740000

1151474

155. 6

30000

45800

152. 7

0

0

0

- ostatné výdavky

0

0

0

0

0

x

0

0

0

                   

V ý d a v k y   s p o l u

740000

1154312

156. 0

30000

45800

152. 7

1224000

694029

56. 7

Konečný stav finančných prostriedkov

0

-129092

x

0

0

x

0

9134

0

Potreby celkom

740000

1025220

138. 5

30000

45800

152. 7

1224000

703163

57. 4


Príloha č. 2

Správa

o stave a zmenách štátnych finančných aktív a pasív Slovenskej republiky za rok 1990

Obsah;

Správa Prehľad


Správa

o stave a zmenách štátnych finančných aktív a pasív Slovenskej republiky za rok 1990

V súvislosti s riešením čiastočného krytia schodku rozpočtového hospodárenia Slovenskej republiky roku 1989 prostredníctvom finančných rezerv, sa v rámci finančného usporiadania podstatne znížil stav štátnych finančných aktív, takže počiatočný stav k 1. 1. 1990 sa vyjadril v sume 896, 6 mil. Kčs.

Ďalšie zníženie štátnych finančných aktív Slovenskej republiky v roku 1990 v sume 375, 9 mil. Kčs sa uskutočnilo v nadväznosti na tieto finančné operácie:

- zúčtovaním aktívnych i pasívnych cenových rozdielov

v rámci ich finančného usporiadania sa zároveň usporiadali i pohľadávky a záväzky voči štátnemu rozpočtu federácie,

- prostriedky na účte vkladov a preddavkov odviedli tie hospodárske rezorty, ktorým vyplynula povinnosť odvodu zostatkov rezortných fondov na osobitný účet štátneho rozpočtu Slovenskej republiky v roku 1990,

- štátne finančné rezervy, ktoré vznikli z prebytkov rozpočtového hospodárenia Slovenska v minulých rokoch zostali nezmenené.

Štátne finančné aktíva v sume 520, 1 mil. Kčs sa v pasívach súvzťažné zúčtovali so záväzkami a fondom štátnych finančných aktív.

Prehľad

o stave a zmenách štátnych finančných aktív a pasív Slovenskej republiky za rok 1990

(v tis. Kčs)

 

              STAV

 

k 1. 1. 1990

 

k 31. 12. 1990

po finančnom

usporiadaní

AKTÍVA

   

I.Viazané prostriedky

   v ŠBČS

   
   
 

účty cenových rozdie-

   
 

lov (aktívne)

79 360

0

II.Účelové prostriedky

    v ŠBČS

   

-

-

III.Ostatné prostriedky

     v ŠBČS

   
   
 

v tom:

   
 

štátne finančné rezervy

507 741

507 741

 

vklady a preddavky

-

12 359

IV.Pôžičky a pohľadávky

     v tom:

   
   
 

prechodne poskytnuté

   
 

prostriedky

590

0

 

pohľadávky voči FMF zo

   
 

zúčtovania cenových

   
 

rozdielov (pasívnych)

308 939

0

 

Úhrn aktív

896 630

520 100


- 2 -

PASÍVA

   

V.Viazané prostriedky

    v ŠBČS

   
   
 

účty cenových rozdielov

   
 

(pasívne)

308 939

0

VI.Záväzky

     v tom:

   
   
 

záväzky za cenové

   
 

rozdiely

79 360

0

 

ostatné záväzky

590

12 359

 

Pasíva

388 889

12 359

VII.

Fond štátnych finanč-

ných aktív

  507 741

  507 741

 

Úhrn pasív

896 630

520 100


Príloha č. 3

Prehľad

o výslednom zúčtovaní finančných vzťahov k štátnemu rozpočtu Slovenskej republiky za rok 1990

   

(v tis. Kčs)

1. Priebežný výsledok rozpočtového

   

hospodárenia SR k 31. 12. 1990

 

- 2 019 578

2. Výsledné zúčtovanie finančných

   

vzťahov

   

a) Ústredne riadené štátne

   

hospodárske organizácie

 

71 384

- odvody

825 743

 

- daň z obratu

138 412

 

- prídely

627 665

 

- FENZO

407 874

 

b) Ústredne riadené príspev-

   

kové organizácia (štátne

   

fondy, experiment)

 

113 435

- odvody

7 966

 

- dotácie

121 401

 

c) Jednotné roľnícke družstvá

 

552 871

- poľnohospodárska daň

524 820

 

- príspevky

- 1 077 691

 

d) Odvody peňažníctva

 

57 131

e) Štátny rozpočet federácie

 

1 845 000

f) Všeobecná pokladničná správa

 

387 137

- dodatočné príjmy

604 326

 

- dodatočné výdavky

217 189

 

3. Výsledok rozpočtového

   

hospodárenia za rok 1990

 

468. 000


TABUĽKOVÁ ČASŤ


OBSAH TABUĽKOVEJ ČASTI

Číslo

Názov tabuľky

1.

Celkové výsledky hospodárenia štátneho rozpočtu SR

2.

Bilancia príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu SR

3.

Prehlad o dotáciách zo štátneho rozpočtu česko-

 

slovenskej federácie do štátneho rozpočtu SR

4.

Celkové výsledky hospodárenia národných výborov SR

5.

Bilancia príjmov a výdavkov národných výborov SR

6.

Dotácie zo štátneho rozpočtu SR do rozpočtov národ-

 

ných výborov

7.

Celkové výsledky hospodárenia štátneho rozpočtu a

 

rozpočtov národných výborov SR

8.

Súhrnný prehľad rozpočtového hospodárenia v SR

 

v územnom priereze

9.

Prehľad o plnení záväzných ukazovateľov

10.

Saldo odvodov a dotácií ústredne riadených štátnych

 

hospodárskych organizácií SR

11.

Tvorba zisku v štátnych hospodárskych organizáciách

 

v roku 1990

12.

Štruktúra bilančného zisku za rok 1990


TABUĽKA: 1

v TIS. KČS

CELKOVÉ VÝSLEDKY HOSPODÁRENIA ŠTÁTNEHO ROZPOČTU

NÁZOV PRVKU: SR

OBDOBIE VYHODNOTENIA: JANUÁR AŽ DECEMBER 1990 PO FINANČNOM USPORIADANÍ

UKAZOVATEĽ

ROZPOČET SCHVÁLENÝ

ROZPOČET UPRAVENÝ

VÝSLEDOK

Z

PRÍJMY

       

PRÍJMY OD ORGANIZÁCII

67855547

70745847

70162974

99, 2

V TOM: Z HOSPODÁRSTVA

65142931

68033231

67059459

98, 6

Z VEDY A TECHNIKY

127607

127607

173404

135, 9

Z PEŇAŽ. A TECH. SLUŽIEB

1718337

1718337

1751255

101, 9

ZO SPOL. SLUŽIEB A ČINNOSTI

830772

830772

1145180

137, 8

Z OBRANY A BEZPEČNOSTI

35900

35900

33676

93, 8

z FINANČNÝCH OPATRENÍ

0

0

0

0, 0

DANE OD OBYVATEĽSTVA A POPLATKY

604000

604000

459369

76, 1

OSTATNE PRUHY (SK. 6)

500153

494982

1441989

291, 3

PRÍJMY CELKOM

68959700

71844829

72064832

100, 3

DOTÁCIE ZO SR FEDERÁCIE

21371000

21430000

23275001

108, 6

PRUHY ÚHRNOM

90330700

93274829

95339833

102, 2

VÝDAVKY

       

VÝDAVKY ÚSTR. RIAD. ORGANIZÁCII NA:

       

-HOSPODÁRSTVO

26057037

28377695

28108259

99, 1

-VEDU A TECHNIKU

2138784

2138784

2191424

102, 5

-PEŇAŽNÉ A TECHNICKÉ SLUŽBY

1920024

1920025

1903361

99, 1

-SPOL. SLUŽBY A ČINNOSTI PRE OBYV.

38701833

38668358

40831564

105, 6

-OBRANU A BEZPEČNOSŤ

2070166

2070166

2215224

107, 0

-SPRÁVU

1239956

1230701

1595752

129, 7

-FINANČNE OPATRENIA

0

0

0

0, 0

VÝDAVKY CELKOM

72127800

74405728

76845584

103, 3

DOTÁCIE A SUBVENCIE ZO SR REPUBLÍK

       

DO ROZPOČTOV NV

18202900

18369100

18962249

100, 5

VÝDAVKY ÚHRNOM

90330700

93274829

95807833

102, 7

PREBYTOK SCHODOK -

0

0

-468000

0, 0


BILANCIA PRÍJMOV A VÝDAVKOV ŠTÁTNEHO ROZPOČTU

Tabuľka: č. 2

Strana: č. 1

V TIS. KČS

NÁZOV PRVKU: SR

OBDOBIE VYHODNOTENIA: JANUÁR AŽ DECEMBER 1990 PO FINANČNOM USPORIADANÍ

UKAZOVATEĽ

ROZPOČET

VÝSLEDOK

%

PRÍJMY

     

DAŇ Z OBRATU A ROZDIELY VNÚTORNÉHO TRHU

22836200

25097075

109, 9

Z TOHO: ROZDIELY VNÚTORNÉHO TRHU

0

107135

0, 0

ODVODY SHO CELKOM

34511100

34509804

100, 0

V TOM: ODVOD ZO ZISKU

9409000

9962407

105, 9

ODVOD Z 0BJEMU MIEZD

24512200

23545151

96, 1

ODVOD VOLNÉHO ZOSTATKU ZISKU

139900

50860

36. 4

DODATKOVÉ A OSTATNE ODVODY

0

11686

0, 0

OSTATNE ODVODY Z TRŽIEB, NÁKLADOV A FONDOV

450000

939700

208, 8

ODVODY Z FENZO

0

0

0, 0

ODVODY DRUŽSTEVNÝCH A INÝCH ORGANIZÁCII CELKOM

0

0

0, 0

Z TOHO: ODVOD PRÍSPEVKOV NA SOCIÁLNE ZABEZPEČENIE

0

0

0, 0

ODVODY PO A VEDĽAJŠÍCH HOSPODÁRSTIEV

60155

66102

109, 9

PRÍJMY Z ČINNOSTI RO

547545

526052

96, 1

PRÍJMY SÚVISIACE S ROZVOJOM VEDY A TECHNIKY

119970

162661

135, 6

ZEMEDELSKA DAŇ

9215100

7969366

97, 0

V TOM: DAŇ Z OBJEMU MIEZD

6496000

6514940

100, 3

DAŇ ZO ZISKU

858100

632010

73, 7

DAŇ Z POZEMKOV

861000

822416

95, 5

DANE OD OBYVATEĽSTVA A POPLATKY

604000

459869

76, 1

POISTNE SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA

208527

261044

125, 2

ODVODY A PRÍJMY v PEŇAŽNÍCTVE A POISŤOVNÍCTVE

1271196

1303013

102, 5

V TOM: ODVOD ZO ZISKU

Ú

0

0, 0

ODVOD Z OBJEMU MIEZD

0

0

0, 0

DOPLNKOVÉ, NÁHODNÉ A OSTATNÉ PRÍJMY

585907

1709848

291, 8

Z TOHO: CLO

0

0

0, 0

PRÍJMY CELKOM

68959700

72064832

104, 5

DOTÁCIE ZO STATNÉHO ROZPOČTU FEDERÁCIE

21371000

23275001

108, 9

PRÍJMY ÚHRNOM

90330700

95339833

105, 6


TABUĽKA: 2 STRANA: 2

V TIS. KČS

BILANCIA PRÍJMOV A VÝDAVKOV ŠTÁTNEHO ROZPOČTU

NÁZOV PRVKU: SR

OBDOBIE VYHODNOTENIA: JANUÁR AŽ DECEMBER 1990 PO FINANČNOM USPORIADANÍ

UKAZOVATEĽ

ROZPOČET

VÝSLEDOK

X

VÝDAVKY

     

VÝDAVKY RO CELKOM

47219483

50541798

107, 0

V TOM: INVESTIČNÁ VÝSTAVBA

1975175

2133711

108/0

NEINVESTIČNÉ VÝDAVKY

45244308

48408087

107, 0

V TOM: ÚDRŽBA A OPRAVY

1658840

1749351

105, 5

MATERIÁLOVÉ VÝDAVKY

2071251

2008841

97, 0

SLUŽBY A VÝDAVKY NEVÝROBNEJ POVAHY

8688347

11815895

136, 0

CESTOVNE

150478

145839

96, 9

MZDOVÉ PROSTRIEDKY

2811219

2378273

102, 4

OSTATNE VÝPLATY FYZICKÝM OSOBÁM

256184

193724

75, 6

DÁVKY SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA

29607989

29616164

100, 0

PRÍSPEVKY PRISP. A PODOBNÝM ORG. CELKOM

2650618

2733433

103, 1

V TOM: INVESTIČNE

303225

298379

98, 4

NEINVESTIČNÉ

2347393

2435054

103, 7

DOTÁCIE SHO CELKOM

12451300

13165202

105, 7

V TOM: DOTÁCIE NA INV. VÝSTAVBU

1683400

1900997

112, 9

NEINVESTIČNÉ DOTÁCIE

6543400

7404064

113, 2

V TOM: DOTÁCIE ZLEPŠUJÚCI HOSPODÁR. VÝSLEDOK

4821700

5096025

105, 7

DOTÁCIE DO ZDROJOV NA ROZDELENIE

1376600

1311378

95, 3

OSTATNE ÚČELOVÉ DOTÁCIE

345100

996661

288, 3

DOTÁCIE Z FENZO

4224500

3360141

91, 4

DOTÁCIE DRUŽSTEVNÝM ORGANIZÁCIÁM

9806400

10405151

106, 1

V TOM: INVESTIČNE

0

0

0, 0

NEINVESTIČNÉ

9806400

10405151

106, 1

VÝDAVKY CELKOM

72127800

76845584

106, 5

PLÁN. NEUCEL. DOTÁCIE DO ROZPOČTU NV

6735800

7369513

109, 4

SUBVENCIE DO ROZPOČTU NV

11467100

11592736

101, 1

Z TOHO: SUBVENCIE NA INVESTÍCIE

8504100

9155463

107, 7

OSTATNE DOTÁCIE D0 ROZPOČTU NV

0

0

0, 0

VÝDAVKY ÚHRNOM

90330700

95807833

106, 1

PREBYTOK , SCHODOK -

0

-468000

 

NÁZOV PRVKU: SR

OBDOBIE VYHODNOTENIA: JANUÁR Až DECEMBER PO FINANČNOM ZÚČTOVANÍ

TABUĽKA: 3 V TIS. Kčs

DOTÁCIE ZO ŠTATNÉHO ROZPOČTU ČS. FEDERÁCIE DO ŠTATNÝCH ROZPOČTOV REPUBLIK

UKAZOVATEĽ

 

ROZPOČET SCHVÁLENÝ

ROZPOČET UPRAVENÝ

SKUTOČNOSŤ

ROZDIEL

   

S

3

3-2

A. ÚČELOVÉ DOTÁCIE DO STATNÝCH

ROZPOČTOV REPUBLÍK

20113205

20959005

20959005

O

V TOM:

         

I. DOTÁCIE A SUBVENCIE NA VYBRANÉ INVESTIČNÉ AKCIE S DOSAHOM PRE CELÚ FEDERÁCIU A ĎALŠÍ ROZVOJ REPUBLÍK /VRÁTANE SUBVENCII NA KBV/

6478900

6624700

6697832

73132

II. DOTÁCIE NA VYBRANÉ NEINVESTIČNÉ AKCIE

13634305

14334305

14261173

-73132

V TOM:

         

A/ DOTÁCIE NA DRUŽSTEVNÚ BYTOVÚ VÝSTAVBU

2800000

2800000

2175516

-624484

B/ DOTÁCIE NA INDIVIDUÁLNU BYTOVÚ VÝSTAVBU

1380000

1380000

2853047

1473047

C/ DOTÁCIE NA MODERNIZÁCIU BYTOVÉHO FONDU

75000

75000

4|8918

-26082

D/ DOTÁCIE NA ST. PROGRAMY TECHNICKÉHO ROZVOJA

137100

157100

159100

2000

E/ VYBRANÉ DRUHY CENOVÝCH DOTÁCII A INVESTÍCII

4414700

4414700

4687453

272753

F/ DOTÁCIE NA EKONOMICKÉ NÁSTROJE V ZAHRANIČNOM OBCHODE

4475100

5175100

4007038

-1168062

G/ DOTÁCIE NA POTREBY BRANNEJ POVAHY VRÁTANE VÝSKUMNÝCH A VÝVOJOVÝCH ÚLOH

332405

332405

330101

-2304

B. GLOBÁLNE DOTÁCIE

 

1257795

470995

2315995

1845000

Ú H R N

 

21371000

21430000

23275000

1845000


CELKOVÉ VÝSLEDKY HOSPODÁRENIA NÁRODNÝCH VÝBOROV

TABUĽKA: 4 V TIS. KČS

NÁZOV PRVKU: SR

OBDOBIE VYHODNOTENIA: JANUÁR AŽ DECEMBER 1990

UKAZOVATEĽ

ROZPOČET

VÝSLEDOK

X

PRÍJMY

     

PRÍJMY DO ORGANIZÁCIÍ

13017277

16519140

126, 9

V TOM: Z HOSPODÁRSTVA

4768916

4844074

101, 6

Z PEŇAŽ. A TECHN. SLUŽIEB

309217

310517

100/4

ZO SPOL. SLUŽIEB A ČINNOSTI

6013747

6175191

102, 7

Z FINANČNÝCH OPATRENÍ

1925397

5189358

269/5

DANE OD OBYVATEĽSTVA A POPLATKY

16175346

16435552

101/6

OSTATNE PRÍJMY (SK. 6)

12929

16231

125/5

PRÍJMY CELKOM

29205551

32970925

112/9

DOTÁCIE A SUBVENCIE ZO SR CELKOM

18202900

20264546

111/3

V TOM: PLÁN. DOT. A SUBV. ZO SR

18202900

18962261

104/2

UČELOVÉ PROSTRIEDKY ODVEDE-

     

NÉ DO SR A POSKYTNUTÉ

     

ZO SR POČAS ROKA

0

1302285

0/0

PRÍJMY ÚHRNOM

47408451

53235471

112/3

VÝDAVKY

     

VÝDAVKY NA: HOSPODÁRSTVO

7778352

9509000

122, 3

PEŇAŽNÉ A TECHN. SLUŽBY

777793

973130

125/1

SPOL. SLUŽBY A CIN. PRE OBYV.

36580886

40397777

110/4

SPRÁVU

1209059

1716809

142/0

FINANČNE OPATRENIA

1062363

56444

5/3

VÝDAVKY ÚHRNOM

47408451

52653164

111/1

ROZDIEL PRÍJMOV A VÝDAVKOV

 

582307

 

BILANCIA PRÍJMOV A VÝDAVKOV NÁRODNÝCH VÝBOROV

TABUĽKA: 5

STRANA: 1 v TIs. Kčs:

NÁZOV PRVKU: SR

OBDOBIE VYHODNOTENIA: JANUÁR AŽ DECEMBER 1990

UKAZOVATEĽ

ROZPOČET

VÝSLEDOK

X

PRÍJMY

     

ODVODY SHO CELKOM

3943248

3687501

93, 5

V TOM: ODVOD ZO ZISKU

133699

0

0/0

DOCH. DAŇ ZO ZISKU

972816

898420

92, 4

ODVOD VOLNÉHO ZOSTATKU ZISKU

151190

261440

172, 9

DODATKOVÉ A OSTATNE ODVODY

0

9278

0, 0

ODVOD Z OBJEMU MIEZD

2683897

2503748

93, 5

DOPL. A PREPL. Z MIN. ROKOV

1646

9613

584, 0

ODVODY DRUŽ. A INÝCH ORGAN. CELKOM

2386229

2686172

112, 6

Z TOHO: ODVOD PRÍSPEVKU NA SOC. ZAB.

1607091

1676543

104, 3

ODVODY PRÍSPEVKOVÝCH ORGANIZÁCII

0

0

0, 0

PRÍJMY Z ČINNOSTI RO

2275194

2390314

105, 1

POĽNOHOSPODÁRSKA DAŇ

207181

303810

146, 0

Z TOHO: OD OBYVATEĽSTVA

55304

64254

116, 2

DANE OD OBYVATEĽSTVA A POPLATKY

16175546

16435552

101, 6

Z TOHO: DAŇ ZO MZDY

16035000

16257092

101, 4

POISTNE SOC. ZABEZPEČENIA

2219293

2200040

99, 1

VLASTNÉ PRÍJMY CELKOM

27206491

27703391

101, 3

ODVODY A PRÍJMY V PENAZ. A POIST.

73663

78175

106, 1

DOPLNKOVÉ, NÁHODNÉ A OSTATNÉ PRÍJMY

269024

2258466

839, 5

PREVODY Z MIMOROZP. PROSTR. CELKOM

1656373

2930892

177, 0

V TOM: NA ÚČEL. IV (BEZ AKCIE Z)

96700

218867

226, 3

KOMPLEXNÁ BYTOVÁ VÝSTAVBA

0

39822

0, 0

NA AKCIU Z

1515992

1614712

106, 5

NA OSTATNE ÚČELY

43681

1057490

2420, 9

PRÍJMY CELKOM

29205551

32970925

112, 9

DOT. A SUBV. ZO SR REP. D0 ROZP. NV

18202900

20264546

111, 3

V TOM: PLÁN. NEÚČELOVÉ DOTÁCIE ZO SR

6735800

7360513

109, 4

MIM. NEÚČEL. DOT. ZO SR POČAS R.

0

0

0, 0

MIN. ODVODY DO SR POČAS ROKA

0

0

0, 0

SUBVENCIE ZO SR

11467100

11592743

101, 1

ÚČEL. PROSTR. ZO SR POČAS R.

0

1302285

0, 0

PRÍJMY ÚHRNOM

47408451

53235471

112, 3